Introduktion till ungdomsmedicin

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Advertisements

Men det här är väl ingenting nytt?
AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation

Vad kan jag göra som förälder - om alkohol, unga och föräldraskap Ett föräldrastödsprogram utvecklat av Örebro Universitet Copyright © Nikolaus Koutakis.
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
Föräldrautbildning Schysst på nätet
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Vad säger lagen? – om projekt När barn är anhöriga
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
Förhandling MBL Och Samverkan.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
Åk 9 - året då det händer -.
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
Ungas frågor om alkohol och droger
Ann-Charlotte Roupé, Lerbäckskolan, Lund –
Samtalet På Arbetsplatsen.
Praktisk arbetslivsorientering
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting.
modell för bättre kommunikation mellan vårdpersonal
BILD 1-20 Idag Varför ska barn komma till tals? Kaffe Vad behövs? (Vilka förutsättningar?) Hur kan det gå till? Barnperspektiv och barnets eget.
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Syftet med en personlig handlingsplan
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting
Vård i rimlig tid Region Skåne Lund
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting.
Novus Allmänheten om psykisk hälsa September
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Likabehandlingsplan/plan mot kränkande behandling
Utvärdering av BBIC på Södertörn
BO OCH LEVA. Jag ska resa ett halvår och tänkte slå två flugor i en smäll – min kompis behöver en lägenhet och jag slipper betala hyra, så jag hyr ut.
Vårmöte 2014 NU-sjukvården NÄL.
Ny patientlag 2015 Syftet med lagen är att stärka och tydliggöra patientens ställning samt att främja patientens integritet, självbestämmande och delaktighet.
Puberteten Kroppen förändras ....
VAD ÄR EN STUDIECIRKEL? INTRO
Barn som far illa Region Skåne
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Lupp - Lokal uppföljning av ungdomspolitiken. Incitament för att ta hänsyn till barn och unga Nationella ungdomspolitiska mål Nationella ungdomspolitiska.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Debattera.
Ett projektarbete under ST i allmänmedicin av Magnus Röjvall
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
TÄNK TILL VÄRDEGRUNDSMATERIAL 2014.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Kunskapscentrum för barnhälsovård Barn som anhöriga
Patientlagen och information till patienter och närstående
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Jobbskuggning 8A och 8B Vecka 17 mån och tis 20 och 21 april 8C och 8D
LFA Steg 1: OMVÄRLDSANALYS
Kommunens ansvar för barn och unga Jonas Reinholdsson KommunLex AB © KommunLex AB, får kopieras och spridas med angivande av källan.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Barnmisshandel ur socialtjänstens perspektiv
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Idrott och hälsa 1.
Barnets rättigheter i nya patientlagen
1 Genevadsskolan Antal svar elever: 45 - svarsfrekvens 96% Antal svar vårdnadshavare: 5 - svarsfrekvens 11% April 2015 Laholms kommun Skolundersökning.
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Ungdomsenkäten Om mig hälsa och livsstil bland ungdomar i Östergötland
Presentationens avskrift:

Introduktion till ungdomsmedicin Carina Seidel, Distriktsläkare vårdcentralen Mariefred Uppsala 9/2-2012 carina.seidel@dll.se

Mål för dagen Kunskap kring bedömning av mognad (fysisk/psykisk/social) Ökad trygghet avseende sekretessfrågor gällande ungdomar Ge praktiska verktyg för att underlätta möten med ungdomar, och därmed ta en fullgod anamnes

Vilka är ungdomar tycker ni?

Adolescensperioden i ett internationellt medicinskt perspektiv Omfattar åldern 10-20 år Startar med puberteten Avslutas när man löst de utvecklingspsykologiska kraven När vi ändå diskuterar WHO kan jag nämna att de har särskilt fokus på ungdomsperioden just nu. Det beror på att de har konstaterat att dödstalen i västvärlden är högre bland 15-19 åringar än bland 1-4 åringar. Detta beror på skador/olyckor, mord och självmord. WHO anser att det här är ett stort problem, som behöver göras något åt… Och kanske är det där vi kommer in i bilden?

Definition Ungdomsmedicin Alla situationer där du som vårdpersonal möter ungdomar? 5-10% av våra besök på vårdcentralen. I så fall måste vi se till att vi möter dem på rätt sätt…. Reflektera över var i utvecklingen de befinner sig Ha kunskap om sekretessen/ungdomars funderingar om hälsa Utföra mötet på ett ungdomsvänligt sätt

Punkt 1… Att reflektera över var i utvecklingen de befinner sig

Psychological development Om Hjärnans utveckling under ungdomsåren 45v minuter HIT?? 15/47 bilder - en tredjedel! LÄGG till BIO- psyc skallan -- kommekrh är - två bilder till.. kristina@bob-kelly.se 7

Kognition och identitet Ungdomsåren Tidig 10-13/14 år Mellan 13-17 år Sen 17-20? 23? år Biologi Kognition och identitet Sociala arenan Sexualitet Omfattar perioden 10-20 år Är en övergångsålder mellan barndom och vuxen ålder Startar med puberteten Avslutas när individen är färdig att börja sitt vuxenliv, dvs har löst vissa utvecklings-psykologiska krav Det som utmärker ungdomsåren är: Pubertetsutvecklingen Strävan efter självständighet Risktagande-osårbarhet Intensivt socialt samspel Klarar att leva själv rent praktiskt 2. Har etablerat ett nytt förhållande till sina föräldrar baserat på jämlikhet och respekt 3. Har lärt sig etablera nära relationer till någon eller några individer utanför familjekretsen (oftast till någon jämnårig av motsatt kön) 4. Har självkännedom och kan därför göra ett realistiskt yrkesval baserat både på intresse och kompetens Har integrerat sin sexualitet i identiteten Att drabbas av allvarlig sjukdom eller funktionsnedsättning under ungdomsåren är ett allvarligt hot mot hälsan Sjukdomar/avvikelser som blir komplicerade av pubertetens biologi, fysiologi eller psykologi MaRIKA – SÄTT DITTEGET NAMN OCKÅS PÅ SCHEMAT! 2017-04-03 Kristina Berg Kelly/Marika Augutis 2009 modifierat från WHO

Tidig 10-13/14 år Mellan 13-17 år Sen 17-20? 23? år Biologi Kognition Ungdomsåren Tidig 10-13/14 år Mellan 13-17 år Sen 17-20? 23? år Biologi Pubertets-utveckling startar Avplanande kroppsutveckling Vuxen kropp Kognition Identitet Tänker mest konkret, här och nu men begynnande abstrakt tänkande Omnipotens och osårbarhet Störd och förändrad body image Vem är jag egentligen? Identitetsutvecklingen maximal. Romantiska relationer. Rollspel och experimenterande med olika livsstilar Åter till konkret tänkande vid stress Framtiden blir verklig. Pessimism. Yrkesval och livsstilsval baserade på egen kompetens och intresse Sociala arenan Familjen och föräldrarevolten dominerar. Diskussioner, argumenterande, fantiserande och drömmande. Duger jag? Jämnåriga den viktigaste arenan Platsar jag bland de jämnåriga? Innehållet i relationer blir viktigt. Föräldrar, sjukvården och viktiga vuxna åter som samtalspartners Sexualitet Utforskande av den egna kroppen Romantiska fantasier. Testar flirtande och sexuella relationer Inleder stabila relationer med ömsesidighet. Omfattar perioden 10-20 år Är en övergångsålder mellan barndom och vuxen ålder Startar med puberteten Avslutas när individen är färdig att börja sitt vuxenliv, dvs har löst vissa utvecklings-psykologiska krav Det som utmärker ungdomsåren är: Pubertetsutvecklingen Strävan efter självständighet Risktagande-osårbarhet Intensivt socialt samspel Klarar att leva själv rent praktiskt 2. Har etablerat ett nytt förhållande till sina föräldrar baserat på jämlikhet och respekt 3. Har lärt sig etablera nära relationer till någon eller några individer utanför familjekretsen (oftast till någon jämnårig av motsatt kön) 4. Har självkännedom och kan därför göra ett realistiskt yrkesval baserat både på intresse och kompetens Har integrerat sin sexualitet i identiteten Att drabbas av allvarlig sjukdom eller funktionsnedsättning under ungdomsåren är ett allvarligt hot mot hälsan Sjukdomar/avvikelser som blir komplicerade av pubertetens biologi, fysiologi eller psykologi MaRIKA – SÄTT DITTEGET NAMN OCKÅS PÅ SCHEMAT! 2017-04-03 Paradigmskiftet , Sthlm Kristina Berg Kelly/Marika Augutis 2009 modifierat från WHO

Exempel- applicera schemat Frida, 13 år går i särskolan pga lindrig utvecklingsstörning. Hon fick sin första menstruation vid 10 års ålder. Arvid, har alltid varit kort vilket är att förvänta eftersom bägge föräldrarna är korta (155cm respektive 170cm). Han kom in i puberteten för ett halvår sedan, nästan sist i sin klass.

Ungdomsperiodens konkreta krav vid periodens slut skall den unge: Klara sig själv rent praktiskt Ha etablerat ett nytt förhållande till sina föräldrar baserat på ömsesidighet och respekt Kunna ha nära och trygga relationer med någon eller några jämnåriga inkl romantiska partners Ha framtidsplaner Ha utvecklat sin sexualitet 11

Här står vi som läkare med vårt fokus på långtidshälsa, emedan ungdomen har fullt upp att hålla sig fast vid läget här och nu. För att vi ska kunna nå varandra, och ffa för att vi ska nå fram till ungdomarna krävs lite kunskap om ungdomars biopsykosociala utveckling.

Punkt 2 2.Ökad kunskap om sekretessen/ungdomars funderingar kring hälsa

Ungdomars medicinska funderingar Mina bröst är olika stora Hur blir jag av med akne? Varför växer inte min snopp? Vårtor är äckliga – hur bli av med dem

Så kommer vi då över på föräldradelen Så kommer vi då över på föräldradelen. Föräldrarnas roll kan delvis illustreras i den här bilden.

Bakgrund till ungdomars rätt till sekretess i Sverige Föräldrabalken Hälso- och sjukvårdslagen Sekretesslagen FN:s barnkonvention Många lagar ger betydande rättigheter I många länder är FN:s barnkonvention det enda stödet för sekretess till ungdomar och har därför stor betydelse , mer än här!!!

Föräldrabalken Ökad mognad ger ökade rättigheter Huvudregeln är att föräldrar har rätt att bestämma till 18 års ålder ”i takt med barnets stigande ålder och utveckling ska allt större hänsyn tas till barnets synpunkter och önskemål”

HSL:s huvudregel ”Vården och behandlingen ska så långt det är möjligt utformas och genomföras i samråd med patienten” OBS: ingen ålder angiven

Sekretesslagen Inte lämna ut något som kan skada Ingen ålder angiven

FN:s Barnkonvention Rätten att få sina åsikter respekterade I många länder det enda stödet för att ge unga sekretess och har mycket stor betydelse

Bakgrund till ungdomars rätt till sekretess i Sverige Ökad mognad ger ökade rättigheter Föräldrabalken Samråd med patienten Hälso- och sjukvårdslagen Inte lämna ut något som kan skada Sekretesslagen Rätten att få sina åsikter respekterade FN:s barnkonvention Många lagar ger betydande rättigheter I många länder är FN:s barnkonvention det enda stödet för sekretess till ungdomar och har därför stor betydelse , mer än här!!!

Vår utgångspunkt inför sekretessfunderingar Hur gammal? Hur mogen för sin ålder? Vilka egna erfarenheter har patienten? Tillämpat i den aktuella situationen = kompetensen hos den omyndige

Punkt 3 2.Utföra mötet på ett ungdomsvänligt sätt

Video del 1…

Tips: ramar för samtalet Ta in förälder och ungdom tillsammans. Börja med att deklarera sekretess-skyldigheten Sänd ut förälder efter en gemensam inledning (diskutera undantag). Avsluta samtalet med att gemensamt komma överens om vad föräldern behöver veta. ”If you loose confidence once, you have lost it forever”

Consultations with adolescents – the gap between their expectations and their experiences Acta Paediatr 2003;92 Många ville träffa läkaren ensam samt diskutera tystnadsplikten, men tämligen få blev tillgodosedda

Tips: ramar för samtalet Ta in förälder och ungdom tillsammans. Börja med att deklarera sekretess-skyldigheten Sänd ut förälder efter en gemensam inledning (diskutera undantag). Avsluta samtalet med att gemensamt komma överens om vad föräldern behöver veta. ”If you loose confidence once, you have lost it forever”

HEADS- konsten att ta en psykosocial anamnes Home Education Activities Drugs Sex Samtliga frågor öppna så långt det är möjligt!

Förslag H Kan du berätta om din familjesituation? Med vem bor du? Berätta vilka som bor hemma hos dig? E Berätta lite om skolan.Vad gör du i skolan? Vad är ditt bästa ämne? A Vilka aktiviteter har du på fritiden? Vad gör du när du inte är i skolan? Vad tycker du om att göra på fritiden? D Hur många av dina vänner röker? Hur mycket röker du? När ni har fest hur beter ni er då? Det är vanligt att… S Ej pojk eller flickvän´! Har du haft en sexuell relation?

HEADS/HEEADSSS- konsten att ta en psykosocial anamnes Home Education Eating Activities Drugs Sex Safety Suicide

TACK För mer info: www.ungdomsmedicin.blogspot.com Euteach.com Håll utkik efter läkartidningens temadag om ungdomsmedicin våren 2012 SK kurs till hösten Kontakta gärna mig carina.seidel@dll.se