Mot framtiden! Segeltorpsskolan 2012
Bakgrund och syfte till organisationsförändringen Nya förutsättningar; Skollag och Läroplan (Lgr11) Eleverna får olika förutsättningar Få elever söker åldersblandade klasser
Mål Eleverna har goda resultat – de når kunskapskraven i kursplanerna, efter sina förutsättningar En smidig och tydlig organisation Alla arbetslag ska vara likvärdiga
Vi i ledningsgruppen har beslutat att organisera arbetslagen i åldershomogena klasser. Vi vill även organisera arbetslagen årskursvis.
Argument för åldershomogena klasser och årskursvisa arbetslag: Nya skollagens stärkta skrivningar kring måluppfyllelse och bedömningar innebär att lärare behöver öka bedömaröverensstämmelsen. Krav på systematisk kunskapsuppföljning. Undervisning utifrån behörighet – 2015 Effektivisering Tillvarata kompetenser Tillfälliga nivågrupperingar underlättas Fler frågor som rör samma åldersgrupp (gemensamma föräldramöten) Ämnesövergripande samplanering (Lgr11) Delningstimmar möjliggörs för fler klasser
Antal klasser i olika årskurser F 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Ht 2012 Ht 2013 Ht 2014 Ht 2015 åk 4 åk 5 åk 6
Nästa steg Klassorganisationen Vilka lärare undervisar i klassen (utifrån behörighet) Klassrumsfördelning Era synpunkter
Berörda klasser F-1 C 2-3 C 4-5 C FD 1-3 D 4-5 D Fördelning? Till exempel: Slå ihop C+D, blanda alla klasser eller övriga förslag Epsilon byter namn till D.
Klassernas storlek vid en sammanslagning Ett förslag: Sammanslagning av Gamma och Delta till C jämfört med elevantal i A och B, läsåret 2012-2013. FC+FD 27 elever (1C) 26 (1A) 26 (1B) 1C+1D 23 elever (2C) 24 (2A) 21 (2B) 2C+2D 15 elever (3C) 26 (3A) 26 (3B) 3C+3D 23 elever (4C) 27 (4A) 25 (4B) 4C+4D 18 elever (5C) 25 (5A) 23 (5B) 5C+5D 27 elever (6C) 28 (6A) 27 (6B)
Tidsplan Era synpunkter lämnas innan 24 februari Klassorganisationen tas upp i LSG den 15 mars Information om klasserna i slutet av mars