Välkommen till Kreation Reklambyrå
Vad är ett bibliotek?
Hur ska biblioteket attrahera människor? Idag och imorgon.
Upplägg av eftermiddagen Introduktion om varumärken Grupparbete Diskussion och avslutning
Vad väljer du?
Vad väljer du?
Vad väljer du?
Jeopardy
Svenska företag 500:- Eftersom du gör en del av arbetet själv får du hög kvalité och modern design till ett bra pris.
Svenska företag 500:-
Svenska företag 400:- Du har gjort ett klokt val som visar att du sätter din familjs säkerhet i första hand.
Svenska företag 400:-
Varumärkets innehåll På engelska skiljer man på Brand och Trademark. Brand är de värden man adderar till varumärket. Trademark är själva logotypen. Varumärkets värde är den samlade bild av ett företag eller organisation som målgrupperna har.
Alla kan bygga varumärken Att bygga och vårda varumärken är den enklaste och naturligaste sak i världen - om man bara förstår och accepterar spelreglerna. ”Byggnadstekniken” är i grund och botten densamma, oavsett bransch eller kategori.
Varumärken är inget nytt fenomen Varumärket är ett sätt att identifiera och särskilja sin produkt - som praktiserats i minst 5 000 år! I dagens samhälle har många människor en tydlig uppfattning om både produkter, företag och organisationer. Du kan påverka den uppfattningen genom att vara långsiktig och konsekvent
Varumärkets beståndsdelar Namn Symboler Design Adderade värden
Målgruppen har en relation till varumärket Välkänt – okänt Positiva – negativa associationer Stark – svag relation
Allt kan ses som varumärken
Från produkt eller funktion till löfte. Relevanta, motiverande mervärden + FUNKTIONELLA EGENSKAPER + FUNKTIONELLA EGENSKAPER + +
Från produkt eller funktion till löfte + Säkerhet En Volvobil - Svensktillverkad - Bränslesnål - 5 säten+bagage
Från produkt eller funktion till löfte ? Böcker - Tidningar - Mötesplats - Info-centrum Personal med kompetens Biblioteken i Sörmland, Västmanland och Örebro län
Olika målgruppers värderingar om varumärket Tråkiga Omoderna Långsamma Tradition Trovärdighet Analytiska
Det handlar om att påverka målgruppernas uppfattning Värde Värde
Om ingen tycker att det du kan är viktigt – spelar det ingen roll hur duktig du är.
• Gör det vita vitare • Mycket för pengarna • Superbra för svarta kläder • Bra för allergiker • Behåller färgerna • Tvättar snabbt • Extra drygt • Skyddar fibrer • Miljövänligt • Svanenmärket
Miljövänligt!
Informationsflödet innebär ett kaos för hjärnan En vuxen svensk exponeras för 3 000 kommersiella budskap per dag. En engelsk 18-åring har sett 140 000 reklamfilmer i sitt liv. Ett enda vardagsnummer av “New York Times” innehåller mer information än vad en 1600-talsmänniska mottog under ett helt liv.
Mer är mindre. Mindre är mer. De Tio Budorden: 297 ord Oavhängighetsförklaringen: 300 ord EU-regel för prissättning av kött: 27 918 ord!
Lösningen – förenkla för mottagaren. Ett andra budskap tar alltid kraft av det första... Var konsekvent och långsiktig! Om du lyckas lära världen EN viktig sak om dig och dina tjänster – grattis!
Varumärket är ett löfte Logotyp Värde ”SÄKERHET”
Varumärket är ett löfte Logotyp Värde ”MILJÖVÄNLIGT”
Varumärket är ett löfte Verksamhet Värde ”?” Biblioteket
Vilken nytta har organisationen av ett starkt varumärke Tydliggör verksamhetens roll externt Underlättar kommunikationen med målgrupperna Tydligare fokus för arbete och prioriteringar Motiverar medarbetarna Förenklar relationen med media
Hur definierar biblioteket sitt löfte? Börja med den egna organisationen Stäm av med målgrupperna
Varumärkessnurran
Varumärkesplattform En process för att hitta verksamhetens kärna Vad är viktigt för målgrupperna? Vilka värden skapar vi? En varumärkeskärna Ett antal värdeord/kärnvärden En kommunikativ kärna
Kommunikativ kärna/löfte Ska fungera mot alla prioriterade målgrupper Ska hålla över en längre tid Ska klara förändringar i omvärlden Ska sticka ut
Tre perspektiv på varumärket? Identitet (den ni verkligen är) Profil (den ni vill vara) Image (den ni uppfattas vara)
Image – vilka värderingar finns idag?
Identitet – vilka värderingar finns idag?
Vad vill vi berätta och hur bra är vi på att nå våra målgrupper? Budskap Erbjudande F B Värde Kommunikativ kärna E C D
Folktandvården i Kalmar län Problem: Unga människor struntade i tandläkaren Försämrad munhälsa för vissa grupper Målgrupperna trötta på argument om karies och tandlossning
Folktandvården i Kalmar län Lösning: Frisktandvård – en helt ny produkt Abonnemang – ett nytt sätt att betala Fräscha kyssar – ett nytt tilltal Idag 26 000 avtal
Folktandvårdens målgruppsprisma Aktiva ungdomar 20-30 år Erbjudande Hälsointresserade 30-55 år Pigga äldre Upplevt värde Fräscha kyssar Stressade barnfamiljer Media Landstingets nätverk
Anpassade budskap med samma kärna Aktiva ungdomar 20-30 år 35 kr/mån autogiro Hälsointresserade 30-55 år Pigga äldre Jag slipper bry mig Fräscha kyssar Stressade barnfamiljer Media Landstingets nätverk
Frisktandvård i Kalmar län
Anpassade budskap med samma kärna Pigga äldre Fast pris i 3 år Hälsointresserade 30-55 år Aktiva ungdomar 20-30 år Trygghet Fräscha kyssar Stressade barnfamiljer Media Landstingets nätverk
Frisktandvård i Kalmar län
Vilka målgrupper har biblioteket?
Vilka målgrupper är viktiga för er? Erbjudande F B Värde Kommunikativ kärna E C D
Image – vad tycker våra målgrupper?
Identitet – vad tycker vi själva?
Grupparbete Arbeta först parvis (ca 30 min) Diskutera därefter er fram till en gemensam uppfattning i gruppen (ca 30 min) Återsamling och redovisning Inlämning av gruppens gemensamma resultat
Vilka målgrupper kom ni fram till? Erbjudande F B Värde Kommunikativ kärna E C D
Image – vilka värderingar kom ni fram till?
Identitet – vilka värderingar kom ni fram till?
Budskap Vad är viktigast att berätta för respektive målgrupp? Försök sammanfatta de olika budskapen till en mening!
Här kommer lite praktiska råd! Men hur gör vi? Här kommer lite praktiska råd!
Vad ska vi kommunicera? Visa på nyttan för målgrupperna Var konsekvent i ditt budskap
När ska vi kommunicera? Agera proaktivt – innan det är för sent Se till att du har initiativet Lägg en plan – men var öppen för förändringar
Hur ska vi kommunicera? Var konsekvent och tjatig Målgruppen avgör valet av kanal Samla resurserna
Hur får vi media att uppmärksamma oss? Agera långsiktigt och med trovärdighet Skapa ett nyhetsvärde i era aktiviteter Skapa en bra relation till media Underlätta för journalisterna
Handlingsplan för varumärket 1. Definiera ert varumärke/kärna 2. Bestäm målgrupper och budskap 3. Lägg upp en kommunikationsplan 4. Engagera din organisation definiera bestäm lägg upp engagera
Sammanfattning Varumärket innehåller både trademark och brand Ett varumärke är ett löfte som ska infrias Varumärket är en kamp om uppfattningar Varumärken byggs långsiktigt och behöver underhållas Framgångsrik kommunikation utgår från en gemensam varumärkesplattform Extern och intern kommunikation hänger ihop Alla medarbetare är ambassadörer för varumärket
Nu börjar det. Lycka till!