Förstudie Urban Revolution -demo av envägs elbilpool Peter Georen, KTH Transport Labs -“Vi började med citytänk men slutade med en lösning för hela landet” Skräddarsydd pool lokala transportbehov näringsliv och privatister
Visionen: Hållbara transporter, -ställ fossilbilen hemma (eller sälj!) Tillgänglighet Attraktivt (el)Fordon finns Tjänstelösning Användarbehov Behov och möjlighet: Nya mobilitetstjänster med energieffektiva och anpassade lätta elfordon Integregra behov jobb/privat, erbjud mervärde för båda
Bakgrund till projektet Idén föddes på IKEAs konferens “Elbil för folket” Fossiloberoende 2030 Satsningar i Världen: Autolib, Car2Go, etc Förbättringsmöjligheter IKEA i Älmhult och i Botkyrka Kommun Finansiering förstudie “Demonstrationsprogram för Elfordon”
Projektpartners KTH Projekt/processledning, Forskning: behovsanalys, Tjänstedesign, Trafikflöden, Lättviktsfordon IKEA Demosite1: ”Kund” och ”problemägare” Botkyrka Demostite2: ”Kund” och ”problemägare” Hertz Affärsutveckling/affärsmodell: Mobility mgmt Seamless Mobil/webb-baserade betal/bokningssystem Gröna Bilister Ideutveckling, omvärldsanalys, publicitet EcoTraffic Dataanalyser: användarbehov och miljönytta
Förstudien Lösning som studeras: Miljö-och användarvänlig bilpoolstjänst med små elfordon: skräddarsydd, flytande och multibrukare Mål med förstudien: Underlag för demoprojekt Tjänstemodell Miljönyttan Affärsmodell Kommunikation av resultat ”En ansökan inlämnad för demoprojekt”
Miljöarbete ”People and planet positive” Många lösningar testade PROBLEMET: Personalens transportbehov dagtid
Botkyrka kommun Stark förankrad miljöprofil 86.000 invånare Stad i norr o landsbygd i söder Tumba centrum och Tullinge centrum knutpunkter PROBLEMET: Gigantisk pendelparkering mitt i centrum är full MÖJLIGHETEN: Pendelresande och dagtida brukare korta resor
Två cases: IKEA Älmhult & Botkyrka Kommun Förutsättningar: Koncentrerade noder i landsbyggds kontext Önskar uppnå: LÄMNA BILEN HEMMA Morgon/kvällsbehov och dagbehov Korta transporter, 2-10km Tjänstebilpool finns redan Möjligheten: Flexibel flytande mulitbrukarpool kan vara den saknade ”pusselbiten”
Tjänstemodell för flytande flexibel lättfordons pool Fordonsdygnet Maximera utnyttjandet -”Plåten ska rulla” Multibrukare ”Flytande” pooltjänst, diffusa/inga noder Dag: Tjänstefordon, lågt laddbehov Natt: Fodervärd, laddas Användarflört: ”Cool”/”Nytt”, ekonomi, miljö
VAD MENAR HAN EGENTLIGEN?? Berättelse: Scenario med Personas
Projektet ”in action”
Slutsatser Samverkan ger oanade resultat Rätt grupp är centralt Lätta elfordon i bruk pool är nästa steg Demoprojekt ”LEV-pool demo” Skräddarsydd pool lokala transportbehov näringsliv och privatister Tack för ekonomiskt stöd från:
Appendix: Kan va bra att ha slides
FILM: Autolib i Paris http://www.youtube.com/watch?v=Xpv2fm98X24
Exempel: Autolib
Exempel: Autolib Små specialdesignade elbilar Hög täthet, många P-platser, lätt få och bli av med bil Integrerat i bilens GPS Synligt på gatan Systemtänk för hög tillgänglighet Abonnemang för flergångsanvändare ”prova en första gång” = en dag gratis Betala för körda minuter, 30 min=6 Euro Modell som bygger på att 4 användare per dag (Dyrare per minut vid längre körning) Endast 30 minuters framåtbokning
Botkyrka kommun och deras ”problem” som vi skulle kunna lösa Botkyrka kommun: 65000 innevånare, Norra delen=tätort och transportstråk, Södra delen glesbygd. Länk: <https://maps.google.se/maps?f=q&source=s_q&hl=sv&geocode=&q=botkyrka+kommun&aq=&sll=59.246926,17.962646&sspn=0.402368,1.234589&vpsrc=6&t=h&ie=UTF8&hq=&hnear=Botkyrka&ll=59.224448,17.7388&spn=0.201317,0.878906&z=11&iwloc=A 15% av innevånarna tar bilen till Pendlarparkeringen och det blir fullt där. Sen står bilen där oanvänd hela dagen. Samtidigt har kommunen och andra verksamheter behov av fordon för att uträtta transporter tillhandahålla mobilitet under dagen. Kan detta kombineras? Kan vi då minska pendlarparkeringarnas yta eller öka andelen som pendlar?
IKEA Älmhult deras palett av ”problem” som vi skulle kunna lösa IKEAs miljösatsning ”People and Planet Positive” http://www.youtube.com/watch?v=E4RbtlDit_A IKEA älmhult: 5000 anställda, 1,5 – 3 km avstånd mellan kontoren/noderna och till centralstation, redan egen bilpool och egna cyklar och bussar. Kart-Länk Älmhult: Kartlänk Älmhult: https://maps.google.se/maps?q=maps+%C3%A4lmhult&ie=UTF-8&hq=&hnear=0x46512cb0b53b851d:0xd4a24d03d1c6a8e4,%C3%84lmhult&gl=se&ei=COGFUpf1F8aG4gSNjIH4AQ&ved=0CC8Q8gEwAA Hur bibehålla mobilitet när avstånd ökar och hur få folk ställa egna bilen hemma? Många möjliga transporterbjudanden för detta probekt.
Processen framåt Vi ses alla på Startmötet som vi leder. Vi ses alla på Startmötet som vi leder. Alla funderar på kammaren, vi mest. Vi åker ut och besöker de andra för att få input och diskutera möjligheter. Vi förbereder Workshopen Gemensam Workshop. Vi arbetar fram ett förslag på syntes i dialog med de andra. Gemensamt möte för att diskutera syntesen. Vi skriver ansökan i dialog med de andra. Ansökan skickas in.