Så här jobbar Nationella Snöskoterrådet med säkerhet Nationellt snöskoterforum i Falun 17-18 november 2011 Nationella Snöskoterrådet på skotertur i VÄSEKS.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Riskbruk, skadligt bruk och beroende
Advertisements

Vad är eHälsa? Nationell strategi för tillgänglig och säker information inom vård och omsorg sedan Sedan 2010 är socialtjänsten med fullt ut. Vision:
Gatuvåld i Sverige Vad vet vi omfattning, utveckling och orsaker?
PSYKOLOGI OCH ELEKTRONISK UTRUSTNING I TRAFIKEN
Allvarligt skadade motorcyklister och mopedister Underlag 2.0.
Resenärsgrupper med särskilda behov Hjälpmedel och trafiksäkerhet…
- ett systematiskt arbete med berörda parter
Säker mobilitet för äldre NTF Väst Göteborg Gunnar Carlsson Trafiksakkunnig inom SPF E-post: Mobil:
Olycksutveckling Moped
Nationellt forum Digital agenda för Örebro län
Överenskommelse om samarbete mellan parterna i ”skoter-Sverige” Syfte: Att effektivisera och samordna arbetet för en hållbar snöskotertrafik.
Cyklisters singelolyckor - orsaker och skador
Felaktig/Missvisande uppgift i marknadsföring : :6 Marknadsföring utan delägares uppdrag :8 Marknadsföring utan skriftligt.
Session 61 MC Transportforum Extremt beteende EXTREMT BETEENDE – OLOVLIG KÖRNING Jesper Christensen Maria Nordqvist.
Mottagna och överenskommelser i Västernorrland
Mopeder i polisens statistik
SNÖSKOTERRELATERADE DÖDSFALL I SVERIGE 99/00-05/06
1 Trafiksäkerhetsrevisionen – en hjälp till självhjälp Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan.
Strategi för ökad och säker cykling Delredovisning 1 april
3/ minuter om cykelsäkerhet •Att skydda huvudet •Att cykla i en bra miljö •Att cykla med ett bra fordon.
Rosa cigaretter, stringtrosor och päronlikör –
Projekt Eskilstuna kombiterminal ESKILSTUNA Logistik park.
Allvarligt skadade i vägtrafiken. 2Utkast Andel allvarligt skadade (medicinsk invaliditet ≥1 %) trafikanter fördelat på färdsätt Flest skadas.
Fjärde järnvägspaketet
Samhällsråd T. Innehåll Vi ansluter till den nationella ANDT-strategin De 7 länsmålen bygger på länets folkhälsoplan, regionalt program för social välfärd.
LSO som verktyg i det kommunala säkerhetsarbetet
Regional tillväxt- och innovationspolitik Claes Norell
Kan vi mäta den handikappolitiska utvecklingen?
Förebyggande rådet i Enköpings kommun
Olyckor i vägtrafik David Wilde Olycksutredare Vägverket Region Stockholm.
Kulturpolitik Västra Götaland
Målstyrning av trafiksäkerhetsarbetet i vägtrafik - en beskrivning
Tomas Ekelund Samordnare för Klimatanpassning
1 Vad sägs i Socialstyrelsens tillsynsutredningar om missbruks- och beroendevården och vad visar Kunskap till praktiks uppföljning? Remisskonferens 2011.
Nationella Snöskoterrådet jobbar för en långsiktigt hållbar snöskotertrafik! Lägesrapport Nationellt snöskoterforum i Piteå1 februari 2013 Nationella Snöskoterrådet.
SNOFED kommer att verka för att vi i SVERIGE skall få en långsiktigt hållbar snöskotertrafik/politik. Regeringen måste tillsätta en utredning om finansieringen.
Att bilda opinion för bibliotek 1. Utgångsläget 2.
DROGER I DALARNA?. % Andelen alkoholkonsumenter i åk 9 och gy 2, 1971–2012 En mångårig trend har vänt – flera olika undersökningar visar att bruk av såväl.
Sveriges 4H – lära genom att göra. Sveriges 4H Internationell organisation: 80 länder 100 år gammal organisation medlemmar i Sverige bred verksamhet.
Samverkansforum för statliga byggherrar och förvaltare KS
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Målområde 4: Ökad hälsa i arbetslivet Trender och förändringar  Saknar indikator: Att få ett arbete är en viktig del i etableringen.
Lokala miljömål och nationellt stöd Resultat av SKL:s enkät och djupintervjuer 2011 och 2012 Kerstin Blom Bokliden, SKL Miljömålsdagarna den maj.
Aktivitetsersättningen I november 2010 uppbar personer ersättningen. År 2007 var det personer. Psykisk funktionsnedsättning är den vanligaste.
Normering, tillsyn, kunskap
N Ä R I N G S D E P A R T E M E N T E T Alkolåsutredningen ”Utökad användning av alkolås m.m.” ( N 2004:16) Presentation vid uppstartsmöte i Solna
TRYGG-HANSA FÖRARKOMPETENS Förarprofil / Riskmedvetenhetstest.
Tillsammans räddar vi liv
Det inträffar olyckor vid snökoterkörning ■Årligen omkommer ett tiotal personer och ungefär 800 skadas ■Två tredjedelar av dödsolyckorna inträffar på isen.
Folkhälsoarbetet i Karlskrona kommun
Nationella Snöskoterrådet jobbar för en långsiktigt hållbar snöskotertrafik! Lägesrapport Nationellt snöskoterforum i Falun november 2011 Nationella.
Ett friskare Sverige! En kort betraktelse över Miltonutredningen (SOU 2006:100) med särskilt fokus på barn och unga...
Regional samling Maria Jonasson Disposition Trafiksäkerhetsarbete idag Pågående arbeten Samarbetsavtal med Vägverket Trafiksäkerhet avsiktsförklaring.
Alkolås – Vad förutspår vi i framtiden?
Hastighetsnivåer i en attraktiv stad!
VRISS Vårdrelaterade infektioner ska stoppas
Förslag till resultatmål från och med Den sårbara familjen -Andelen som är behöriga att söka till gymnasieutbildning efter avslutad årskurs 9, ska.
Rätt fart i Falun! - analys av hastighetsgränser.
Nationella Snöskoterrådet jobbar för en hållbar snöskotertrafik! Lägesrapport mars 2010 Nationella Snöskoterrådet på skotertur i VÄSEKS område i februari.
SOLLEFTEÅ - en kraftfull kommun …där människan står för kraften tillsammans med skogen, vinden och vattnet.
Information MC-kollektivet viktigaste informationskällan för MC- förares säkerhetsmedvetande Skrifter: Full Kontroll och Bra Tänkt, á ex Medlemstidning.
Energieffektiviseringsstöd, Pilotlänsuppdrag, Färdplan 2050 och Klimatsamverkan Skåne.
Lokalt exempel RSA & HP med helhetssyn
Leif Sandahl Avdelningen för olycksförebyggande verksamhet Bebyggelse och miljö Räddningsinsatser i tunnlar Förebyggande åtgärder.
Antal omkomna i vägtrafiken, Källa: STRADA, Transportstyrelsen.
Sven Svensson Regeringsuppdrag Utreda omfattningen av användningen av terrängfordon i fjällen både på barmark och snötäckt mark Uppdraget skall.
Ramla snubbla halka. Sjukhusrapporterade skadade år
Trafiksäkerhet Nollvisionen Olyckor Illustrationerna är hämtade ur NTF:s bok Rätt och vett i trafiken, illustratör Sara Mazetti-Nissen, FormForm.
EXTREMT BETEENDE I TRAFIKEN Maria Nordqvist Tylösandsseminariet 2016.
Extremt beteende På MC- handlar om olovlig körning
Antal omkomna Ökat fokus på oskyddade trafikanter! trafikanter
Presentationens avskrift:

Så här jobbar Nationella Snöskoterrådet med säkerhet Nationellt snöskoterforum i Falun november 2011 Nationella Snöskoterrådet på skotertur i VÄSEKS område i februari Foto: Per-Olov Wikberg

Vår vision ”Snöskotertrafiken bedrivs utan att människor, djur, miljö eller egendom skadas eller störs.”

Överenskommelse Sex insatsområden: 1Information 2Tillsyn, bevakning, övervakning 3Regler för fordon och trafik 4Miljö och trafiksäkerhet 5Skoterleder/infrastruktur 6Organisation – ansvar och delaktighet

Bakgrund Viktiga underlag för rådets arbete med säkerhet: •Förslag till nationellt snöskoterprogram, Vägverket m fl. •Sammanställning av dödsolyckor med snöskoter under åren och Enheten för rättsmedicin vid Umeå universitet - Mats Öström och Anders Eriksson. •Löpande sammanställning av olyckor med snöskoter (SNOFED).

Olycksstatistik Resultat från sammanställningen av dödsolyckor med snöskoter under säsongerna 1999/00 – 2005/06: •85 omkomna •12,1 snöskoteråkare per säsong •7,95 omkomna per fordon i trafik (personbil 7,26 år 2005)

Bidragande orsaker till olyckan •Alkohol: 61% •Hög fart: 53%

Skadeförebyggande åtgärder •Flytoverall: 40% •Hjälm: 28% •Mobiltelefon: 12% •Värmande plagg/nödproviant: 2%

Vad gör rådet för säkerheten? • Infomaterial • Skyltning av skoterledspassager över väg • Fältförsök med alkolås på terrängskotrar • Film om snöskoter och laviner • Diplomering av skoteruthyrare • Förslag till gemensam standard för utformning och märkning av skoterled • Diplomering av snöskotersafari (idé) • Erfarenhetsutbyte mellan sve/no/fin (idé) • Möte med friåkare (idé)

Trender som oroar • Det säljs mycket ”sport- och mountainskotrar”, med starka motorer och bra lössnöegenskaper. • Det finns ”galna” filmer på Youtube m m. • Andelen lavinolyckor med snöskotrar i USA/Canada ökar. • Polisen har inte tillräckligt med resurser för att övervaka snöskotertrafiken på ett tillräckligt bra sätt.

Trender som lugnar • Attityden till alkohol och snöskoteråkning verkar hålla på att förändras, särskilt bland unga. • Medvetenheten om fjällsäkerhet och behovet av förebyggande lavinsäkerhet verkar öka bland unga snöskoterförare. • Det finns bra flytkläder på marknaden. • Hjälmanvändningen är hög.