Förmågor & Centralt innehåll

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11 och Gy 11 - en sammanfattning Välkomna! Lars Thorin Utvecklingsledare.
Advertisements

Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Eleven skall . *  kunna redogöra för viktiga faktorer i den tekniska utvecklingen, både förr och nu, och ange några tänkbara drivkrafter bakom denna,
MODUL 1: ATT VARA SAMHÄLLSMEDBORGARE, YTTRANDE- OCH INFORMATIONSFRIHET, TILLGÅNG TILL INFORMATION, DET DEMOKRATISKA SAMTALET OCH LIVSLÅNGT LÄRANDE.
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Föräldramöte 12 september 2011
Teknik 1 utifrån förmågorna och centrala innehållet Vad teknik är
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Lgr11 Ny läroplan, inklusive nya kursplaner
Biologi Naturvetenskapen har sitt ursprung i människans nyfikenhet och behov av att veta mer om sig själv och sin omvärld. Kunskaper i biologi har.
DITT BOENDE.
Vad är teknik?.
1 Begreppssekvens Varför ?. 2 Att beskriva de naturvetenskapliga begrepp som ingår i temat Att definiera den ”röda tråden” i temat Att ge en grund för.
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
VATTEN, VATTEN, BARA VANLIGT VATTEN
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Apptips med koppling till läroplanerna
Globalisering.
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Teknisk rapportskrivning
Centrala innehåll och kunskapskrav
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
observation förutsägelser experiment förenklingar.
Kunskapskrav betyg E Geografi åk 6
Tenhults Pressgjuteri AB
Fantasin sätter inga gränser. Det gör inte vi heller.
Från vardagskunskap till vetenskap
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Tema Kär och galen.
Kunskapskrav och matriser
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Förmågor och centralt innehåll
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Pedagogisk planering Brönjaskolan
Tema: Hållbar utveckling
Antagning förstahandssökanden 53 antagna efter 2:a antagningen – Tekniskt basår Efterantagning under augusti 76 inskrivna –2 avhopp.
Marknadsföring och försäljning
Rörelse och konstruktion
ÅRSKURS 5.
ÅRSKURS 4.
Bäst uppfinningarna!. Teknik och fysikaliska begrepp ha kunskaper om användning av naturvetenskap och teknik i samhället kunna beskriva några vardagliga.
Teknik Årskurs 8 Projekt ”Brobygge” Vecka
Datorn som skrivredskap på förskolan
Varför?.
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Annika Kraft Biträdande utbildningschef Michael Rystad
Vad är fysik? Ordet fysik härstammar från grekiskan och latin. Ordet betyder ”naturlig” Vad är naturligt? Skriv upp minst 5 ord som du förknippar med naturlig.
MIK och digital delaktighet Göteborg 9 september 2015 Örjan Hellström, Kerstin Wockatz,
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Engelbrektskolans fritidshem Blå, Gul, Grön, Grå & Röd avdelning Årskurs F- 6.
Skolverket och den digitala skolan?  Forskningen om den digitala skolan  Hur påverkas resultaten?  Hur kan ämnesundervisningen bli bättre med hjälp.
Elev Här är några av de bilder jag pratade kring första tillfället ni hade HKK-ämnet nu i åk.8.
Teknik Vad ska vi göra i tekniken?. Vad är skolans uppdrag? När vi lär oss inom skolan kommer vi att arbeta utifrån olika tankesätt  Historia  Internationellt.
Arbetsprocessen Produktutvecklingens steg
Teknikutveckling i ett hållbart perspektiv
Hållbar utveckling Vad ska ni kunna?
Rädda klassrummet.
Sociologi Introduktion.
Idrott måndag: Teori i G3
IBSE Viktiga punkter i IBSE
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Standardisering i energibranschen Förutsätter ett innovativt företag att grundläggande standardisering är på plats då omvärlden digitaliseras med ökat.
Geografi / samhällskunskap
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Rädda klassrummet SLÖJD.
Geografins fyra förmågor - vad du förväntas visa kunskaper om på np
Socialpedagogiska programmet, 180 hp
Presentationens avskrift:

Förmågor & Centralt innehåll Teknik Hasse Sundvall Arvika kommun

Använda teknikområdets begrepp och uttrycksformer Kursplan Förmågor att utveckla Identifiera och analysera tekniska lösningar utifrån ändamålsenlighet och funktion Identifiera problem och behov som kan lösas med teknik och utarbeta förslag till lösningar Använda teknikområdets begrepp och uttrycksformer Värdera konsekvenser av olika teknikval för individ, samhälle och miljö Analysera drivkrafter bakom teknikutveckling och hur tekniken har förändrats över tid

Tekniska lösningar – Styr- och reglersystem i tekniska lösningar för överföring och kontroll av kraft och rörelse – Tekniska lösningar för hållfasta och stabila konstruktioner, till exempel armering och balkformer – Grundläggande elektronik och elektronisk komponenter, till exempel lysdioder och enkla förstärkare – Bearbetning av råvara till färdig produkt och hantering av avfall i någon industriell process, till exempel papperstillverkning och livsmedelstillverkning – Hur komponenter och delsystem samverkar i ett större system, till exempel vid produktion och distribution av elektricitet – Tekniska lösningar inom kommunikations- och informationsteknik för utbyte av information, till exempel datorer, Internet och mobiltelefoni – Betydelsen av egenskaper, till exempel drag- och tryckhållfasthet, hårdhet och elasticitet vid val av material i tekniska lösningar. Egenskaper hos och tillämpningar av ett antal nya material – Ord och begrepp för att benämna och samtala om tekniska lösningar

Arbetssätt för utveckling av tekniska lösningar – Teknikutvecklingsarbetets olika faser: identifiering av behov, undersökning, förslag till lösningar, konstruktion och utprövning. Hur faserna i arbets-processen samverkar. – Egna konstruktioner där man tillämpar principer för styrning och reglering med hjälp av pneumatik (tryckluftsteknik) eller elektronik. – Dokumentation i form av manuella och digitala skisser och ritningar med förklarande ord och begrepp, symboler och måttangivelser samt dokumentation med fysiska eller digitala modeller. Enkla, skriftliga rapporter som beskriver och sammanfattar konstruktions- och teknikutvecklingsarbete

Teknik, människa, samhälle och miljö – Internet och andra globala tekniska system. Systemens fördelar, risker och sårbarhet – Samband mellan teknisk utveckling och vetenskapliga framsteg. Hur tekniken har möjliggjort vetenskapliga upptäckter och hur vetenskapen har möjliggjort tekniska innovationer – Återvinning och återanvändning av material i olika tillverkningsprocesser. Hur tekniska lösningar kan bidra till hållbar utveckling – Konsekvenser av teknikval utifrån ekologiska, ekonomiska, etiska och sociala aspekter, till exempel i fråga om utveckling och användning av biobränslen och krigsmateriel – Hur kulturella föreställningar om teknik påverkar kvinnors och mäns yrkesval och teknikanvändning