Problemcentrerad undervisning metod Hokkaido lärarhögskolan (Asahikawa) Professor Kazuhiko Souma 2012.9.25.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Talföljder formler och summor
Lösningsinriktad Pedagogik.
Kamratstödjar konferens 5/ Dagen startade för kamratstödjarna när de anlände till Munkedals folkets hus. Kamratstödjarna blev incheckade och fick.
Andragradsfunktioner & Andragradsekvationer
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Från mönster till algebra
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Mattebanor År 5-6. Affären Skanna priset för 5 päron. Skanna priset för 4 lime. 5 päron kostar lika mycket som 4 lime och 1 guldpaket. Hur mycket kostar.
Matematik med föräldrar
Närvaro!!.
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
hej och välkomna EKVATIONER Ta reda på det okända talet.
Mål och betygskriterier
Migrationsverket - Asyl, besök, bosättning, medborgarskap medarbetare
Hela världen talar… Global Issues in Context är en lektion i att lyssna! Hulebäcksgymnasiet, Härryda. Västerhöjdsgymnasiet, Skövde.
Intervju inför ViV-projektet.
SET Social Emotionell Träning
Självvärdering 13 november 2013 Henrik Svensson.
Algebra Kap 4 Mål: Lösa ekvationer
Syftet med en personlig handlingsplan
En övning i att formulera sig matematiskt
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
Ingrid Svensson, Eva Horneij Inquiry-based learning ( IBL) - En pedagogisk metod som stimulerar till nyfikenhet och gränsöverskridande lärande”
Vill du lära dig kort division?
Eller formativt lärande…
Vi som genomfört denna Learning study är:
Översikt workshop 1.Förbättring av ”problem/uppgifter” ※ Hur kan vi förbättra uppgiften i lektionsplan1? Diskussion i grupp → presentation 2. Förbättring.
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
Problembaserat inlärande eller Problembaserat lärande
MaB: Andragradsekvationer
Algebraiska uttryck Matematik 1.
Workshop inför Projektet
Att synliggöra lärande
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Men jag tror att jag sakta börjar se en kontur Några armar och ben
Beräkna en ekvation (metod 1)
Att upptäcka matematiken med symbolhanterande räknare biennetten 2005 Patrik Erixon.
Bedömning Strategi 2 Tillfälle 4 1 Att ta fram belägg för elevers prestationer Att åstadkomma effektiva klassrumsdiskussioner, aktiviteter och.
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
”Våga göra överslag!” En learning studie om vardaglig hantering av multiplikation med tvåsiffriga tal.
Problemlösning Veckodagsproblemet Gissa talet Siffersumman.
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Hur man lär sig saker på bästa sätt!
Föreläsning 11 J-uppgiften. Nästa period ägnas åt J-uppgiften. Den är individuell, dvs man jobbar på egen hand med uppgiften (inte tillsammans med labbkompisen).
Skriva.
Reflektioner från grupperna No hands up…
Idrottspsykologi.
Matematik – Karl Johans skola i Örebro
Resultat av klassrumsbesök
Placera siffrorna i rutorna så att summorna i kanten stämmer
Kunskapscheck matte Tal.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Mot aktiv undervisning med problemlösning och samtal i klassrummet
Välkomna till kvällens föräldramöte i klass 2a.
Systematisk problemlösning enligt EPA-modellen -MÖJLIGHETER OCH UTMANINGAR.
Problemlösning Matematik II åk / Pia Eriksson.
Du ska inom arbetsområdet lära dig att Tolka och förenkla uttryck med bokstäver Lösa enkla ekvationer Upptäcka och använda mönster och samband Skriva och.
Y 4.1 Algebraiska uttryck Teckna algebraiska uttryck
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
ÄMNESHJUL MATEMATIK ÅK 3
C A D B Vems påstående stämmer? Alex väger a kg och Bodil väger b kg.
Presentationens avskrift:

Problemcentrerad undervisning metod Hokkaido lärarhögskolan (Asahikawa) Professor Kazuhiko Souma

Dagens innehåll 1. Hur går lektionen till? Lektionsexempel. 2. Varför ”Problemlösningscentrerad tillvägagångssätt” ? 3. Viktiga punkter när man planerar lektion med metoden ・ Välplanerad ”problem (uppgift)” ・ Ta in ”gissning” 1

1. Karaktären av lektionerna - Jämföra två olika lektionsexemplar - Årskurs 8 ”Användning av variabler” 【 Lektionsexempel 1 】 Ⅰ. Problem Bevisa att summan av nedanstående par av de två talen är alltid multiplar av 11. 63 72 43 85 36 27 34 58 2

Ⅱ. Individuellt tänkande: ( resonerar om uppgiften själv ) ”Vad ska jag göra?” ”Ingen aning” Ⅲ. Läraren förklarar: genom att använda variabler (algebraisk förklaring) ・ Eleverna lyssnar ・ Eleverna antecknar 3

【 Lektionsexempel, 2】 Ⅰ. Uppgift Titta på de nedanstående paren av siffrorna. Finns det någon relation mellan siffrorna och paren i varje par? 63 72 43 85 36 27 34 58 4

Ⅱ Gissning ・ Summan av de två talen är multipel av11 ・ Differensen av de två talen är multipel av 9 ”Stämmer det ? ” ”Varför ? ” Vi kontrollerar om vår gissnings är rätt ! 5

Ⅲ. Individuellt tänkande (resonerar om fenomenen själv) ・ Kollar om även andra tal visar samma fenomen. ・ Förklarar genom att använda variabler. Ⅳ. Grupp lösning ( diskussion i hela klassen ) Om vi kallar den tiotals siffran x , entalssiffran y , så ( 10x +y)+( 10 y+x) = 11x + 11y = 11 (x+y) Summan är en multipel av 11 * Eleverna resonerar om att differensen av talen är 9 på samma sätt. 6

Vad är skillnaden mellan de två lektionerna ? 【 Lektion 1】 Undervisning med fokus i process. ”Att lösa problem” är en metod, inte är målet. ( Det är inte att lösa problem som är viktig ) 【 Lektion 2】 Fokus i förklaring △ Passiv inlärning △ Eleverna ”memorerar” metoden som de fick förklarad av läraren Fokus i process i problemlösning ○Aktiv inlärning ○Resonerar själv 7

Mönstret problemlösning centrerad tillvägagångssätt 1. Visar problem 2. Gissning …… ”Vad ? ” ”Varför ? ” ”Summan ät multipel av 11” ”Differensen är multipel av 9” 3. Uppgift …… ”Tänk ! ” Låt oss få reda på varför summan är multipel av 11 4. Lösa uppgiften …… ”Nu vet jag ! ” Algebraisk förklarning 5. Lösa problemet …… ”Nu har jag löst ! ” 6. Extra övning ex : Varför summan av två udda tal är jämna tal? 8

2. Varför ”Problemlösnings centrerad tillvägagångssätt? ① För att fullborda lektion där barnen proaktivt deltar. ”Vad?” ”Varför?” ↓ ”Tänk! och få reda på!” ◎ Det är roligt att tänka ! ◎ Det är roligt med matematik ! 9

② För att uppnå gedigna skolprestationer Presentation av problem ↓ under processen av problemlösningen ↓ ↓ och samtidigt Att lösa problemet Färdighet & Förståelse Förmågan att Tänka/uttrycka Motivation 10

3. Viktiga punkter för att konstruera undervisningen ・ Planera ”problemet” väl Årskurs 3 ”Multiplikation av 2 siffrigt tal×1 siffrigt tal. Problem ( som ger eleverna att chans att börja tänka ) ↓ Uppgift ( som uppkom för att klargöras ursprungliga problemet ) Kalle ska köpa 3 pennor som kostar 32 kr. Räcker det med 100 kr? Tänk ut olika metodor för 32 × 3 11

4 typer av ”Problem”  Vill ha ett svar ” Hur många cm är ~ ?” ”Vilken sorts triangel är ~ ?  Elever väljer ett svar ur några alternativ ”Vilken av … är rätt/fel?”  Rätt eller fel ”Är det korrekt att ~ ?” ”Är det samma att ~ ?”  Upptäcka fenomen/mönster osv. ”Vad kan du se/säga om ~ ?” 12

・ Ta in ”gissning” exempel (Årskurs 3): addition med bråk Problem Gissning ”Det är rätt” ”Fel” (olika gissning) ↓ 「 Vad? 」「 Varför 」 ※ Gissning……att ge en idé/uppfattning av tänkbara reslutat, eller strategier. 1/5+2/5=3/1 0 Är det korrekt? 13