Källkritiska kriterier

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Utredande text - källkritik.
Advertisements

Vilka källor kan du lita på?
MODUL 1: ATT VARA SAMHÄLLSMEDBORGARE, YTTRANDE- OCH INFORMATIONSFRIHET, TILLGÅNG TILL INFORMATION, DET DEMOKRATISKA SAMTALET OCH LIVSLÅNGT LÄRANDE.
Referat En sammanfattning.
Vem ska jag tro på?.
Källkritik på Internet
Gymnasiearbetet Tekniker och resurser för informationssökning
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Källkritik på Internet
Mål och betygskriterier
INTERNET - källkritik Spela Faktasökning Surfa Chatta Bankärenden
Informationssökning och källkritik
Källkritik.
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Källkritik… …är att noggrant granska texter, bilder och andra källor. Det gör man för att bedöma om man kan lita på informationen i källorna.
Enskild uppgift: 1. Vad är mänskliga rättigheter för något?
Konsten att leda sig själv
Logga in i Fronter och klicka på:  Rum  Alla rum  Biblioteket  Projektarbetet En plats att börja på Här hittar du massor av råd och tips – följ länkarna!
Källkritik.
Nätet som källa och text Roland Rask Stiftelsen för kunskap och kompetensutveckling Delegations för IT i skolan Utbildningsdepartementet.
Etik och Källkritik Det största hotet mot sanningen är inte lögnen, utan myten. John F Kennedy Syns Kinesiska muren från månen? -Nej Vem sa ”play it again.
Ett arbetsområde om poesi
Källkritik på Internet - en presentation från Kolla källan
STOCKHOLMS UNIVERSITETSBIBLIOTEK Te l e f o n v x l: F ax: w w w.s u b.s u.se Källkritik Värdera sanningshalt Bedöma trovärdighet.
Källkritik på Internet
Vad är plagiat och hur unviker man det?
Vad är historia?.
Om konsten att bedöma trovärdigheten hos det du ser, hör och läser
Att samla material och hantera källor
Sökrummet. ”På så sätt ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar ett kritiskt tänkande kring sina egna resultat, andras argument och olika.
Källkritik.
Informationssökningsprocessen:
KÄLLKRITIK En metod.
Källkritik - kontrollera fakta
Hur gör man en debattartikel?
Källkritik.
Källkritik.
KÄLLKRITIK.
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Källkritik ID1A 25/ Svenska.
Metodkurs 21 februari 2008 Björn Thuresson MDI-gruppen
Vad är sant? Vem kan man lita på?
= samlingsnamn på metoder för granskning av källor
Att lära sig att analysera
Några källkritiska frågor att ställa i historia
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Hur kan vi veta vad som hänt i det förflutna?
Källkritisk informationssökning
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Moral och Etik Moraliska frågor berör frågor om vad som är rätt och fel/orätt, ont och gott. Andra vanliga begrepp som använd är bör, plikt och rättvisa.
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
Att söka information och bli källkritisk
Flyktingfrågan.
Källmaterial och källkritik
Informationssökning Källkritik. Centralt innehåll i svenska 1 Bearbetning, sammanfattning och kritisk granskning av text. Citat- och referatteknik. Grundläggande.
Källor och källkritik. Källa? En plats där du kan få information –Böcker –Tidning –Faktatexter –TV –Radio –Intervju med någon –Dagböcker från förr i tiden.
1 Metodpraktikan Del II Hur man samlar in och analyserar data kapitel 15 Källkritik Esaiasson, Peter, Gilljam, Mikael, Oscarsson, Henrik & Wängnerud, Lena.
Vardagsrasism Inklusive etnocentrism. Etnocentrism betyder att man bedömer främmande kulturer med sin egen måttstock och att man placerar de egna kulturella.
Källor Ett samarbete mellan svenska och religionskunskap ht- 15.
Etik och Källkritik Det största hotet mot sanningen är inte lögnen, utan myten John F Kennedy.
Vad är källkritik? En metod som du använder för att granska den information du får från olika källor. Du tränar kritiskt tänkande för att bli bättre på.
Källkritik 101.
Förändrad kunskapssyn Olika tekniker
KÄLLKRITIK En metod.
Hur kan vi veta vad som hänt i det förflutna?
Källkritik.
Källors relevans och trovärdighet
Presentationens avskrift:

Källkritiska kriterier

Källkritiska kriterier Vad säger läroplanen Lgr 11? Eleven kan söka information om det aktuella ämnet och använder då olika källor och för resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans.

Källkritiska kriterier Källkritiska kriterier är de redskap som används i källkritiskt arbete då en källas tillförlitlighet, värde, funktion som källa, skall bedömas ur olika perspektiv. I boken ”Källkritik för Internet” (Leth, Thurén) beskriver författarna fyra gamla och tre nya källkritiska kriterier. Till de fyra gamla räknas äkthet, tid, beroende och tendens. Författarna menar att den växande tillgången till källor (bl.a. Internet) och den stora variationen av typ av källor, medför källkritiska problem och att man måste väga in flera perspektiv som t ex saklighet och relevans. De fyra traditionella kriterierna kompletteras därför med tre nya och dessa är: världsbild och kunskapssyn som tendens, trovärdighet och källans förutsättningar och egenskaper.

Källkritiska kriterier De fyra ”gamla” Beroende på källans art och typ av information bedömer man källkritiskt: äkthet: för att avslöja och undvika rena förfalskningar tid: för att fastställa hur lång tid som förflutit efter en händelse för att undvika föråldrad information  

Källkritiska kriterier beroende: för att undvika att avgörande information lagts till eller fallit bort på grund av tradering. Här är det viktigt att i största möjliga mån söka sig till primärkällan.   tendens: för att avslöja om källan är tendensiös, d.v.s. medvetet vinklad i någon riktning, t ex för att skapa opinion för eller mot något

Källkritiska kriterier De tre ”nya” världsbild och kunskapssyn som tendens: för att belysa den kultur som påverkat källan. Det handlar om att vara medveten om och att väga in hur källan påverkats ur kulturell synvinkel. ”Alla källor är produkter av den kultur de funnits och finns i.” (sid 30)  

Källkritiska kriterier trovärdighet: för att bedöma och värdera informationen hos källor där det är problem med att fastställa tillförlitligheten. Författarna talar om indikatorer som kan ge oss en uppfattning om trovärdigheten, t ex en övervägning av partiskhet, objektivitet, sanningsenlighet m.fl. ”När vi kallar en nätplats trovärdig, gör vi det utifrån en bedömning av rimligheten i de resonemang som förs, noggrannheten och sanningsenligheten i förmedlingen av fakta, samt medvetenheten om erkända auktoriteter och vedertagna uppfattningar i ämnet.” (sid 32)  

Källkritiska kriterier källans förutsättningar och egenskaper: för att bl a bedöma en källas tillförlitlighet med hänsyn till de mänskliga faktorer som ligger bakom källan. Det handlar om att felaktigheter hos källor som inte är avsiktliga, men som ändå påverkar källans förutsättningar att vara just en källa. ”Källor gör alltså misstag, utan någon som helst avsikt att förleda eller förvränga.”

Källkritiska kriterier Mikael Isacsson, Åvestadalskolan - Avesta Kommun 2012