Välkommen till Kreation Reklambyrå.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att identifiera och utveckla ledare
Advertisements

Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Metodstöd.
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Wikinggruppen Presentation av ”WIKING SMS” – Effektivisera din verksamhet.
Om att nå fram med sina budskap Susanna Uppling Gullers Grupp
Bilden av oss – ett enat ansikte utåt Dialogforum våren 2010.
Biblioteken i Norrbotten.
Skapa ideala kundprofiler
Högtidstal Retorik.
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Intervju inför ViV-projektet.
Vilka är vi? Utväg barn/ungdom
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Syftet med en personlig handlingsplan
Riktlinjer för presentationer
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
Reklambudskap Varför går vi på allt?.
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Ett arbetsområde om poesi
Att skriva CV och personligt brev
Röj en mina Röj-en-minas uppdrag är att engagera människor för en minfri värld. Röj-en-mina har hittills röjt 333 minfält. Därmed har kvadratmeter.
Grafisk profil.
Välkommen till Ledardagen!
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
Vad är du för typ av person?
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Att övertyga ! Disposition och mall.
Välkomna till Kommunikationsplanerin g Linköping 7/12.
Etik Moral Filosofi.
Kommunikation för yrkesverksamma -vad händer i mötet mellan människor?
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
Logoped Lena Nilsson Logoped Elin Berglund
INNOVATION VAD ÄR DET OCH NÄR SKALL MAN HA DET?. Tyvärr är vi offer för ”Innoflation” där allt vi gör kallas för innovation och i och med det blir begreppet.
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
Svenska Livräddningssällskapet Strategisk översyn 2014.
Lönesamtalet.
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
nationellT kommunikationskoncept presumtiva studenter 2015
Anställningsintervjun
Medarbetarundersökning 2012
Strategiska perspektiv på verksamheten
Marknadsföring av Projekt X
Swedish Welcome Christian Åberg Umeå
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Synpunkter och klagomål kontra erfarenheter och upplevelser? Om vi tar emot patienter och personals erfarenheter och upplevelser som synpunkter och.
Varumärket SPF, Sveriges Pensionärsförbund. Varumärket är allt vi gör Varumärket är inte samma sak som en logotype, grafisk profil, slogan Varumärket.
Varumärket yrkeshögskolan – vårt gemensamma åtagande
Kommunikationsplan för ----
Hur gör vi nu när löpande redovisning inte längre är hippt? Ludwig Stendahl Affärsutvecklare / Marknadsansvarig Norrland på EY.
BYGG VARUMÄRKE & KUNDRELATION
Identitet, image och kommunikation
Christian Gustavsson Kommunikatör Studieförbundet Vuxenskolan
Grafisk profil.
Delmoment 1: Rapport över sociala webben
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Grafisk profil.
Reklam eller redaktionellt budskap?
Praktiskt och tider kring varumärkesbytet
Effektkarta för extern webbplats
Presentationens avskrift:

Välkommen till Kreation Reklambyrå

Vad är ett bibliotek?

Hur ska biblioteket attrahera människor? Idag och imorgon.

Upplägg av eftermiddagen Introduktion om varumärken Grupparbete Diskussion och avslutning

Vad väljer du?

Vad väljer du?

Vad väljer du?

Jeopardy

Svenska företag 500:- Eftersom du gör en del av arbetet själv får du hög kvalité och modern design till ett bra pris.

Svenska företag 500:-

Svenska företag 400:- Du har gjort ett klokt val som visar att du sätter din familjs säkerhet i första hand.

Svenska företag 400:-

Varumärkets innehåll På engelska skiljer man på Brand och Trademark. Brand är de värden man adderar till varumärket. Trademark är själva logotypen. Varumärkets värde är den samlade bild av ett företag eller organisation som målgrupperna har.

Alla kan bygga varumärken Att bygga och vårda varumärken är den enklaste och naturligaste sak i världen - om man bara förstår och accepterar spelreglerna. ”Byggnadstekniken” är i grund och botten densamma, oavsett bransch eller kategori.

Varumärken är inget nytt fenomen Varumärket är ett sätt att identifiera och särskilja sin produkt - som praktiserats i minst 5 000 år! I dagens samhälle har många människor en tydlig uppfattning om både produkter, företag och organisationer. Du kan påverka den uppfattningen genom att vara långsiktig och konsekvent

Varumärkets beståndsdelar Namn Symboler Design Adderade värden

Målgruppen har en relation till varumärket Välkänt – okänt Positiva – negativa associationer Stark – svag relation

Allt kan ses som varumärken

Från produkt eller funktion till löfte. Relevanta, motiverande mervärden + FUNKTIONELLA EGENSKAPER + FUNKTIONELLA EGENSKAPER + +

Från produkt eller funktion till löfte + Säkerhet En Volvobil - Svensktillverkad - Bränslesnål - 5 säten+bagage

Från produkt eller funktion till löfte ? Böcker - Tidningar - Mötesplats - Info-centrum Personal med kompetens Biblioteken i Sörmland, Västmanland och Örebro län

Olika målgruppers värderingar om varumärket Tråkiga Omoderna Långsamma Tradition Trovärdighet Analytiska

Det handlar om att påverka målgruppernas uppfattning Värde Värde

Om ingen tycker att det du kan är viktigt – spelar det ingen roll hur duktig du är.

• Gör det vita vitare • Mycket för pengarna • Superbra för svarta kläder • Bra för allergiker • Behåller färgerna • Tvättar snabbt • Extra drygt • Skyddar fibrer • Miljövänligt • Svanenmärket

Miljövänligt!

Informationsflödet innebär ett kaos för hjärnan En vuxen svensk exponeras för 3 000 kommersiella budskap per dag. En engelsk 18-åring har sett 140 000 reklamfilmer i sitt liv. Ett enda vardagsnummer av “New York Times” innehåller mer information än vad en 1600-talsmänniska mottog under ett helt liv.

Mer är mindre. Mindre är mer. De Tio Budorden: 297 ord Oavhängighetsförklaringen: 300 ord EU-regel för prissättning av kött: 27 918 ord!

Lösningen – förenkla för mottagaren. Ett andra budskap tar alltid kraft av det första... Var konsekvent och långsiktig! Om du lyckas lära världen EN viktig sak om dig och dina tjänster – grattis!

Varumärket är ett löfte Logotyp Värde ”SÄKERHET”

Varumärket är ett löfte Logotyp Värde ”MILJÖVÄNLIGT”

Varumärket är ett löfte Verksamhet Värde ”?” Biblioteket

Vilken nytta har organisationen av ett starkt varumärke Tydliggör verksamhetens roll externt Underlättar kommunikationen med målgrupperna Tydligare fokus för arbete och prioriteringar Motiverar medarbetarna Förenklar relationen med media

Hur definierar biblioteket sitt löfte? Börja med den egna organisationen Stäm av med målgrupperna

Varumärkessnurran

Varumärkesplattform En process för att hitta verksamhetens kärna Vad är viktigt för målgrupperna? Vilka värden skapar vi? En varumärkeskärna Ett antal värdeord/kärnvärden En kommunikativ kärna

Kommunikativ kärna/löfte Ska fungera mot alla prioriterade målgrupper Ska hålla över en längre tid Ska klara förändringar i omvärlden Ska sticka ut

Tre perspektiv på varumärket? Identitet (den ni verkligen är) Profil (den ni vill vara) Image (den ni uppfattas vara)

Image – vilka värderingar finns idag?

Identitet – vilka värderingar finns idag?

Vad vill vi berätta och hur bra är vi på att nå våra målgrupper? Budskap Erbjudande F B Värde Kommunikativ kärna E C D

Folktandvården i Kalmar län Problem: Unga människor struntade i tandläkaren Försämrad munhälsa för vissa grupper Målgrupperna trötta på argument om karies och tandlossning

Folktandvården i Kalmar län Lösning: Frisktandvård – en helt ny produkt Abonnemang – ett nytt sätt att betala Fräscha kyssar – ett nytt tilltal Idag 26 000 avtal

Folktandvårdens målgruppsprisma Aktiva ungdomar 20-30 år Erbjudande Hälsointresserade 30-55 år Pigga äldre Upplevt värde Fräscha kyssar Stressade barnfamiljer Media Landstingets nätverk

Anpassade budskap med samma kärna Aktiva ungdomar 20-30 år 35 kr/mån autogiro Hälsointresserade 30-55 år Pigga äldre Jag slipper bry mig Fräscha kyssar Stressade barnfamiljer Media Landstingets nätverk

Frisktandvård i Kalmar län

Anpassade budskap med samma kärna Pigga äldre Fast pris i 3 år Hälsointresserade 30-55 år Aktiva ungdomar 20-30 år Trygghet Fräscha kyssar Stressade barnfamiljer Media Landstingets nätverk

Frisktandvård i Kalmar län

Vilka målgrupper har biblioteket?

Vilka målgrupper är viktiga för er? Erbjudande F B Värde Kommunikativ kärna E C D

Image – vad tycker våra målgrupper?

Identitet – vad tycker vi själva?

Grupparbete Arbeta först parvis (ca 30 min) Diskutera därefter er fram till en gemensam uppfattning i gruppen (ca 30 min) Återsamling och redovisning Inlämning av gruppens gemensamma resultat

Vilka målgrupper kom ni fram till? Erbjudande F B Värde Kommunikativ kärna E C D

Image – vilka värderingar kom ni fram till?

Identitet – vilka värderingar kom ni fram till?

Budskap Vad är viktigast att berätta för respektive målgrupp? Försök sammanfatta de olika budskapen till en mening!

Här kommer lite praktiska råd! Men hur gör vi? Här kommer lite praktiska råd!

Vad ska vi kommunicera? Visa på nyttan för målgrupperna Var konsekvent i ditt budskap

När ska vi kommunicera? Agera proaktivt – innan det är för sent Se till att du har initiativet Lägg en plan – men var öppen för förändringar

Hur ska vi kommunicera? Var konsekvent och tjatig Målgruppen avgör valet av kanal Samla resurserna

Hur får vi media att uppmärksamma oss? Agera långsiktigt och med trovärdighet Skapa ett nyhetsvärde i era aktiviteter Skapa en bra relation till media Underlätta för journalisterna

Handlingsplan för varumärket 1. Definiera ert varumärke/kärna 2. Bestäm målgrupper och budskap 3. Lägg upp en kommunikationsplan 4. Engagera din organisation definiera bestäm lägg upp engagera

Sammanfattning Varumärket innehåller både trademark och brand Ett varumärke är ett löfte som ska infrias Varumärket är en kamp om uppfattningar Varumärken byggs långsiktigt och behöver underhållas Framgångsrik kommunikation utgår från en gemensam varumärkesplattform Extern och intern kommunikation hänger ihop Alla medarbetare är ambassadörer för varumärket

Nu börjar det. Lycka till!