Kommunikationsplan Förslag 2011-10-28.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Advertisements

Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Ett energieffektivt samhälle Våra flerbostadshus.
Enhetschef Fastighetsutveckling
En guide till SKLs Millenniemålsprojekt (2015)
PROJEKTARBETE Nationell kursplan 100 gymnasiepoäng
Planerad Kommunikation - att skapa och använda en kommunikationsplan
Energimyndighetens instruktion
Nationell besökshantering
Energiintelligent Dalarna Nätverksträff Dalakommunernas Energi- och klimatgrupp 30 januari 2014.
Åsa Wahlström, CIT Energy Management
Goda råd är inte dyra! – gratisverktyg i miljöarbetet! Lilliehorn konsult.
LTU-modellen för ökad genomströmning Lägesrapport – november 2011
Uthållig kommun – vägvisare mot smartare energianvändning Maria Steinbach Lindgren Enhetschef Kalmar
En presentation av projektet om hur intresse och måluppfyllelse kan utvecklas för teknik och naturvetenskapliga ämnen. Paul Pakkala 25/
Främjande för energieffektivt byggande
Den kultur- och industrihistoriska satsningen KOMMUNIKATIONS- STRATEGI.
KOMMUNIKATIONSSTRATEGI FÖR GÖTEBORGS UNIVERSITET
Kommunikationsplanens delar
Uthållig kommun – ett verktyg för att nå målen 22% av landets kommuner 100% av länets kommuner Kalmar nationellt pilotlän.
Teknikupphandling Börje Nord En teknikupphandling är en anbudsprocess som ska stimulera och skynda på utveckling och användning av effektivare teknik.
Styrning Mina meddelanden
Energieffektiviserings direktivet
Vad vill vi uppnå? Hållbar stadsutveckling Insynsrådet 22 maj 2014 Anette Persson
Medlemsmöte BeBo, Malmö september 2012 Maria Malmkvist.
► Energifrågan är prioriterad ► ”Alla” vet vad som borde göras ► Det mesta är känt beträffande åtgärderna ► Åtgärderna är ofta lönsamma Men mycket litet.
Energieffektiviserings stöd Förordning (2009:1533) om statligt stöd till energieffektivisering i kommuner och landsting Föreskrift 2010:1.
Planerad Kommunikation - att skapa och använda en kommunikationsplan
Att stödja övergången till en koldioxidsnål ekonomi inom alla sektorer
Nollmätning och intressentanalys Kommunikations-strategi
Equal – fas lll Nätverk mot fattigdom Spridnings- och påverkansaktiviteter.
Verktyg för uppföljning av åtgärder och projekt
Projektarbete (PA1201) 100 poäng.
Stöd till energieffektivisering i kommuner och landsting Anna Green, Miljöenheten.
NETinfo Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders Sjöö, bitr. PL.
Byggherrarna stärker byggherrerollen. Medlemmar  Föreningen startades 1964  ca 140 medlemmar Allmännyttiga bostadsbolag Fastighetsbolag Industri och.
Byggsektorns resursanvändning
1 Använd gärna denna presentation! Presentationen beskriver arbetet i projektet som arbetar med det kommande landsbygdsprogrammet Presentationen.
Projektplanering Näranollenergibyggnader
Godhetstal Sammanställning av energikrav för olika delsystem inom flerbostadshus.  Syftet är att stötta byggherrar som önskar bygga om med bättre prestanda.
Miljösamverkan Skåne Verksamhetsplan
Länsträff Miljö och hälsoskyddshandläggare Västerås den 27 maj 2008 Klimat- och energistrategi för Västmanlands län -ett regeringsuppdrag.
KOMMUNIKATION SOM PÅVERKAR SUNDSVALL 13 FEBRUARI 2012
En avfallshantering i världsklass Avfall Sveriges satsning på export av produkter och tjänster inom avfallssektorn.
BIM Alliance Sweden För ett obrutet informationsflöde i samhällsbyggandet.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Energikartläggning i stora företag
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Kommunikationsplan för ----
U TBILDNING I NYA L ADOK Underlag från informationsdag den 4 juni 2015.
Landsbygdsnätverket Erfarenheter utbyts, information sprids, kontakter knyts, samarbeten uppstår, lärande exempel analyseras och metoder utvecklas.
Landsbygdsnätverket Medlemmarnas nätverk med stadig tillströmning (läget sept 2015) 78 organisationer och myndigheter 58 av dem som är aktiva i grupper.
STATUS WP3 Fredrik Grund – Innovatum –. Biogas2020 -tillsammans skapar vi en gemensam Skandinavisk biogasplattform WP3.1.1 Erfarenhetsutbyte, nätverk,
1 The GreenBuilding Programme - uppmanar till energieffektivisering i lokalfastigheter.
Introduktion till energieffektiviseringsnätverk. Program 9.30 Inledning – Landshövdingen, Magdalena Andersson 9.50 Presentationsrunda Nätverksmodellen.
Hållbar stadsutveckling Energismart 4 november 2015 Anette Persson
Mall för kommunikationsplan. Den här mallen för kommunikationsplan är till för er som arbetar införandet av webbtidbok och andra e-tjänster. Väl planerad.
IF Friskis&Svettis Kalmar Verksamhetsplan
Incitament för energieffektivisering Bakgrund till projektet: -Ett projekt finansierat av Nationella regionalfondsprogrammet Att stödja övergången.
Coacher för energi och klimat
Vägledning 5 steg för att följa Dataskyddsförordningen
Tillsyn av egenkontroll av energihushållning
EnergiEffektivisering av Byggnader i Arktiska Kommuner
Exjobbsmässa för elkraftingenjörer
Tillsyn av egenkontroll av energihushållning
Konferens E-kommunikation 2017
Min insats – informationssatsning till privatpersoner som vill göra en insats för barn Anna SKL BoU 14 november 2018 Sara.
Förbättra klubbkvalitet
Klimatsmart och hållbar upphandling
PoPS: Processkartläggning av, och pilotutredning inom, utveckling av stödtjänster Driftrådet 28 maj 2019.
Presentationens avskrift:

Kommunikationsplan Förslag 2011-10-28

Bakgrund BeBo – Energimyndighetens beställargrupp för energieffektiva flerbostadshus Ett samarbete mellan Energimyndigheten och Sveriges mest framträdande fastighetsägare inom energiområdet Driver utvecklingsprojekt med fokus på energieffektivitet och miljöfrågor Verksam sedan 1989 Genomfört flera framgångsrika aktiviteter Reduceringar av energi och årskostnader på 30-50 procent har uppnåtts för enskilda produkter Inspirerat till nyutveckling Byggherrarna är projektadministratör Framgångsrika aktiviteter bland annat inom områdena: kyl/frysar, tvätt- och torkutrustning, ventilationssystem, fläktaggregat för befintliga hus, trapphusbelysning, matberedning, motorvärmare, elmotorer samt individuell mätning och debitering av värme och varmvatten.

Medlemmar

Övergripande mål för projektet ”Initiera utveckling av både metoder och tekniska lösningar för energieffektivisering som demonstreras och utvärderas i BeBo medlemmarnas fastighetsbestånd. Med hänsyn till det nya EU direktivet om NNE är det viktigt att samordna BeBo:s erfarenheter med utvecklingen av NNE-byggnader, både för nybyggnad och vid större ombyggnader” Ett av de konkreta målen för BeBo är att sprida information och kunskap utanför BeBo.

Kommunikationens syfte Att sprida kännedom om BeBo och dess arbete Att öka kännedom om de nationella miljömålen som omfattas av BeBo:s verksamhet Att sprida BeBo:s erfarenheter och resultat utanför gruppens medlemmar så att energieffektiva system och produkter tidigare kan komma ut på marknaden Att stödja projektet så att fler teknikupphandlingar och demonstrationsprojekt kan genomföras Att främja nätverkande inom BeBo

Målgrupper för kommunikationen Primära externa Fastighetsägare Bostadsrättsföreningar Blivande medlemmar i BeBo Primära interna Medlemmar i BeBo Energimyndigheten och energimyndighetens nätverk (BELOK Lågan, Sveby mfl) Projektledare/ansvariga för pågående projekt inom BeBo Sekundära externa Övriga myndigheter med intresse i BeBo (Konsumentverket, Boverket) Intresseorganisationer Konsulter Entreprenörer och leverantörer inom byggbranschen Energileverantörer Hur många fastighetsägare finns i Sverige, vilka ska vi prioritera för att starta en snöbollseffekt? ! Målgrupperna fastighetsägare och bostadsrättsföreningar bör analyseras, segmenteras och prioriterade grupper anges

Kommunikationsmål Verka Beteende Vilja Attityd Veta Kunskap ++ Information i tryckt material, mejl, webb Vilja Attityd + Muntlig information Möjlighet att ställa frågor, diskutera Verka Beteende ++ Konsekvent, planerad uthållig, regelbunden information och kommunikation över tid Från flera trovärdiga källor I flera kanaler

Kommunikationsmål Primära externa: Fastighetsägare, bostadsrättsföreningar, blivande medlemmar ska Veta: Att BeBo är ett samarbete mellan Energimyndigheten och Sveriges största fastighetsägare med inriktning mot bostäder. Att resultat som publiceras och marknadsförs av BeBo är pålitliga och väl utvärderade. Vilja: Använda sig av de resultat som framkommit genom BeBo. Ett växande antal fastighetsägare ska vilja bidra med att dela erfarenheter samt genomföra demonstrationsprojekt Verka: Använda sig av de resultat som framkommit genom BeBo 100 nya demonstrationsprojekt för ombyggnad ska tillkomma till 2015 Segmentering av målgruppen bör ske. Utifrån det kan man välja strategi för vilka segment som ska prioriteras. Hur många fastighetsägare har vi? Vilka av dem ska vi prioritera och vilken ambition ska vi ha. Ska en nollmätning göras? Kartläggning av bestånd, hitta målbild.

Kommunikationsmål Primära interna: Medlemmar i BeBo, projektledare/ansvariga för befintliga projekt Veta: Vilka projekt som pågår inom BeBo och känna till resultaten Vilja: Dela med sig av sina egna erfarenheter och ta del av andras Verka: Alla medlemmar gör ett RR projekt. Alla som genomfört RR projekt fortsätter att använda sina kunskaper systematiskt Alla medlemmar är proaktiva i teknikupphandlingar och projekt som pågår Alla medlemmar är goda ambassadörer för BeBo och bidrar med att föra ut information i egna nätverk och kanaler

Kommunikationsmål Primära interna: Energimyndigheten och dess nätverk Veta: Vilka typer av projekt som pågår inom ramen för BeBo Hur BeBo arbetar för att nå sina mål Vilja: Fortsätta stötta BeBo:s verksamhet Sprida de kunskaper och erfarenheter som gjorts Verka: Ha förtroende för projektet och känna tilltro till de erfarenheter och kunskaper som utvecklats Sprida erfarenheter och kunskaper från BeBo vidare till övriga nätverk myndigheten är huvudman för

Kommunikationsmål Övriga myndigheter, övriga intressenter, konsulter, byggindustrin (se målgrupper): Veta: Vilja: Verka: Aktiviteter som kan bidra till att vi når målen: Ta reda på våra medlemmars förväntningar

Kommunikationsstrategier Målgruppen fastighetsägare ska analyseras och prioriterade grupper väljas ut. ”Early adopters” ska prioriteras Kommunikationen ska anpassas målgrupperna och bygga på fakta Vi ska kommunicera konsekvent, uthållig och planerat över tid Våra budskap ska finnas hos flera trovärdiga källor Vi ska använda flera kanaler, inte alltid nödvändigtvis BeBo:s egna

Kanaler för kommunikationen Befintliga Webbplats Nyhetsbrev via Byggherrarna Medlemsnytt via Byggherrarna Seminarier och utbildningar, egna och andras (inkl Nordbygg) Mejl Tidningen Energi och miljö, Förslag på nya kanaler Facebookgrupper/nätverk Eget nyhetsbrev/blogg Kommunikation i medlemmarnas kanaler Branschtidningar

Övergripande budskap Energieffektivisera dina flerbostadshus innan det är för sent! BeBo kan ge dig kunskap om paketerade energieffektiva tekniklösningar Våra demoprojekt lär dig hur man genomför kostnadseffektiv renovering med halverad energianvändning

Detaljerade budskap Om Bebo BeBo är ett samarbete mellan Energimyndigheten och Sveriges mest framträdande fastighetsägare med inriktning mot bostäder. Bebos målsättning är att energieffektiva system snabbare kommer ut på marknaden samt att utveckla rutiner och metoder för att genomföra energieffektiviseringar i befintliga byggnader Bebos arbete BeBo arbetar med teknikutveckling och teknikupphandlingar för att få effektivare teknik till lägre priser snabbare ut på marknaden Två av de viktigaste aktuella teknikutvecklingsprojekten är kostnadseffektivare systemlösningar för värmeåtervinning ur ventilationsluften och effektivare totallösningar för tilläggsisolering av fasader. Vi står inför en nödvändig renovering av miljonprogramområdena. Genom att ta ett helhetsgrepp vid renovering av byggnaderna kan även mjuka och sociala värden räknas som vinster sett ur ett samhällsperspektiv. BeBo bevakar och lyfter fram dessa frågor genom att ta fram kalkylverktyg och ordna diskussionsforum.

Detaljerade budskap Rekorderlig renovering BeBos metod Rekorderlig Renovering syftar till att i fullskaliga demonstrationsprojekt visa på att det är möjligt att uppnå energieffektiv renovering med halvering av energiförbrukning Rekorderlig Renovering innebär att genom samordnade energieffektiviseringsåtgärder vid större ombyggnad halvera energiförlusterna från byggnaden Demonstrationsprojekt De fullskaliga projekten följs och verifieras genom noggrann dokumentation och mätningar Genom demonstrationsprojekten ska kunskap omvandlas till lättillgängliga koncept där bostadsföretag kan hitta den hjälp de behöver för att våga starta en renovering Energimyndighetens målsättning är att utöka antalet demonstrationsprojekt fram till 2015 med 100 energieffektivt renoverade flerbostadshus BeBos stöd Som stöd för implementering av åtgärdspaketen tillhandahåller BeBo expertis och projektstöd genom sin resurspool För att underlätta programarbetet inför en renovering har BeBo:s medlemmar gemensamt tagit fram godhetstal för energieffektivisering där lämpliga nivåer och prestanda anges

Aktivitetsplanering Aktivitet När Vad Hur Innehåll Ansv. Målgrupp: Fastighetsägare (hyresrättslägenheter), Bostadsrättsföreningar, Konsulter, blivande medlemmar i BeBo Information om pågående projekt Löpande 2012 Reportage/ Artiklar, 8 st Nyhetsbrev via Byggherrarna, BeBo:s hemsida Aktuella projektresultat MM CA Kortare tips Byggherrarnas nya webb (blogg) och mejlutskick MM MB CA Uppdatering av webb BeBo:s webbplats Aktuella resultat, dokument, mallar CA MM Deltagande Nordbygg --- 20-23 mars 2012 Informationsfolder Intervjuer Monter Film från eventet Power point presentation Separat tidsplan för framtagandet Praktiska råd och tips 8 budskap Information om BeBo Hänvisning vidare Komm.gr. Information genomförda teknikupphandlingar Vid färdiga upphandlingar Reportage/artikel Informationsfolder för webben Nyhetsbrev via Byggherrarna Prm via MND/Byggherrarna Fast plats på webben Resultatet, vad innebär det, hur hjälper det målgruppen CA initierar. MM Rekorderig renovering Artiklar, reportage Via nyhetsbrev, pressmededelanden, webb Resultat och erfarenheter, praktiska tips CA, MM

Aktivitetsplanering Aktivitet När Vad Hur Innehåll Ansv. Målgrupp: Medlemmar i BeBo, projektledare, Energimyndigheten Strukturskapande 2011.11 Ta fram mallar för rapporter, utskick, ppt mm Distribueras via hemsidan MM CA Uppdatering om pågående projekt 4 tillfällen per år Medlemsmöten Möte Material görs tillgänglig via hemsidan efter mötet. CA Lägesrapportering Enligt EM krav ? Programansvarig

Aktivitetsplanering Aktivitet målgrupp När Vad Hur Innehåll Ansv. Övriga myndigheter och intressenter

Kostnader

Utvärdering