Vad är teknik?.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11 och Gy 11 - en sammanfattning Välkomna! Lars Thorin Utvecklingsledare.
Advertisements

Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala begrepp.
Eleven skall . *  kunna redogöra för viktiga faktorer i den tekniska utvecklingen, både förr och nu, och ange några tänkbara drivkrafter bakom denna,
Tema boende hösten 2006 Stora arbetslaget Klicka med vänster musknapp för att byta bild © ptra06.
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Energiomvandlingar, energislag och energikällor
Provbetyg – Slutbetyg Likvärdig bedömning? En statistisk analys av sambandet mellan nationella prov och slutbetyg i grundskolan,
Teknik 1 utifrån förmågorna och centrala innehållet Vad teknik är
Lgr11 Ny läroplan, inklusive nya kursplaner
Designen gör tekniken mänsklig Sid
Musik & kommunikation 50p.
DITT BOENDE.
Tungelstaskolan f-9 framställt av Ylva, Lotta och Ronny
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
VATTEN, VATTEN, BARA VANLIGT VATTEN
Förmågor & Centralt innehåll
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
Mål och betygskriterier
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Tolka ett föremåls kulturella och estetiska uttryck
Våren 2009 Beskriv ett land Mathias Ahrn Jan-Eije Hammaräng.
Designen gör tekniken mänsklig Teknik Direkt s
Teknisk rapportskrivning
Lokal pedagogisk planering
Björn Thuresson CSC HPCViz/VIC Datorspelsdesign DH2650.
Svenska p Svenska p.
Skriv till jag säger stopp, sen läser ni upp.
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Ett arbetsområde om poesi
Tenhults Pressgjuteri AB
Hur kan en plan för ett arbetsområde/tema se ut?
Tekniken i Kristvallabrunn ur ett historiskt perspektiv
Kunskapskrav och matriser
Sjöfart och teknikmuseet Projekt i samarbete mellan museet och Sege Parks förskola.
1. Bosättning Hur bodde befolkningen förr i tiden?
Fordonskännedom FOK poäng
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
KUR projekt Utbildning ICF som redskap vid samverkan ”Omgivningsfaktorer” Curt Nyström Orvar Nyström Trollhättan den 10 och 11 november.
Respekten för människan
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Att lära sig att analysera
Snilleblixtar 2010 Ånge kommun Välkommen till en spännande resa mot ny teknik och tekniska innovationer som kan rädda vår planet!
Föreläsning 1. Innehåll Introduktion till objektorientering –OOP (objektorienterad programmering) –Objekt, instanser, klasser C++ –OO i C++ –Standardbibliotek.
Interaktion Bild klass 8.
Rörelse och konstruktion
Syfte: Undervisningen ska stimulera elevernas lust att tala, skriva, läsa och lyssna och därmed stödja deras personliga utveckling. Eleverna ska ges möjlighet.
Varför?.
Vad ser du på bilden? Beskriv bilden i ord! Vilken tid är det i bilden?
Vem bestämmer? Årskurs 6 Entréskolan vt Årskurs 6.
Vad är fysik? Ordet fysik härstammar från grekiskan och latin. Ordet betyder ”naturlig” Vad är naturligt? Skriv upp minst 5 ord som du förknippar med naturlig.
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Nationer, ideologier och folkmord genom
Teknik Vad ska vi göra i tekniken?. Vad är skolans uppdrag? När vi lär oss inom skolan kommer vi att arbeta utifrån olika tankesätt  Historia  Internationellt.
När du tar en gammal sak och ger den ett nytt användningsområde När du tar en trasig sak, kompletterar med nytt material och gör om prylen När du använder.
”Nu ska ni få visa vad ni lärt er. För att det ska bli rättvist får alla samma uppgift att lösa – klättra upp i trädet!”
Arbetsprocessen Produktutvecklingens steg
Lära för livet!.
Djuren möter ungdomskulturen
Hållbar framtid Hopp och framtidstro Avdelning: År:
IBSE Viktiga punkter i IBSE
Entreprenörskap 2 Ni ska läsa detta och förbereda er inför lektion måndag vecka 40. Då börjar allvaret att bygga er stad.
Djuren möter ungdomskulturen
Geografins fyra förmågor - vad du förväntas visa kunskaper om på np
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Presentationens avskrift:

Vad är teknik?

Vad är teknik? Definition: Med teknik menas att man medvetet tillverkar och använder ett föremål i ett bestämt syfte

Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret Eleven skall – kunna redogöra för viktiga faktorer i den tekniska utvecklingen, både förr och nu, och ange några tänkbara drivkrafter bakom denna, – kunna analysera för- och nackdelar när det gäller teknikens effekter på natur, samhälle och individens livsvillkor, – kunna göra en teknisk konstruktion med hjälp av egen skiss, ritning eller liknande stöd och beskriva hur konstruktionen är uppbyggd och fungerar, – kunna identifiera, undersöka och med egna ord förklara några tekniska system genom att ange de ingående komponenternas funktioner och inbördes relationer.

Under året Introduktionskurs -redovisas med prov Göra en ritning och bygga en bro –praktiskt grupparbete Skriva om ett tekniskt system –enskilt skriftligt arbete Övrigt – praktiskt arbete på Glava Science Center, ritteknik, flytta hemifrån kurs och människa, samhälle och miljö

Analysmodell Användningsområde Teknisk funktion Historia Ergonomi Teknisk pryl Användningsområde Teknisk funktion Historia Ergonomi Design

Läxa 1 Nästa vecka ska du ha med en teknisk pryl Du ska analysera din tekniska pryl utifrån analys modellen . Du ska muntligt berätta detta för läraren och halva din klass. Användningsområde – Varför har den tillverkats? Teknisk funktion- Hur fungerar den? Historia- Hur såg den ut förr? Hur ser den ut i dag? Varför har den förändrats Ergonomi- Varför ser den ut som den gör? Användarvänlighet, form, material. Design- Varför ser den ut som den gör? Material, färg, form.

kunna redogöra för viktiga faktorer i den tekniska utvecklingen, både förr och nu, och ange några tänkbara drivkrafter bakom denna, kunna analysera för- och nackdelar när det gäller teknikens effekter på natur, samhälle och individens livsvillkor,

Vilka konsekvenser har uppfinnandet av bilen gett? Vilka konsekvenser har uppfinnandet gett? Är det en positiv eller negativ konsekvens? För vem? människa samhälle eller miljö Varför?