Välkommen till Arbetslagsutveckling inom ramen för entreprenöriellt lärande Mål: Ökad medvetenhet om vilka behov ert arbetslag har, för att utvecklas.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Lärgrupper som modell för verksamhetsutveckling inom BU
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Carina Bergqvist Torvallaskolan
Alla brinner för något…!
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Pedagogisk dokumentation
”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 ”Vi ska klara alla barn och elever”
Vad ser du? Anne Bylund.
Pedagogiskt ledarskap
Individuellt utvecklingssamtal - mall
En introduktion till SEB Way
Mikaelskolan : Den utvecklande skolan Inriktning 2012 Presentation 19 mars 2012.
Södertörns nyckeltal 2009 Botkyrka Haninge Huddinge Nynäshamn Salem Södertälje Tyresö Grundskolan.
Arbetsplan för skolbiblioteket
Dagordning föräldraråd 2/6
Medarbetarundersökning KTH Skolan för teknik och hälsa 2011
Kvalitetsarbete Lindängehus förskola.
Självständighet Företagsamhet Lust att lära Introduktion - den röda tråden Kommunledning Finansinspektionen Förebild Ämnesintegration Privatekonomi…….
Nolltoleransgruppen S:t Olofsskolan Läråret 12/13
Läroplansträff Välkomna!.
Hej och välkomna!.
FRAMTIDSBARN IV Detta är... En fortbildning av pedagoger mot ett forskande arbetssätt med IT-stöd.
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Askersunds kommun
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Novus Opinion Föräldrar om skolan Första diagramrapport Arne Modig Viktor Wemminger.
Möten. Möjligheter. Mervärde.. Mathias Ahrn Lärare (15 år) IT-pedagog (2006 och 2013) Projektledare.
Välkommen till årets Ordförandeseminarium 4 – 5 oktober 2014 Här möts vi som vill göra skillnad! 1.
Torsång nya skola oktober 2012 Framtidens skola.
Årsrapport Vad har vi gjort? Utveckling och perspektiv på Våga Visas metod. Goda exempel från utvärderingen.
Sammanställning Enkät HT-2012 Antal svarande: 360/443 (81,6% svarsfrekvens)
Värdegrund, Vision och Verklighet.
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Enl. McKinsey m.fl. Sammanhållen kvalitet i lärandet Lärarprofessionens mycket stora betydelse – lärarnas status, rekryteringen till yrket Kompetensutvecklingen.
UNOS UNO FÖRÄNDRINGSARBETE NULÄGE.
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Entreprenörskap + Studie- och yrkesvägledning
Välkomna till föräldramöte Skarpnäcksskolan år 5
Medarbetarundersökning 2012
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
Ledarskap - Kompetens – Delaktighet
Elevdemokrati i praktiken
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Festina lente – skynda långsamt
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
Entreprenöriellt lärande Låta eleverna släppa fram sina eldsjälar.
1 Genevadsskolan Antal svar elever: 45 - svarsfrekvens 96% Antal svar vårdnadshavare: 5 - svarsfrekvens 11% April 2015 Laholms kommun Skolundersökning.
Entreprenöriellt lärande En odysée ! Christer Westlund.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
Heby kommuns kvalitetspolicy
Eleverna i klass 1-6 har svarat på enkäten
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Välkommen till chefsmötet!
Presentationens avskrift:

Välkommen till Arbetslagsutveckling inom ramen för entreprenöriellt lärande Mål: Ökad medvetenhet om vilka behov ert arbetslag har, för att utvecklas till ett ännu effektivare arbetslag.

Delmål Kunskaper Ni skall efter genomförd introduktion fått ökad kunskap… - om arbetslagets grundförutsättningar för att på ett effektivt sätt kunna implementera och driva EL. - och förståelse för rektorns pedagogiska ledarskap och skolans ledningsstruktur, för att arbetslaget och rektor skall lyckas.

Lennart Hammarsten T.o.m -97 Officer - Trupputbildare, Lärare till blivande officerare. 97-Utbildningschef, VD och Konsult - Skolledar- och arbetslagsutveckling. Övrigt: 40p pedagogik, Terapeututbildning

Referenser Arbetslagsutveckling 4 skolor i Arvika kommun, 2005-2010. Utveckling av grundskoleorganisationen i Arvika kommun 2007-2009. Handledning av skolledare i Arvika Kommun 2005 – 2011. Arbetat med arbetslags- och rektorsutveckling, inom ramen för EL, under 2010 och 2011. Pågående processer: Roslagsenheten Norrtälje Elof Linälvsgymnasiet Kungsbacka

Utvecklingsprocess Introduktion 11-12/8 Utvärdering – behovsanalys Utvecklingsprocess (Me University) 2 dagar + coachingdagar

Entreprenöriellt lärande översikt Kunskapsprocess… Tillämpningsprocess… Självkunskapsprocess… Nuläge Resultat Entreprenöriella kompetenser Personligt ledarskap, självkunskap Förändringsförmåga och lärande Ta-sig-församhet Strategi Pedagogiska former Pedagogens arbete: roll, kunskap och förhållningssätt Systemet: Organisation och Verksamhetsutveckling

Operativ ledningsstruktur Rapportering = Information = Pedagogisk process = Rektor Arbetslag SAMO GRP Elever Syv SP

Ledar-/arbetsl.ambition Blint Fält Öka gruppens samlade Arena Okänt Fält Fasad

Kommunikationsmönster BF F O A BF Trygg och tydlig Frågaren F O A BF F O A BF F O Tyckaren Musslan

Uppgift Personlig medvetenhet Med vad trivs Du bäst med att vara lärare? Med vad trivs Du sämst med att vara lärare? Vilka är Dina goda lärar-/ ledaregenskaper? Vilka är Dina mindre goda lärar-/ledar- egenskaper? Hur tror Du att Du uppfattas av andra?

Grundförutsättningar Målstyrning Operativt mål Gemensam helhetssyn Styrningar Normer Ansvar Befogenheter Kompetens Hjälpmedel Resurser

Exempel på uppdrag/operativt mål Arbetslaget skall senast 2012 08 20 vara ett effektiv och målstyrt arbetslag som sjösatt EL i minst 2 klasser.

Definiering av uppdrag till Arbetslaget Arbetslaget skall senast TIDPUNKT utvecklats till ett EGENSKAPER arbetslag som… - implementerat EL i minst två klasser. - under året genomfört minst 2 A eller B projekt. - senast 31 september startat upp EL i minst en klass.

Grundförutsättningar Målstyrning Operativt mål Gemensam helhetssyn Styrningar Normer Ansvar Befogenheter Kompetens Hjälpmedel Resurser

Uppgift För att Ni som arbetslag skall känna trygghet i uppdraget, är det viktigt att Ni har tydlighet kring AL grundförutsättningar. 1/ Upplever Ni att Ni har det ansvar och de befogenheter som Ni vill ha och behöver för att Ni skall ha handlingsfrihet att nå det ni definierat i teamkontraktet? Om inte! Vad vill Ni ha eller behöver Ni ytterligare? 2/ Upplever Ni att Ni har kompetens, hjälpmedel och resurser för att nå det ni definierat i teamkontraktet? Om inte! Vad vill Ni ha eller behöver ytterligare?

Uppgift För att NI som AL skall fungera effektivt är det viktigt att Ni har klarat ut och bestämt ERA interna levnadsregler(Normer). EX på normer: Komma i tid till AL mötena Vara förberedd till AL mötena Ge varandra feedback Tag gemensamt fram ett första utkast till AL gemensamma normer.

Arbetslagsledarrollen 1/ Arbetslagsledaren ”planteras” av rektorn Uppdraget: - Förmedla info (Rektor-AL) - Leda AL möten - Fågelperspektiv på AL effektivitet och arbetsglädje 2/ Förväntningar från AL på rollen 3/ 5-10% i ordinarie Tjänst

Uppgift: Vilka förväntningar har arbetslaget på arbetslags-ledaren, för att Ni skall lyckas nå ert operativa mål till 100%.

Rektorns ledarskap Operativt mål Följer upp Sätter Effektiva ledningsmöten Ställer krav på rapportering Informerar Nära ledarskap Trestegstänkande

Tänkvärt!!! Arbetslagets ansvar är inte att tala om för rektorn hur han eller hon skall utföra sitt arbete, utan att vara tydlig med vilka behov arbetslaget har för att säkerställa en kvalitativ pedagogisk process.

Uppgift: Rektorns pedagogiska ledarskap Vilka förväntningar har ni på er rektors pedagogiska ledarskap för att han/hon skall leda er så att ni lyckas.

Effektiva möten Lösning Effekt Tid 60 - 90 min Beslutsfattning Information Rapportering Tid 60 - 90 min

Rapportering Proaktivt rapportering Effektivitet Arbetsglädje Pedagogisk versamhet Lösning Proaktivt rapportering Effektivitet Arbetsglädje

Uppgift: Rapportering Rapportera under max 2 min hur Du upplever Din egen effektivitet och arbetsglädje som pedagog. Redovisa även vilka behov Du har för att bli effektivare eller öka Din arbetsglädje. Gruppen: Summera upplevd arbetsglädje och effektivitet och rapportera den till rektor. Var tydlig med vilka behov Ni har och vilka lösningar ni ser.

Uppgift 11: Summering Ta gemensamt fram De viktigast behoven som arbetslaget behöver arbeta vidare för att utvecklas till ett ännu effektivare arbetslag.

Hemuppgift Redovisa till Rektor följande: 1/ De viktigaste behoven som arbetslaget har för att utvecklas vidare. 2/ Vilka förväntningar AL har på Rektorns pedagogiska ledarskap för att AL skall lyckas till 100%.