Vad vet vi och hur hanterar vi den kunskapen?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
AUTISMSPEKTRUMTILLSTÅND
Advertisements

Behandlingsfas 1, hjälpmedel
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
Cannabinoidernas inverkan på det kognitiva systemet.
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
- Kroppens kontrollcentrum -
Kopplingen mellan utredning och behandling – vad är det?
Minnet -en funktion att räkna med
Kognitiva funktioner Verbal förmåga Logisk-Analytisk förmåga
JOHANNA BJÖRK Konsulent
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Att läsa och studera.
Analytiker & Holistiker
Vart är vi och hur går vi (mycket)vidare?
Mål och betygskriterier
Åk 2 Elit Välkomna! Idrottspsykologi.
Nervsystemet och hjärnan
NEUROPSYKIATRISK COACH
Neuropsykiatrisk funktionshinder
SET Social Emotionell Träning
JOHANNA BJÖRK
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Bedömning efter sex veckors drogfrihet. Förbättring i kognitiv funktion.
Konsten att leda sig själv
STUDIEMILJÖ Nu har du kommit till modul 2. Den handlar om din studiemiljö. Hur mycket har du egentligen tänkt på din fysiska studiemiljö? Har du funderat.
Kognitiva funktioner Verbal förmåga (språklig förmåga)
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
AM  Vår hjärna har sett likadan ut de senaste år sedan  Cromagnonmänniskan och nutidsmänniskan  Informationsflödet har förändrats och ökat enormt!
Resursteamet Stöd och Omsorg Piteå Kommun
TIPS & RÅDAKUTEN av Lina och Johan. SÖKA, LAGRA och ÖVERFÖRA INFORMATION PÅ DATORN - SÅ KAN DU GÖRA!
Vad är du för typ av person?
Skärp dig! – Hur svårt kan det vara att förändra?
Hantera en kronisk sjukdom
Kurs läs och skriv Återkoppling
Studieteknik och inlärning
”-Med kunskap och engagemang mot dina mål !” IGU – Idrottsliga Gymnasieutbildningar, Uppland Åk 2 Elit Välkomna! Idrottspsykologi IGU tillfälle 4.
Resursteamet Stöd och Omsorg Piteå Kommun
Specialpedagogiken i matematiken med inslag av appar
Läkaren beskriver de medicinska förutsättningarna
Dolda funktionsnedsättningar
Kultur – hjärna - lärande
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Minne Föreläsning 3?.
Minne.
Reflektioner från grupperna No hands up…
Idrottspsykologi.
Idrottspsykologi.
Förmågan att dra korrekta slutsatser. Cannabisrökaren upplever sin personliga historia som höljd i dimmoln. Försämring har noterats inom följande funktionsområden:
Förmågan att koda in, lagra och plocka fram information
FL3: Foundations Daniel Nylén. Kognitiv psykologi & IxD Centrala teorier om kognitiv psykologi utgör grunden för HCI- forskningen Att vara människocentrerad.
- Kroppens kontrollcentrum -
Sinnesorgan, nervsystem, hjärna, hormoner
Hur du tar hand om din kunskap
Autism och Asbergers Syndrom
Kognition och teknik Beata Terzis
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Aktiviteter i det dagliga livet/ Äldre med Depression
Kunskaps mål Centralla innehåll Väggen att upp nå målen Bedömning betygsättning Utvärdering Vad är undervisning?
Nervsystemet styr din kropp
Vad är det som avgör om du lyckas med dina studier eller ej?
Kognitiva processer och representationer n Propositionella representationer lagrar information i LTM n Aktivationsspridning möjliggör åtkomst n Men sen.
Hur du kan lära bättre!. Följande gäller Just det, organisera dina studier! Lär dig att planera dina studier hur, var och när du pluggar bäst lästeknik.
Hur du kan lära bättre!.
Lära för livet!.
Psykiskt funktionsnedsättning
Övergripande ……………………………………….. Medvetande Orientering
Att arbeta språkutvecklande - strategier och metoder
Kognitiv ergonomi på arbetsplatsen
Rehabilitering av kognitiv funktion vid Stressrehabiliteringen, NUS
Eller varför biter treåringen ?
Presentationens avskrift:

Vad vet vi och hur hanterar vi den kunskapen? Vad är minne? Vad vet vi och hur hanterar vi den kunskapen?

Neuron - nervcell

Tillväxt Förgreningar – dendriter 2-12 år Pruning (”ansning”) Myelinisering 0-25 år Hjärnans utveckling ej färdig förrän vid 25 år - frontalloben 6-13 år störst ökning av en individs kognitiva förmåga Olika utveckling hos olika delar av hjärnan Alla arbetsminnestester aktiverar frontalloben och den sena mognaden av frontalloben är en av de viktigaste förklaringarna till arbetsminnets utveckling under barndomen. Hjärnans arbetsminneskapacitet är till 50% ärftlig Hjärnans plasticitet nya nervceller bildas hela livet

Korttidsminne Långtidsminne Arbetsminne Medvetet Icke medvetet PRS Betingning Procedur Episodiskt Semantiskt Stress-, ålders- och sjukdoms-känsligt

Minnets struktur Det sensoriska registret Korttidsminnet Arbetsminnet Släpper in eller stänger ute impulser Korttidsminnet 45 sek. det magiska talet 7+-2, Chunka - dela upp i hanterbara block SASABBICAPLO Arbetsminnet Korttidsminnesuppgifter som kräver någon form av manipulation el innehåller ngn distraktion el kräver visst mått av simultanutförande Långtidsminnet Procedurminne: vår förmåga att göra saker t ex cykla Semantiskt minne: faktakunskaper Episodiskt minne: självbiografiskt, minnet om oss själva och vad vi upplevt

Långtidsminnet Procedurminne: vår förmåga att göra saker, t ex cykla, simma. Automatisering Semantiskt minne: faktakunskaper t ex huvudstaden i Frankrike. Episodiskt minne: självbiografiskt, minnet om oss själva och vad vi upplevt. Viktiga, dramatiska el oväntade händelser minns vi lättare

Arbetsminnet Långtidsminne Central exekutiv funktion Fonologisk loop Visuospatialt skissblock Sensoriskt perceptuellt system

Arbetsminne (Baddely) The visuospatial scratch pad Bearbetar och lagrar visuell och spatial information schackdrag The phonological loop Lager för auditiv information; 7 enheter telefonnummer Central executive Planering och styrning, reglering av medveten uppmärksamhet, framplockning ur långtidsminnet, samordnar information från hjälpsystemen koordinerande funktion

Centralexekutiva enheten Har en begränsad kapacitet När den blir överlastad kan inte uppgifter processas på en optimal nivå. Endast att hålla information i minnet ställer inte särskilt höga krav på enheten När två eller flera uppgifter ska utföras samtidigt arbetar enheten på en optimal nivå och ibland kan den inte utföra uppgifter på ett korrekt sätt. (t ex räkna baklänges och gå balansgång, zumba)

Arbetsminne 1 Arbetsminnet avser ett system i hjärnan som kan hålla kvar och hantera den information som är nödvändig för att utföra komplicerade kognitiva uppgifter såsom läsförståelse, inlärning samt logiskt tänkande (Alan Baddely) Starkt samband mellan prestationen på arbetsminnesuppgifter och problemlösningsförmåga (Randall Engle) Överlappningen mellan arbetsminne och kontrollen av uppmärksamhet är särskilt viktig

Arbetsminne 2 Arbetsminne: kontrollerad uppmärksamhet Enorm ökning av arbetsminneskapaciteten genom hela barndomen också långt upp i tonåren. Enorm variation mellan individer Stark korrelation matematik – visuospatialt arbetsminne, verbalt arbetsminne, problemlösningsförmåga och läsförmåga

Vakenhetsgrad (från dåsighet till panikartad stress) Arbetsminne 3 (Baddeley ”Arbetskoncentration”) Tre olika sorters koncentrationsförmåga Vakenhetsgrad (från dåsighet till panikartad stress) Stimulusdriven uppmärksamhet (dras automatiskt till något nytt och intressant i omgivningen el något vi kommer att tänka på) Kontrollerad uppmärksamhet (när vi bestämt oss för att koncentrera oss på en viss uppgift) = arbetsminne

Träning av arbetsminne Simultanförmåga – hantera många stimuli Begränsningar för simultanutförande kan förklaras med kapacitetsbegränsningar i vissa områden i hjärnan Delvis samma områden som rör arbetsminneskapacitet Överlappsområden – hjässloben Multimodala områden – ej knutna till någon specifik sensorisk stimulus – nervcellernas allkonstnärer Träning av multimodala områden (Robomemo)

Träning av arbetsminnet Robomemo www.cogmed.com Minneslek www.elevdata.se Bristande korttidsminne hos barn www.argument.se Smart www.pearsonassessment.se

Barn med lågt arbetsminne (Gathercole) Svårighet att följa instruktioner Stora problem med matematik och läsförståelse Svårt att koncentrera sig på en uppgift en längre stund Ungefär lika många pojkar som flickor Minnas en instruktion och kunna utföra uppgifter i flera steg Förmågan att initiera en aktivitet Problemen att formulera en plan för sitt beteende och sedan hålla kvar den planen i arbetsminnet?

Självkänsla Barn med lågt arbetsminne hade lägre självkänsla Lägst skattade de sig i fråga om ”personal power” dvs den uppfattning en person har om sin förmåga att påverka omgivningen Betydelsen av diagnoser ”You mean I´m not lazy, stupid or crazy?”

Arbetsminne och lärande Minnets fyra steg: Inkodning Lagring Sökning Återgivning

Inkodning Uppmärksamhet - kontrollerad Koncentration – hålla kvar uppmärksamheten Motivation - intresse Emotion - känsla Sammanhang Tydlighet Feedback – återkoppling Konkret material Stimulus för olika sinnen: visuellt, auditivt, sensoriskt mm Inre tal – för att fokusera på en uppgift

Lagring Repetition direkt och återkommande Verbalisera – återkoppla Nyckelord Ramsor, rytmer Övning Automatisering Organisation och struktur Mindmap mm Association till tidigare lärande Motivation Emotion - humor

Lagring Repetition direkt och återkommande Verbalisera – återkoppla Nyckelord Ramsor, rytmer Övning Automatisering Organisation och struktur Mindmap mm Association till tidigare lärande Motivation Emotion - humor

Sökning Sammanhang Association Tid Samtal – stöd och uppmuntran Frånvaro av stress Nyckelord Mindmap Bilder

Återgivning Muntligt Skriftligt Bilder Filmer Gestaltning: drama, sång,poesi Leka

Planeringsförmåga Hålla kvar sinnesintryck eller tankar i arbetsminnet Ha överblick Formulera en idé Föreställa sig målet – i en sekvens Koncentration och energi för att nå målet Feedforward och feedback som strategier Sammanfatta och utvärdera – är målet nått+ Formulera nya idéer – nya mål

Stöd och avlastning för minnet Organisation och struktur – skåp, väska Kalender, mobil, anteckningar Ordning material, papper, anteckningar Organisation dator, filer Studieteknik – olika för olika uppgifter och elever Organisera arbetsuppgifter t ex i mindre avsnitt Tidslinjer för olika aktiviteter eller uppgifter Sammanfattning av lektion, dag, vecka

Litteratur om minne Klingberg, Torkel: Den översvämmade hjärnan (2007) Klingberg, Torkel: Den lärande hjärnan (2011) Derwinger, Anna: Minnets möjligheter Adler, Holmgren: Neuropedagogik (2000) Wallenkrans, Pia: Lär in (2000) Lorayne, Harry: Minnesteknik (1992) Wejlid, Gabriella: Ja tack, hjärna (2008) Schacter, D: Sökandet efter minnet (2004) Tammet, D :Född en blå dag (2006)