Redan di gamle grekerna… Om demokratins rötter, kännetecken och sårbarhet.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Om människosyn och etik
Advertisements

Men det här är väl ingenting nytt?
Retorik – läran om talekonsten
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Förbi vårt medvetande flimrar och fladdrar oavbrutet något som vi kallar minne. Ibland hejdas flimret ett ögonblick och vi kan betrakta en bildruta, en.
Demokrati & diktatur.
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Exempel utifrån ett antal målområden
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Vad är identitet?.
Varför tror människor.
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
Demokrati och hur Sverige styrs
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Demokrati, politik och val.
Autoliv Leadership Development 1 Välkommen till: “Supporting Diversity at Autoliv” – en utbildningsmodul i Mångfald.
Resmål och resvägar Hållbar turism.
Världsreligionerna Åk 8 V
Lagar och överenskommelser
Demokrati (=folkstyre)
Köpmansgatan / lv 115 Förankring i läroplanen Utifrån det centrala innehållet för; Samhällskunskap -Individers och gruppers möjligheter att påverka.
Demokrati och diktatur
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
och tankar har lika mycket värde som vuxnas.
Demokrati och diktatur
Barns relationer – en förutsättning för utveckling och lärande
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
NSPH i Norrbotten (Regionalt nätverk) (Regionalt nätverk) Nationell Nationell Samverkan för Samverkan för Psykisk Psykisk Hälsa Hälsa Bildades
Demokrati och diktatur
Informatören ”Att förmedla information till olika grupper i samhället. Beslutsfattare,allmänhet och myndighet.
”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar förmåga att ta hänsyn till, och leva sig in andra människors situation samt viljan att hjälpa andra.”
Liberalismens kännetecken:
Samhällets ojämlikhet
Fair Race – en schysstare bilsport Bilsport ska vara fri från droger, mobbning, våld, hot och fusk.
Svensk Bilsport Fair Race – en schysstare bilsport Bilsport ska vara fri från droger, mobbning, våld, hot och fusk.
Fair race – en kampanj för en schysstare bilsport Bilsport ska vara fri från droger, mobbning, våld, hot och fusk.
1 Mångfald Hur leder man en arbetsgrupp som präglas av mångfald ?
Vad menas med Normkritik egentligen?
Politisk filosofi Politik är precis som etik och estetik en fråga om värderingar. Ofta bottnar en politisk uppfattning i en rad etiska ståndpunkter och.
Kulturen och politiken. Ett omstörtande sekel Den västerländska kulturen har genomgått de mest djupgående förändringarna under 1900-talet Det går en gräns.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
 Prata om två former av demokrati.  Prata om vad ett parti har för uppgift och hur de jobbar.  Diskutera begreppet lycka och uttrycket ”största möjliga.
Förälder och ny som ledare. Svensk Idrotts värdegrund Glädje och gemenskap Demokrati och delaktighet Allas rätt att vara med Rent spel.
Idrottslyftet – mer och fler Utformning av kommande arbete.
Likarätt JONAS ÅLEBRING ST-LÄKARE. Likarätt – alla människor har ett lika värde och lika rättigheter Likabehandling – alla ska behandlas efter sina förutsättningar.
Jenny Långström Jämställdhetsutvecklare Tel: Mobil:
Sidor i Arena  Om demokrati och diktatur, s  Om demokratiska beslutsformer, s  Om mänskliga rättigheter, s
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
Oscar Pripp Uppsala universitet.  Att reflektera över sitt sätt att tänka och agera  Att lära sig om hur vi brukar uttolka varandra  Att lära sig hur.
Detta är en förenklad version av vår likabehandlingsplan.
Styrd helpdesk Normer och Värden
Välkomna till styrd helpdesk
Välkommen till svenska 1
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Barnkonventionen i förskolan
Inkludering eller exkludering?
Politisk filosofi Politik är precis som etik och estetik en fråga om värderingar. Ofta bottnar en politisk uppfattning i en rad etiska ståndpunkter och.
Sociologi Introduktion.
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
”Förskolebarnens röst”
Förälder och ny som ledare
SMART HUDIKGYMPANS VÄRDEGRUNDER
Alla barn har samma rättigheter och lika värde
Presentationens avskrift:

Redan di gamle grekerna… Om demokratins rötter, kännetecken och sårbarhet

ἰ σηγορ ί α κα ὶ παρρησ ί α κα ὶ καθ ό λου δημοκρατ ί α ἀ ληθιν ή Att tala fritt och på lika villkor utgör på det hela taget sann demokrati Polybios av Megalopolis i Arkadien ca f.v.t.

Demokratin ett växelspel mellan att tala och lyssna Dialogkultur

 Att få tala fritt utifrån sina egna tankar  Att lyssna till andras tankar  Att bli lyssnad till av andra  Utan det fria talet finns inget att lyssna till  Utan det ömsesidiga lyssnandet är det fria talet en förbipasserande vindpust  Utan talande och lyssnande ingen förankring och utveckling av demokratin

 Utgår från och slår vakt om den grundläggande värderingen om alla människors lika värde  Lägger toleransen som bottenplatta för mellanmänskligt samspel  Är samhällsdanande (hålla samman, inkluderande)  Är i ett globalt perspektiv fredsbevarande

 Tolerera – acceptera  Respektera  Bejaka mångfald

Fungerar bäst på öppna arenor  Medborgarplatser  I offentligheten odlas det gemensamma

ἰ σηγορία καὶ παρρησία καὶ καθόλου δημοκρατία ἀ ληθινή

 Perspektivtotalisering

 Diktatur – envälde  Monolog

 tystnad  slutenhet  elitism – exkludering, segregering  vi mot dom: intoleranta attityder  vi mot dom: intolerant lagstiftning  vi mot dom: intoleranta handlingar  låt inte fröna bli till träd!

 Grupper som ställer sig utanför samhället  Exkluderar sig själva som offer eller elit  Tar sig rättigheter på andras bekostnad

 Övning i att tala och att lyssna  Övning i att vara olika  Övning i att kompromissa – inte reducering utan perspektivförmering  Övning i majoritetens ansvar för minoriteterna  Pröva de egna värderingarna i samspel med andra  Granska självbild och människosyn

 Lära av erfarenheten, även den kollektiva i historien  Växa inifrån (demokratin inifrånstyrd och samtidigt offentlig)  Inte döma, fördöma eller moralisera utan problematisera och utmana sig själv och andra  Själva erövra demokratin – inte få den istoppad

 I olika former förmedla kunskap som berör med attitydförändrande och attitydförstärkande effekter  Genom att ställa begreppet intolerans i centrum som lärdom från historien och samtida riskfaktor bidra till demokratisk fördjupning och aktiv tolerans

 Att i ord och handling inte fördra eller inte acceptera enskilda och grupper med annan hudfärg, etnisk härkomst, sexuell läggning, religiös tillhörighet, åsikter och andra kategoriseringar

 Forum för levande historia ett tecken på att staten tar - demokratin på allvar - riskerna på allvar - samhällets framtid på allvar

 Med lärdomar från historien - värna och befästa alla människors lika värde som grund för demokratin