Bedömning av professionell kompetens

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Anders Jönsson, Malmö Högskola
Nulägesanalys genom frågor
Bedömning som motivation och utvecklande pedagogiskt verktyg
Docent i pedagogiskt arbete, FD
Att bedöma elevers kunskaper i NO Anders Jönsson.
Formativ bedömning - för ökat intresse i NV-ämnen?
Bedömning och betygsättning av studenters läranderesultat
Bedömning och betygsättning
VG Primärvård ACG ACG Simuleringar innehållande golv och tak.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Redskap för rättvis och likvärdig bedömning
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
Formativ: för att göra eleven medveten om sitt lärande
Bedömning Varför Vad Hur Relia-bilitet Vali-ditet.
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
KUNSKAPSBEDÖMNING OCH BETYGSÄTTNING I MODERSMÅL
Syften med utvärderingar • Kontrollera och ge beslutsunderlag Har man gjort det man skall? Har man följt riktlinjerna? Behövs det kompletterande åtgärder?
Välkommen Skriv ditt namn på en glasspinne och ställ den i muggen.
- Konsten att ge feed-back
Syftet med en personlig handlingsplan
The big 5 1.
Eller formativt lärande…
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Läroplansträff Välkomna.
Hej och välkomna!.
Lokal Pedagogisk Planering
Kick Off 16 september 2014 Kl 8.30 Ankomstfika med macka
Att synliggöra lärande
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Den individuella utvecklingsplanen
Om konsten att bedöma trovärdigheten hos det du ser, hör och läser
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
Mall för alignmentmatris
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Läroplansträff Välkomna!.
Göteborgs universitet
År 2: Återkoppling. Lärfråga: Hur kan vi ge återkoppling på ett sätt som främjar elevernas lärande och motivation? Hur kan vi ge återkoppling på ett sätt.
Bedömning – en resa med eleverna
Lönesamtalet.
Utmaningar i arbetet med BfL
Bedömning för lärande En beskrivning av hur bedömning kan förstärka elevernas lärande Sammanfattning Christian Lundahls bok Bedömning för lärande 2011.
Bedömning O Bedöma = åsätta någon ett visst värde
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Vilka är vi och vem är jag?
Vilka är vi? GR Utbildning Pedagogiskt Centrum Sandra Svensson.
Modell för kollegialt lärande genom klassrumsbesök
Formativt och Summativt
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Bedömning för lärande = Ett förhållningssätt
Läroplansnätverk skola Välkomna!. Dagordning Nyckelpersonernas uppdrag Kort återblick från studiedagen om bedömning den 20/8 Ca 9.30 fika Bedömning.
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
"Att tydliggöra kunskapskrav - arbete med källor och källkritik”
Att jobba språkutvecklande
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Utmaningar i arbetet med BfL Anders Jönsson Högskolan Kristianstad.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Att synliggöra det synliga lärandet. Bedömning för lärande Åsaskolan onsdagen den 5/10.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Bedömning i formativ mening
Bedömning för lärande Erfarenheter från arbetet med respons
Att synliggöra det synliga lärandet
Välkomna till webbinarium- ”Så skapar du slutredovisningen för arbetet med riktade insatser för nyanlända elever”
Presentationens avskrift:

Bedömning av professionell kompetens Anders Jönsson

Summativ funktion Hur kan man bedöma studenters kompetens, dels för att kontrollera vad de kan, dels för att hjälpa dem utvecklas vidare? Formativ funktion

Vad är kompetens? Kompetens = formella kvalifikationer? Kompetens = teoretiska kunskaper? Kompetens = praktiska kunskaper? Kompetens = personliga egenskaper?

Vad är kompetens? Kompetens = kunskaper + färdigheter + förhållningssätt

Hur bedömer man kompetens? The whole process of becoming competent in any field must be divided into a very large number of very small steps, and reinforcement must be contingent upon the accomplishment of each step (Skinner, 1996/1954, p. 206).

Hur bedömer man kompetens? When assessing competency, it could be argued that if we want to know how well somebody can perform a certain task, the most natural thing would be to ask her to do it, and then assess her performance (Kane, Crooks, & Cohen, 1999).

Hur bedömer man kompetens? Bedömning Observation av prestation Omdöme på enskild uppgift Gynnas av korta, väldefinierade uppgifter med begränsat svarsutrymme Från Kane et al. (1999)

Hur bedömer man kompetens? Generalisering Omdöme på enskilda uppgifter Andra likartade uppgifter Gynnas av många likartade uppgifter Från Kane et al. (1999)

Hur bedömer man kompetens? Extrapolering Andra likartade uppgifter Mål Gynnas av närhet mellan uppgifter och mål (dvs. autencitet) Från Kane et al. (1999)

Hur bedömer man kompetens? Bedömning Generalisering Extrapolering Observation av prestation Omdöme på enskild uppgift Andra likartade uppgifter Mål Från Kane et al. (1999)

Hur bedömer man kompetens? Bedömning Generalisering Extrapolering ? ? Observation av prestation Omdöme på enskild uppgift Andra likartade uppgifter Mål Svårt att bedöma autentiska uppgifter Svårt att hinna med (och standardisera) många likartade uppgifter Från Kane et al. (1999)

Hur bedömer man kompetens? Bedömning Generalisering Extrapolering ? ? Observation av prestation Omdöme på enskild uppgift Andra likartade uppgifter Mål Få (ej systematiska) observationstillfällen Utgår inte från mål eller kriterier Bedömning subjektiv och godtycklig Från Hegender (2010); Jönsson & Mattsson (2011)

Hur bedömer man kompetens? Prov är ju åtminstone likvärdiga och rättsäkra.  Annars blir det så flummigt.

Hur bedömer man kompetens? Undervisning ”Backwash”

Hur bedömer man kompetens? Man KAN INTE formulera mål och kriterier för ett så komplext arbete.  Ja, bedömningen är personlig och måste vara det i det här fallet. Vissa saker går inte att specificera på förhand. Man får diskutera och reflektera efteråt istället.

Hur bedömer man kompetens? Jag vill gärna ta ansvar och utvecklas, men hur vet jag vad som krävs? Jag är inte överens med min mentor, men det är hon som sätter betyg så jag måste lista ut hur hon vill att jag ska göra.

Hur bedömer man kompetens? Man kan inte formulera kriterier för allt, men för viktiga kvaliteter  Man kan använda flera olika bedömningsformer Kunskaper går inte att MÄTA, men de går att uppskatta Språket är centralt för vårt lärande. ”Tyst kunskap” är svår att reflektera kring och vidareutveckla

Hur bedömer man kompetens? Bedömning Generalisering Extrapolering ? ? Observation av prestation Omdöme på enskild uppgift Andra likartade uppgifter Mål Bedömnings-matriser kan ge högre pålitlighet. Systematisk ”task-sampling”; IT-stöd och simuleringar Kompetens-bedömnings-program

Summativ funktion Hur kan man bedöma studenters kompetens, dels för att kontrollera vad de kan, dels för att hjälpa dem utvecklas vidare? Formativ funktion

Var befinner sig eleven? Hur ska eleven ta sig vidare? Hur hjälper man studenterna att utveckla sin kompetens m.h.a. bedömningen? Vart är eleven på väg? Var befinner sig eleven? Hur ska eleven ta sig vidare? Läraren behöver: Kommunicera förväntningar, i form av mål och kriterier Bedöma var eleverna befinner sig i förhållande till målet Ge feedback som hjälper eleverna framåt Kamraterna behöver: Förstå och kommunicera förväntningar Utnyttja varandra som resurser för deras lärande Eleven behöver: Förstå förväntningar Stöd för att kunna ta ansvar för sitt eget lärande T.ex. matriser och exempel Från Wiliam & Thompson(2007)

Uppgift

Analys av simulerade klassrumssituationer Uppgift Analys av simulerade klassrumssituationer Tre uppgifter: Observation Analys Åtgärd Från Jönsson (2008)

Beskriv situationen objektivt utan förutfattade meningar Uppgift Analys av simulerade klassrumssituationer Tre uppgifter: Observation Analys Åtgärd Beskriv situationen objektivt utan förutfattade meningar Från Jönsson (2008)

Varför agerar personerna i filmen som de gör? Uppgift Analys av simulerade klassrumssituationer Tre uppgifter: Observation Analys Åtgärd Varför agerar personerna i filmen som de gör? Från Jönsson (2008)

Vad bör läraren i filmen göra? Uppgift Analys av simulerade klassrumssituationer Tre uppgifter: Observation Analys Åtgärd Vad bör läraren i filmen göra? Från Jönsson (2008)

Uppgift

Jämförelse med professionell analys Uppgift Jämförelse med professionell analys Tre uppgifter: Vilka skillnader kan du identifiera? Vilka styrkor och utvecklingsbehov kan du se utifrån jämförelsen? Hur kan du stärka dina utvecklingsbehov? Från Jönsson (2008)

Bedöma Från Jönsson (2008)

Från Jönsson (2008)   Generalisera Film: Tidigare 1 Tidigare 2 Nivå Aspect Kriter. Ej G. Godt. Bättre O b s e r v a t i o n 1   2 3 4 A n a l y s Från Jönsson (2008)

2004 2005/06  Exempel Från Jönsson(2010) Matris Matris Ex. 3 Ex. 1 Kommunicera förväntningar Matris ————— ——— 2004 2005/06 Matris ————— ——— Ex. 3  Ex. 1 Ex. 2 Exempel Från Jönsson(2010)

Kommunicera förväntningar Från Jönsson(2010)

Från Jönsson(2010) År Medelpoäng (SD) Skillnad(%) Effekt (d) 2004 Kommunicera förväntningar År Medelpoäng (SD) Skillnad(%) Effekt (d) 2004 2,62 (0.48) 62,0 3,21*** 2005 4,24 (0.54) 3,6 0,27* 2006 4,38 (0.56) + Exempel Ingen förändring Från Jönsson(2010)

Var befinner sig eleven? Hur ska eleven ta sig vidare? Vart är eleven på väg? Var befinner sig eleven? Hur ska eleven ta sig vidare? Läraren behöver: Kommunicera förväntningar, i form av mål och kriterier Bedöma var eleverna befinner sig i förhållande till målet Ge feedback som hjälper eleverna framåt Kamraterna behöver: Förstå och kommunicera förväntningar Utnyttja varandra som resurser för deras lärande Eleven behöver: Förstå förväntningar Stöd för att kunna ta ansvar för sitt eget lärande Valida uppgifter som ger nyanserad information Från Wiliam & Thompson(2007)

Var befinner sig eleven? Hur ska eleven ta sig vidare? Vart är eleven på väg? Var befinner sig eleven? Hur ska eleven ta sig vidare? Läraren behöver: Kommunicera förväntningar, i form av mål och kriterier Bedöma var eleverna befinner sig i förhållande till målet Ge feedback som hjälper eleverna framåt Kamraterna behöver: Förstå och kommunicera förväntningar Utnyttja varandra som resurser för deras lärande Eleven behöver: Förstå förväntningar Stöd för att kunna ta ansvar för sitt eget lärande Konstruktiv och integrerad feedback Från Wiliam & Thompson(2007)

Feedback på olika nivå: Uppgiftsnivå t.ex. faktafel Processnivå t.ex. hur nästa uppgift ska bli bättre Metakognitiv nivå t.ex. hur ska jag hantera den feedback jag får Personlig nivå t.ex. ospecificerat beröm Från Hattie & Timperley (2007)

Från Jönsson (2010)

Från Jönsson (2010) Saknar utbildning Ingen koppling till mål och kriterier Endast feedback, ingen feed-forward Uttrycker makt och auktoritet Saknar strategier för att använda feedback Ges tillsammans med betyg Ges för sent Från Jönsson (2010)

Från Pryor & Crossouard(2010)

Var befinner sig eleven? Hur ska eleven ta sig vidare? Vart är eleven på väg? Var befinner sig eleven? Hur ska eleven ta sig vidare? Läraren behöver: Kommunicera förväntningar, i form av mål och kriterier Bedöma var eleverna befinner sig i förhållande till målet Ge feedback som hjälper eleverna framåt Kamraterna behöver: Förstå och kommunicera förväntningar Utnyttja varandra som resurser för deras lärande Eleven behöver: Förstå förväntningar Stöd för att kunna ta ansvar för sitt eget lärande ”Kamratbedömning” Från Wiliam & Thompson(2007)

Bedömning av kommunikation med patient Uppgift Bedömning av kommunikation med patient Tandläkarprogrammet

Bedömning av kommunikation med patient Tandläkarprogrammet

Bedömning av kommunikation med patient Generalisera Bedömning av kommunikation med patient Tandläkarprogrammet

Var befinner sig eleven? Hur ska eleven ta sig vidare? Vart är eleven på väg? Var befinner sig eleven? Hur ska eleven ta sig vidare? Läraren behöver: Kommunicera förväntningar, i form av mål och kriterier Bedöma var eleverna befinner sig i förhållande till målet Ge feedback som hjälper eleverna framåt Kamraterna behöver: Förstå och kommunicera förväntningar Utnyttja varandra som resurser för deras lärande Eleven behöver: Förstå förväntningar Stöd för att kunna ta ansvar för sitt eget lärande Självbedömning Från Wiliam & Thompson(2007)

Frågor: Var är jag nu. Starka sidor, svaga sidor Frågor: Var är jag nu? Starka sidor, svaga sidor? Hur ska jag göra för att bli bättre…? Matris ————— ——— Kriterium 1 Mål ————— ——— Kriterium 2 Kriterium 3 Ex. 3  Ex. 1 Ex. 2 Bedömda exempel

Feedback 5 4 5 Från Jönsson (2008)

Självvärdering Från Jönsson (2008)

Jämförelse med professionell analys Självbedömning Jämförelse med professionell analys Tre uppgifter: Vilka skillnader kan du identifiera? Vilka styrkor och utvecklingsbehov kan du se utifrån jämförelsen? Hur kan du stärka dina utvecklingsbehov? Matris ————— ——— Ex. 3  Ex. 1 Ex. 2 Bedömda exempel