Bilden av oss – ett enat ansikte utåt Dialogforum våren 2010.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att förstå anonymiteten (översättning från
Advertisements

Att identifiera och utveckla ledare
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Att kläcka och vaska idéer
Metodstöd.
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Välkommen till Kreation Reklambyrå.
Biblioteken i Norrbotten.
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
GRÖNA SIDAN UPP, TRÄFF , Kjell Persson.
Servicekunskap Hur vill du jobba med boken?
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Vision 2025 Bilder: Hanna Maxstad I Katrineholm är lust den drivande kraften för skapande och utveckling – för liv, lärande och företagsamhet. Lust är.
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
Resultat av dialogforum våren Syfte Väcka nya tankar Tillvarata den tysta kunskapen Synliggöra skillnader i synsätt mellan kollegor Förstå vad ett.
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Mental träning Mål & Motivation
Hjärta eller hjärna? Susanne Håkansson Karriärvägledare
Hälsa på samhällsnivå Hur vill du jobba med kapitel 7.
, Hej, Nu har snart en termin gått av det här verksamhetsåret. Vi som jobbar med och för era barn summerar det pedagogiska arbetet på förskolan och konstaterar.
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Låna dig rik! Förändringsarbete genom marknadskommunikation i tre län 1.
Kommunpussel Din uppgift är att sortera de organisatoriska delar på nästa sida på ett sådant sätt att det överensstämmer med hur din kommun är organiserad.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Entreprenörskaps- barometern 2012 Entreprenörskapsbarometern 2012 Sveriges största attitydundersökning.
Att få rätt saker att hända
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
Grunderna - Från ett logiskt perspektiv André Bodin, Anders Edholm – 2011.
Vad är du för typ av person?
Skärp dig! – Hur svårt kan det vara att förändra?
Läroplansnätverk förskola
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Välkomna till Kommunikationsplanerin g Linköping 7/12.
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
”75% av alla IT-projekt misslyckas, även när tekniken fungerar” Workshop.
1 Joomla © 2009 Stefan Andersson 1. 2 MÅL 2 3 Begrepp Aktör: en användare som interagerar med webbplatsen. I diagrammet till höger finns två aktörer:
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
Att tillsammans påverka!
Fakta om undersökningen
Värderingar En värdering är egentligen ingenting annat än en personlig uppfattning om hur bra eller dåligt någonting är eller om vad som är rätt eller.
Servicekunskap Hur vill du jobba med boken?
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
SEO Manager för EPiServer LÅT REDAKTÖRERNA VARA REDAKTÖRER.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Anställningsintervjun
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
FORUM 3: PPT material Instruktioner De efterföljande PPT bilderna kommer att guida gruppen igenom Forum 3 med presentationer och övningar steg för steg.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Valberedningsutbildning
Utvecklingsarbete! Om vi drar åt samma håll har vi chans att nå målet! Är alla överens åt vilket håll vi ska?
Linnéuniversitetet Om Länsbibliotek Sydost Två län: Blekinge och Kronoberg 13 kommuner Finansieras av Region Blekinge och Landstinget Kronoberg.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Jobbansökan När du ska söka ett jobb är det viktigt att fundera över på vilket sätt du matchar de kvalifikationer som efterfrågas i platsannonsen. Skriv.
Varumärket SPF, Sveriges Pensionärsförbund. Varumärket är allt vi gör Varumärket är inte samma sak som en logotype, grafisk profil, slogan Varumärket.
Varumärket yrkeshögskolan – vårt gemensamma åtagande
Personligt brev.
BYGG VARUMÄRKE & KUNDRELATION
Presentationens avskrift:

Bilden av oss – ett enat ansikte utåt Dialogforum våren 2010

Vad är ett bibliotek ?

Futurums målbild Biblioteket som kreativt nav för upplevelser, kunskap och information i lokalsamhället och som en demokratisk arena för alla.

Bilden av oss kan vi alla påverka •Brand och trademark •Uppfattningar

JEOPARDY

Svenska företag 500:- Eftersom du gör en del av arbetet själv får du hög kvalité och modern design till ett bra pris.

Svenska företag 500:-

Svenska företag 400:- Du har gjort ett klokt val. Ett val som visar att du sätter din familjs säkerhet i första hand. Färden på våra vägar blir nu så säker den kan bli.

Svenska företag 400:-

Vad är ett varumärke?

Varumärkets beståndsdelar • Namn • Symboler • Design • Adderade värden

Varumärket är ett löfte Logotyp Värde Logotyp Värde ”SÄKERHET”

Ett löfte som tar tid att lära målgruppen… ”Säker”

FUNKTIONELLA EGENSKAPER FUNKTIONELLA EGENSKAPER Relevanta, motiverande mervärden Från produkt eller funktion till varumärket.

En Volvobil - Framhjulsdriven - Bränslesnål - Rymlig + Säkerhet Från produkt eller funktion till varumärket

? ? ? ? Boklån Tidningar Multimedia Från produkt eller funktion till varumärke Biblioteken

“Löfte” Biblioteket Vad innehåller då varumärket ”biblioteket”?

Olika arenor – samma spelregler •Person, produkt, tjänst, företag, organisation, myndighet, kommun, förening eller en förvaltning •Känt eller ökänt? Okänt eller välkänt? •Lägga beslag på en del av mottagarens medvetande (position)

Våga byta perspektiv!

Vilka är vi och hur uppfattas vi? •Identitet – Vilka vi verkligen är. Vår bild av oss själva. •Image – Hur vi uppfattas av andra •Profil – Den bild vi väljer att förmedla

Vad ska vi kommunicera? Profil IdentitetImage

Allt är varumärken…

• Tvättar snabbt• Mycket för pengarna• Gör det vita vitare• Superbra för svarta kläder• Behåller färgerna• Svanenmärket• Miljövänligt• Extra drygt• Bra för allergiker• Skyddar fiber

Miljövänligt!

?! BIBLIOTEKET

Vad avgör styrkan i ett varumärke? • Hur välkänt det är för målgruppen • Hur tydligt det är • Hur begripligt det är • Vilken nytta det har för mig • Vilket upplevt värde det ger mig

Det tar tid att bygga varumärken… •Fair Trade •Nobelpriset •Ben & Jerry •Bodyshop •KTH •Karolinska

Det tar tid att bygga varumärken… … men det går snabbt att rasera •Systembolaget •Skandia •Röda Korset •Tiger Woods •Jonas Bergström

Organisation och kommunikation går hand i hand

Vad styr andras uppfattning om dig? •Attribut •Ord •Handlingar

Vad styr andras uppfattning om biblioteket? •Attribut •Ord •Handlingar

En enad bild av oss själva i ett tydligt sammanhang Gemensam identitet för biblioteken Enskilda bibliotekets budskap

Ingen kedja är starkare än dess svagaste länk Gemensam identitet för biblioteken Enskilda bibliotekets budskap Skiljelinje enbart i interna diskussioner

Stark identitet – ökad legitimitet

Hur uppfattas du av andra? Och hur vill du bli uppfattad? Profil IdentitetImage

FIKA och övning – vi samlas igen kl:

NULÄGET och vår identitet idag - Vad kan vi erbjuda?

8 grupper Helhetsperspektiv – övergripande målbild •En gruppledare per grupp – kompendium med post-it-lapp •All dokumentation ska returneras •Återkoppling till det lokala biblioteket i steg 2

Tänk om biblioteket vore en affär? •Vilka produkter finns i affären?

Övning 1: sidan 8+9 Vilka produkter är viktigast? •Styrgruppens produktlista. Komplettera gärna! •Helhetsperspektiv, nuläget 1. Välj enskilt de 20 viktigaste för dagens kunder 2. Välj gruppvis de 10 viktigaste för dagens kunder Skriv ner dem på baksidan av sid Vikta i % de 10 produkterna gruppen valt i ett cirkeldiagram sid 9.

Vilka 3 produkter är viktigast? Redovisning! Redovisning av gruppens resultat kring produkter.

Kommunikation måste utgå från identiteten Vad är vi ur ett helhetsperspektiv? • Kulturcentrum • Kunskapscentrum • Informationscentrum • Socialt centrum

Övning nr 2: sid Diskutera i gruppen vad ni är idag. 2 Diskutera i gruppen vad ni vill vara i morgon? 3 Vikta nuläget i ett cirkeldiagram (s12) 4 Vikta framtiden i ett cirkeldiagram (s13) Diskutera • Kulturcentrum • Kunskapscentrum • Informationscentrum • Socialt centrum

Vilket centrum dominerar? Redovisning! Redovisning av gruppens resultat kring val av centrum.

Vi vet… …vad vi har (produkter, tjänster, erbjudanden) …vi vet vad vi är idag och vart vi strävar för morgondagen (typ av centrum)

FRAMTIDEN och vår profil i morgon

Vem vänder vi oss till? •Olika kontaktytor •Olika kanaler •Olika medier •Olika relationer •Olika behov •Olika förväntningar…………….UTGÅ FRÅN SAMMA KÄRNA

Övning nr 3: sid karaktärer ska bli 8 1 Diskutera gruppvis: Vilka är de viktigaste målgrupperna ur ett helhetsperspektiv för att i framtiden nå Futurums målbild? 1Utgå från de angivna karaktärerna. Skriv inga egna. 2Notera de 8 gruppen prioriterat på sid 16

Forumets gemensamma målgruppsprioritering Redovisning! Redovisning av och diskussion kring forumets åtta viktigaste målgrupper.

Vägen till målet

Vad kännetecknar våra målgrupper? Intressen, åsikter, saker som engagerar, saker som irriterar, drömmar, behov i livet, uppskattar med biblioteket, saknar på biblioteket…

Övning nr 4: sida Lär känna din målgrupp! Grupp nr 1 arbetar med prioriterad målgrupp nr 1, grupp nr 2 arbetar med målgrupp nr 2 osv, osv. 1. Diskutera gruppvis och ge er karaktär ett djupare innehåll, en persona 2. Tänk fritt, brett och nytt. Du måste inte vara ”korrekt” 3. Skriv ner gruppens resultat sid

Persona för de 8 olika målgrupperna Redovisning! Redovisning av målgruppernas persona.

Tydliga bitar har alltid en given plats

Det vi gör bra idag ska vi göra ännu bättre i morgon!

? ? ? ? Boklån Tidningar Multimedia Vilka mervärden ska vi erbjuda i morgon? Biblioteken

Övning nr 5: sid Svagheter idag – styrkor i morgon 1.Fortsätt arbeta med din målgruppskaraktär 2.Diskutera i gruppen svagheter idag på biblioteket utifrån er specifika målgrupp 3.Diskutera i gruppen styrkor imorgon på biblioteket utifrån er specifika målgrupp

FIKA

Vi vet… •vilka produkter/tjänster/erbjudanden vi har •vilken typ av centrum vi är •vilka våra åtta prioriterade målgrupper är och deras persona •deras svagheter idag och morgondagens styrkor

Du som medarbetare är… en viktig del av varumärket (attribut, ord och handling) Kunderna, kollegorna och uppdragsgivare ”köper” •Dina kunskaper •Din kompetens •Ditt engagemang •Din erfarenhet •Dig som samarbetspartner

Övning sid HUR ska vi åstadkomma förflyttningen för din specifika målgrupp? 1.Välj enskilt egenskaper och adjektiv som du och biblioteket ska besitta för att åstadkomma förflyttningen för din målgrupp 2.Diskutera gruppvis vilka 4 som är viktigast för målgruppen för att nå styrkorna i morgon

Övning sid HUR ska vi åstadkomma en positiv förflyttning ur ett helhetsperspektiv? 1. Diskutera gruppvis vilka 4 kärnvärden som är viktigast ur ett helhetsperspektiv för att infria Futurums övergripande målbild och för att i framtiden tillmötesgå de prioriterade målgruppernas behov.

Forumets 4 prioriterade kärnvärden Redovisning! Diskussion kring forumets fyra prioriterade kärnvärden.

Summering: sid 31 Forumets gemensamma 4 viktigaste kärnvärden för att åstadkomma en positiv förflyttning ur ett helhetsperspektiv.

Summering: sid 32 Målgruppernas behov och vår lösning 1.Diskutera gruppvis vilket behov som är störst för er målgrupp i framtidens bibliotek 2.Välj det av forumets gemensamt prioriterade kärnvärden som bäst löser behovet.

Exempel: Målgrupp, behov och hur Målgrupp: 22-årig förändringsbenägen kulturnjutare Behov: Samtal och dialog Hur? Lyhörd

Kampanj, lokalt arbete och klusterkampanj What´s in it for me?

När andra pratar om framtiden jobbar ni med den!