Lena Halldenius Those rules, by which properties, rights, and obligations are determin’d, have in them no marks of a natural origin, but many of artifice.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Framtidens trygghetsboende
Advertisements

Forskning om subjektskapande har framförallt intresserat sig för interpersonella, mellanmänskliga relationer.
Marxism ”Historien om alla hittillsvarande samhällen är en historia om klasskamp.” Det kommunistiska manifestet Ekonomi, materialism. Människan.
Om mänskliga rättigheter
Livsåskådning och religion
Liberalism Konservatism
Liberalism Individer och stater är rationella.
Demokrati & diktatur.
Ett nytt sätt att se världen på – 1800.
Liberalism Individens frihet! Alla är olika. Marknadsekonomi.
Samhällsvetarkåren vid Lunds universitet Forum för internationalisering
Konstruktivism Aktörers identiteter och intressen kan inte tas för givet. Kan vara olika vid olika tillfällen. Immateriella fenomen, te x identitet, språk,
Ett nytt sätt att se världen på – 1800.
Rättighets- kontraktsetik
Det handlar också om hur människor ska vara mot varandra.
Jan Lif Rum 201, Olof Wijksgatan – RELIGIONSFILOSOFI.
Epikuréerna, hedonism och döden
De politiska ideologierna
Hobbes och Locke: Naturtillstånd, naturrätt och samhällskontrakt
Stoicism: En filosofi för svåra tider
Det politiska tänkandet
Franska Revolutionen Med Elin och Filippa.
ROLF BECKMAN 9/ INTEGRATION FN: The goal of social integration is to create “a more stable, safe and just society for all”, in which every individual,
Ta ställning och handla!
Demokrati är ett styrelseskick eller en politisk filosofi.
Ideologier Att jämföra.
MORIA: Frihet och utlitarism. Bentham, Mill och Sidgwick Yttrrande och livsstilsfrihet The harm principle Aktutilitarism (och tumregler)
De flesta drabbas… …mer eller mindre… …på ett eller annat sätt…
Etik Religionskunskap, åk 9.
MORIA: Medeltiden. Medeltiden (ca 400 – ca 1500 Teodicéproblemet Naturrätt Moralens natur (Dygder, plikter, sinnelag) Fri vilja.
Moria: Tidig feminism.
Klassiker, plattformen för dagens OT Välkommen till kursens första föreläsning med Gunilla.
UPPLYSNINGEN ca
Varför är det viktigt med lagar i ett samhälle? (7C tänker)
Marknaden eller människan? Hur går vi vidare? Tomas Björkman
PPP Den moderna vetenskapsteorins berättelse om sin förhistoria.
MORIA: Frihet och utlitarism
de flesta drabbas… …på ett eller annat sätt av…
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Etik, försiktighet och hållbar utveckling med havet i särskilt beaktande Christian Munthe Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori flov.gu.se.
Moria: Tidig feminism.
Franska Revolutionen Med Elin och Filippa.
EN SENSATIONS-, AKTIONS, OCH INTERAKTIONSTEKNIK. KUNSKAPEN OMORGANISERAS.
Att jämföra - jämförelsen som vetenskaplig metod
Ideologier.
Stoicism: En filosofi för svåra tider
Religion?.
Ideologin om Individens frihet
Liberalism.
Politisk filosofi Politik är precis som etik och estetik en fråga om värderingar. Ofta bottnar en politisk uppfattning i en rad etiska ståndpunkter och.
Professionalism and ethics Basic concepts. SWEBOK on a Profession  Professional education, validated through accreditiation  Certification or licensing.
Kunskap och värden – måste vi välja? Sven-Eric Liedman.
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER I HISTORIEN. ORIENTALISKA RÖTTER f kr Mesopotamien (runt Eufrat och Tigris ”Om en bra åsna föds åt någon av kungens undersåtar.
studenter 575 medarbetare Högskolan Väst 2.
Vad är etik? Vad är forskningsetik? I Forskningsetik: systematisk analys av och reflektion kring etiska problem som uppstår i samband med vetenskaplig.
Politik och revolution. Begrepp Egendom (Locke)—att äga sig själv, sitt arbete, arbetetsresultat Individualism - staten ska skydda individernas intressen.
Digitization and Management Consulting
Law abiding grounds of filing a divorce Jagianilaw.com.
Livsåskådningar - hur människor beskriver och tolkar livet
Work of a Family law attorney Jagianilaw.com. A Family Law Attorney basically covers a wide range spectrum of issues that a family may face with difficulty.
Teorier och Principer bakom ”good practice” vid livsstilsförändring
En samling idéer om hur ett bra samhälle bör styras
Strategic Sustainable Development
En introduktion till politisk filosofi
Florida The Sunshine State. The history of Florida.
Ideologin om Individens frihet
UPPLYSNINGEN ca
Henrica Danielsson, Forsheda skola 7-9, Forsheda –
Ett nytt sätt att se världen på – 1800.
Presentationens avskrift:

Lena Halldenius Those rules, by which properties, rights, and obligations are determin’d, have in them no marks of a natural origin, but many of artifice and contrivance. They are too numerous to have proceeded from nature: They are changeable by human laws: And have all of them a direct and evident tendency to public good, and the support of civil society. A Treatise of Human Nature, III:II:VI

David Hume  A Treatise of Human Nature (1739–40). “It fell dead-born from the press”.  Essays Moral and Political (Flera utgåvor )  An Enquiry Concerning Human Understanding (1748). Omarbetning av bok 1-2 av Treatise.  An Enquiry Concerning the Principles of Morals (1751) Omarbetning av bok 3 av Treatise: On morality.  Dissertation on the Passions (1757)  The History of England (1754–62) Över 100 upplagor.  The Natural History of Religion (1757)  My Own Life (1776) Gavs ut av Adam Smith  Dialogues Concerning Natural Religion (1779)

Filosofi är en vetenskap men inte en exakt sådan utan en historiskt grundad undersökning av den mänskliga naturen. Erfarenhet och observation av mönster och regelbundenheter är enda kunskapskälla. Om det vi saknar erfarenhet kan vi ingenting veta. Upplysningens stora politiska berättelser, avsedda att kontra naturlig underkastelse och monarkens gudomliga auktoritet: Samhällsfördraget Staten skapas och legitimeras genom de naturligt fria individernas samtycke. Makten är begränsad och villkorad genom: Naturliga rättigheter till liv, frihet och egendom Sätter villkoren för legitim maktutövning Den mänskliga naturen som moralens källa Hume: Båda är fiktioner.

En villkorad och begränsad statsmakt på en grund utan fiktioner. Vad vet vi om människans förhållande till samhället? Människor verkar värdesätta samhället. Inget tyder på att någon har samtyckt till någonting. Vi föds inte fria; vi föds in i en rättsordning Människor är intresserade av att deras liv ska gå bra och har en rimlig förväntan om att samhället ska främja det. Samhället legitimeras genom ”usefulness”: Ett ordnat rättssamhälle är ändamålsenligt för säkerhet och välstånd. Lag behövs för att människor är felbara. Makt måste begränsas eftersom makthavare är människor. Inget mänskligt intresse tillfredsställs genom förtryck. Det behövs inget socialt kontrakt för att säkra det som kontraktet vill säkra.

Naturen har inget svar på vad som är rätt och fel. Moral är en social konsekvens. Rättvisan är en artificiell dygd. Det naturliga 1 Vanligt återkommande mönster och regelbundenheter i beteende och attityder. Motsats: godtycklig. 2 Det socialt omedierade; oberoende av överenskommelser och normer. Motsats: artificiell 3 Givna omständigheter. Rättvisan är regler för att lösa samordningsproblem i vissa givna omständigheter.  Egendom: Social konvention för stabilitet och förutsägbarhet i innehav och utbyte. Inte en naturlig rättighet.  Fördelning: Jämlikhet är bättre än ojämlikhet. Utfall av handel och beskattning, inte en förexisterande princip. Utveckling och incitament  Frihet: Personlig handlingsfrihet (handel, incitament, oberoende, kreativitet) i en fri stat (representativt styre, maktdelning, lag).