En bättre sits-samarbetet Maria Nimvik Stern Mälardalsrådet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Regional digital agenda för Östergötland
Partnersamverkan för en fördubblad kollektivtrafik
Spelregelsprocessen och samarbetet med civilsamhället
Kommunikationsplattform Bildandet av en norrlandsregion
- vidareutveckla metoder för jämställdhetsintegrering, - skapa forum för erfarenhetsutbyte om jämställdhetsintegrering, - informera.
Erfarenheter och förväntningar i Gävleborg – så här har vi gjort
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
aktuell statistik utgör god grund för utvecklingsarbete
Godsflöden i Östra Mellansverige Godsflöden Östra Mellansverige.
Regional digital agenda för Östergötland
Förstudie Roslagspilen
Västsvenska paketet.
Räta Linjen och Räta Linjen Gruppen
SATSA II Regional cykelstrategi. Vi arbetar tillsammans för att öka cyklandet i Stockholms län. Vi vill skapa snabba och effektiva stråk för cykelpendling.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Nätverk för plattformsledare 17/ Anna Lilja Qvarlander
Projekt Region 2015 November 2012 till juni 2013.
Välkommen!. Program 10.00Välkommen och uppdatering av vad vi åstadkommit hittills i gruppen (Gunne) 10.20Hur kan ett optimalt styrdokument se ut? Vad.
November 2014 Stockholms läns landsting Landstingets interregionala samarbete 90 talet Samarbetsavtal med Tallinn-, Riga- och Vilnius-regionerna.
Dagordning  Välkomna  Regional plan – förutsättningar  Nationell plan – förutsättningar  Påbörjade och bundna objekt  Åtgärdspaket/potter  Fortsatta.
Trafik- och samhälls-planeringsnämnden
1 Läns- regionförbunden 16 mars 2010 Plattform för evidensbaserad praktik inom socialtjänsten.
Inriktningsplanering för
Medicinskt Kunskapscentrum Samarbete inom området Kunskapsstyrning SLL /Gotland Susanna Lagersten tf bitr avd.chef Medicinskt Kunskapscentrum.
Attraktiv kust - Norra Bohuslän - Förutsättningar och strategier.
marie rahlén-altermark psynkprojektet SKL
Renodlad beställare Ett energieffektivt transportsystem Väl fungerande resor och transporter i storstadsregionerna Effektiva transportkedjor.
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Det öppna Skåne 2030 Skånes regionala utvecklingsstrategi
PORTFÖLJ blev KOFFERT eller KULTUR- SAMVERKANSMODELL ”En koffert med tydlig packsedel”
Välkomna!.
Vilka utmaningar står vi inför inom transportsektorn?
Organisera vattentjänsterna för framtiden. Vattentjänstorganisationernas utmaningar Klimatförändringen ställer nya krav på dricksvattenproduktion och.
USam Huvudsyfte: Ge större möjlighet till effektivare samverkan genom att skapa en samlad lägesbild USam ska tidigt säkerställa att samverkan sker mellan.
VÄLKOMNA! WorkShop 28 januari 2014 Samverkan i regionen och möjligheter med digitalisering inom patologi/cytologi.
Regional utvecklingsstrategi för Skåne
Vilken roll har de idéburna organisationer Kärt barn har många namn – idéburna, ideella, non-profit, kooperativ och sociala företag Unikt inte komplement.
Niklas Lundin Näringsdepartementet
Regional utvecklingsstrategi – RUS – antogs 2010 Mobilisering och kraftsamling Regionala prioriteringar En riktningsgivare med vision, mål och strategier.
Lägesrapport ESF- Strateg Åsa Fichtel Köping 19 maj 2014.
Strategisk inriktning för Trafikverket
Stockholm – Jan Valeskog, Börje Vestlund Stockholms län – Christina Axelsson, Lasse Dahlberg Sörmland – Göran Forssberg, Jörgen Danielsson Uppsala – Agneta.
Vägverket och Banverket förbereder åtgärdsplaneringen i gemensamt projekt Ett transportslagsövergripande synsätt ger de mest effektiva lösningarna Transportsystemen.
Nya Landsbygdsprogrammet
Systemanalys för Sydsveriges infrastruktur
Kunskapsstyrning Region Kronoberg - Att alltid ge patienten bästa möjliga vård baserad på bästa tillgängliga kunskap.
Dagordning 27/ Inledning 2.Orientering om Regionsamverkan Sydsverige 3.Trafikverkets arbete inför planeringsperioden Diskussion om.
Ett steg vidare för evidensbaserad praktik till nytta för brukare och patienter Fjärde steget i reformen av myndigheter Samlad, effektiv och behovsanpassad.
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Strategisk kapacitet i den attraktiva regionen 31 maj 2016 Jacob Witzell Doktorand, avd. för Urbana och regionala studier.
Psykisk hälsa och ohälsa: ett tudelat uppdrag
Regionkommun i Dalarna 2019
Hur tänker vi i Västernorrland?
Studieresan till Skaraborg 15-16/2 2017
Varför startade En bättre sits?
Arbetsgrupp för främjande av innovationsmiljöer i Stockholm-Mälarregionen Delrapportering till styrelsen
I Västmanland löser vi globala utmaningar Affärsplan Västmanland
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Regional vattenförsörjningsplan för Stockholms län

Vad innebär regionbildningen?
Enheten Hälsa och välfärd
Struktur för styrning och ledning i Göteborgs Stad
Kommundirektören och digitaliseringen
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Länsstyrelsens roll i funktionshinderpolitiken
Göteborgsregionens kompetensråd
Framtagande av Regional utvecklingsstrategi Uppsala län
Presentationens avskrift:

En bättre sits-samarbetet Maria Nimvik Stern Mälardalsrådet

Kort om Mälardalsrådet Samverkansorganisation och mötesplats för storregionala utvecklingsfrågor Medlemmar: 56 kommuner, 5 landsting, 4 associerade Politiskt styrd organisation: rådsmöte, styrelse, presidium, 4 utskott, processgrupper Tre fokusområden: infrastruktur och transporter, kompetensförsörjning och internationella jämförelser

Vad står namnet för? ”Processen ska ge Stockholm- Mälarregionen en bättre sits… …för lastbilschauffören, för tågpendlaren, för resenären i bil, för den rullstolsburne, för barnet i vagnen ja, kort sagt en bättre sits för alla fem län och storregionen. Både på hemmaplan och i den internationella konkurrensen.”

Varför startade En bättre sits? Uppenbara behov av samverkan för bättre infrastruktur i regionen Knepiga institutionella förutsättningar, många aktörer Goda erfarenheter i andra regioner Etablerade kontakter

Många aktörer – ingen ensam ägare 3 Regionförbund 5 Landsting 5 Länsstyrelser 65 Kommuner (genom Mälardalsrådet) 5 Grannlän MÄLAB (representerar trafikhuvudmännen) Trafikverket Sjöfartsverket Swedavia Arlanda/Bromma Regionplanekontoret SLL SL Mälardalsrådet En bild som belyser hur komplext den här processen är. En bra bild att stanna upp och ta diskussion och frågor kring.

Design och struktur Konsensus i en politisk process Stråk Nordväst Stråk Sydväst Stråk Syd Stråk Nord Konsensus i en politisk process Förankring och öppenhet Gränsöverskridande arbetsformer Kunskapsutveckling och lärande Eldsjälar!

Övergripande mål och resultat En bättre sits-processen startade med två målsättningar: Ta fram en gemensam målbild för Stockholm-Mälarregionens transportsystem 2030 Ta fram ett gemensamt prioriteringspaket med infrastrukturobjekt Några resultat: Relativt sett ett bra utfall i Nationella transportplanen 2010-2021 Gemensamma transportpolitiska mål Gemensam systemanalys Gemensam prioriteringslista för vägar och järnvägar En mer sammansvetsad Stockholm-Mälarregion!

Utmaningar idag! En växande storstadsregion i behov av mer investeringar och nya effektiva lösningar Mer komplex situation än 2005 – infrastruktur och trafikering behöver ses i sin helhet Behov av strategiska beslut om regionalt kollektivtrafiksystem Frågorna ägs av flera aktörer i regionen, kräver vidareutvecklat samarbete ”Draglok” och personligt engagemang för den gemensamma processen

Nystart av En bättre sits 2012 Bredare samverkan – fler aktörer Vårda systemsynen, följa upp prioriteringar och lägga grunden för en ny planeringsomgång Koppla samman trafikering med infrastruktur Stödja och driva på utvecklingen av ett gemensamt storregionalt kollektivtrafiksystem Uppdaterade och nya kunskapsunderlag

Aktiviteter 2012 Jan Feb Mar Apr Maj Jun Jul Aug Sep Okt Nov Dec 19/1 ”DN Forum” 8/3 EBS Lilla gruppen 9/5 Storreg. konferens 31/5-1/6 Mälarting EBS Lilla gruppen samt län EBS Lilla gruppen Storreg. konferens Uppdrags-givare ger legitimitet åt ny EBS-process; Gemensam färdplan Gemensamt remissvar till Trafikverket TrV kapacitet, Övergripande målbild, Storreg kolltrafik-system Info om EBS samt övergripande målbild Länsvis förankring system-analys Beslut system-analys Förberedelseinriktnings-beslut om kollektiv-trafiksystem, Systemanalys klar Information och politisk förankring på möten och konferenser i länen Kunskapsunderlag: resandeundersökning, godsflödesstudie, befolkningsframskrivningar Revidering av systemanalysen

Roller, ansvar och funktioner Sju län (Stockholm, Uppsala, Västmanland, Örebro, Sörmland, Östergötland, Gotland) Uppdragsgivare: Stora Gruppen: Ansvariga länsplaneupprättare och kollektivtrafikmyndigheter. De partier som ej är representerade adjungeras. Möts 1 gg/år Lilla Gruppen: 1 repr från resp organisation med förhandlingsmandat. Möts vid behov. Politisk förankring: Storregionala konferenser 2 ggr/år, löpande information och förankring vid möten och konferenser, gärna länsöverskridande Tjänstemannastöd: Lilla tjmgruppen: Ledningsgrupp med tjänstemän från uppdragsgivarna med ansvar att leda arbetet, bereda dagordningar, ta fram underlag Stora tjmgruppen: Permanent arbetsgrupp med tjänstemän från intressenterna, regelbundna möten för information, diskussion och viss beredning Tillfälliga arbetsgrupper: Bildas vid behov, t ex för godsstudie, resandeundersökning Processledare: Mälardalsrådet Intressenter: Regionförbund Landsting Kommunalförbund Länsstyrelser Kommuner Trafikverket Sjöfartsverket Länstrafikbolag TMR Swedavia MÄLAB Mälardalsrådet Näringslivet genom Handelskamrarna

Tack! Maria Nimvik Stern maria.nimvikstern@malardalsradet.se Tel 070-548 13 02 www.malardalsradet.se