Minnet -en funktion att räkna med

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Positive Footprint Housing Ett föredöme inom hållbart boende
Det är viktigt att se till elevens hela skoldag, att lärmiljön är utformad så att de som behöver, kan använda alternativa verktyg i det vardagliga arbetet.
Men det här är väl ingenting nytt?
Arbetsterapi i skolan.
Arbetsterapeut Helena Hallinder Brommageriatriken
Varför är inte multisjuka äldre välkomna på sjukhus?
~ Den första mobiltelefonen ~
Barnanpassad utredning
Äldre IT-användare och tillgänglighet
som underlag för skolutveckling och eget lärande
Kognitiva funktioner Verbal förmåga Logisk-Analytisk förmåga
Brukarinflytande Skövde 16 april. Innehållet idag  Vad är brukarinflytande?  Hur kan vi göra? Skövde 16 april.
Landstinget Kronoberg Barn- och Ungdomshälsan 6-18 år
Hälsa och Kondition.
Mobiltelefonins utveckling
- Konsten att ge feed-back
Med hänsyn till de sju funktionernas dysfunktion
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
STUDIEMILJÖ Nu har du kommit till modul 2. Den handlar om din studiemiljö. Hur mycket har du egentligen tänkt på din fysiska studiemiljö? Har du funderat.
Kognitiva funktioner Verbal förmåga (språklig förmåga)
Balans i livet.
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
Självförvaltningsfärdigheter
Kvalitet i grundutbildningen1
Bild 1 Välkomna! Lärarhandledning: 1.
Handi i Centrum – ett samverkansprojekt mellan
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk ohälsa !? 27 januari 2012 Birgitta Johansson Huuva Psykiatridirektör.
ATT LÄSA PÅ MIUN: VI HAR MÖJLIGHETERNA - UPPTÄCK DINA!
 I denna bilaga ger vi en kortfattad presentation inom olika områden gällande träning och hälsa som vi erbjuder på Forma träningscenter.  Kontakta gärna.
Pappa, därför är du viktig!!! Anknytning – ett band för livet
Välkomna!. Uppföljning av studiestart & mottagningen Diskutera gärna två och två men fyll i enkäten individuellt 1)Program? 2)Kvinna/Man/Hen? 3) Deltagit.
Resultatfokus Den resultatfokuserade definitionen av en vinnare handlar om tre saker: resultat jämförelse med andra undvika misstag.
Hantera en kronisk sjukdom
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
Stöd i vardagen till psykiskt funktionshindrade - utgångspunkter
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
IT teknik för personer med kognitiva funktionshinder i skola och arbetsliv Susanne Barkvik, Flexénita, Sunnerstavägen 58, Brottby, Vallentuna, 08-
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Vilket stöd kan IPS-modellen erbjuda
Utbildning ICF som redskap vid samverkan
Läkaren beskriver de medicinska förutsättningarna
H.O.U.S.E 2015 EFFEKTIVISERA DINA PROCESSER MED HJÄLP AV ACTIVE DIRECTORY! Thorir Eggertsson – Inuit AB Johan Lidman – Inuit AB.
Utbildning ICF som redskap vid samverkan
Jan Weibring FMK februari 2010 Hur uppnå användbara medicinska underlag?
Strategiska perspektiv på verksamheten
Minne.
Yoghurtförpackning!.
Förmågan att koda in, lagra och plocka fram information
Individuellt stöd till studenter med funktionshinder
Mentala modeller Vad syftar vi på mer specifikt? 6 idéer kring mentala modeller Fruktbara ansatser för framtiden Att läsa: Kapitel 6 i kursboken.
Hälsa och Kondition.
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK OCH EDGYMNASIET.SE
Möjligheter och konsekvenser Jonas Mellin. Framtiden (allmänt) Framtiden (allmänt) –Teknikhistoriskt perspektiv, en brasklapp –Vad som skymtar i framtiden.
Aktiviteter i det dagliga livet/ Äldre med Depression
Lektionsupplägg Elevkommentarer Länkar och namn. Lektionens arbetsgång Uppvärmning Säger tal-eleven lägger och skriver Se talgestalter- eleven lägger,
Arbetsterapi i skolan.
Kognitiva processer och representationer n Propositionella representationer lagrar information i LTM n Aktivationsspridning möjliggör åtkomst n Men sen.
Trygghetsteamet Övergripande målsättning Äldreomsorgen ska sträva efter att lyfta fram och aktivt arbeta med det friska hos de äldre. Genom rehabilitering.
Hur vi hittar rätt i den digitala mångfalden?
PERSONCENTRERAD VÅRD DE KRONISKA SJUKDOMARNAS UTMANING
Digitaliseringens möjligheter och problem
Introduktionsförskola i Rinkeby
Psykiskt funktionsnedsättning
Föreningen kognitivt stöd
Övergripande ……………………………………….. Medvetande Orientering
Med hänsyn till de sju funktionernas dysfunktion
Bättre brukarinflytande 2017
Programmera dina klasskamrater
Smartare möten – effektivare uppföljning
Presentationens avskrift:

Minnet -en funktion att räkna med Specifika psykiska funktioner som registrerar och lagrar information och återkallar den vid behov (ICF) Rita Ehrenfors

Design för alla i framtiden En framtida produktutveckling av ny teknik som designas för att gynna bredare konsumentgrupper i samhället utan att särlösningar behövs. Kan mobiltelefon med kalenderfunktion fungera som minnestöd i vardagslivet för såväl personer med som utan kognitiva funktionsnedsättningar. Rita Ehrenfors

Design för alla Ett samarbetsprojekt mellan HI, KTH och KI Modell för brukarmedverkan i design-processen Rita Ehrenfors

Syfte Studie syftar till att undersöka vilka erfarenheter personer med kognitiva funktionsnedsättningar och minnessvårigheter har av externt minnesstöd och hur de vill att mobiltelefoner med kalenderfunktion skall utformas för att fungerar som externt minnesstöd. Rita Ehrenfors

Minneskapacitet då och nu Hur många personer träffade man under hela livet för 150 år sedan? Hur många platser besökte man under ett år? Hur många olika aktiviteter gjorde man under en dag? Hur många roller hade en enskild person? Rita Ehrenfors

Hur gör vi för att klara oss? Ledtrådar Post-it lappar Påminnelsesignaler Kalendrar Telefoner Påminnelser från omgivningen Dagbok Rita Ehrenfors

Minnet i relation till tiden Retrospektivt minne Arbetsminne Prospektivt minne Rita Ehrenfors

Minnesprocess Inkodning Lagring Återhämtning Rita Ehrenfors

Minnesförlust vid hjärnskada Minne av olyckstillfället Minnen från före skadetillfället Minnen från tiden efter skadetillfället Minnet för vad jag skall göra Rita Ehrenfors

Minne och inlärning Att lära sig genom misstagen Att behålla ett mål i fokus –att vara motiverad Att veta vart jag skall och vad som skall göras Rita Ehrenfors

Att träna minnesfunktioner Fokus på inkodning Utnyttja implicita delar av långtidsminne -t ex vanor och färdigheter Hitta effektiva ledtrådar Använd externa minnestöd Rita Ehrenfors

Att använda externa minnestöd Hur skall minnestöden vara utformade för att fungera för alla? Vad är viktigt att komma ihåg? Kan mobiltelefoner med kalenderfunktion fungera som externt minnestöd? Rita Ehrenfors

Pilotstudiens syfte Att undersöka och beskriva; 1. vilka erfarenheter personer med och utan kognitiva funktionsnedsättningar har av minnessvårigheter i vardagslivet och av externa minnestöd 2. hur mobiltelefoner med kalenderfunktion skall utformas för att fungerar som minnesstöd i vardagslivet. Rita Ehrenfors

Genomförande Fokusgruppintervjuer Individuellt uppsatta mål Testperiod med mobiltelefon Rita Ehrenfors

Tre grupper Personer med förvärvade hjärnskador Personer med långvarig smärta Personer utan sjukdom eller skada Rita Ehrenfors

Brukarpyramiden Nivå 3 – svår eller total nedsättning enligt ICF . Nivå 3 – svår eller total nedsättning enligt ICF Nivå 2- måttlig nedsättning enligt ICF Nivå 1 – ingen-lätt nedsättning enligt ICF Rita Ehrenfors

Egna skattningar Community Integration Questionnaire (CIQ) Cognitive Failures Questionnaire (CFQ) Comprehensive Assessment of Prospective Memory (CAPM) Rita Ehrenfors

Teman som kommit fram Skillnad mellan grupperna om vad som är viktigt att komma ihåg En ständig prioriteringsprocess Semester kontra vardag Överblick i kalenderfunktion Påminnelsesignal Ekonomiska aspekter – att ha jobb eller inte Rita Ehrenfors

Goal Attainment Scaling Rita Ehrenfors

Goal Attainment Scaling Rita Ehrenfors