1 BUL 1 Barn och ungdomars utveckling
2 Barn och ungdomar utvecklas lika, men olika fort! Har du sett exempel på det?
3 När händer vad? 5-7 år8-9 år10-11 år12-13 år Mycket aktiva, stort rörelsebehov, verkar rastlösa Grovmotoriken utvecklas Balansen förbättras Nervbanor börjar hinna ikapp Utveckling av finmotorik och koordination extra gynnsam Känsliga för att göra saker rätt, vill lyckas Pojkar och flickor lika storaFlickor börjar växa snabbare Pojkarna börjar växa ikapp
4 Barn och ungdomar utvecklas lika, men olika fort! Vad innebär det? Vilka olika risker och problem kan man se för dem som är tidiga respektive sena i sin utveckling? Hur kan kroppens utveckling påverka intresset för att träna? Hur kan man som tränare förbereda sina aktiva flickor inför den stagnation som de flesta drabbas av under puberteten?
5 Pojkar och flickor – lika och olika! Prestationsinriktad eller relationsinriktad, pojke eller flicka. Vad ska styra hur vi delar in grupperna i barnverksamheten? Motivera. Kan vi låta pojkar och flickor spela gemensamt? Varför? Varför inte? Kan du se skillnad på pojkars och flickors självförtroende i olika situationer? Vad i så fall? Kan du påverka detta som ledare? Är du misslyckad som tränare om ditt flicklag inte vill spela seriespel, utan ”bara” träna? Är de misslyckade som innebandyspelare?