Introduktion till SOFIA-studien

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Barns psykiska ohälsa – ett prioriterat arbete
Advertisements

2-årigt samverkansprojekt
FREDA – bedömningsmetoder i arbetet mot våld i nära relationer
Den nya skollagen Arbetet med den nya lagen har pågått sedan 1999
Vad säger lagen? – om projekt När barn är anhöriga
Välkommen! Stormöte 28 april 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
Psykisk ohälsa, stigma och arbetsliv
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Carina Bergqvist Torvallaskolan
Fokusspår 5: Lokala resultat av den nationella föräldrastödssatsningen – erfarenheter från tre projekt i Västra Götalands län Från ord till handling -
– en rättighet för ALLA barn?
Nordmarks skola Tage Nordkvist Rektor
Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
Uppdrag att kartlägga forskningsresultat med relevans för skolväsendet.
Solen Skolskjuts Användarmöte / /23.
Stockholmsenkäten 2012 Temarapport: Droger och spel Gymnasieskolans årskurs 2 Elevundersökning i årskurs 9 och gymnasieskolans år 2.
Stockholmsenkäten 2012 Temarapport: Droger och spel Grundskolans årskurs 9 Elevundersökning i årskurs 9 och gymnasieskolans år 2.
Planerad Kommunikation - att skapa och använda en kommunikationsplan
Samverkan kring förebyggande barn- och ungdomsarbete Dokumentation
 Hans Olof Gottfridsson, Projektledare, Karlstads universitet (CERUT).  Birgitta Bråned-Hartung, Ekonom, Karlstads universitet.  Per Kristian Alnes,
Olweusprogrammet Håkan Wetterö 1
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Förskola – lärande och yrkesprofession
Den nationella ungdomspolitiken
Nationell samordning av kommunala öppna data 22 maj 2014.
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 ”Vi ska klara alla barn och elever”
SkolPlus Skol- Positivt Lärande Utifrån Samarbete.
Open access Lisbeth Söderqvist Avdelningen för forskningspolitisk analys.
Introduktion till examinationsuppgift Intro-TYK A Skriftlig grupprapport 30 min Introduktion Frågor 2 tim 20 min Arbetet i din TYK-grupp startar Gruppindelning:
en mil öster om Linköping
Uppdrag att kartlägga forskningsresultat med relevans för skolväsendet.
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Musik- och kulturskola
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Hemtjänst Centrum (minst 7 svarande) Hemtjänst.
Fakta om undersökningen
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Ljusdal.se Arbete med Plan mot kränkande behandling för Enkät genomfördes i december Svarsfrekvensen var 53% av eleverna. Av hela Slottegymnasiets.
Prevention och behandling av undernäring i hemsjukvården Kvalitets och utvecklingsarbete i Stockholms läns landsting Sonja Modin, allmänläkare Centrum.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
Förslag till fortsatt arbete med kunskapsuppdraget Rektorsträff
Arbete med unga som varken arbetar eller studerar Studie av arbetet med unga mellan 16 och 25 år som varken arbetar eller studerar 21 kommuner och 38.
Välkommen till årets Ordförandeseminarium 4 – 5 oktober 2014 Här möts vi som vill göra skillnad! 1.
Fakta om undersökningen
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Hammarö Särskilt boende.
Socialinvesteringsfond Norrköpings kommun
Samverkan kring likabehandlingsarbetet samt information om kommande läsårs organisation Råtorps skolor
Överenskommelse om samordning kring barn
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Effektiva hemtjänstresor - Effektiv planering i hemtjänsten ger energieffektiva transporter Workshop 13 mars Uppsala.
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
Söderhamnsmodellen.
Hur fungerar samhällets insatser för ensamkommande flyktingungdomar? Om ensamkommande flyktingungdomars introduktion och etablering i Umeå Projekt finansierat.
Vägledning Vägledning. 1. Bakgrund 2. Praktisk vägledning 3. Respektive parts ansvar Vägledningens delar.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:30-10:10Inledning och intresseanmälan till nätverk Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum.
Mary-Ann Hopkins 1 Monica Sandorf Mary-Ann (Mia) Hopkins Eva Jungmark Göteborgsregionen.
Riktlinjer Dokumentation Kompetens- utveckling Stödmaterial.
Elevdemokrati i praktiken
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Stockholmsenkäten Stockholmsenkäten 2014 Syfte - Kartlägga drogvanor, kriminalitet, skolk, mobbning samt.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Tillsammans skapar vi jobb för fler!
Anmälan Ungdomar i behandling 9 april 2008 ”Forskning pågår” 2008:
1 Genevadsskolan Antal svar elever: 45 - svarsfrekvens 96% Antal svar vårdnadshavare: 5 - svarsfrekvens 11% April 2015 Laholms kommun Skolundersökning.
Föräldramöte för år 5 Ht-15 En skola för alla.  Presentation av personal  Edwise  Utvecklingssamtal  Fritids  Regler  Kraft  Råd och stöd  Övrigt.
TILLSAMMANS GÖR VI SKILLNAD. Bakgrund till Mottagningsteamet - Behov av insats, där parterna samverkar i gemensam lokal. - Individen ska inte behöva besöka.
Nyhetsbrev 1, januari 2017 Trygg och effektiv vård
Digitalisering av kvalitetsledning och kvalitetsuppföljning
Presentationens avskrift:

Introduktion till SOFIA-studien

Ansvariga forskare Seniora forskare Doktorander Henrik Andershed, docent, vetenskapligt ansvarig för SOFIA-studien, Örebro universitet Anna-Karin Andershed, fil.dr., Örebro universitet Staffan Janson, professor, Karlstads universitet, Örebro universitet Åsa Källström Cater, Fil.dr., Örebro universitet Doktorander Ida Eriksson, fil.mag., lärare, doktorand, projektledare, Örebro universitet Birgitta Svensson, doktorand, Karlstads universitet

SOFIA-gruppen – Styrgrupp för projektet Henrik Andershed, Örebro universitet Ida Eriksson, Örebro universitet Birgitta Svensson, Karlstads universitet Anna-Lena Norlander-Groth, kvalitetschef, barn- och ungdomsförvaltningen, Karlstads kommun Johan Sjövall, kvalitetschef, barn- och ungdomsförvaltningen, Karlstads kommun Elisabeth Olausson, Rektor, Karlstads kommun Maria Holm, Rektor, Karlstads kommun Frida Lindberg, Representant enskilda förskolor

Varför ytterligare en vetenskaplig studie? Vi behöver mer kunskap om varför det går bra för vissa och sämre för andra i det långa loppet Vi behöver mer specifik kunskap om risker och skydd och hur vi mer effektivt kan hjälpa barn med behov av extra stöd

Vad är SOFIA-studien? En vetenskaplig studie av barns utveckling och anpassning i samarbete mellan Örebro universitet, Karlstads universitet och Karlstads kommun.

Övergripande syften och mål Att bättre förstå utvecklingen av barns sociala, fysiska och psykiska hälsa, inklusive normbrytande beteende (såsom att bryta mot regler och vara trotsig). Att studera vilka insatser som ges och hur samverkan sker över tid kring barn med uppmärksammade svårigheter. Det långsiktiga målet med SOFIA-studien är: Att ge kunskap om barns utveckling som kan användas för att förbättra insatser och det praktiska arbetet med barn.

SOFIA-studien: Exempel på frågeställningar Vilka är risk- och skyddsfaktorerna? Vilka av risk- och skyddsfaktorerna är viktigast i att förstå barns utveckling? Vad är det som förklarar att vissa barn utvecklas positivt trots att risker finns närvarande (maskrosbarnen)? Alltså, vad skyddar ett barn från en negativ utveckling? Vilka insatser ges till barn med uppmärksammade svårigheter och på vilka grunder? Hur samverkar olika instanser i att hjälpa barn med behov av stöd och insatser?

SOFIA-studien: Exempel på frågeställningar (forts.) Förskole-/skolrelaterade frågor: Hur ser sambanden mellan förskoleavdelningens pedagogik/arbetssätt och barnens välmående och utveckling ut? Kontakten mellan vårdnadshavare och pedagoger Vårdnadshavares deltagande – t.ex. vid föräldramöten T.ex. nöjdhet med föräldramöten

Vilka barn följs? 2.121 barn i kommunala och enskilda förskolor i Karlstads kommun födda år 2005, 2006 och 2007 Ca 85% av samtliga barn på förskolor i Karlstads kommun i dessa åldrar Skriftligt samtycke om deltagande från vårdnadshavare har erhållits från samtliga SOFIA-barn

När och hur ska barnen följas? En gång per år med start i mars 2010 Fram t.o.m. 2012 till att börja med Plan att följa dessa barn upp till vuxen ålder Hur? Webbenkät som vårdnadshavare och pedagog svarar på Förskolechefer/Rektorer/verksamhetsansvariga svarar också på webbenkät - en enkät per förskoleavdelning/klass – ca 10-15 min per avdelning

När sker datainsamlingar? Mars - 2010 Mars- 2011 Mars- 2012 Fortsatt plan 7-9 år 2014 2017 10-12 år Till föräldrar, pedagoger, rektorer Enkät Ca 30-35 min. till föräldrar Ca 25-30 min. till pedagoger Till föräldrar, pedagoger, rektorer Enkät Ca 30-35 min. till föräldrar Ca 25-30 min. till pedagoger Till föräldrar, pedagoger, rektorer Enkät Ca 30-35 min. till föräldrar Ca 25-30 min. till pedagoger 2022 15-17 år 20-22 år 2027 25-27 år 2032 2042 35-37 år

Sekretess och hantering av data Vi är mycket noggranna med att dina frågeformulärssvar tas emot och lagras på ett säkert sätt. Vi som arbetar i projektet har samtliga tystnadsplikt och ingen obehörig kommer att ha tillgång till materialet, eller veta hur du svarat.

Etik och finansiering SOFIA-studien är granskad och godkänd av forskningsetisk nämnd (Dnr 2009/429). SOFIA-studien finansieras av medel från Vetenskapsrådet, Örebro universitet, Karlstads universitet och Karlstads kommun.

Hur får man information om studiens resultat? Resultaten presenteras endast på gruppnivå så att inget enskilt barn, vårdnadshavare, pedagog eller rektor/verksamhetsansvarig kan identifieras. Presenteras löpande och på flera olika sätt; SOFIA-studiens nyhetsbrev – SOFIA-nytt – som skickas ut via förskolorna/skolorna och publiceras på www.sofiastudien.se. Rapporter som tas fram efter kommunens eller de enskilda förskolornas eller skolornas önskemål Till pedagoger och förskolechefer/rektorer/verksamhetsansvariga på en årlig informationsträff om SOFIA-studien samt till forskare och andra professionella via artiklar i internationella vetenskapliga tidskrifter och internationella och nationella konferenser.

Nytta för kommunen av att vara med i SOFIA-studien? Verksamhetsutveckling för förskolor och skolor Kommunledning, förvaltningar, rektorer, pedagoger och föräldrar får kontinuerlig information Via nyhetsbrev och internet om studien och dess resultat Även via föreläsningar på studiedagar om så önskas Kartläggning över tid: Barnens utveckling och hälsa över tid Vad man gör och hur man samverkar kring barn med behov av stöd och insatser Hur kan man bli mer effektiv i detta?

Nytta för kommunen av att vara med i studien? (forts.) Kommunen, förskola/skola, kan tidigt få koll på hur det ser ut i den här gruppen av barn kartläggning och möjlighet att planera vilka resurser som kommer behövas i kommunen i framtiden

SOFIA-studiens betydelse nationellt och internationellt Svensk kunskap behövs om precis dessa frågor! Kunskapen kommer att bli unik för Sverige och kommer också bli ett viktigt bidrag internationellt

Hur går våg 3 konkret till? Start 12-13 mars 2012 All personal inbjuds till Karlstads universitet Aula Information om SOFIA-studien och dess resultat och utdelning av SOFIA-pärmar Nu startar datainsamlingen Pedagogerna delar ut information till alla SOFIA- barnens vårdnadshavare Innehåller inloggning till webenkäten Pedagogen/läraren ansvarar för att en lärare eller fritidspedagog svarar på ”pedagogenkäten” via webben på samtliga SOFIA-barn Rektorer svarar på enkät om samtliga sina klasser i vilka det finns SOFIA-barn Svarar på enkät som tar 10-15 minuter per klass

www.sofiastudien.se