Förstudie Urban Revolution -demo av envägs elbilpool

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Om KBN från Gothia Forum
Advertisements

~ Den första mobiltelefonen ~
Camilla Stålstad
Relativa pronomen & adverb
Mobility on Demand Miljövänlig, kostnadseffektiv och imagestärkande mobilitet.
ORSAKERNA TILL ANDRA VÄRLDSKRIGET
Från idé till verklighet!
Det glada 20-talet Efter första världskriget var människorna i Europa positiva till framtiden. Man trodde att det aldrig skulle bli några mer krig.
Regionalt mobilitetskontor & Exempel på projekt som gett resultat.
En guide till SKLs Millenniemålsprojekt (2015)
DAGENS LEKTION Dagens ”Varför är ni här?” Filmvisning av Älskade kött
Kan du omvandla 80 km/h till m/s?
GRÖNA SIDAN UPP, TRÄFF , Kjell Persson.
Jag heter Carl X Gustav. Jag är kung i Sverige
Migrationsverket - Asyl, besök, bosättning, medborgarskap medarbetare
Gratis buss i Avesta- Hur är det möjligt?
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Energi- och klimatstrategi för Västerviks kommun Antagen vid Kommunfullmäktiges sammanträde
Chaos iPad Hela Trafikverkets Chaos var du än är.
Sustainable City Hyllie - Framtidens stad redan idag
Välkomna till Helsingborg!
Ett tema om befolkningen i världen
Stockholm Nordost! – en vision om regionen år 2030
Transporter – hur går det? Kristina Birath. Transporter är energianvändning Mät i TWh – kWh/km.
Affärsidé - företagets vägvisare
Blandstaden - en undersökning av begreppets ursprung, användning och innebörd i svensk stadsplanering Kandidatarbete i landskapsarkitektur Jessica Jansson.
Jag valde Göteborg för att jag tycker det är roligt där.
Workshop inför Projektet
BO OCH LEVA. Jag ska resa ett halvår och tänkte slå två flugor i en smäll – min kompis behöver en lägenhet och jag slipper betala hyra, så jag hyr ut.
Trender inom statsförvaltningen
Bakgrund! Piteå kommun skall lägga om strukturen i det befintliga nätverket. Det kommer att gå från tre system som löper paralellt med varandra till ett.
Robert Ljung. Elfordon – möjlighet och utmaning Laddning – Erfarenheter från ShoppingCircle Infrastruktur – Vilken form kommer att efterfrågas Säkerhet.
Hammarby Sjöstad ”One of the world’s highest profile examples of Sustainable City Development” , enligt The Economist:
VISION - PASSION - ACTION
URBANISERING Kapitel 7 Vad är en stad?  Enligt EU: minst invånare, befolkningstäthet 500inv/km 2  Administrativt område  Område med urban karaktär.
Skräddarsytt bibliotek Presentation av Bibliotek
Flexibla lösningar Professionella Närhet Omtanke Kvalitet Förnybara energikällor.
Sex frågor om Södra staden Resultat av medborgardialog 1 december till 15 februari.
1. Förändringar inom jordbruket
Ledarutveckling över gränserna
Klimatsmart företagande Klimatsmart företagande Vilka är vi på Oskarshamn Energi Miljöarbete i det dagliga arbetet på Oskarshamn Energi Energibolagen.
Välkommen! Willkommen! Bienvenu! Welcome to Växjö! Växjö Europas grönaste stad 환영 歓迎 歡迎 Tervetuloa 欢迎.
Helen Ekelöf Kartan visar vägen till arkivets skattgömma.
Demonstrations- anläggning för CCS? NVV IEA IPCC Global Calculator VDEh/BCG anser alla att CCS behöver införas i stålindustrin för att klara klimatmålen.
”Växjö Europas grönaste stad… Nils Posse, KF ordförande, Växjö kommun …är allt miljöarbete som genomförts och kommer att göras i Växjö, både av offentliga.
Välkommen Företagsnamn namn, företaget AB. Agenda ÅF som leverantör ÅF som leverantör Mamut som leverantör Mamut som leverantör Kundföretaget AB Kundföretaget.
Översiktsplanering – hyllvärmare eller strategiskt dokument.
H+Energisystem Presentation av projektet. Energistrategi 2035 Den energi som används i Helsingborg 2035 kommer från uthålliga förnybara energikällor.
Projekt SAM-verkstad - ett verktyg för samtal om livsstilsfrågor
Bygd o stad i balans. Möjligheternas Örnsköldsvik- en hållbar och tillgänglig landsbygd för företag att verka i och för människor att leva i och besöka.
REFELEKTERANDE DESIGNPROCESS social hållbarhet från teori till verklighet.
STADSUTVECKLINGSPROJEKTET LIDINGÖ CENTRUM ETT VARIERAT SMÅSTADSCENTRUM FÖR ALLA STADSUTVECKLINGSPROJEKTET LIDINGÖ CENTRUM ETT VARIERAT SMÅSTADSCENTRUM.
Infogad sidfot, datum och sidnummer syns bara i utskrift (infoga genom fliken Infoga -> Sidhuvud/sidfot) Innovationer uppstår ofta i samverkan – vi vill.
Klimatväxling i Västra Götalandsregionen Internt system för kompensation av klimatbelastande tjänsteresor inom VGR.
1:a advent 2006 Vision Gotland 2025 Tre minuter om Gotlands framtid.
Laddinfrastruktur inom Klimatklivet Martina Wikström Informationsmöte om Klimatklivet hos Länsstyrelsen Dalarna
Socialtjänstens resa för medskapande. Socialnämndens kärnvärden Allt som kan göras eller beslutas av brukaren/kunden/patienten själv ska göras/beslutas.
- En metod från Landstinget i Kalmar län
Vi bor i sverige Geografi åk 4.
Välkommen till Värnamo - den mänskliga tillväxtkommunen, invånare 2035
Regional vattenförsörjningsplan för Stockholms län
- En metod från Landstinget i Kalmar län
De globala målen Skulle kunna prata om detta hela dagen. Överlevnadsfrågor, men ger också möjligheter till nya affärer. Det händer mycket och utvecklingen.
Uppsala – tillväxt och hållbarhet
Uppsala – tillväxt och hållbarhet
Kerstin Blom Bokliden, SKL och Malin Åberg Aas, Svenska FN- förbundet
Info intranät Marknad Affärs modeller mot kund Hur man säljer in besöket? Hur demar man på besöket? Split Utvägen FF abonnemang Offertmall E-learning FAQ.
Lotsteamet som funktion och dess framtid
Mina sidor – inloggade tjänster
Presentationens avskrift:

Förstudie Urban Revolution -demo av envägs elbilpool Peter Georen, KTH Transport Labs -“Vi började med citytänk men slutade med en lösning för hela landet” Skräddarsydd pool lokala transportbehov näringsliv och privatister

Visionen: Hållbara transporter, -ställ fossilbilen hemma (eller sälj!) Tillgänglighet Attraktivt (el)Fordon finns Tjänstelösning Användarbehov Behov och möjlighet: Nya mobilitetstjänster med energieffektiva och anpassade lätta elfordon Integregra behov jobb/privat, erbjud mervärde för båda

Bakgrund till projektet Idén föddes på IKEAs konferens “Elbil för folket” Fossiloberoende 2030 Satsningar i Världen: Autolib, Car2Go, etc Förbättringsmöjligheter IKEA i Älmhult och i Botkyrka Kommun Finansiering förstudie “Demonstrationsprogram för Elfordon”

Projektpartners KTH Projekt/processledning, Forskning: behovsanalys, Tjänstedesign, Trafikflöden, Lättviktsfordon IKEA Demosite1: ”Kund” och ”problemägare” Botkyrka Demostite2: ”Kund” och ”problemägare” Hertz Affärsutveckling/affärsmodell: Mobility mgmt Seamless Mobil/webb-baserade betal/bokningssystem Gröna Bilister Ideutveckling, omvärldsanalys, publicitet EcoTraffic Dataanalyser: användarbehov och miljönytta

Förstudien Lösning som studeras: Miljö-och användarvänlig bilpoolstjänst med små elfordon: skräddarsydd, flytande och multibrukare Mål med förstudien: Underlag för demoprojekt Tjänstemodell Miljönyttan Affärsmodell Kommunikation av resultat ”En ansökan inlämnad för demoprojekt”

Miljöarbete ”People and planet positive” Många lösningar testade PROBLEMET: Personalens transportbehov dagtid

Botkyrka kommun Stark förankrad miljöprofil 86.000 invånare Stad i norr o landsbygd i söder Tumba centrum och Tullinge centrum knutpunkter PROBLEMET: Gigantisk pendelparkering mitt i centrum är full MÖJLIGHETEN: Pendelresande och dagtida brukare korta resor

Två cases: IKEA Älmhult & Botkyrka Kommun Förutsättningar: Koncentrerade noder i landsbyggds kontext Önskar uppnå: LÄMNA BILEN HEMMA Morgon/kvällsbehov och dagbehov Korta transporter, 2-10km Tjänstebilpool finns redan Möjligheten: Flexibel flytande mulitbrukarpool kan vara den saknade ”pusselbiten”

Tjänstemodell för flytande flexibel lättfordons pool Fordonsdygnet Maximera utnyttjandet -”Plåten ska rulla” Multibrukare ”Flytande” pooltjänst, diffusa/inga noder Dag: Tjänstefordon, lågt laddbehov Natt: Fodervärd, laddas Användarflört: ”Cool”/”Nytt”, ekonomi, miljö

VAD MENAR HAN EGENTLIGEN?? Berättelse: Scenario med Personas

Projektet ”in action”

Slutsatser Samverkan ger oanade resultat Rätt grupp är centralt Lätta elfordon i bruk pool är nästa steg Demoprojekt ”LEV-pool demo” Skräddarsydd pool lokala transportbehov näringsliv och privatister Tack för ekonomiskt stöd från:

Appendix: Kan va bra att ha slides

FILM: Autolib i Paris http://www.youtube.com/watch?v=Xpv2fm98X24

Exempel: Autolib

Exempel: Autolib Små specialdesignade elbilar Hög täthet, många P-platser, lätt få och bli av med bil Integrerat i bilens GPS Synligt på gatan Systemtänk för hög tillgänglighet Abonnemang för flergångsanvändare ”prova en första gång” = en dag gratis Betala för körda minuter, 30 min=6 Euro Modell som bygger på att 4 användare per dag (Dyrare per minut vid längre körning) Endast 30 minuters framåtbokning

Botkyrka kommun och deras ”problem” som vi skulle kunna lösa Botkyrka kommun: 65000 innevånare, Norra delen=tätort och transportstråk, Södra delen glesbygd. Länk: <https://maps.google.se/maps?f=q&source=s_q&hl=sv&geocode=&q=botkyrka+kommun&aq=&sll=59.246926,17.962646&sspn=0.402368,1.234589&vpsrc=6&t=h&ie=UTF8&hq=&hnear=Botkyrka&ll=59.224448,17.7388&spn=0.201317,0.878906&z=11&iwloc=A 15% av innevånarna tar bilen till Pendlarparkeringen och det blir fullt där. Sen står bilen där oanvänd hela dagen. Samtidigt har kommunen och andra verksamheter behov av fordon för att uträtta transporter tillhandahålla mobilitet under dagen. Kan detta kombineras? Kan vi då minska pendlarparkeringarnas yta eller öka andelen som pendlar?

IKEA Älmhult deras palett av ”problem” som vi skulle kunna lösa IKEAs miljösatsning ”People and Planet Positive” http://www.youtube.com/watch?v=E4RbtlDit_A IKEA älmhult: 5000 anställda, 1,5 – 3 km avstånd mellan kontoren/noderna och till centralstation, redan egen bilpool och egna cyklar och bussar. Kart-Länk Älmhult: Kartlänk Älmhult: https://maps.google.se/maps?q=maps+%C3%A4lmhult&ie=UTF-8&hq=&hnear=0x46512cb0b53b851d:0xd4a24d03d1c6a8e4,%C3%84lmhult&gl=se&ei=COGFUpf1F8aG4gSNjIH4AQ&ved=0CC8Q8gEwAA Hur bibehålla mobilitet när avstånd ökar och hur få folk ställa egna bilen hemma? Många möjliga transporterbjudanden för detta probekt.

Processen framåt Vi ses alla på Startmötet som vi leder.   Vi ses alla på Startmötet som vi leder. Alla funderar på kammaren, vi mest. Vi åker ut och besöker de andra för att få input och diskutera möjligheter. Vi förbereder Workshopen Gemensam Workshop. Vi arbetar fram ett förslag på syntes i dialog med de andra. Gemensamt möte för att diskutera syntesen. Vi skriver ansökan i dialog med de andra. Ansökan skickas in.