Fakta om social media i sverige Sammanställt av Hans Kullin, Juni 2011.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
LinkedIn som en tjänst för nätverksbildande Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Advertisements

DIGITALA MEDIER I #ALMEDALEN Maj Innehåll  Digitala medier – grunderna  Digitalt PR-arbete  Digitala medier i Almedalen.
AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
PTS Bredbandskartläggning
Goda affärer på förnybar energi
 Webpanel med 1600 svarande  Svarsfrekvevens om 57%  Riksrepresentativt urval  år.
Fredrik Thelander, fritidsledare Stockholm 7 mars 2012.
Hastighetens påverkan på koldioxidutsläppen
Nationellt forum Digital agenda för Örebro län
Sociala medier – hajp eller morgondagens mötesplats? Madeleine Sjöstedt Erik Jennische.
Prissättning Ta hänsyn till: kostnaderna konkurrenternas priser
1 Sociala medier inom juridiken Mark Klamberg, doktorand.
PROCENT.
Socialt engagemang Som föreningsresurs
Populära aktiviteter på nätet bland unga internetanvändare i hemmet en genomsnittlig dag 2009 (procent) * Med socialt nätverk avses här socialt nätverk/community/diskussionsforum/chattgrupp.
Vikten av att nätverka
Sociala medier Twitter Facebook Bloggar YouTube.
Skolklimat i Ekerö skolor Trender Inflytande och delaktighet.
1 Arbetsmarknadsanknytning och övergång till arbete Bertil Holmlund Nationalekonomiska institutionen Uppsala universitet.
Läsvanestudien En presentation från Dagspresskollegiet.
Kund: Akademikerförbundet SSR Kontakt: Stina Andersson/Linus Isaksson
Välkommen till Vision! September 2010 September 2011 Beslut Namnsajt 26/10 11:16:29 Fokusgrupper och tester Design Produktion Juridik.
Presskonferens 8 juni 2011 Arbetsmarknadsutsikterna våren 2011 Tord Strannefors.
Tittarsiffror, är de tillförlitliga?
ANNONSERING Kontakt;
Sidnummer1 Svensk utgivning 2011 enligt Dewey Hur blev det? Harriet Aagaard Olof Osterman.
Differ Transformation Park KB © 2010 YouGov 1 SE PR-undersökning SIS PR Undersökning SIS Differ September 2010 Stockholm september 2010.
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
Hur tänker Handisam om sociala medier?
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Veteranen – en pigg 70-åring Årets tidskrift 2010
SOCIALA MEDIER PÅ RIKTIGT. VARJE DAG. #nopressurepå30minuter Presentation Chief Marketing and Communication Officer på Mynewsdesk.
NyföretagarCentrums resultat 2013 NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT 2013.
Punktprevalensmätning av trycksår 2011, v.40 Resultat från landstingen
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
1.
1.
Svensk Handels indikator på optimismen och framtidsförväntningarna bland handelns företag Handelsbarometern Svenskt Tenn, Stockholm Foto: Björn Mattisson.
INFÖR NATIONELLA PROVET
Nätverkande - en framgångsfaktor för hållbara vattentjänster - Vinn i samverkan och synlighet - med hjälp av sociala medier som komplement till personliga.
SWEPOS Kundnöjdhetsundersökning Undersökningen Webenkät under 3 veckor i september 2012 Bruttourval ca huvudutskick och 2 påminnelser Triss-lott.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Konsumenter om Svanen och EU Ecolabel Om undersökningen Utförd av: Response Analys, Oslo i dec 2010 Cirka personer från respektive land Totalt.
© Synovate Ungas attityder till rökning
Hur tänker 90-talisterna och vad vill de ha? 1. 2.
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Meetings & Events Conferences Association Management Travel & Accommodation Presentation inför Hur lyckas man med en kongress? Åsa Eklund, Operations Director.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Praktisk arbetslivsorientering
NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT RÅDGIVNINGEN NYFÖRETAGARCENTRUMS RESULTAT 2010  ANTAL BESÖKARE  KÖN  ÅLDER  BAKGRUND  TYP AV RÅDGIVNING.
Anna Wilhelmsson – Informationsstrateg Stadsbyggnadsförvaltningen Eskilstuna kommun Bakgrund Fil kand Kommunikationsvetenskap Informationsassistent Information.
Barns medieanvändande som grund för fritidshemmets undervisning Sociala medier och lärande Ämnesdidaktisk konferens in fritidspedagogik, Sylvi.
Generell titel. Bakgrund - privata FoU investeringar.
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Välkomna till uppstartsmöte i Lundalands ungdomsprojekt
NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT RÅDGIVNINGEN NYFÖRETAGARCENTRUMS RESULTAT 2010  ANTAL BESÖKARE  KÖN  ÅLDER  BAKGRUND  TYP AV RÅDGIVNING.
NyföretagarCentrum Resultat 2009 Rådgivning Företagsstarter Nätverk Finansiering.
1(31) Ett omdiskuterat ämne. Vad är det som händer? 2.
“Bättre vård med facebook” Katrin Moeschlin Charlotta Wolgast Wallman Nov 2011.
Elinstallatören har i genomsnitt läsare/nr enligt Orvesto Näringsliv Därmed är vi byggbranschens största tidning. VVS-Forum och Elektrikern.
Slide 1 Mobila nätverket Framtiden är här. slide 2 3 fördelar med mobil annonsering Kampanjen syns bättre Fler klickar på annonser i mobilen Positivt.
SÖS i sociala medier Kommunikationsavdelningen, Södersjukhuset
Vem litar du på? Om sociala medier och sociala nätverk Dataträff hos SeniorNet Södermalm 28 april 2010 Anita Rissler SeniorNet Lidingö.
UNIONEN – ALLMÄNHETEN OM EGET FÖRETAGANDE MINDRE MÄTNING I SYFTE ATT TITTA PÅ INTRESSET FÖR MENTORSKAP VID START AV FÖRETAG Kund: Unionen Kontakt: Åsa.
Yrken inom Datorteknik
Bibliotek, digitalisering, demokrati Brit Stakston.
Svarsfrekvens Oktober 2011 Liv & hälsa ung 2011 Gymnasieskolan År 2 Svarsfrekvens och antal svarande elever.
Nacka Yrkesvux 2010 Skolverket startade yrkesvux med statliga medel 2010 Nacka har erbjudit yrkesvux sedan 2005 Alla Nackaelever får läsa alla yrkesprogram.
Sociala medier för pedagoger och elever. Läroplan ” Eleverna ska också kunna orientera sig i en komplex verklighet med stort informationsflöde och snabb.
Presentationens avskrift:

fakta om social media i sverige Sammanställt av Hans Kullin, Juni 2011

35% av befolkningen mellan 9 och 79 år använder social media en helt vanlig dag. Nordicom, 2011

Tid i snitt per vecka som kvinnor i Stockholm spenderar i social media Metropolitan Report, timmar och 15 minuter

26% av svenskarna berättar via social media vart de ska på semester. Dorma, 2011

38% av svenskarna har minst en gång laddat upp ett foto till social media via sin mobiltelefon. Nokia, 2011

91% av svenska journalister använder social media i sitt arbete. GU, 2011

71% av svenska journalister använder social media för att få idéer och uppslag till nya reportage. GU, 2011

1 av 2 noterade företag följer social media som en del av sin planering. If, 2011

20% av svenskarna som tar med sin jobbdator på semestern gör det för att hålla kontakten med sitt nätverk via social media. Ving, 2011

17% av svenskarna har någon gång sökt jobb via sociala nätverk. Kelly Services, 2011

50% av svenska ungdomar har en profil i ett socialt nätverk (internet användare mellan 9 och 12 år). EU Kids Online, 2011

svenskar är medlemmar i det professionella sociala nätverket LinkedIn. LinkedIn, 2011

23,8% av svenskarna som arbetar inom IT-industrin använder LinkedIn varje vecka. Orvesto Näringsliv, 2011

20% av svenska lärare accepterar en vänförfrågan på Facebook av en elev. Lärarnas Riksförbund, 2010

70% av alla restauranger, bland Livebooking’s kunder, anser att det är viktigt att finnas på Facebook. 2011

48% av nordiska företag använder sociala nätverk och social media för att hitta nya kunder och nya affärer. Regus 2011

1 av 3 rekryterare använder Facebook för att kolla upp möjliga kandidater. Stockholms Handelskammare, 2011

2 milj. Svenskar använder Facebook i mobiltelefonen varje månad. 2011

1,2 milj. Svenskar använder Facebook i mobiltelefonen varje dag. 2011

”check-ins” görs av svenskar på Facebook varje vecka. 2011

50% av ungdomar har fått sin Facebook sida kapad, en så kallad ”facerape”. Kairos Future, 2011

92% av ungdomar använder Facebook minst en gång i veckan. Kairos Future, 2011

40 av 56 svenska A-listade företag på Stockholmsbörsen är närvarande på Facebook och/eller Twitter. Intellecta, 2011

48% av svenskarna använder Facebook på semestern. Europeiska, 2011

personer är medlemmar på Facebook sidan ”Sverigedemokraterna i Riksdagen, nej tack”. 2011

2 000 personer blev föreslagna via Facebook för lediga jobb på Gröna Lund Det dubbla väntades inför IDG, 2011

8 900 personer följer det populäraste Twitterkontot i Sverige bland svensk massmedia Toolboxr, 2011

personer följer det populäraste Twitterkontot i Sverige bland svenska företag Toolboxr, 2011

Antalet tweets från det mest aktiva svenska företaget på Twitter Toolboxr, 2011

Antalet Twitterkonton som Twittrar på Svenska. Intellecta, 2011

Antalet Twitterkonton på svenska med minst en tweet per dag i snitt och i snitt ett 30 dagar gammalt konto. Intellecta, 2011

25 milj. Antalet tweets från Twitterkonton på svenska. Intellecta, 2011

svenska Twitter användare twittrade om Eurovision Song Contest Twingly, 2011

75% av svenska ungdomar använder YouTube minst en gång i veckan. Kairos Future, 2011

73% av svenska journalister använder YouTube. GU, 2011

träffar på YouTube får man om man söker på ”Sweden”. YouTube, 2011

188 milj. visningar har videon ”laughing baby”, William från Nyköping fått på YouTube. 2011

1,5 milj. bilder på Flickr är taggade med ”Sweden”. Flickr 2011

4 500 bilder på Instagr.am är taggade med ”Sweden”. Instagr.am 2011

107 veckor, är den totala tiden som Mini Getaway Stockholm 2010 spelats personer deltog. Social Business, 2011

Antalet svenskar som bloggar. WII, 2011

93% av svenska flickor mellan 12 och 15 år läser bloggar. WII, 2011

53,5% av svenska bloggläsare har köpt en produkt eller tjänst som blivit omnämnd eller rekommenderad i en blogg. BlogSweden 5, 2010

64,4% av svenska bloggare är inte anonyma. BlogSweden 5, 2010

10,7% av svenska bloggare har annonser på sina bloggar. BlogSweden 5, 2010

besökare per vecka har den mest populära bloggen i Sverige enligt Bloggportalen (Kenzas). 2011

Antalet artiklar på svenska på Wikipedia. 2011

Dessa fakta sammanställdes av Hans Kullin i juni Om inget annat nämns rör alla fakta sociala medier i Sverige