Teknikdalen, Borlänge, 2014-05-20 Fossiloberoende fordonsflotta 2030: transporternas del i Dalarnas energiomställning Hållbara transporter, Teknikdalen,

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Lena Liljebäck Arbetsförmedlingen Generationsväxlingen
Klimatsmart upphandling av fordon och transporter ”Ställ miljökrav”
Styrmedel för biodrivmedel samt utblick mot EU
HVDC och bilder Vilken är politikens roll i en starkt föränderlig energimarknad?
Seminarium 26 november 2013 Maria Khorsand, vd SP Sveriges Tekniska Forskningsinsitut och ordförande i rådet.
Hastighetens påverkan på koldioxidutsläppen
Parkeringspolicy för Göteborgs Stad antagen av KF
Enhetschef Fastighetsutveckling
Vilka mål har EU på miljö-, energi och transportområdet?
Regionalt mobilitetskontor & Exempel på projekt som gett resultat.
Den här presentationen går igenom hur energin, klimatet och tillväxten hänger ihop. Den beskriver hur utsläppen globalt sett har ökat kraftigt de senaste.
Kalmar län Workshop om persontransporter 29 april 2010.
Med ambition att bidra till en svensk fordonsflotta oberoende av fossila bränslen 8 maj, 2012.
nooil. Fossilbränslefri region Klimatmål för regional utveckling
Växjö en mångkampare inom hållbarhet Europas grönaste stad
[Byt ut Avfall Sverige mot egna organisationen alternativt svensk avfallshantering där så är lämpligt.]
Energi- och klimatstrategi för Västerviks kommun Antagen vid Kommunfullmäktiges sammanträde
Regionala miljömålsdagen 8 juni 2011 Lars Nyberg.
Från utspridd till samlad myndighetsutövning i transportsektorn
Fossilbränslefri region
Norrbottens energikontor AB (Nenet) Ulrika Lundberg Projektledare nenet.se.
Handlingsprogram för hållbara transporter Handlingsprogram för hållbara transporter är ett program för tillväxt och utveckling i.
Västra Götalandsregionens handlingsprogram för energi
EU;s sammanhållningspolitik Ny strategi Europa 2020 ersätter Lissabonstrategin Tillväxt o sysselsättningsstrategi Fokus på smart, hållbar och inkluderande.
Uthållig kommun – ett verktyg för att nå målen 22% av landets kommuner 100% av länets kommuner Kalmar nationellt pilotlän.
Bidra till en hållbar tillväxt i Kalmar län – fler jobb och mer export göra att Kalmar län år 2030 inte har några nettoutsläpp av fossil koldioxid effektivisera.
Välkommen! S eminarium om energieffektivisering i fastigheter Oskarshamn 10 mars 2010.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 EU 2020 Smart och hållbar tillväxt för alla Smart specialisering Ökad fokusering Ökad koncentration.
Elens roll i framtida transporter Håkan Sköldberg,
Mål för vind/förnybar energi Lars Andersson, chef för Energimyndighetens vindenhet.
Den ljusnande framtid är vård
1 Alarik Sandrup Energipolitisk expert Lantbrukarnas Riksförbund (LRF) Drivkrafter inom den internationella klimat- och energipolitiken.
…och hur kan vi använda det? …och få ut det till andra?
Anpassning – brett arbete som spänner över hela samhället Länsstyrelserna regionalt ledarskap –Samordna arbetet på regional nivå med anpassning till ett.
Handel med utsläppsrätter utanför EU ETS
Aktuella bränslen för tung trafik
Thore Sahlin Ordförande Svensk Fjärrvärme
Näringsdepartementet Fossiloberoende fordonsflotta Utredningen Remissutfallet Det fortsatta arbetet.
Färdplan 2050 Viktor Rydell. Global nivå Vid FN:s klimatkonferens i Cancún 2010 åtog sig alla industriländer att ta fram nationella långsiktiga strategier.
Stolpe in för elbranschen? Henrik Wingfors Svensk Energi Hållbara transporter.
Tankar om vad som finns i tanken 2020
Vi räddar klimatet… och bilen! Regionförbundet Örebro 13 november.
Viktiga händelser Förstärkning Tillsättning av miljösamordnare 50% nov Tillsättning av folkhälsosamordnare 50% feb Uppdrag Undersöka,
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Klimathotet Krympt global ekonomi - med 51 tusen miljarder kronor Svåra översvämningar (höjda havsnivåer) Vattenbrist, torka, ökenutbredning Oförutsedda.
Att stödja övergången till en koldioxidsnål ekonomi inom alla sektorer
Val av transport till resmålet.
Budgetunderlag Samrådsmöte,
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
Chalmers, Energi och miljö, Fysisk Resursteori
Byggsektorns resursanvändning
IEA och IPCC hävdar att de fossila bränslenas användning kommer att öka.
1 Strategier för minskad klimatpåverkan - framtidsbilder för markanvändning på landsbygden Rebecka Milestad, Åsa Svenfelt & Kalle Dreborg.
Respect Hållbarhet och klimat Otto During Mirja Harryson.
Länsträff Miljö och hälsoskyddshandläggare Västerås den 27 maj 2008 Klimat- och energistrategi för Västmanlands län -ett regeringsuppdrag.
Energieffektiviseringsstöd, Pilotlänsuppdrag, Färdplan 2050 och Klimatsamverkan Skåne.
Hur mår Halland? Sofia Frising miljömålssamordnare
Färdplan 2050 – ett Sverige utan klimatutsläpp. Nationell färdplan till 2050 Klimatvisionen Sverige ska ha en hållbar och resurseffektiv energiförsörjning.
Europa 2020 Sabine Mayer. Utmaningar Ekonomiska krisen Arbetslöshet Fattigdom Högutbildade kvinnor måste välja mellan jobb och familj Lågt barnafödande.
Västra Götalandsregionens nya handlingsprogram
1 Ett hållbart transportsystem - vad bör göras i Örebro? Per Elvingson, Programkansli samhällsbyggnad Örebro kommun, ,
Miljödepartementet Fossiloberoende fordonspark 2030 Leif Holmberg Politiskt sakkunnig Miljödepartementet.
Arrangerat av Klimatsamverkan Skåne, ett samverkansorgan i klimatfrågor mellan Region Skåne, Kommunförbundet Skåne och Länsstyrelsen Skåne. Fossilfrihet.
Skogsindustrins syn på satsningen på förnyelsebara bränslen Karolina Boholm, Rådgivare Transportpolitik, Skogsindustrierna Skogsindustriernas Årsmöte
Biodiesel Lennart Sjögren Lennart Sjögren Analys & Utveckling AB.
Produktion, handel och transport
Energi- effektivisering Järnväg Laila Einarsson
Teknikdalen, Borlänge, Fossiloberoende fordonsflotta 2030: transporternas del i Dalarnas energiomställning Hållbara transporter, Teknikdalen,
Ställ krav för klimatsmartare godstransporter Sektorn Håkan Johansson Nationell samordnare klimatfrågor
Presentationens avskrift:

Teknikdalen, Borlänge, 2014-05-20 Fossiloberoende fordonsflotta 2030: transporternas del i Dalarnas energiomställning Hållbara transporter, Teknikdalen, Borlänge, 2014-05-20 Thomas B Johansson

Uppdraget i korthet Identifiera åtgärder och styrmedel så att viktiga steg tas mot en fossiloberoende fordonsflotta 2030 i linje med visionen om fossilfri trafik 2050 Ge begreppet fossiloberoende fordonsflotta år 2030 en innebörd som ett steg på vägen mot visionen för 2050 Styrmedlen skall vara samhällsekonomiskt kostnadseffektiva och förenliga med EU:s regler Redovisas 16 december 2013

Utredningens arbete Håkan Johansson, huvudsekreterare (från 2013-10- 08 då han efterträdde Per Kågeson) Hillevi Hejenstedt, Kristina Holmgren, Olle Hådell, Lina Jonsson, Jonas Westin, Per Wollin (Sekretariat) 23 Sakkunniga 5 Expertgrupper med totalt ca 60 experter 30 beställda underlag.

“Fossiloberoende fordonsflotta” Vägtrafikens fordon: bilar, bussar, lastbilar och andra vägfordon “vägtransportsystem vars fordon i huvudsak drivs med biodrivmedel eller elektricitet” Indirekta utsläpp är inte inkluderade, dock tillämpas livscykelperspektiv

Undersök fem åtgärdsområden för att se hur långt åtgärder skulle kunna leda mot fossiloberoende: Stimulerad fortsatt positiv samhällsomställning med minskade och effektivare transporter som följd Infrastrukturåtgärder och byte av trafikslag Effektivare fordon och ett energieffektivare framförande av fordon Eldrivna vägtransporter Biodrivmedel

Vägtrafikens användning av fossil energi med och utan åtgärder (TWh)

Personbilarnas (vänster) och stadsbussarnas och distributionsbilarnas (höger) trafikarbete fördelat på olika framdrift i åtgärdspotential A

Några viktiga trender: IT utvecklingens alla dimensioner Resfria möten Hälsofrågor, inkl cykel och gang Tätare och attraktivare städer Ökad kollektivtrafik Körkortsinnehav “peak car”? .....

Andel körkortsinnehavare i olika åldersgrupper 1990–2010 (Procent) Källa: Transportstyrelsen (delvis opublicerad statistik).

Utredningens förslag Lagtexter, med kommentarer Förslag som behöver utredas ytterligare något Utredningar Inriktning, tex av stadsmiljöutveckling

Styrmedel för transportsnålt samhälle Nationell politik för hållbar stadsutveckling Stadsmiljömål och stadsmiljöavtal Förändrade planeringsdirektiv till Trafikverket Möjlighet för kommunerna att ställa krav på transportplan Höjd drivmedelsskatt för dieselbränsle (för att jämställa med skatten på bensin) Förändrat regelverk som tillåter längre och tyngre lastbilar på delar av vägnätet Kapacitetsutbyggnader i järnvägssystemet

Energieffektivare fordon inom EU, 2001 - 2013

Energieffektivare fordon Två alternativa paket med karaktär av bonus-malus som skall leda till att nya personbilars utsläpp av koldioxid är högst 95 g/km år 2020 (med motsv. krav på lätta lastbilar) Registreringsskatt och miljöpremier med eller utan viktsdifferentiering samt höjd förmånsbeskattning för nya fordon Fortsatt utveckling av fordonsskatt och supermiljöbilspremier i kombination med koldioxiddifferentierat förmånsvärde Båda paketen innehåller delar som stimulerar marknaden för alternativdrivna fordon (el, laddhybrider, gas och etanol) Energimärkning av personbilar och lätta lastbilar Miljölastbilspremie Demonstrationsprogram för energieffektiva tunga fordon m.m.

Styrmedel för elektrifiering av vägtrafiken Krav på att bygga eller förbereda för laddplatser i samband med nyanläggning av parkeringsplats Statligt stöd till normalladdning och utredning om stöd till snabbladdning Statlig medfinansiering till elektrifiering av kollektivtrafik Innovationsupphandlingar av korta sträckor av elektrifierad väg som underlag för beslut om elektrifiering av delar av vägnätet inom ca 5 år Ingen trängselskatt för helelektriska lätta lastbilar och tunga miljöfordon Nationella samordnare för elektrifiering (2 st)

Skogsbränsletillgång, tillväxt och skördenivå i svensk skog idag Börjesson, Lundgren, Ahlgren & Nyström (2013)

Svensk potential* för ökad biomassaproduktion (TWh / år) * (Inklusive tekniska, ekologiska & ekonomiska begränsningar, exklusive dagens använding) På kort sikt På lång sikt (30-50 år) GRenar Och Toppar (GROT) från slutavverkning 3-10 10-17 Stubbar från slutavverkning 19 27 GROT från gallring 7-8 11-12 Klen stamved från röjning 2 3 Massaved – överskott (50% av nuvarande mängd till tidningspapper) 5-7 Stamved – generellt ökad tillväxt (75) GROT och stubbar – BehovsAnpassad Gödsling (BAG) på 5% skogsmark 4-5 Stamved - BAG (22) Mix av energigrödor på nuvarande trädesareal om 150 000 ha Mix av energigrödor på överskottsmark i form av vallodling om 250 000 ha 7 Snabbväxande lövträd på nedlagd jordbruksmark motsvarande 100 000 -200 000 ha 2-6 Halm 4 Avfall till biogas 3-5 Sammanlagt 54-67 80-96 (177-195) Börjesson, Lundgren, Ahlgren & Nyström (2013)

Produktionskostnader (dagens & framtida kommersiella anläggningar) Börjesson, Lundgren, Ahlgren & Nyström (2013)

Biodrivmedel För att öka användningen: Utvecklad kvotplikt För att få fram ny teknik och använda nya råvaror: Regelverk för vissa biodrivmedel (prispremiemodellen) Båda förslagen är väl utvecklade men behöver utredas vidare i vissa detaljer Nationell samordnare för att underlätta introduktionen av biodrivmedel.

kvotplikt fram t o m 2019 enligt regeringens förslag men utred vidare höjda nivåer 2017, 2018 och 2019. efter 2020 ett mer omfattande kvotpliktsystem där även rena och höginblandade biodrivmedel är inkluderade och med möjlighet till handel samt att kvotplikten baseras på minskning av växthusgasutsläpp.  

ny teknik som utnyttjar nya råvaror biodrivmedel från avfall, biprodukter, cellulosa, lignin och hemi-cellulosa Risker: tekniska, politiska, oljemarknad, produktmarknad, finans, råvaror ….

prispremiemodellen Syftar till att minska politiska och oljemarknadsrisker för producenter och övervinna initialt höga kostnader regelverk som garanterar en prispremie på produktionen av drivmedel under de första 12 åren av en anläggnings produktion Prispremien är skillnaden mellan ett i förväg fastställt riktpris och priset på dieselbränsle i N Europa, inkl. koldioxidskatt Riktpriset trappas av mot noll 2025 Prispremien betalas av drivmedelsdistributörerna i proportion till sin försäljning Innebär ett något förhöjt drivmedelspris under den tid modellen är i bruk Producentens intäkt blir produktens marknadspris + prispremien

Långsiktig utveckling av vägtrafikens beskattning Den maximala åtgärdspotentialen ger en minskning användningen av fossila bränslen med 90 procent och energianvändningen med 60 procent till 2030 jämfört med 2010 Skulle ge ett skattebortfall från drivmedel på 36 miljarder 2030 Trots dyrare drivmedel, som mest 2 kr per liter för dieselbränsle, minskar körkostnaderna Drivmedelsskatter ger allt sämre styrning och avspegling av kostnader för transporter En utredning bör behandla kilometerskatter för såväl lätta som tunga fordon liksom en höjning av koldioxidskatten för att bättre avspegla verkliga kostnaderna

Användning av fossil energi efter åtgärder

Samhällsekonomi Kraftig minskning av användning av fossila bränslen är förknippat med ökade kostnader initialt. Långsiktigt innebär det dock lägre kostnader. Kostnaderna hålls nere genom att prioritera styrmedel som stimulerar en samhällsutveckling som leder till effektivisering och minskade behov av transporter samt genom energieffektivisering av fordon och användning. Inom varje åtgärdsområde hålls kostnaderna nere genom satsning på FoU, tydlig och långsiktig klimat- och transportpolitik och kraftfull internationell samverkan. Effektivare fordon leder till lägre körkostnader trots något högre pris för drivmedel per energienhet. Till detta tillkommer kilometerskatter och ett högre pris på koldioxid (som föreslås utredas). Synergier med andra samhällsmål; minskade luftföroreningar, minskat buller, bättre tillgänglighet, förbättrad trafiksäkerhet, etc.

Statsfinanserna Höjd skatt på dieselbränsle, ca 3 mdr SEK/år 2015-2020, därefter ca 3.5 mdr SEK/år, netto Kraftigt minskade skatteintäkter på sikt när effektivare fordon minskar drivmedelsbehovet, ca 36 mdr SEK/år (2030) Förslagen med bonus-malus karaktär medför i stort sett ingen direkt påverkan på statsfinanserna, men viss osäkerhet finns Höjt förmånsvärde, ca 2.6 mdr SEK/år för stat, kommuner och landsting Prispremiesystemet medför att biodrivmedel som producerats med dess hjälp betalar energiskatt, och på sikt kommer en ökande andel av biodrivmedlen att göra detta, 2-3 mdr SEK/år Kostnader för miljölastbilspremier ca 120 milj SEK/år Befrielse från trängselskatt för miljölastbilar och vissa eldrivna lätta fordon, 30 milj SEK/år Stadsmiljöavtal, bör utredas, kanske 30 mdr SEK (2014 – 2025)

Klimatrådet Ett nationellt råd för minskad klimatpåverkan från vägtrafiken i syfte att samordna och engagera berörda intressen Berörda myndigheter, de nationella samordnare som utredningen föreslår för elektrifiering (2 st) och biodrivmedel, företrädare för Sveriges kommuner och landsting samt berörda branscher och andra intressen, inklusive akademi och forskning. Med inspiration från det nationella trafiksäkerhetsråd som Vägverket bildade i mitten av 1990-talet.

Systematiskt utnyttjade synergier Stora delar av svensk industri har kompetens i världsklass och kan både bidra till och dra nytta av ett målmedvetet klimatarbete Genom att ge förutsättningar för svensk processindustri att utveckla avancerade biodrivmedel kan utbudet av fossilfri energi ökas Svensk fordonsindustri har lösningar för energieffektivisering, motorer för biodrivmedel och elektrifiering. Det är viktigt att fortsatt främja den utvecklingen.

Tillbaka till helheten: andra nyttor Tryggare energiförsörjning Fler arbetstillfällen Förbättrad tillgänglighet Mindre emissioner av luftföroreningar och buller Ökad fysisk aktivitet och förbättrad hälsa Ökat underlag för kollektivtrafiken Minskat markanspråk för transporter Ökad social integration och jämställdhet Högre trafiksäkerhet Långsiktigt lägre kostnader

Tack!