Performancestudier - Teori og metodologi

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Den hermeneutiska metoden
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Forskning om subjektskapande har framförallt intresserat sig för interpersonella, mellanmänskliga relationer.
Multikulturella aspekter på apoteksverksamhet Är detta något vi bör forska om och i så fall hur? SIG Samhällsfarmaci Tobias Renberg Sofia Kälvemark.
Vs..
En av de främsta samhällsteoretikerna.
Slutsatser från Thomas och Aurora (SOA)
Ledarskap och arbetsliv
LinCS – The Linnaeus Centre for Research on Learning, Interaction and Mediated Communication in Contemporary Society Att studera lärande, tänkande och.
Konstruktivism Aktörers identiteter och intressen kan inte tas för givet. Kan vara olika vid olika tillfällen. Immateriella fenomen, te x identitet, språk,
Lösningsfokuserat arbetssätt
Perspektiv på arkitektur
”Genus och miljö” Manligt och Kvinnligt Kultur och Natur
Språkteknologisk forskning och utveckling (HT 2007)
Kurstillfälle 5 och 6 i MFM310
Människan – x:et i skapelsens ekvation Människan är genetiskt relativt oprogrammerad i jämförelse med andra arter. Människan är genetiskt relativt oprogrammerad.
Yngre skolbarns kamratkulturer
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
ROLF BECKMAN 9/ INTEGRATION FN: The goal of social integration is to create “a more stable, safe and just society for all”, in which every individual,
Fenomenologi Av grupp 4: Linnéa Johansson, Wilhelmina Horn, Elin Wahlberg, Nina Haraldson och Johanna Lindman.
Engagerade ”användare” Från användare som representanter vilka legitimerar en nästan färdig tjänst, till engagerade och drivande (utvecklare) Karin Danielsson.
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Barn i stan Kritiska punkter för barns delaktighet i planeringen
Fantastisk litteratur: skräck och den gotiska berättelsen
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Spelarutveckling Ligger sanningen i betraktarens ögon?
Prevention i befolkning Diagnos Recidiv/generalisering Avlida i cancer Försämring Frisk Leva med cancer Symtom hos individ Frisk.
Håkan Jönson Socialhögskolan i Lund
Carolyn Marvin, When old technologies were new: Thinking about electric communication in the late nineteenth century (1988) nya teknologier, nya medier.
Statsvetenskap 3, Statsvetenskapliga metoder
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Deliveries by train All photos: Jonas Jernberg. In our ambition to find the best solutions for the enviroment We are certified by ISO and FSC. We.
Mathilda Wrede Seminariet Brukarmedverkan – mycket tal men lite vägkost? En introduktion Ilse Julkunen Professor i praktikforskning Helsingfors.
EN SENSATIONS-, AKTIONS, OCH INTERAKTIONSTEKNIK. KUNSKAPEN OMORGANISERAS.
Institutioner och aktörer
Helena Lindgren 1 Varför Verksamhetsteori i MDI? Reaktion mot det som man såg som MDI-disciplinens brister Artefaktens roll dåligt utforskad.
Sociala innovationer, samhällsentreprenörskap & civilsamhället Hannah Ohm Fredagsakademin, 27/
Folkmusik som populärkultur Introduktion av centrala begrepp och perspektiv.
ABB och Caterpillar 1 Marcus Larsson marla419. Problem CAT-ABB sour relationship: CAT felt ABB Turbo Systems held them hostage. In CAT:s view ABB dictated.
To practise speaking English for 3-4 minutes Genom undervisningen i ämnet engelska ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att: formulera.
1 Integrerad samverkan – trendspaning på definitioner Jonas Wells, Nationella Nätverket för Samordningsförbund
Demokrati Representativ demokrati – rösträtt, val som höjdpunkt. Deliberativ demokrati – kommunikativa processer, kollektiv beslutfattning.
Ola Henricsson Muntligt berättande i undervisningen.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Funktionshinderforskning Föreläsning 10 februari 2011, SQ1135, Fysiskt funktionshinder och långtidssjukdom – livsvillkor och sociala sammanhang.
Daniel Nylén, Institutionen för Informatik Design 1.
Kulturantropologi A1 VT 2015 Föreläsning 7 Antropologisk metod och arbetssätt + Gästföreläsning med Charlotta Widmark.
1 Speltrender Staffan Björk Karl-Petter Åkesson. Vår lekfulla natur.
Advice from Bronx Best Real Estate Attorney. Jagiani Law office of New York has been successfully working as divorce attorney & Real estate attorney for.
Why you should consider hiring a real estate attorney!
Law abiding grounds of filing a divorce Jagianilaw.com.
Tennis as they see it Research on attitudes to tennis of junior tennis players through gender perspective.
Wilhelm Kardemark Doktorand, religionsvetenskap
Nationella provets delar:
Bringapillow.com. Online Dating- A great way to find your love! The words ‘Love’ and ‘Relationship’ are close to every heart. Indeed, they are beautiful!
Work of a Family law attorney Jagianilaw.com. A Family Law Attorney basically covers a wide range spectrum of issues that a family may face with difficulty.
Sociologi Introduktion.
Intersektionalitet, kategorier och maktanalyser
Organisationskultur Det symboliska perspektivet Definitioner
Etnografi som ansats:   För att studera inkluderande utbildning eller inklusiveutbildning som studie objekt.
We are the world There comes a time When we head a certain call When the world must come together as one There are people dying And it's time to lend.
Situated action ”Plans and Situated Actions – The Problem of Human -Machine Communication” - Lucy A. Suchman etnometodolog ”Varje utförande av aktivitet.
Kommunikation och social förändring Ht 2010
Organisationskultur Det symboliska perspektivet Definitioner
A. Speaking B.1. Reading B.2. Listening C. Writing.
Nationella provets delar:
Etnologi och folkloristik – en introduktion I
Jonas Wells, Nationella Nätverket för Samordningsförbund
Vad betyder Social Kompetens
The director of education and Research-Based Education
Presentationens avskrift:

Performancestudier - Teori og metodologi Mats Johansson 2012

Olika betydelser av ordet performance Experimentell/avantgardistisk scenkonst Utövande/utförande/verkställande Handling Prestation/prestanda/prestationsförmåga Föreställning/uppförande/konsert Uppträdande Iscensättande Framställning

Performance som teoretiskt koncept Rötter i språkfilosofi, antropologi och teaterstudier (J. L. Austin, Jacques Derrida, Judith Butler, Victor Turner, Richard Schechner). ”Performance studies” har utvecklats till en egen forskningsdisciplin, primärt genom samarbetet mellan teaterforskaren Richard Schechner och antropologen Victor Turner. Öppen/vid definition (all mänsklig handling/samhandling kan förstås och forskas på som performance)

”Performance studies” – studieobjekt (olika former av performance) Performancekonst ”Performing arts”/scenkonst Lek Sport Ritualer Hantverk Politisk performance Text Vardagslivets handlingar och interaktioner

Forskning på performance – kunskapsformer och förutsättningar Specialistkunskap (regler, koder och konventioner) Erfarenhetskunskap (förkroppsligad kunskap) Meningsbärande sammanhang (arena, kontext) Samhandlingsformer och rollfördelning mellan ”utövare” (performers) och ”publik” (performers) Historia och tradition Stil/genre Avsiktliga/oavsiktliga budskap

Vad är gemensamt? Samtliga aktiviteter är meningsskapande. Meningen är inte oberoende av handlingen. Meningen skapas genom handlingen, genom och i performance.

”Performance studies” forts. – centrala moment och förutsättningar Fokus är på handlingar, uppträdanden, iscensättanden och ritualer. Man studerar vad människor gör, hur dom gör det och de betydelser som skapas genom dessa handlingar. Infallsvinkel till a) en djupare förståelse av performance som artistisk praxis och b) att undersöka historiska, sociala och kulturella processer. Forskning och utövande är integrerade och överlappande aktiviteter (En koppling mellan den kreativa, skapande processen (performance) och den kritiska analysen av performance(s). Eller: ett ömsesidigt/gjensidig berikande förhållande mellan teori och praxis). Fältarbete. Deltagande observation. Forskningsaktiviteten förstås också som performance (d.v.s. som meningsskapande aktivitet). Dialektik mellan närhet och distans (jmf. hermeneutik). Kunskaper, meningar och betydelser förhandlas kontinuerligt. Idén om neutral, objektiv forskning är utopisk.

Generella krav till forskning Den teoretiska utgångspunkten implementeras på alla nivåer och i förhållande till alla aspekter av forskningen (datainsamling, analys/tolkning, slutledningar, implikationer, begreppsanvändning/terminologi). En vetenskaplig text utgör en logisk och sammanhängande helhet utan tvetydigheter och ofullständiga argumentationer. Balanserad framställning: att lyfta fram och diskutera implikationerna av olika, alternativa perspektiv. Självreflexivitet.

Performancestudier - metodologiska förutsättningar (forts.) Fokus på dialogen, händelsen eller processen som objekt och handlingar är en del av. - Inte vad texten/verket/objektet är, men vad det gör. ”Texten” som öppen och situationsbestämd. - ”Läsaren” är en aktiv medskapare snarare än en mottagare som avkodar en bestämd mening (Roland Barthes). ↕ Vid forståelse av begreppet text: alla objekt och fenomen som kan tolkas som meningsbärande eller meningsskapande (Clifford Geertz, Paul Ricœur). - Låtar/musikverk, video, film, webbsidor. - Mer generellt: Handlingar, uppträdanden, iscensättanden, ritualer.

Närhet/involvering Forskaren är själv en del av de processer där kunskap och mening skapas och omformas. Utövande och självreflexion är i sig självt en källa till teoretisk insikt om det man utövar. Insiderperspektivet gör det möjligt att komma i kontakt med den tysta/outtalade dimensionen av kulturell praxis. Närhet: Att genom aktivt deltagande studera en uttrycksform i det meningsbärande sammanhang den faktiskt utövas och upplevs innanför.

Distansering Bli medveten om sin egen roll och sin egen relation till andra aktörer. Redogöra för sin subjektivitet (inkl. ideologiska positioner, estetiska preferenser osv.) och vilken roll den spelar i forskningsprocessen. Få perspektiv på historiska, sociala och kulturella processer som aktiviteten är en del av.

Bakomliggande teoretiska förutsättningar Kunskaper, föreställningar och betydelser skapas genom handling, samhandling och kommunikation i bestämda historiska och kulturella sammanhang. Spelreglerna/de meningsskapande förutsättningarna för skapande aktivitet är därför flyktiga och kontextuellt/historiskt bestämda. Förutsättningarna för att studera skapande aktivitet är flyktiga och kontextuellt/historiskt bestämda. Historiska (musikaliska) spår och dokument är ögonblicksbilder. De berättar därför inte nödvändigtvis så mycket om de uttrycksresurser och variationsmöjligheter som resulterat i just det aktuella föremålet. Deltagande är en förutsättning för att vi skall kunna leva oss in i det meningsbärande sammanhang där förbindelser mellan materiella, ekonomiska, kulturella och estetiska dimensioner skapas. Tolkning är alltid styrd av våra egna referenser och våran egen biografi av upplevelser.

Kultur som performance Kultur är performance, d.v.s. en kultur kommer till uttryck och blir verklig för sina medlemmar genom performance (samhandling/ kommunikation, lek, ritualer, uppträdanden, iscensättningar). Kultur är process snarare än produkt; något som kontinuerligt skapas snarare än ett färdigt system av symboler och betydelser. Kultur är levd erfarenhet (i motsättning till en institutionaliserad estetisk kategori).

Performance-perspektivet stickord Handlingar/uppträdanden/iscensättanden/ ritualer som meningsskapande aktiviteter. Interaktion – dialog – process – förhandling. Erfarenhetskunskap/förkroppsligad kunskap. Fokus bort ifrån vad någonting (föremål/ uttryck/handling) är mot vad någonting gör. Ingen meningsfull skillnad mellan verklighet och framträdande (”appearance”/sken/skinn). Ingen meningsfull skillnad mellan verklighet och representation. Ingen meningsfull skillnad mellan att göra och att vara. - Richard Scheckner, Erving Goffman, Judith Butler.

Identitet Identitet som biologiskt bestämd. ↨ Identitet som historiskt, kulturellt och socialt bestämd. Identitet som val (identitetsarbete: en aktiv orientering och selektion bland många möjliga identiteter).

Agency Syftar till människors förmåga att handla och/eller människors förmåga att utöva fri vilja och samtidigt påverka sin omgivning och sina betingelser för att handla. Föreställningen om mänsklig agency står i opposition både till biologisk determinism (att våran identitet är biologiskt förprogrammerad) och till socialkonstruktionism (att sociala strukturer och hierarkier lägger absoluta betingelser för vårat beteende och handlingsrum). Tanken om agency har fått genomslag i social- och humanvetenskaperna: mänsklig samvaro och meningsproduktion ses som ett samspel mellan enskilda individers inflytande och den sociala strukturens inflytande (Pierre Bourdieu).

Identitet Identitet som biologiskt bestämd. ↨ Identitet som historiskt, kulturellt och socialt bestämd. Identitet som val (identitetsarbete: en aktiv orientering och selektion bland många möjliga identiteter).

Identitet Identitet som biologiskt bestämd. ↨ Identitet som historiskt, kulturellt och socialt bestämd. Identitet som val (identitetsarbete: en aktiv orientering och selektion bland många möjliga identiteter). Identitet som performance eller som spelad/ dramatiserad roll. (Identitet är performativt konstituerat genom de uttryck som man annars tänker sig som resultaten av identiteten. Identitet är m.a.o. en dramatisk effekt av performance snarare än en inre kärna eller essens som kommer till uttryck genom performance.) - Judith Butler: “There is no gender identity behind the expressions of gender; ...identity is performatively constituted by the very ’expressions’ that are said to be its results.” […] Seen in this way, our identities, gendered and otherwise, do not express some authentic inner ‘core’ self but are the dramatic effect (rather than the cause) of our performances. (Gender Trouble, s. 25).

Musik och identitet Simon Frith: “…the issue is not how a particular piece of music or a performance reflects the people, but how it produces them, how it creates and constructs an experience – a musical experience, an aesthetic experience - that we can only make sense of by taking on both a subjective and a collective identity.   What I want to suggest, in other words, is not that social groups agree on values which are then expressed in their cultural activities (the assumption of the homology models) but that they only get to know themselves as groups (as a particular organization of individual and social interest, of sameness and difference) through cultural activity, through aesthetic judgement. Making music isn’t a way of expressing ideas; it is a way of living them.” (Simon Frith i “Music and Identity” s 109 og 111).