Några viktiga krav i ISO9001:2000

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Synpunktssystem Vilka ändringar har gjorts i riktlinjen för synpunkthanteringen? Vad innebär ändringarna för dig som arbetsledare? Synpunkter som grund.
Advertisements

Magnus Ivarsson Kvalitetssamordnare
Nyttorealisering på 10 min
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
EIO-Q Ledningssystem - leder till bättre resultat
Hans Hägg Intertek Semko AB.
Verksamhetsledning Tre viktiga komponenter i ledningen Styrning
Processtyrd organisation – i harmoni med omvärlden
Struktur för ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete
Processer P r o resurser c styrning e s mätning förbättring mål
Hållbart Campus - miljöledningssystem
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Strategisk kompetensförsörjning
Johan Sundqvist, Miljöchef
Föreskrifter och allmänna råd om ledningssystem för kvalitet inom socialtjänsten Det finns ingenting så svårt att ta itu med, ingenting så vådligt att.
Kvalitet 1 RESULTAT AV DET NI GÖR FÖRVÄNTNINGAR
Modell för processbaserat ledningssystem för kvalitet ISO 9001:2000
LEDNINGSFUNKTIONER I PRAKTIKEN
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Energi med ansvar O-P Luhta Teollisuuden Voima Oy Olli-Pekka Luhta Teollisuuden Voima Oy MILJÖ- OCH KVALITETSCERTIFIERING Seminarium om KVALITET.
Utformning av miljöledningssystem
Modell för arbetsmiljöledningssystem
Kursplan trpt ledn 2 HT 2009.
ISO 9001:2000 certifiering av vårdcentraler
Standarder för kvalitetsledningssystem
Om SOSFS 2005:12 Socialstyrelsens föreskrifter om ledningssystem för kvalitet och patientsäkerhet i hälso- och sjukvården OH-version februari 2006.
Modell för Utveckling av ledningssystem
Detta är God Vård.
Mål Vad skall åstadkommas? Resultat Blev det som vi ville?
ISO – Vägledning för kvalitetsledning i projekt
Projektledning – VBEF 01 Kristian Widén, PhD. Jag är 38 år Jag bor i Kävlinge Civilingenjör VoV, Doktor i Byggnadsekonomi, Innovationsspriding i byggsektorn.
Systematiskt kvalitetsarbete i våra kommuner
Landstingsfullmäktiges program för mål, uppföljning och insyn för verksamhet som utförs av privata vårdgivare Syfte med programmet är att lyfta frågorna.
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
/ Kvalitet/ lager & terminalansvarig/Bengt Sigvald
Nya föreskrifter och allmänna råd
Kvalitetssäkring ISO 9000.
NU-sjukvården. Tiderna förändras Krav och förväntningar ändras samtidigt som sjukvården utvecklas och förändras. Det är dags att tänka nytt.
Vad är arbetsmiljö-/kvalitets-/miljörevision?
Ledning och styrning av sjukskrivningsprocessen
Stroke/TIAprocessen                                                                      
Våra planerade arbetssätt - Våra processer
Balanced Scorecard Processen steg för steg
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
”Ett ledningssystem är ett verktyg för företaget att nå framgång”
Beställning av tjänster
Månadsbokslut mars 2012 Sociala Stödresurser. Månadsbokslut mars 2012 VERKSAMHETSRESULTAT Läget i verksamheterna är bra. VSS är i ständig förändring,
Dålig kvalitet - isberget
Krishanteringssystemet & grundläggande lagar
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
Trpt ledn sept 09/B Sigvald1 KURSINNEHÅLL Transportledning/Transportorganisation TL2 Att leda, förmedla och planera, såväl processer, människor.
Patientsäkerhetslag 2010:657 3 kap. Vårdgivarens skyldighet att bedriva ett systematiskt patientsäkerhetsarbete.
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
Miljöpolicy Mastec Stålvall konstruerar, utvecklar, tillverkar, monterar, testar, installerar och bidrar med fältsupport till utrustningar med avancerade.
Processkartor i praktiken
Gränslös samverkan.
Presentation av ledningssystemet
Kvalitetspolicy Viacon Production AB
Lektion Kvalitet och miljö HT 17- Bengt Sigvald
/ Kvalitet/ lager & terminalansvarig/Bengt Sigvald
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet Mall där allt underlag finns i denna presentation Datum 2018-XX-XX.
Kommunikationsprocesser
I offentlighetens tjänst
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet mall kortversion – underlag i annat underlag Datum 2018-XX-XX.
Introduktion till processen för balanserad styrning
Intern styrning och kontroll
Förbättra klubbkvalitet
Presentationens avskrift:

Några viktiga krav i ISO9001:2000

Den stora skillnaden? - Från Procedur (rutin) till Process - Från ”säkra” till ”styra” Från OK till Öka Kundtillfredsställelse Från ”regelverk” till ledningsprinciper Från kravelement till nätverk av samverkande processer

Ledningssystem enligt ISO 9001:2000 Ständig förbättring av Ledningssystemet KUNDER KUNDER Ledningens ansvar Hantering av resurser Mätning, analys och förbättring TILL- FREDS- STÄLL- ELSE Framtagningsprocesser PRODUKT/ TJÄNST K R A V Insats Utfall Process

Innehåll ISO 9001:2000 6 Hantering av resurser 0 Förord 0.1 Allmänt 0.2 Processinriktning 0.3 Förhållande till ISO 9004 0.4 Förenlighet med andra ledningssystem 1 Omfattning 1.1 Allmänt 1.2 Tillämpning 2 Normativa hänvisningar 3 Termer och definitioner 6 Hantering av resurser 6.1 Tillhandahållande av resurser 6.2 Personalresurser 6.3 Infrastruktur 6.4 Verksamhetsmiljö 7 Produktframtagning 7.1 Planering av produktframtagning 7.2 Kundanknutna processer 7.3 Konstruktion och utveckling 7.4 Inköp 7.5 Produktion av varor och utförande av tjänster 7.6 Behandling av övervaknings- och mätutrustning 4 Ledningssystem för kvalitet 4.1 Allmänna krav 4.2 Dokumentationskrav 5 Ledningens ansvar 5.1 Ledningens åtagande 5.2 Kundfokus 5.3 Kvalitetspolicy 5.4 Planering 5.5 Ansvar, befogenhet och kommunikation 5.6 Ledningens genomgång 8 Mätning, analys och förbättring 8.1 Allmänt 8.2 Övervakning och mätning 8.3 Behandling av avvikande produkter 8.4 Analys av information 8.5 Förbättring

Ledningens ansvar 5.2 Kundfokus Ledningen skall säkerställa att: - kundkrav är bestämda och uppfyllda med syftet att öka kundtillfredsställelse Anm Kundens behov och förväntningar överförs till krav.

Ledningssystem för kvalitet 4.1 Allmänna krav Organisationen skall: - identifiera de processer som erfordras för systemet och ange hur de tillämpas - fastställa ordningsföljden och samverkan mellan dessa processer - fastställa de kriterier och metoder som erfordras för att säkerställa att processerna fungerar och styrs på ett verkningsfullt sätt - säkerställa tillgängligheten av de resurser och den information som erfordras för att stödja funktion och övervakning av dessa processer - mäta, övervaka och analysera dessa processer - vidta nödvändiga åtgärder för att åstadkomma planerade resultat och ständig förbättring av dessa processer.

Hantering av resurser Kap 6 6.1 Tillhandahållande av resurser 6.2 Personalresurser 6.3 Infrastruktur 6.4 Verksamhetsmiljö

Produktframtagning Kap 7 7.1 Planering av produktframtagning 7.2 Kundanknutna processer 7.3 Konstruktion och utveckling 7.4 Inköp 7.5 Produktion av varor och tillhandahållande av tjänster 7.6 Behandling av övervaknings- och mätutrustning Act Plan Check Do

Mätning, analys och förbättring 8.1 Allmänt Organisationen skall planera och använda - övervakning - mätning - analys - förbättringsprocesser för att - visa överensstämmelse med avseende på produkt - säkerställa kvalitetsledningssystemets överensstämmelse - ständigt förbättra kvalitetsledningssystemets verkan.

Mätning, analys och förbättring 8.5.1 Ständig förbättring 8.5.2 Korrigerande åtgärd 8.5.3 Förebyggande åtgärd ?