Introduktion för nya ledare

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Behandlingsfas 1, hjälpmedel
Advertisements

Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Nulägesanalys genom frågor
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Barnanpassad utredning
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Gul sträcka D 12 H 12 U 3 Öppen 2 Öppen 5.
Maria Bergström Socionom och sakkunnig RFSU
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Analytiker & Holistiker
Mål och betygskriterier
Hälsa och Kondition.
Kommunikation.
Idrottspsykologi IGU tillfälle 3
Inlärningsmiljö för att öka motivation
för Dig som vill sluta med Hasch och Marijuana Rådgivningsbyrån i
Konsten att leda sig själv
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Kondition och träning.
Att samtala med ungdomar om tobak
Bild 1 Välkomna! Lärarhandledning: 1.
 I denna bilaga ger vi en kortfattad presentation inom olika områden gällande träning och hälsa som vi erbjuder på Forma träningscenter.  Kontakta gärna.
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
Skärp dig! – Hur svårt kan det vara att förändra?
Ta ställning och handla!
VARFÖR IDROTT I SKOLAN ? * Du ska få träna upp din fysiska, psykiska och sociala förmåga * Ämnet ska ge dig kunskaper om en hälsosam livsstil. *
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Resultatfokus Den resultatfokuserade definitionen av en vinnare handlar om tre saker: resultat jämförelse med andra undvika misstag.
Lyckad träning Hur?.
Analytiker & Holistiker
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Grupputveckling 2+2=5.
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Min hälsa Nu och i framtiden!!! Varför skall vi träna/röra på oss?
Träningslära 9:or ht 11.
TÄNK TILL VÄRDEGRUNDSMATERIAL 2014.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
LEDARSKAP & METODIK Kristina Yondt
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
SIM TEAM.
Läroplansträff fritidshem
Anställningsintervjun
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Idrott och hälsa Vannhögskolan
Idrottspsykologi.
ERGONOMI Föreläsning 1 för ÅR
Teorigenomgång Teori – ca. 30 minuter. Vilka är vi? Vad är puls?
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Orientering 365 Kartminne HELA ÖVNINGEN bygger på det att DU funderar hur du vill göra din Orientering Du kan förbätra ngt som du vet att du gör.
Hur du tar hand om din kunskap
Fysisk aktivitet, kost och hälsa
Konditon Upplevelsen av ett motionspass påverkas vilken intensitet träningen har. Man kan dela upp konditionsträning i två delar: Högintensiv träning och.
Hälsa och Kondition.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Barns utveckling Kort introduktion.
Socialpsykologi.
PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624
Vad är styrka? Styrka är den förmågan musklerna har att dras samman
Barn och stress.
Weronica Helleberg Idrottslärare Finnbacksskolan
Presentationsteknik Tips och råd Would you like to take a bite ?
Coaching.
Helhet och allsidighet
Karin Johansson Att vara ledare Varför, vem och hur?
Anpassad för barn till den som drabbats av en hjärnskakning
Välkommen till kursen Friidrott år!
Presentationens avskrift:

Introduktion för nya ledare Program: 9-10.15 Inledning och Idrotten vill 10.15 Fika 10.30-12.15 Barn och ungdomars utveckling 12.15-13.15 Lunch 13.15-14.30 Ledarskap och pedagogik 14.30-15.00 OL-skoj, praktiskt pass 15.00-15.15 Fika 15.15-16.30 Ledarskap och pedagogik Västergötlands Orienteringsförbund

Barn och ungdomars fysiska utveckling och träning Barn är fysiologiskt sett inte små vuxna och bör alltså inte heller tränas som sådana. Att träna och leda barn kräver därför särskild kunskap. Västergötlands Orienteringsförbund

Barn och ungdomars fysiska utveckling och träning Stora variationer i fysisk utveckling Kronologisk ålder Biologisk ålder Skillnader mellan flickor och pojkar Innan puberteten – inte så stor skillnad Under puberteten – ökad utvecklingstakt – flickor före pojkar Efter puberteten – fortfarande tydlig skillnad mellan pojkar och flickor – pojkar i kapp och generellt sett en större fysisk förmåga Västergötlands Orienteringsförbund

Barn och ungdomars fysiska utveckling och träning Förändring av kroppen Västergötlands Orienteringsförbund

Barn och ungdomars fysiska utveckling och träning Västergötlands Orienteringsförbund

Barn och ungdomars fysiska utveckling och träning Stor skillnad i längd ger stora skillnader i fysisk förmåga! En god prestation hos en 13-åring kan bero på flera olika saker: Kommit långt i sin pubertet Stor träningsmängd Bra gener Västergötlands Orienteringsförbund

Barn och ungdomars fysiska utveckling och träning Fundera och diskutera: ”Kim har tränat orientering i många år och gjort såväl stora framsteg som bra resultat, bland annat har guldmedaljen vid DM bärgats vid flera tillfällen. Nu börjar högstadiet och Kim som är ambitiös lägger också ner mycket tid på sitt skolarbete. Kim är också mitt uppe i puberteten och kroppen börjar få nya former. Det inträffar allt oftare att Kim har svårt att hänga med på intervallträningen eller andra löpbetingade övningar. Kim visar alltmer upp sin frustration på träningarna och börjar till och med utebli från vissa träningar. Vad kan vi göra som tränare? Västergötlands Orienteringsförbund

Barn och ungdomars fysiska utveckling och träning Tillväxt – vad händer i kroppen när man växer Tillväxtzonen ska slutas – mjuka broskändar som växer ihop Belastning av skelettet på verkar bentätheten – träna! Slutet tillväxtplatta i knä vid 20 år! PHVage Då man växer som mest på längden – pojkar 14 år, flickor 12 år Muskeltillväxt – ca 25 % muskelmassa vid födseln (40-50 % vid vuxen ålder) Kul kuriosa – Vid 2 årsålder har vi nåt ca hälften av sin fulla längd. Västergötlands Orienteringsförbund

Barn och ungdomars fysiska utveckling och träning Snabbhet Uthållighet Rörlighet Koordination Styrka Västergötlands Orienteringsförbund

Motorisk utveckling – koordination och snabbhet Barn och ungdomars fysiska utveckling och träning Motorisk utveckling – koordination och snabbhet Utveckling av nervsystemet som koordinerar kroppens rörelser Samspel mellan nerver och muskler för att göra en rörelse Grov motorik – arbeta med stora muskelgrupper Fin motorik – arbeta med mindre muskelgrupper Ålder 2-6 år – Börjar behärska den grövre motoriken Ålder 6-8 år – Utvecklingshastigheten av nervsystemet avtar något Ålder 8-11 år – Nervsystemet hinner i kapp längd och vikttillväxt. Bra ålder för att träna motorik ( koordinationsövningar, reaktion). Västergötlands Orienteringsförbund

Barn och ungdomars fysiska utveckling och träning Ålder 11-13 år - Snabb längdtillväxt. Viss försämring av rörligheten därför. Ålder 13-15 år – Puberteten – flickor utvecklas snabbare än pojkar. Allmän tillväxt av styrka och koordination. Ålder 15-20 år – Människan färdigutvecklas. Pojkar orkar med något tyngre och längre träning. Träning av motoriken bör därför framför allt ske innan puberteten 8-12 årsåldern - Träna koordination, reaktionsförmåga, löpteknik Repetera under puberteten grundläggande motoriska övningar – pga tillväxten är det inte säkert man kan det man kunde innan. Västergötlands Orienteringsförbund

Barn och ungdomars fysiska utveckling och träning Konditionsträning Kondition – syreupptagningsförmåga eller hur jobbigt det är att gå upp för en trappa Beroende av lungor, hjärta, blodet och musklerna Vad händer i kroppen när du rör dig? Andning, Puls, Temperatur Aerob träning – träning med syretillgång Anaerob träning – träning utan syretillgång Mjölksyra – vid syrebrist Västergötlands Orienteringsförbund

Barn och ungdomars fysiska utveckling och träning Konditionsträning När du tränar kondition växer och blir hjärtmusklen starkare – slagvolym ökar Ökad blodvolym Fler kapillärer och mitokondrier Effekten av konditionsträning är inte lika stor som hos vuxna på grund av litet hjärta, låg slagvolym och lägre blodtryck. Ger inte lika stor belastning på hjärtat som hos vuxna Lägre testosteronhalt – svarar sämre på konditionsträning Västergötlands Orienteringsförbund

Barn och ungdomars fysiska utveckling och träning Styrketräning Förmåga att övervinna ett motstånd Maximalstyrka - tyngre belatsning/högre fart – färre repititioner – utveckla en hög effekt Uthålligstyrka – lättare belastning (egna kroppen) – fler repititioner Tidigare har man inte rekommenderat tung styrketräning för barn och ungdomar efter som tillväxtplattorna inte är slutna – risk för skador Västergötlands Orienteringsförbund

Barn och ungdomars fysiska utveckling och träning Styrketräning Studier som tyder på att det är bra för barn och ungdomar att träna styrketräning Framför allt för att nervbanorna lärs in – rätt teknik Måttlig effekt innan puberteten och sedan större under och efter puberteten Förhållande till sin vikt blir tjejer svagare efter puberteten och killar starkare Västergötlands Orienteringsförbund

Barn och ungdomars fysiska utveckling och träning Styrketräning Studier visar på en skyddande effekt Fördel när man kommer in i puberteten och redan har lärt in nervbanor – övningarna är redan inlärda Långsam ökning av belastning Noggrann med tekniken Försiktig introduktion av nya övningar Varierad träning Anpassad utrusning Effektiv och säker! Västergötlands Orienteringsförbund

Barn och ungdomars fysiska utveckling och träning Rörlighetsträning Barn är oftast rörliga Ungdomar kan bli stramare i samband med tillväxt speciellt längd Använd musklerna med fullt ledutslag – aktiv rörlighetsträning Stretching och töjning Minska risken för skador Balans i kroppen för att undvika snedbelastning Motverkar inte träningsvärk God hållning en förutsättning för att kunna träna effektivt och ha en god teknik Västergötlands Orienteringsförbund

Kapacitet Före puberteten Tidig fas i puberteten Sen fas I puberteten Efter puberteten Uthållighet Aerob träning L M S Anaerob träning L ? M ? S ? Styrka Maximal Snabbhet Reaktion Acceleration Rörlighet Koordination

Barn och ungdomars fysiska utveckling och träning Räcker det inte med vanlig orienteringsträning? Mottagligheten är olika vid olika åldrar Tiden till förfogande för träning är begränsad Välj rätt typ av träning vid rätt tidpunkt Bok tips! Prioritera Västergötlands Orienteringsförbund

Barn och ungdomars fysiska utveckling och träning Att fundera på… Det kan skilja flera år i ungdomars fysiska utveckling. Vad innebär detta för träning respektive tävling? Västergötlands Orienteringsförbund

Barn och ungdomars psykiska utveckling Västergötlands Orienteringsförbund

Barn och ungdomars psykiska utveckling Psykisk och Social utveckling Psykisk utveckling Intellektuell utveckling Utvecklingen av tänkandet. Ex. språkutveckling, minnesförmåga, Känslomässig utveckling Kontroll över känslor, olika reaktioner, fördomar, komplex, nervositet Personlighetsutveckling Känslomässig utveckling, identitetsutveckling, självständighetsutveckling Social utveckling Utvecklingen i relation till andra – normer, värderingar, handlingar Västergötlands Orienteringsförbund

Barn och ungdomars psykiska utveckling Intellektuell utveckling 5-6 år Konkret Lek, enkla regler och utrustning, kan koncentrera sig 20 min, utgår från sig själva, egocentriska 6-9 år Abstrakt tänkande startar, men kan variera Variation och aktivitet Börjar kunna skilja på rätt och fel Kan lära sig av sina misstag 8-12 år Förstår relation orsak/verkan kan reflektera över det de upplevt Föra diskussioner Ta ansvar Kan planera 11-16 år Uppnådd moget intellekt Taktiska resonemang Bjud in i beslutsprocess, målsättningar etc Bygg på med erfarenheter och möjligheter att lära sig Västergötlands Orienteringsförbund

Barn och ungdomars psykiska utveckling Intellektuella behov Västergötlands Orienteringsförbund

Barn och ungdomars psykiska utveckling Diskussion Barn och ungdomars psykiska utveckling Hur hanterar man i att alla i gruppen kanske inte förstår din instruktion? Västergötlands Orienteringsförbund

Barn och ungdomars psykiska utveckling Emotionell utveckling 5-6 år - Känslorna varierar, oftast glada och tycker det mesta är roligt 6-12 år - Reagerar olika. Kan bli ledsna/arga utan att man inte menat illa 11 år och uppåt - Känslorna skiftar tvärt. Hormonella orsaker, miljöförändringar. Vem är jag, vad vill jag, var hör jag hemma? Ge stöd, ge möjlighet att uttrycka känslor, stötta till goda värderingar, positiva upplevelser Västergötlands Orienteringsförbund

Kännetecken för ungas känslor Barn och ungdomars psykiska utveckling Kännetecken för ungas känslor Västergötlands Orienteringsförbund

Barn och ungdomars psykiska utveckling Social utveckling 2 – 6 år – Upptäcker sig själv 6 – 8 år – Börjar söka kontakt med jämnåriga. Leken är viktig för social träning 8-11 år – Ledaren är betydelsefull, idoldyrkan 11-13 år – Flickor beroende av kompisen, pojkar prestationsinriktade 13 år och uppåt – Gänget blir viktigare och föräldern får mindre betydelse. Ofta konflikter med vuxna. Identitetssökande, ofta perioder av kaos. Mer intresse för samhället och sociala problem som man gärna diskuterar Västergötlands Orienteringsförbund

Barn och ungdomars psykiska utveckling Social utveckling Fundera och diskutera Är orienteringen bra på att tillgodose de sociala behov som ungdomar har? Varför? Varför inte? Vad kan du som tränare göra för att främja de ungas sociala utveckling i din träningsgrupp? Västergötlands Orienteringsförbund

Sambandet mellan fysisk aktivitet och självkänsla Barn och ungdomars psykiska utveckling Sambandet mellan fysisk aktivitet och självkänsla Västergötlands Orienteringsförbund

Barn och ungdomar värderar sig själva utifrån 5 områden Barn och ungdomars psykiska utveckling Barn och ungdomar värderar sig själva utifrån 5 områden Intellektuell kompetens Fysisk kompetens Fysisk framtoning Kompisacceptans Beteende (uppförande) Västergötlands Orienteringsförbund

Barn och ungdomars psykiska utveckling Ökad självkänsla Uppskattning för den jag är Ökat självförtroende Uppskattning för det jag presterar Ökad självtillit och ökade möjligheter att: Våga försöka Acceptera sig själv och andra Handskas med misslyckanden Lära sig - utvecklas Västergötlands Orienteringsförbund

Barn och ungdomars psykiska utveckling Att tänka på som ledare! Träning 8-11 år Korta instruktioner! …med VAK! Var tydlig och rättvis! Se till att ingen blir utanför! Regler och ramar underlättar och skapar trygghet! Västergötlands Orienteringsförbund

Barn och ungdomars psykiska utveckling Att tänka på som ledare! Träning 11-13 år Viktigt att arbeta med gruppkänslan, stimulera till aktiviteter så barnen lär känna varandra! Tydliga regler och ramar underlättar. Låt gärna barnen vara med och påverka! Eftersträva olika typer av tävlingsmoment. (För att inte alltid favoriserar tidigt utvecklade ungdomar!) Västergötlands Orienteringsförbund

Barn och ungdomars psykiska utveckling Att tänka på som ledare! Träning 13 år och uppåt Fortsätt arbeta med gruppkänslan! Låt ungdomarna bli mer och mer delaktiga i klubbarbetet. Våga delegera träningar och andra aktiviteter till ungdomarna! Västergötlands Orienteringsförbund

OL – teknik grön-gul Vad styr orienteringsförmågan? Västergötlands Orienteringsförbund

OL – teknik grön-gul Om farten är rätt anpassad kan alla springa en orienteringsbana utan att bomma... Västergötlands Orienteringsförbund

OL – teknik grön-gul Vad är orienteringsteknik? Strategier och metoder som med hjälp av kartan används för att orientera så optimalt som möjligt. Översättningsförmåga Från kartan till verkligheten och tvärtom. Västergötlands Orienteringsförbund

OL – teknik grön-gul Metoder grön – gul nivå Orienteringsteknik Fin och grovorientera Hålla riktning Framförhållning Rätt metod vid rätt tillfälle Metoderna bör kunna blandas, ändras och anpassas efter karta och terräng. Västergötlands Orienteringsförbund

OL – teknik grön-gul Västergötlands Orienteringsförbund Orienteringsteknik Strategier grön – gul nivå Hur man planerar sträckor, vägval och kontrolltagning. Planen bör vara flexibel och anpassningsbar efter förutsättningar. Hur tar jag kontrollen snabbt och säkert? Vilken metod bör användas? Finns det en bra attackpunkt? Västergötlands Orienteringsförbund

OL – teknik grön-gul Västergötlands Orienteringsförbund Banläggartrappan - Utvecklingstrappan Banläggartrappan Stöd till banläggaren Utvecklingstrappan Stöd till tränare och ledare Banläggartrappan och utvecklingstrappan är anpassade till varandra så att de aktiva skall få en bra utveckling och rimliga utmaningar på alla nivåer. Västergötlands Orienteringsförbund

Banläggningstrappan V 1-4 K 1-17 K 17 Finorientering i detaljrik terräng K 16 Grovorientering i svår kurvbild V 4 Svår vägvalsbedömning K 15 Kontrolltagning i detaljfattig terräng K 14 Kontrolltagning utan tydlig uppfångare K 13 Grovorientering i enkel kurvbild K 12 Finorientering mot tydlig kurvbildskontroll med tydlig uppfångare K 11 Grovorientering över tydliga hållpunkter mot tydlig uppfångare V 3 Bedömning av längd, löpbarhet och säkerhet K 10 Kort finorientering mot tydlig planbildskontroll med säker uppfångare K 9 Lätt kurvbildsorientering K 8 Lätt grovorientering mot säker uppfångare K 7 Gena mot säker uppfångare V 2 Bedömning av längd och löpbarhet K 6 Gena över öppet området mot säker uppfångare K 5 Svårare ledstångsorientering K 4 Kontroll vid sidan av ledstång V 1 Enbart längdbedömning K 3 Lätt ledstångsorientering, ledstångsbyte på sträckan (max två byten per sträcka) K 2 Lätt ledstångsorientering, ledstångsbyte vid kontroll K 1 Lätt ledstångsorientering, given riktning Västergötlands Orienteringsförbund

Västergötlands Orienteringsförbund Utvecklingstrappan grön-gul Klassindelning DH 12 DH 14 kort ÖM 3 & 4 DH 10 DH 12 kort U2, ÖM 1 & 2 Inskoln. U1 Västergötlands Orienteringsförbund

OL – teknik grön-gul Västergötlands Orienteringsförbund

Ledarskap och pedagogik Vad är ledarskap? Vilka egenskaper behöver en ledare? Vem är en ledare? Har du mött någon bra ledare? Har du mött någon dålig ledare? Västergötlands Orienteringsförbund

Ledarskap och pedagogik Vad menar vi med ledare? En ledare är en kropp som överför ljus, kraft och värme (beskrivning hämtad från fysikboken) Västergötlands Orienteringsförbund

Överför ljus, kraft och värme… Ledarskap och pedagogik Överför ljus, kraft och värme… Vad förmedlar du? Hur kan du överföra ljus, kraft och värme? Västergötlands Orienteringsförbund

Egenskaper hos en bra tränare Ledarskap och pedagogik Egenskaper hos en bra tränare (Efter intervjuer med svenska ungdomar) Utåtriktad, ha tålamod, fantasirik, rolig, trivselmänniska, ha humor, OL är inte blodigt allvar, prata med alla, ärlig, inte vara grinig, inge förtroende, skämtsam, hålla kontakt, inte alltid fordra att man ska köra hårt, satsa på tjejer, uppmuntra, positiv, göra ovanliga saker, rättvis, vara sig själv, lättillgänglig, vara naturlig, bry sig om, ta reda på vem jag är, engagerad… Västergötlands Orienteringsförbund

Ledarskap och pedagogik Västergötlands Orienteringsförbund

Ledarskap och pedagogik Vem är du som ledare? Testa dina egenskaper! Nytänkare Genomförare Strukturerare Sammanhållare Västergötlands Orienteringsförbund

Ledarskap och pedagogik NYTÄNKARE Karaktär Kreativ, påhittig, intuitiv, idérik, fiffig Bra på Utveckla, förändra, kreera, skapa, tänka annorlunda Negativa drag Orealistisk, drömmare, hämningslös, ologisk GENOMFÖRARE Karaktär Beslutsam, driftig, målmedveten, kraftfull, resultatinriktad Bra på Verkställa, uträtta, driva på, realisera, få saker att hända Negativa drag Otålig, självupptagen, auktoritär, rastlös, statusinriktad STRUKTURERARE Karaktär Organiserad, analytisk, kunnig, ordning och reda, noggrann Bra på Förvalta, administrera, bevara, säkerställa, levandehålla Negativa drag Pedantisk, petnoga, överdrivet kritisk, förändringsovillig, förhalande SAMMANHÅLLARE Karaktär Social, vårdande, uppmuntrande, generös, lättsam Bra på Samordna, integrera, kompromissa, förena, införliva Negativa drag Obeslutsam, överdrivet personlig, vill tillfredställa alla, konflikträdd Västergötlands Orienteringsförbund

Ledarskap och pedagogik Västergötlands Orienteringsförbund

Ledarskap och pedagogik Möta och påverka Vad är viktigt i barns värld? Vilka ord används Vilken musik Vilka böcker Vilka filmer Västergötlands Orienteringsförbund

Ledarskap och pedagogik Möta och påverka Om du är i tid Vilka frågor du ställer Vilka frågor du inte ställer Vem du talar med och vem du inte talar med Ditt val av kläder Dina blickar, ditt kroppsspråk, ditt röstläge …påverkar ditt ledarskap och dem du leder. Västergötlands Orienteringsförbund

Ledarskap och pedagogik Feedback Skall ske i positiva ord och beteendet som du vill återkoppla på måste vara förändringsbart. Tydligt och konkret I rätt tid, nära händelsen. Utgå från helheten först innan du återkopplar på enskilda delar. Tala i jagbudskap där känslan är närvarande och önskan eller ditt förslag finns med. Västergötlands Orienteringsförbund

Ledarskap och pedagogik Möta människor där de är, är att möta dem på rätt sinneskanal. Vi är alla olika mottagliga och skiljer oss åt inlärningsmässigt. Vilket sinne lär du med? Fyra inlärningsmönster Visuell - Se saker Auditiv - Höra saker Kinestetisk - Prova själv Taktil - Känna ”Var på din VAKT då du planerar övningarna. Planera även hur du ska ge instruktionerna så att alla inlärningsstilar tillgodoses.” Västergötlands Orienteringsförbund

Ledarskap och pedagogik Visuellt lär genom synintryck ser bilder och modeller inne i hjärnan gillar att läsa gillar ögonkontakt minns det de sett pratar snabbt och högt sitter still, rak kroppshållning ” Nu gick det upp ett ljus!” Västergötlands Orienteringsförbund

Ledarskap och pedagogik Auditivt lär genom hörselintryck gillar att lyssna, tala och diskutera berättar gärna minns genom ljud och röster förhandlar social läser gärna högt lätt distraherad pratar med varierat tonfall och tempo flackar med blicken, tittar neråt ”Aha, nu ringer en klocka!” Västergötlands Orienteringsförbund

Ledarskap och pedagogik Kinestetiskt lär genom känsel (taktil) kroppen och rörelser viktiga vid inlärning fysiskt aktiva prova på, experimentera, delaktiga minns upplevelser gester och rörelser beskriver känslor tydligt kroppsspråk pratar långsamt byter sittställning ”Ah, nu greppar jag det här!” Västergötlands Orienteringsförbund

Ledarskap och pedagogik Det är inte enkelt att vara ledare…… Hur visar vi och vad säger vi? Sista säkra, attackpunkt….. Har ni några speciella metoder i er förening? Västergötlands Orienteringsförbund

Ledarskap och pedagogik Pedagogiska metoder Från det enklare till det svårare Visa – pröva – instruera öva Hel- eller delmetoden Allsidig träning Västergötlands Orienteringsförbund

Ledarskap och pedagogik ALM-trädet –en lärande miljö Ansträngning (Uppmuntra detta…) Lärande (Ha fokus på uppgiften. Jämför med dig själv) Misstag (Misstag är en naturlig del av lärprocessen. Lär av misstagen) Västergötlands Orienteringsförbund

Ledarskap och pedagogik En god inlärningsmiljö Ett öppet klimat Uttalad gemenskap Tillhörighet Var konsekvent Goda relationer Bonding Västergötlands Orienteringsförbund

Ledarskap och pedagogik Det går inte att få andra att brinna om du inte brinner själv! Bränsle Västergötlands Orienteringsförbund