En meny av möjligheter Mål/målområde Koncept Patienten får ett standardiserat hemgångsmeddelande Påverkansanalys Involvera patient och närstående Patienten.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
”från person till funktion”
Advertisements

Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Barns psykiska ohälsa – ett prioriterat arbete
Överenskommelse om psykisk ohälsa 2013
Vem i kommunen har de haft kontakt med? På vilket sätt?
Samordnad vårdplanering och informationsöverföring Sörmland
Att följa processer och resultat i Senior alert
Textrespons Vad är bra i berättelsen? En händelse? En formulering
Psykisk ohälsa – överenskommelse 2014 mellan staten och SKL
Liten introduktion till Wiki’n som KunskapsDatabas
Viktiga utgångspunkter
Här skriver ni in namnet på ert förändringsarbete Här skriver ni in er enhet Här skriver ni in vilka som deltagitKontaktperson: adress: tel: e-post:
Regionala Vårdriktlinjer
Utskrivningsprocess Inlagd på sjukhus Initiering av hemgång
Gemensam webbinformation inom området psykisk ohälsa
Systemkarta.
Webbkollen Hemma Fråga personen som är 65 år och äldre Syfte
Varför gör de inte som vi säger?
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Påverkansanalys Identifiera mått
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Mäta för att leda Introduktion skapa förutsättningar att förstå sammanhang, identifiera förbättringsarbeten och följa dess effekter på resultat.
Överenskommelse 2013 Psykisk ohälsa
Samordningsplan Rutiner 2012
Ramverk för patientmedverkan
Utvärdering av processmognad
Så planerar och samverkar vi bättre för våra mest sjuka äldre
Bättre psykiatrisk vård med kvalitetsregister Qulturum Förberedelser inför LS1 – Förbättringsteam (en beskrivning av patientprocess per område utifrån.
Bättre psykiatrisk vård med kvalitetsregister Qulturum Arbetsuppgift LS3 – LS4 Förbättringsteam.
Preventivt arbetssätt Mål/ målområde Åstadkomma förbättringar Påverkansanalys – Bättre liv för sjuka äldre Bättre liv för sjuka äldre 2013 Bättre liv för.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Informationsöverföring mellan kommun och landsting - en tryggare väg för Linnea.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Att tillsammans påverka!
Hur går det? - Med utgångspunkt i det som pågår, behov av att illustrera förflyttning mot det man vill ha Mari Bergeling, Anna Trinks - Qulturum Cecilia.
SOSFS 2012:9 Ändring i föreskrifterna och allmänna råden (SOSFS 2000:1) om läkemedelshantering i hälso- och sjukvården Föreskrifter är bindande regler.
Senior alert – nuläge 24 oktober 2012 Kristina Sjölund Helene Lysander Skog Emma Englander.
Stöd och Omsorg Psykosocialt stöd BedömningGenomförandeUtvärderingBedömningGenomförandeUtvärdering Tydligt Förutsägbart Begripligt Tydligt Förutsägbart.
Delaktighet.
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Hemuppgift Beskriv koloncancerprocessen utifrån följande:
Samordnad Individuell Plan
NU-sjukvården. Tiderna förändras Krav och förväntningar ändras samtidigt som sjukvården utvecklas och förändras. Det är dags att tänka nytt.
Hemuppgift LS2 Färdigställ hemuppgift från LS1
Standardrutin för läkemedelshantering ”Ny” rutin för Waranordinationer
Herman & Brita Utskrivningsprocessen Gislaved.
Stroke/TIAprocessen                                                                      
Patientsäkerhet Övergripande gemensamma mått
Överenskommelser 2014 Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten - Regional stödstruktur för kunskapsutveckling - Regionalt.
Ledningskraft för god och säker vård - Fortsatt arbete hemma
Struktur för att värdera strategiskt viktiga processer (enligt Cliff Norman, Texas, USA, API, Assositation in process Improvement) och uppdaterad och översatt.
Delegering Vem får delegera?
Bättre psykiatrisk vård med kvalitetsregister Qulturum Arbetsuppgift LS1 – LS3 Ledningsteam Bättre psykiatrisk vård med kvalitetsregister 2013.
Onödiga återinläggningar – nej tack!
Påverkansanalys Identifiera mått. Påverkansanalys En påverkansanalys görs för att: 1.synliggöra ett mål/målområde 2.identifiera bakomliggande faktorer.
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Nuläge för regionalt koloncancerprojekt kopplat till RCC´s sydöst löften till patienter se även resultatrapportresultatrapport
Offensiv kvalitetsutveckling
Värdekompassen Clinical Value Compass Paul Batalden och Gene Nelson Dartmouth Medical School, New Hampshire, USA.
Region Östergötland Bedside för patienten Överrapportering och rond Lite bättre hela tiden-dagen, , Helena Karlsson, Therese Dahlin, Maria Berg.
[Förbättringsprojekt]
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Heby kommuns kvalitetspolicy
Påverkansanalys Identifiera mått
Vårdsamordning Processen för svpl i hemmet följs
Samordningssköterskans uppdrag
Somatisk hälsa och goda levnadsvanor i Region Jönköpings län
Välkomna till workshop ENERGITJÄNSTEUTVECKLING
Välutvecklad process Strategiskt viktig process
Presentationens avskrift:

En meny av möjligheter Mål/målområde Koncept Patienten får ett standardiserat hemgångsmeddelande Påverkansanalys Involvera patient och närstående Patienten får den aktuella läkemedelslistan i handen © ihi Standardiserat utskrivningssamtal med Teach back genomförs Länk till instruktion: Teach backTeach back Primära påverkansfaktorer Förbättringskoncept Sekundära påverkansfaktorer Genomförande - hur Antal patienter som upplever att de inte känt sig delaktiga och välinformerade Webbkollen Webbkollen Antal patienter som fått/inte fått Teach-back samtal Antal patienter som fått/inte fått standardiserat hemgångsmeddelande Antal patienter som fått/inte fått LM-lista i handen

En meny av möjligheter Sekundära påverkansfaktorer Genomförande - hur Vem/Vilka? – Gör vad? – När?

En meny av möjligheter

4 High ImpactLower Impact Process WELL defined Process NOT defined Prioritizing Drivers Worksheet Processen är väldefinierad Processen är inte väldefinierad Låg inverkan/påverkan Hög inverkan/påverkan DEFINIERADDEFINIERAD PÅVERKAN

5 What’s The Status of This Driver/Process?

En meny av möjligheter Svensk översättning gjord av Qulturum, Landstinget i Jönköping 2013 NIVÅDEFINITION UPPSKATTAD TILLFÖRLITLIGHET 0Processen är inte definierad eller statusen är okänd. 1 Det finns en outtalad förståelse för processen bland några av de personerna som gör arbetet. Det finns ingen erkänd eller formellt skriven beskrivning för processen. 50% 2 Den påverkande faktorn är dokumenterad. Den påverkande faktorns beskrivning inkluderar alla deltagare (inklusive familj där det är nödvändigt). Alla förstår den påverkande faktorn. 80% 3 Processen är väldefinierad med antagen tillförlitlighet. Kvalitetsmått är identifierade för att påvisa utfall av processen och används av någon/några. 90% 4 Pågående mätningar av processen följs rutinmässigt av nyckelpersoner och används för att förbättra utfallet av processen. 95% 5 Processens utfall är förutsägbart. Processen är helt inkluderad i driftsystem. Processen möter upp behoven och förväntningarna från alla deltagare och/eller familjer. 99%

7 What Is It’s Predicted Impact?

En meny av möjligheter Svensk översättning gjord av Qulturum, Landstinget i Jönköping 2013 NIVÅDEFINITION 0Processen har ingen påverkan eller passar inte in i vårt sjukvårdssystem. 1 Det finns en outtalad förståelse för processen bland några av medarbetarna. Det finns ingen erkänd eller formellt skriven beskrivning för processen. 2Processen förbättrar servicen för våra patienter, men andra processer är viktigare. 3Processen är mycket viktig för patientens resultat. 4 Processen är nödvändig för att kunna leverera den service han/hon behöver och har direkt påverkan på utfallet. 5 Processen är absolut avgörande för att nå resultat. Förbättringar i denna process har direkt, omedelbar påverkan på utfallet.

9 High ImpactLower Impact Process WELL defined Process NOT defined Prioritizing Drivers Worksheet Processen är väldefinierad Processen är inte väldefinierad Låg inverkan/påverkan Hög inverkan/påverkan DEFINIERADDEFINIERAD PÅVERKAN

En meny av möjligheter

Sekundära påverkansfaktorer Genomförande - hur Vem/Vilka? – Gör vad? – När?

En meny av möjligheter Processen har stor påverkan men är inte definierad Utvecklingsledarna ska utbilda alla läkare i teach back. (Vem? – Gör vad?) Utvecklingsledarna ska vara ett stöd i implementering av Teach back. (Vem? – Gör vad?) All personal ska utbildas i Teach back. (Gör vad?) Enheten ska ha tydliga rutiner och ansvarsfördelning för utskrivningssamtal. (Gör vad?)

En meny av möjligheter Sekundära påverkansfaktorer Genomförande - hur Vem/Vilka? – Gör vad? – När?

En meny av möjligheter Processen har stor påverkan men är inte definierad Enheten ska skriva ett standardiserat hemgångsmeddelande som är lättförståeligt och bra språk. (Vem? – Gör vad?) Patient och närstående ska vara med och skriva hemgångsmeddelande så det är lätt för patienten att förstå. (Vem? – Gör vad?) Vid alla utskrivningar ska ett hemgångsmeddelande skrivas av läkare. (Vem? – Gör vad? – När?) Patientjournalen kan ej avslutas före hemgångsmeddelandet är genomfört. (Gör vad?)

En meny av möjligheter Sekundära påverkansfaktorer Genomförande - hur Vem/Vilka? – Gör vad? – När?

En meny av möjligheter Processen har stor påverkan men är inte definierad Läkare ska alltid lämna ut en skriven läkemedelslista oavsett om det gjorts ändringar. (Vilka? – Gör vad?) Läkaren gör klart läkemedelslistan före lunch och går sedan igenom den med patienten vid utskrivningssamtalet. (Vem? – Gör vad? – När?)

En meny av möjligheter Rutiner Teach back, ge patienten ett standardiserat hemgångsmeddelande och aktuell läkemedelslista hänger ihop!!! Det kan bli för mycket att göra allt på en gång men med tydliga rutiner kan man enkelt få till alla delar!

En meny av möjligheter Kommunerna och landstingen ska göra på samma sätt. Utvecklingsledarna samordnar.

En meny av möjligheter Mål/målområde Koncept Patienten får ett standardiserat hemgångsmeddelande Påverkansanalys Involvera patient och närstående Patienten får den aktuella läkemedelslistan i handen © ihi Standardiserat utskrivningssamtal med Teach back genomförs Länk till instruktion: Teach backTeach back Primära påverkansfaktorer Förbättringskoncept Sekundära påverkansfaktorer Genomförande - hur Antal patienter som upplever att de inte känt sig delaktiga och välinformerade Webbkollen Webbkollen Antal patienter som fått/inte fått Teach-back samtal Antal patienter som fått/inte fått standardiserat hemgångsmeddelande Antal patienter som fått/inte fått LM-lista i handen