Erfarenheter och resultat från Äldreteamen i Gävle – Utvecklingsmöjligheter och kostnadsberäkningar utifrån bedömda patientfall Kvalitativ uppföljning.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Från insats till individ:
Regional tillväxt på alla nivåer Region Västerbotten utvecklar nya metoder för flernivåsamverkan Peter Hedman Projektledare Regional.
Samordnad vårdplanering och informationsöverföring Sörmland
Fokusspår 5: Lokala resultat av den nationella föräldrastödssatsningen – erfarenheter från tre projekt i Västra Götalands län Från ord till handling -
Kvalitativ uppföljning av multisjuka äldre Kunskap för att bearbeta systembrister Mobil:
ETT UNIKT SAMARBETE MELLAN STOCKHOLMS LÄNS LANDSTING OCH NORRTÄLJE KOMMUN INOM HÄLSA SJUKVÅRD OCH OMSORG
Kvalitativ uppföljning av multisjuka äldre Kunskap för att bearbeta systembrister Mobil:
AU Digital samverkan LO Process
Verksamhetschefsdagar Geriatrik Lejondal 22 mars 2013 Gert Alaby Samordnare.
Regiongemensam utveckling av hälso- och sjukvården Regionstyrelsen
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH. SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Presentation Jämte, Estland, Västerbotten, Stockholm.
En vård värd samverkan Femtio år av insikt.
Projekt in- och utskrivningsklar patient
Case management och case managers
(1) Landstinget Kronoberg 2009 – 2015.
1 Vilka trender syns över landet Goda exempel och aktuella rekommendationer.
Länsövergripande patientstyrning
Välkommen till Ledardagen!
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
LEDNINGSFUNKTIONER I PRAKTIKEN
Kan man förbättra omhändertagandet på akuten?
Samverkan inom socialförsäkringen Rapport
En enklare och bättre sjukförsäkringsprocess
Gränslös vård och omsorg Morgonrock, Norrbottens Läns Landsting, 18 april Jörgen.
Blir det bättre med vårdval i primärvården? DLF symposium 15 nov 2012 Anders Anell Ekonomihögskolan, Lunds universitet.
/1 Landstinget Kronoberg 2009 – 2015 Strategisk utvecklingsplan, delrapport april 2009.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Framtidens utmaningar
Medicinsk teknik för en bättre livskvalitet och tillväxt Seminarium Björn-Erik Erlandsson
Kvalitativ uppföljning av multisjuka äldre Nationell studie med deltagande från Eksjö, Sävsjö och Tranås kommuner.
Och forsarna sjunga sin ljuvliga sång -vid den vill jag somna så stilla en gång och vila i värmländska jorden I Värmeland - ja där.
Trygg och säker utskrivning och uppföljning
Samverkan – stöd och utmaning Trollhättan Susanne Rolfner Suvanto - SKL.
Herman & Brita Uppföljningsmöte Utskrivningsprocessen
Vimmerby Magnus Klofsten Generella framgångsfaktorer i kluster.
Förstärkt samarbete mellan Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan
Hearing om vård och omsorg om äldre. Utvecklingsområden gällande omsorg om äldre ur ett MAS perspektiv.
Kort om tidsplanen för verksamheten äldreomsorg Hösten 2015 planering för pilotprojekt. Januari 2016 start pilot vårdboende. Våren 2015 fortsatt planering.
TILLSAMMANS GÖR VI SKILLNAD. Bakgrund till Mottagningsteamet - Behov av insats, där parterna samverkar i gemensam lokal. - Individen ska inte behöva besöka.
Hälso- och sjukvårdens och omsorgens viktiga paradigmskifte Vårdsamverkan Skaraborg, Skövde 18 mars 2016 Dag Norén Seminarium Framtidens.
Ny e-hälsovision, vad händer nu? Patrik Sundström, programansvarig e-hälsa SKL Jean-Luc af Geijerstam, utredare eHälsomyndigheten Sofie Zetterström, vice.
SIP 16 december 2015 Maj Rom. Antal personer Källa: SCB 2013.
Förstärkt samarbete mellan Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan.
Samordnad utveckling för god och nära vård
Förebyggande arbete och smarta samarbeten
Nyhetsbrev 1, januari 2017 Trygg och effektiv vård
PERSONCENTRERAD VÅRD DE KRONISKA SJUKDOMARNAS UTMANING
Scenarier för affärsutveckling Mini-workshop Studieförbundet Vuxenskolan 29 november 2016, Stockholm.
Framtidens primärvård En viktig del i framtidens hälso- och sjukvård
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
ÄBIC 2016 Steg 2 Introduktion för utförare.
Heby kommuns kvalitetspolicy
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Sofia Kialt projektledare​
Omställningen av hälso- och sjukvården
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Material för socialtjänsten
För ett gott liv i en nyskapande kunskapsregion
Framtidens rehabilitering
Samarbetsformer för SoL och Hälso- och sjukvård (ordinärt boende och hemtjänst) Hur hittar vi samverkan/ samarbetsformer mellan SoL och Hälso- och sjukvårdsorganisationen.
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
NÄRSJUKVÅRD SJUHÄRAD.
Information för dig som är förtroendevald
Kartläggning och analys av anmälningar om barn som far illa
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Kompetens för SIP SimLab - 10 dec 2018.
Samordnad utveckling för god och nära vård
Presentationens avskrift:

Erfarenheter och resultat från Äldreteamen i Gävle – Utvecklingsmöjligheter och kostnadsberäkningar utifrån bedömda patientfall Kvalitativ uppföljning av vård till multisjuka äldre Startseminarium Yxtaholm, januari 2010 Dag Norén Rolf Bowin HCM Health Care Management

Behov av andra perspektiv för utvecklingsarbetet För att se nya möjligheter Äldreteamen i Gävle: Erfarenheter och resultat januari 2010

Individen som utgångspunkt Om vi startar organiseringen av kompetenser i en ordning som är rationell för individen – vad händer då? Andra perspektiv för utvecklingsarbetet Äldreteamen i Gävle: Erfarenheter och resultat januari 2010

Individen som utgångspunkt Om vi startar organiseringen av kompetenser i en ordning som är rationell för individen – vad händer då? Större fokus på resultat Om vi systematiskt fokuserar på viktiga värden (resultat) istället för insatser – vad händer då? Andra perspektiv för utvecklingsarbetet Äldreteamen i Gävle: Erfarenheter och resultat januari 2010

Individen som utgångspunkt Om vi startar organiseringen av kompetenser i en ordning som är rationell för individen – vad händer då? Större fokus på resultat Om vi systematiskt fokuserar på viktiga värden (resultat) istället för insatser – vad händer då? Matchningen/tjänstekonceptet i centrum Om vi sätter matchningen av resurser och behov i centrum, och fokuserar på hur vi kan ”fånga” den optimala samverkanssituationen – vad händer då? Andra perspektiv för utvecklingsarbetet Äldreteamen i Gävle: Erfarenheter och resultat januari 2010

”Vi vet från studier av tjänstebranscher att ju högre kundrationalitet ju högre produktionsrationalitet ” Prof. Richard Normann, 1997 Äldreteamen i Gävle: Erfarenheter och resultat januari 2010

Från insatsfokus till värdeskapande Gemensamma värden som styrning för god resursanvändning istället för skilda insatser Värdeskapande för de äldre Kvalitet, tid till behandling, sammanhängande tjänster, inflytande, hälsoresultat ÄLDRE- TEAMET Skapa symmetri mellan olika värden Äldreteamen i Gävle: Erfarenheter och resultat januari 2010

Från insatsfokus till värdeskapande Gemensamma värden som styrning för god resursanvändning istället för skilda insatser Värdeskapande för de äldre Kvalitet, tid till behandling, sammanhängande tjänster, inflytande, hälsoresultat ÄLDRE- TEAMET Skapa symmetri mellan olika värden Värdeskapande för vård/omsorgsproducenterna Effektiv produktionsplanering, ökat värde av respektive insats genom ett helhetsperspektiv Äldreteamen i Gävle: Erfarenheter och resultat januari 2010

Från insatsfokus till värdeskapande Gemensamma värden som styrning för god resursanvändning istället för skilda insatser Värdeskapande för de äldre Kvalitet, tid till behandling, sammanhängande tjänster, inflytande, hälsoresultat Värdeskapande för beställarna/”ägarna” Värdet av olika insatser, värdet av sammanhängande vård/omsorgsprocesser, värdet av de samlade produktionsresurserna ÄLDRE- TEAMET Skapa symmetri mellan olika värden Värdeskapande för vård/omsorgsproducenterna Effektiv produktionsplanering, ökat värde av respektive insats genom ett helhetsperspektiv Äldreteamen i Gävle: Erfarenheter och resultat januari 2010

Tjänster kan inte standardiseras och förplaneras på samma sätt som ’varuproduktion’… ….. däremot är tjänster som vård och omsorg en stor och dynamisk källa till kreativa upplägg som radikalt kan förändra hur tjänsterna produceras  s.k. ’sociala innovationer’ Det är detta som Äldreteam handlar om Tjänsteverksamheters stora potential Gömd eller glömd inom vård och omsorg? Äldreteamen i Gävle: Erfarenheter och resultat januari 2010

Organisatoriska innovationer kan i vissa områden inom vård och omsorg ge mellan 30-50% i effektivisering… …inkluderande stora kvalitetssprång för patienterna/ individerna Tjänster kan inte standardiseras och förplaneras på samma sätt som ’varuproduktion’… ….. däremot är tjänster som vård och omsorg en stor och dynamisk källa till kreativa upplägg som radikalt kan förändra hur tjänsterna produceras  s.k. ’sociala innovationer’ Det är detta som Äldreteam handlar om Tjänsteverksamheters stora potential Gömd eller glömd inom vård och omsorg? Äldreteamen i Gävle: Erfarenheter och resultat januari 2010

Organisatoriska innovationer Störst potential om tjänsteutvecklingen tar utgångspunkt i den multisjukes behov och situation Kompetenser Tjänste- utveckling Organisering av tjänster Former för förmedling av tjänster Den ’producentorienterade’ värdekedjan BEHOV OCH SITUATION Äldreteamen i Gävle: Erfarenheter och resultat januari 2010

Organisatoriska innovationer Störst potential om tjänsteutvecklingen tar utgångspunkt i den multisjukes behov och situation Kompetenser Tjänste- utveckling Organisering av tjänster Former för förmedling av tjänster Den ’producentorienterade’ värdekedjan BEHOV OCH SITUATION Geriatrik Internmedicin Bassjukvård Omsorg Äldreteamen i Gävle: Erfarenheter och resultat januari 2010

Organisatoriska innovationer Störst potential om tjänsteutvecklingen tar utgångspunkt i den multisjukes behov och situation Kompetenser Tjänste- utveckling Organisering av tjänster Former för förmedling av tjänster Den ’producentorienterade’ värdekedjan BEHOV OCH SITUATION Geriatrik Internmedicin Bassjukvård Omsorg Vårdprogram Biståndsprogram Hushållstjänster Äldreteamen i Gävle: Erfarenheter och resultat januari 2010

Organisatoriska innovationer Störst potential om tjänsteutvecklingen tar utgångspunkt i den multisjukes behov och situation Kompetenser Tjänste- utveckling Organisering av tjänster Former för förmedling av tjänster Den ’producentorienterade’ värdekedjan BEHOV OCH SITUATION Geriatrik Internmedicin Bassjukvård Omsorg Vårdprogram Biståndsprogram Hushållstjänster Kliniker Hälsocentraler Distriktssköterskor Hemtjänst Äldreteamen i Gävle: Erfarenheter och resultat januari 2010

Organisatoriska innovationer Störst potential om tjänsteutvecklingen tar utgångspunkt i den multisjukes behov och situation Kompetenser Tjänste- utveckling Organisering av tjänster Former för förmedling av tjänster Den ’producentorienterade’ värdekedjan BEHOV OCH SITUATION Geriatrik Internmedicin Bassjukvård Omsorg Vårdprogram Biståndsprogram Hushållstjänster Kliniker Hälsocentraler Distriktssköterskor Hemtjänst Mottagning Telefon Hembesök Akutmottagning Vårdavdelning Äldreteamen i Gävle: Erfarenheter och resultat januari 2010

Organisatoriska innovationer Störst potential om tjänsteutvecklingen tar utgångspunkt i den multisjukes behov och situation Kompetenser Tjänste- utveckling Organisering av tjänster Former för förmedling av tjänster Den ’producentorienterade’ värdekedjan BEHOV OCH SITUATION Geriatrik Internmedicin Bassjukvård Omsorg Vårdprogram Biståndsprogram Hushållstjänster Kliniker Hälsocentraler Distriktssköterskor Hemtjänst Mottagning Telefon Hembesök Akutmottagning Vårdavdelning Äldreteamen i Gävle: Erfarenheter och resultat januari 2010

Organisatoriska innovationer Störst potential om tjänsteutvecklingen tar utgångspunkt i den multisjukes behov och situation Kompetenser Tjänste- utveckling Organisering av tjänster Former för förmedling av tjänster Den multisjukes behov och situation Former för förmedling av tjänster Tjänste- utveckling Organisering av tjänster Den ’producentorienterade’ värdekedjan Den ’konsumentorienterade’ värdekedjan BEHOV OCH SITUATION KOMPETENSER Geriatrik Internmedicin Bassjukvård Omsorg Vårdprogram Biståndsprogram Hushållstjänster Kliniker Hälsocentraler Distriktssköterskor Hemtjänst Mottagning Telefon Hembesök Akutmottagning Vårdavdelning Äldreteam och andra organisatoriska innovationer Äldreteamen i Gävle: Erfarenheter och resultat januari 2010

Organisatoriska innovationer Kompetenserna organiseras utifrån en helhetsbild av behov och situation Kompetenser Tjänste- utveckling Organisering av tjänster Former för förmedling av tjänster Den multisjukes behov och situation Former för förmedling av tjänster Tjänste- utveckling Organisering av tjänster Den ’producentorienterade värdekedjan Den ’konsumentorienterade’ värdekedjan LÄMPLIG KOMPETENS- OCH SAMVERKANSMIX Äldreteamen i Gävle: Erfarenheter och resultat januari 2010

Nästa steg: Metodik för utveckling av tjänster Tre grundläggande steg 1. Organiserande idé Äldreteam  Målbild och grundläggande spelregler Äldreteamen i Gävle: Erfarenheter och resultat januari 2010

Nästa steg: Metodik för utveckling av tjänster Tre grundläggande steg 1. Organiserande idé Äldreteam  Målbild och grundläggande spelregler 2. Kompetensmixen Äldreteamets ”ingång”  Sammansättning av lämpliga kompetens- och innehåll insatser och samverkansformer beroende på patientsituation/kategori Äldreteamen i Gävle: Erfarenheter och resultat januari 2010

Nästa steg: Metodik för utveckling av tjänster Tre grundläggande steg 1. Organiserande idé Äldreteam  Målbild och grundläggande spelregler 2. Kompetensmixen Äldreteamets ”ingång”  Sammansättning av lämpliga kompetens- och innehåll insatser och samverkansformer beroende på patientsituation/kategori 3. Styr- och samverkansformer Äldreteamets genomförande  Organisering av kompetensinsatserna och samverkan utifrån den organiserande idén Äldreteamen i Gävle: Erfarenheter och resultat januari 2010

Vår bedömning av möjliga slutsatser  Det finns potentialer till stora och parallella kvalitets- och resursvinster genom ett ökat fokus på individen eller kategorier/grupper av individer Äldreteamen i Gävle: Erfarenheter och resultat januari 2010

Vår bedömning av möjliga slutsatser  Det finns potentialer till stora och parallella kvalitets- och resursvinster genom ett ökat fokus på individen eller kategorier/grupper av individer  Vägledande: I mer komplicerade fall har resursvinster på mellan % identifierats beroende på dålig eller osammanhängande organisation; ”waste-faktorn” är hög Äldreteamen i Gävle: Erfarenheter och resultat januari 2010

Vår bedömning av möjliga slutsatser  Det finns potentialer till stora och parallella kvalitets- och resursvinster genom ett ökat fokus på individen eller kategorier/grupper av individer  Vägledande: I mer komplicerade fall har resursvinster på mellan % identifierats beroende på dålig eller osammanhängande organisation; ”waste-faktorn” är hög  Mer kunskaper om tjänsteutveckling genom sammanhängande insatser (”samverkanskoncept” av typen Äldreteam) kan generera oanade potentialer av resursvinster Äldreteamen i Gävle: Erfarenheter och resultat januari 2010

Vår bedömning av möjliga slutsatser  Det finns potentialer till stora och parallella kvalitets- och resursvinster genom ett ökat fokus på individen eller kategorier/grupper av individer  Mer kunskaper om tjänsteutveckling genom sammanhängande insatser (”samverkanskoncept” av typen Äldreteam) kan generera oanade potentialer av resursvinster  Vägledande: I mer komplicerade fall har resursvinster på mellan % identifierats beroende på dålig eller osammanhängande organisation; ”waste-faktorn” är hög  Satsa på mer systemisk utveckling av nya arbetssätt som ett sätt att spara resurser – men det måste göras med ”säkra” och involverande metoder Äldreteamen i Gävle: Erfarenheter och resultat januari 2010

Hur går det för Äldreteamen i Gävle? – Studier av insatsflöden och kostnader för 22 multisjuka äldre

Utmaningar i samband med kostnadsberäkningar •Att identifiera faktiska och aktuella ’prislistor’ för respektive verksamhet och insats; slutenvård, öppenvård, hemtjänst Äldreteamen i Gävle: Erfarenheter och resultat januari 2010

Utmaningar i samband med kostnadsberäkningar •Att identifiera faktiska och aktuella ’prislistor’ för respektive verksamhet och insats; slutenvård, öppenvård, hemtjänst •Att utveckla en ’standardprislista’ som kan göra jämförelser möjliga Äldreteamen i Gävle: Erfarenheter och resultat januari 2010

Utmaningar i samband med kostnadsberäkningar •Att identifiera faktiska och aktuella ’prislistor’ för respektive verksamhet och insats; slutenvård, öppenvård, hemtjänst •Att utveckla en ’standardprislista’ som kan göra jämförelser möjliga •Att uppnå enighet om vilka insatser som ska ingå Äldreteamen i Gävle: Erfarenheter och resultat januari 2010

Utmaningar i samband med kostnadsberäkningar •Att identifiera faktiska och aktuella ’prislistor’ för respektive verksamhet och insats; slutenvård, öppenvård, hemtjänst •Att utveckla en ’standardprislista’ som kan göra jämförelser möjliga •Att uppnå enighet om vilka insatser som ska ingå •Att det kan finnas speciella avtal och arbetsförhållanden som skapar unika situationer och särfall Äldreteamen i Gävle: Erfarenheter och resultat januari 2010

Utmaningar i samband med kostnadsberäkningar •Att identifiera faktiska och aktuella ’prislistor’ för respektive verksamhet och insats; slutenvård, öppenvård, hemtjänst •Att utveckla en ’standardprislista’ som kan göra jämförelser möjliga •Att uppnå enighet om vilka insatser som ska ingå •Att det kan finnas speciella avtal och arbetsförhållanden som skapar unika situationer och särfall •Att identifiera en korrekt bild av anhöriginsatser Äldreteamen i Gävle: Erfarenheter och resultat januari 2010

Utmaningar i samband med kostnadsberäkningar •Att identifiera faktiska och aktuella ’prislistor’ för respektive verksamhet och insats; slutenvård, öppenvård, hemtjänst •Att utveckla en ’standardprislista’ som kan göra jämförelser möjliga •Att uppnå enighet om vilka insatser som ska ingå •Att det kan finnas speciella avtal och arbetsförhållanden som skapar unika situationer och särfall •Att identifiera en korrekt bild av anhöriginsatser •Att kunna se så väl den specifika bilden liksom att kunna uppnå relevanta jämförelser mellan aktörerna Äldreteamen i Gävle: Erfarenheter och resultat januari 2010

Multisjuka individer Kategori ”Kontroll” Svårt sjuka individer som behöver bedömas medicinskt löpande utifrån osäkerhet om behov av slutenvård - Ansvarig läkare med direktkontakt med specialistvården; direktinläggningar K1 EXEMPLIFIERING Äldreteamen i Gävle: Erfarenheter och resultat januari 2010

Multisjuka individer Kategori ”Kontinuitet” Individer där oro är drivande och som bör bemötas genom kontinuitet i relation -Direktkontakt med lämplig person som känner till individens miljö och kan erbjuda trygghet i kontakten, ex.vis person inom kommunens hemtjänst eller hälsocentralen K2 EXEMPLIFIERING Äldreteamen i Gävle: Erfarenheter och resultat januari 2010

Multisjuka individer Kategori ”Koordinering” Individer med många olika insatser inom vården och hemtjänsten som behöver hjälp med koordinering för att klara sin situation -Koordinator som samordnar och förenklar tillvaron, ex.vis person inom kommunens hemtjänst eller hälsocentralen K3 EXEMPLIFIERING Äldreteamen i Gävle: Erfarenheter och resultat januari 2010

Multisjuka individer Kategori ”Kollaps” Individer som bör byta ”modell” för omhändertagande -Signaler som leder till översyn och handling för nödvändig förändring/skifte, ex.vis förändrad boendeform eller förändrad mix av insatser K4 EXEMPLIFIERING Äldreteamen i Gävle: Erfarenheter och resultat januari 2010

Överblick Från organiserande idé, till rätt kompetensmix, till effektiva styr- och samverkansformer ? K1: ”Kontroll” K2: ”Kontinuitet” K3: ”Koordinering” K4: ”Kollaps” *Arena” för äldreteamen samt olika tjänstekoncept Äldreteamen i Gävle: Erfarenheter och resultat januari 2010 Olika ”ingångar” för rätt kompetensmix och val av styr- och samverkansformer för äldreteam – med utgångspunkt i individens mest grundläggande behov

Erfarenheter och resultat från Äldreteamen i Gävle – Utvecklingsmöjligheter och kostnadsberäkningar utifrån bedömda patientfall Kvalitativ uppföljning av vård till multisjuka äldre Startseminarium Yxtaholm, januari 2010 Dag Norén Rolf Bowin HCM Health Care Management