Förslag till beskrivningar av konsulttjänster

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Det värdefulla ENGAGEMANGET
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Verksamhetsarkitektur (EA) Löser alla problem, eller hur..!?
Bra villkor på jobbet Bli medlem i ett Sacoförbund – det tjänar du på
Projekttitel Projektdeltagare Bild 1 Så anpassar du informationen i sidfoten Du kan enkelt anpassa vilken information som ska visas i sidfoten.
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Nyttorealisering på 10 min
Från idé till lönsamt företag. 2. Från idé till lönsamt företag 3. Definitionen av Mentorskap för ALMI •Mentorskap är en ömsesidig relation där båda.
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Hans Juhlin Affärssystem Nydalavägen Vetlanda
EIO-Q Ledningssystem - leder till bättre resultat
Att söka och förvalta kunskap
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
Konceptet V Ledning I T Process Mål KM Startegi Styrning Metod Begrepp
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
Avalon Information Systems Vi är IT-företaget som behärskar framtagning av information och utveckling av konkurrenskraftiga IT-system. - Produktinformation.
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Kurslitteraturen består av 11 kapitel som var och en belyser olika delar av automatiseringstekniken. De utgör fristående delar men har en gemensam röd.
Börsföretagens krisberedskap. 2 Var har ert företag kontor/anläggningar? (Flera alternativ kan anges)
E-Smart våren 2008 Välkomna!. PROGRAM e-utvecklarna inleder Jan Hylén –om lärresurser och trender Paus Samling i seminariegrupp.
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Leveraging the business Till slut kräver tillväxt att man rör sig från det tidigare affärsområdet. Denna strategi kan innebära risk. För att undvika en.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Att få rätt saker att hända
Effektstyrning® av IT Vad är det? Varför då? Hur gör man?
Affärsbeskrivning [Projekttitel …]
Välkommen till ESF:s seminarium
Mattis Bergquist
VÄLKOMNA till seminarium om Business Health – ett modernt synsätt på hälsa som utgår från affären
Från idé till projektplan
1 onTarget project management TM VÄLKOMNA EFFEKTIV KOMMUNAL E-FÖRVALTNING INKLUSIVE SKOLPORTAL Microsoft och Sigma.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Att tillsammans påverka!
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Läroplansträff Välkomna!.
Lars Ramstierna
Bygg strukturen Skapa en kunddatabas på företagsnivå
Program för god äldreomsorg Att bygga infrastruktur för socialtjänsten.
Nya föreskrifter och allmänna råd
HKU Handgriplig kvalitetsutveckling
Strategisk ekonomistyrning: Föreläsning Professor Fredrik Nilsson Linköping
Balanced Scorecard Processen steg för steg
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Forskningsplattform Förnyelse av tjänstebaserade, komplexa system Gunilla Jönson Fredrik Nilsson Lunds Tekniska Högskola.
Marknadsföring och försäljning
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
En avfallshantering i världsklass Avfall Sveriges satsning på export av produkter och tjänster inom avfallssektorn.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
1 Mjukvaru-utveckling av interaktiva system God utveckling av interaktiva system kräver abstrakt funktionell beskrivning noggrann utvecklingsmetod Slutanvändare.
Projektledarträning. Målsättning / Önskat utfall Deltagarna/teamet har en gemensam uppfattning avseende sina egna och gruppens styrkor och svagheter i.
Föreläsning om RUP RUP – Rational Unified Process
LEAN Historia. Lean har sina rötter i Japansk industri och det man främst då tänker på är Toyota som på 1930-talet började att tillverka bilar. Andra världskriget.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
Introduktion till The Rational IT Model
Scenarier för affärsutveckling Mini-workshop Studieförbundet Vuxenskolan 29 november 2016, Stockholm.
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Omställningen av hälso- och sjukvården
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Förbättra klubbkvalitet
Presentationens avskrift:

Förslag till beskrivningar av konsulttjänster och produktblad SOA och arkitektur Lars Wennerholm, AE Java 081009 Använd första bilden för att bädda för övergången till Visionen genom att inleda med några Frågeställningar som väcker nyfikenhet. Vad Kentor för sorts företag? Kentor har seden 1983 levererat IT-lösningar och IT-projekt till våra kunder. Hur har vi då lyckats med detta? BILD 1

Syfte med förslaget Primärt generera mer affärer för Kentor genom att: Utgöra underlag till produktblad som stärker Kentors marknadsbudskap, dvs. vad vi kan erbjuda inom SOA och arkitekturutveckling Få utväxling av den erfarenhet och kunskap som finns inom Kentor Underlätta kundernas köpbeslut Genom tydlighet i beskrivning av konsulttjänster och leveransinnehåll ge potentiella kunder en trygghet avseende vad som kommer att levereras Fokusera på verksamhetsnyttan Genom att visa kunderna valmöjligheter: litet eller större uppdrag, och specifika konsulttjänster som passar dem i deras aktuella situation Kunna sätta samman kombination av konsulttjänster för kundens specifika behov inom området Ge underlag internt för att bedöma om vi har tillräckligt med verktyg för att kunna leverera, alt välja ut var vi vill fokusera

Syftet är INTE Att beskriva/sälja omfattande konceptbaserade upplägg som endast storföretag orkar köpa Att detaljbeskriva varje konsulttjänst, det kan göras efter hand Att ta fram egna revolutionerande koncept á la ”Thought leadership” utan utnyttja vedertagna arbetssätt inom området Inte heller primärt att Sälja in SOA i sig, eller utbilda kunden i SOA, däremot hjälpa kunden att ta rätt beslut Sälja utvecklartimmar , integrationstimmar eller projektledartimmar även om det kan bli välkomna spin-offer

Introduktion Detta material är ett arbetsunderlag där kärnan är ett förslag till ”konsulttjänstekarta” som bör bedömas och bearbetas av fler i 1-2 workshops (förutsatt att grundidén håller) Kartan tar ett kundperspektiv genom att den utgår från den situation som kunden befinner sig i Exakt innehåll i enskilda uppdrag kommer vi fram till tillsammans med kunden (behovsbaserat, kundnära, anpassningsbart) med bl a produktblad som dörröppnare Mer omfattande uppdrag betyder att vi använder många delar av konsulttjänstkartan Mindre uppdrag betyder att vi plockar ut den/de konsulttjänster som passar En del av konsulttjänsterna har en karaktär och ett innehåll som ställer ganska stora krav på erfarenhet och bredd hos levererande konsult(er). Förmodligen måste också viss utbildning till för att vi ska kunna leverera allt på kartan…

T j ä n s t e k a r t a SOA/EA på idéstadiet I samband med etableringsbeslut Efter etableringsbeslut Etablering genomförd Kunden har intresserat sig för EA/SOA, och vill veta potential Kunden har insett ett behov av SOA och eller arkitektur-investering, och skall starta Etablering pågår, initialt projekt startat för del av verksamheten Styrning och förvaltning pågår/på väg att etableras Kan en SOA-satsning vara något för oss? Vad kan vi vinna konkret IT- och verksamhets-mässigt? Ska vi lägga tid på det? Har vi kompetens? Vilken teknik och ramverk? Var i verksamheten börjar vi? Hur vet vi att det är lönsamt? Hur jobbar vi långsiktigt? Hur ser en stegvis ansats ut? Hur ska vår EA-modell se ut? Har vi valt rätt teknik? Har förutsättningarna ändrats? Kommer vi få de resultat vi önskar? Jobbar vi med rätt processer och tjänster? Har vi rätt kompetens? Fungerar styrning/SOA Governance? Hur kan vi förbättra den? Är satsningen lönsam? Har vi rätt verktyg? Vad är vårt nästa steg, handlingsplan? SOA readiness Kompetensgap Erfarenhetsutbyte Konsekvenser & risker Vision och strategi och mål avseende arkitektur, teknik och verksamhet, baserat på verksamhetsnytta Verifiera strategi och mål Granska/utvärdera vald arkitektur Verifiera verksamhetsnytta Bedömning av SOA mognadsgrad. Utvärdera strategi utifrån verksamhetsnytta SOA potential workshop, högnivå-Business Case (ROI) Strategiskt Business Case (ROI) Verifiering av Business Case (ROI) Förnyat Business Case (ROI)/ Nya Business Case ”Var börjar vi”-analys Quick Wins-identifiering Plan för vidare arbete Handlingsplan, (vilka processer och tjänster börjar vi med, stegvis ansats, avgränsningar, definiera program (projekt) Verifiera tjänsteportfölj och valda processer, utvärdera handlingsplan/program Granskning och behovsanalys tjänsteportfölj och processer, ”program- och projekt-boost” Bedömning av tekniska förutsättningar Komplettera beslutsunderlaget Teknikutvärdering, rekommendera teknik- och produktval Teknikutvärdering, verifiering Teknikbedömning långsiktigt Prel. komponentifiering Definiera alternativ Rekommendera modell Komponentidentifiering Informationsmodell Enterprise Arkitekturmodell och ramverk Utvärdering av modell, ramverk, arkitektur, beslutsprocess, roller, dokument, utöka informationsmodellen Utvärdera modeller, arkitektur och ramverk långsiktigt Awareness workshop Definiera alternativ Rekommendera governancemodell Preliminär modell för styrning/SOA Governance Definiera beslutsprocess, roller, dokument, SLA:er mm Definiera modell för styrning/SOA Governance Granska beslutsprocess, roller, dokument, SLA:er mm Utvärdera styrning/SOA Governance (Tjänster, Arkitektur, Infrastruktur, Projekt), Mognadsgrad Nästa steg Etableringsplan Definiera och leda program eller projekt , val av agila metoder Projektutvärdering, granskning Metodutvärdering Utvärdera projektportfölj Utvärdera metodportfölj Kundfas Situation T j ä n s t e k a r t a Typ av fråge- ställningar Konsult- tjänster

Kundfaserna och konsulttjänsterna mappar bra mot SOA Lifecycle-perspektivet Strategi Design Införande Styrning

Förslag på hur vi kan gå vidare med materialet Konsulttjänstekartan kan utgöra grund för flera produktblad, exempelvis ett blad per kundfas där exempel på konsulttjänster beskrivs Kartan bör ej ingå i produktbladen men kan användas vid kundmöten för att visa vårt utbud av SOA- och EA-relaterade konsulttjänster Konkreta leveransbeskrivningar av olika delar kan ske efter hand och när det behövs, annars blir det för ambitiöst, t ex inför säljinsatser/kundmöten För att motverka individberoende och ge leveransförmåga till flera intresserade konsulter bör kartan efter hand backas upp med verktyg/leveranshjälpmedel såsom Metodbeskrivningar Leveransdokumentmallar Vi bör välja ut vilka delar i kartan (när vi ”satt” den) som är mest säljbara, dvs. börja med leveransbeskrivningar och hjälpmedel där efterfrågan och säljbarheten bedöms som störst. Detta skall också prägla produktbladen När kartan och produktbladen är klara kan vi mappa innehållet mot konsulterna för att bedöma leveransförmåga och ev. utbildningsbehov

Idé om 4 produktblad, baserade på kundfas Funderar Ni på vad SOA kan göra för Er? Hur går det med Er SOA-satsning? SOA/EA på idéstadiet I samband med beslut Strategi Design Är Er SOA-satsning på rätt väg? Uppfyller Er SOA-satsning Era förväntningar? Införande Styrning Etablering pågår Etablering genomförd

Idéer om ytterliggare produktblad, kompletterande Verksamhetsdriven integration Process- och verksamhetsanalys Business Case, ROI Arkitektur och Design Planering, projektdefinition Implementation Referenser Samarbetspartners (BEA, Oracle, Microsoft…) Mentor från Kentor (finns redan generell produktpaketering) Tekniskt bollplank: integration, EA, protokoll, standards, vart är tekniken på väg SOA Awareness seminarium Inspirerande, klarläggande, senaste rönen, vad funkar, fallgropar... Fastpris, 2 timmars workshops

Exempel på olika säljande texter i produktbladen (osorterat) Att bygga IT-system som passar verksamhetens behov är nödvändigt. Men faktum är att det blir allt svårare. Inte nog med att IT-utnyttjandet ökar i verksamheten, systemen hänger dessutom ihop på ett sätt som gör dem svårmodifierade, och säkerställandet av verksamhetsnyttan ställs ofta mot ett kostnadsfokus. Vidare, i det allt mer sinnrika pusslet av system och tillämpningar i stora organisationer kan ogenomtänkta eller dåligt genomförda projekt få förödande konsekvenser. Införandet av en konsekvent verksamhetsarkitektur, Enterprise Architecture (EA), pekas ut som en väg för att skapa ordning och reda i IT-kaoset, vilket i sin tur ska göra det möjligt att få fram ordentliga beslutsunderlag som förbättrar verksamheten. Ändå finns det fortfarande vissa frågetecken kring vad EA är och hur det ska användas, och hur det i praktiken bidrar till verksamhetsnyttan. I detta sammanhang är det därför oftast bättre – och mer modernt- att prata om tjänstebaserad arkitektur (SOA) SOA är den hetaste trenden inom IT-branschen idag. Många företag har redan dragit nytta av fördelarna och andra har långtgående planer på att utnyttja konceptet. Tjänstebaserade arktitekturer kan ge betydande fördelar på IT-sidan men de absolut största vinsterna ligger i verksamheten. Därför måste det vara behoven i verksamheten som driver utvecklingen och bestämmer agendan för SOA-satsningen i en organisation. SOA utlovar ett antal fördelar, däribland billigare integration, enklare återanvändning av kod, högre säkerhet och flexiblare affärer. Men för att infria dessa löften krävs bra rutiner och struktur. Det gäller att organisationen bestämmer sig för vilka regler och principer som skall gälla och styr upp projektet. Här kan Kentor hjälpa till genom sina konsulters erfarenheter. Vi vet vad som fungerar och vad som inte fungerar. Låt oss hjälpa er att undvika fallgroparna! Beroende på Ert behov och i vilken fas Er organisation befinner sig i gällande EA- eller SOA-satsningen, har Kentor kompetensen och verktygen för att stödja ert arbete. Tillsammans skräddarsyr vi de tjänster som Kentor utför, med tydliga leveranser och definierat innehåll. Det kan vara allt från genomförandet av specifika workshops för att förbättra beslutsunderlag, till mer utvecklade konsulttjänster där Kentor tar ett större ansvar.

forts Inom Kentor finns gedigen erfarenhet av att hjälpa organisationer med att utforma och genomföra program och projekt för införande av EA och tjänstebaserade arkitekturer (SOA) med verksamhetsnytta som drivande kraft. Kentor följer produkt- och teknikområdet, och kan se till att Ert beslutsunderlag blir fullständigt innan en satsning görs. Våra verksamhetskonsulter, arkitekter och SOA-experter hjälper Er till exempel med att formulera vision och strategi, lönsamhetsanalys, teknik- och plattformsval och mer. Vi har också lång erfarenhet av integrationsteknik och systemutveckling, och kan genomföra sådana uppdrag En av de viktigaste framgångsfaktorerna för att lyckas med en SOA-satsning är det som brukar kallas SOA Governance, dvs. styrning och vidareutveckling av arkitektur, tjänsteutveckling och verksamhet. Vilka ansvar och roller skall finnas , hur bereder och fattar vi beslut? Hur säkerställer vi att vi gör rätt saker? Dessa frågor och andra kan vi hjälpa till med. Kentor är ett oberoende konsultbolag. Detta hindrar oss dock inte från att utnyttja våra partnerskap med ledande programvaruleverantörer, men bara under förutsättning att det gynnar vår kund. Våra ledord Närhet, Driv, Inspiration och Kvalitet styr oss när det gäller hur vi engagerar oss i våra kunder och uppdrag. Vi har ofta långa relationer med våra kunder, vilket ger trygghet och styrka, och inte minst värdefull branschkunskap. Att införa en ny tjänstebaserad arkitektur är ett genomgripande förbättringsarbete som måste genomföras varsamt. Vi tror inte på stora Big Bang-projekt. –Ta det lugnt säger vi. Att gå lite försiktigare fram leder oftast snabbare till målet i form av ökad effektivitet och lönsamhet. Vårt arbete börjar därför alltid med en genomgång av kundens verksamhet och befintliga system. Ofta har vi redan djupa kunskaper om branschen och kan relativt snabbt konstatera var man bör börja, vilka system som bör behållas, samt vilka integrationer som bör fokuseras på. Det är också av största vikt att förändringarna genomförs utan problem och störningar i den ordinarie verksamheten under tiden. Dessa hänsyn är en viktig del av vårt förslag till handlingsplan.

Lösningsleverans Kentors erbjudande Kompetens & erfarenhet DBA:s Webdesigners Programmerare System & IT-arkitekter Arkitekter Projektledare Kompetens & erfarenhet Verktyg och metoder SOA Införande Styrning Strategi Design System- & Kravanalytiker Back-end - Partners - Leverantörer Java 2 Enterprise Edition dB XML Adapters e-Business Platform Intranet Internet Mobilt Lösningsleverans

Metoder och verktyg, exempel Handlingsplan: Välj ut lämpligt scope och del av verksamheten baserat på analys av verksamhetsnytta och strategi Steg för steg, ej mastodontprojekt Ta regelbundet ett steg tillbaka och utvärdera: är vi på rätt vägg? Har förutsättningarna ändrats? Flyter satsningen på projektmässigt?

Metoder och verktyg, exempel Vision och strategi Kan åskådliggöras översiktligt på t ex följande sätt Backas upp med handlingsplaner (kort- och medellång sikt) Tidssatt läge, delmål, som nås genom rätt definierade och synkade projekt Vision Produkter, Tjänster Process- utveckling Organisation Data/ information Applikation Middle- ware Plattform Nätverk BILD 14 | KENTOR

Metoder och verktyg, exempel Business Case (ROI) Komplexiteten är hög i ett Business Case för en EA- eller SOA-satsning. Följande påverkar den ekonomiska analysen Antalet påverkade applikationer och system Antalet och storleken på påverkade processer och flöden Mängden affärslogik som måste separeras från underliggande teknik I vad mån standardsystem/affärssystem används, och för vad Graden av behov av adapters och ”black boxes”, och mängden arbete för att lösgöra och bygga återanvändbara komponenter Omfattningen av affärsapplikationer som kan integreras Antalet parallella affärsprocesser som kan minskas Omfattningen av harmoniseringen av datadefinitioner Värdet av att bli mer agil, kunna förändra snabbt utifrån ändrade förutsättningar Behovet av omlärning, utbildning Tidshorisont för satsningen

Metoder och verktyg, exempel Business Case (ROI) Analys, NPV Nyttoanalyser per område Kostnadskalkyl

Metoder och verktyg, exempel Enterprise Architecture, ramverk BILD 17 | KENTOR

Metoder och verktyg, exempel EA-förvaltning och styrning, arbetsmodell (DYA ) ® DYA® Strategisk Dialog Verksamhets- behov Realisering inom Arkitektur Verksamhets- lösningar Realisering utom Verksamhetslösningar Arkitektur- tjänster Förvaltning & styrning Dynamisk Arkitektur Verksamhet Processer Applikation Information Infrastruktur Teknik Förvaltning IT-Governance, SOA Governance Projekt- och projektportföljstyrning Information management Strategisk Dialog Information Management policy IT-arkitekturstyrning utifrån verksamhetsnytta Business case (ROI) Arkitekturtjänster Enterprisearkitektur, verksamhets- arkitektur, informationsarkitektur, Infrastruktur Arkitekturprocessen Arkitekturutbildning, coachning Arkitekturutvärderingar Realisering inom Arkitektur Verksamhetsanalys, processutveckling Informationsanalys Projektstartarkitektur BILD 18 | KENTOR BILD 18 | KENTOR

Metoder och verktyg, exempel Fokusområden vid mognadsbedömning BILD 19 | KENTOR BILD 19 | KENTOR

Lifecycle bild 1 Strategi SOA Införande Styrning Strategi Design

Lifecycle bild 2 Design SOA Styrning Strategi Design Införande

Lifecycle bild 3 Införande SOA Strategi Design Införande Styrning

Lifecycle bild 4 Styrning SOA Design Införande Styrning Strategi