Budget 2013 verbal version Underlag för budgetarbetet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Samhällsekonomi 2.
Advertisements

Budget för år 2010 och plan för åren
REVIDERAD BUDGET Kommunledningskontoret
Budget Umeå universitet 2014 inkl. ekonomisk plan 2015–2016
Budgetberedning Budgetuppföljning Tomelilla Industriaktiebolag.
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
Lönsamhet i produktionsförbättringar
VISION Kommunplaner – strategisk planering
B UDGET 2013 Borgholms kommun. B UDGETPROCESSEN Målsättning Budget klar innan årsskiftet enligt ny fördelningsmodell Kommunstyrelse 6 november Extra KSAU.
Dialogmöte 30 september DIALOGMÖTE 30 SEPTEMBER 2009 av ekonomichef Kjell Fransson.
Verksamhetsförändringar 2012
Välkomna 1. SH Ekonomi Resultat 2010 Sysse Hardenby Distriktskassör
Budgetpropositionen för 2013 Bertil Holmlund Nationalekonomiska institutionen Uppsala universitet Nationalekonomiska föreningen 24 september 2012.
Externredovisning Vi fortsätter där vi slutade sist…
Bokslutsprocessen Högskolan
Ulf Svensson/KLK/ Ramminskning 2010/Total nettokostn. Steg 1 och steg 2 Ulf Svensson/KLK/
Lilla Edets Kommun Växtkraft Välbefinnande Stolthet Identitet.
Tillväxtanalys uppdrag Bl.a. analysera förutsättningar för utveckling och hållbar tillväxt i olika delar av landet, inklusive tillgänglighet till kommersiell.
Syfte Att belysa den framtida befolkningsutvecklingen och vilka finansiella konsekvenser det medför vid den kvalitet och omfattning av kommunal service.
Budgetprincip Vårt förslag på budgeten läggs som resultat av den verksamhet som vi önskar. Vi anpassar inte verksamheten utifrån befintliga resurser. Grundläggande.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
Konkurrensutsättning – vilka möjligheter finns det?
F10 Företagets lönsamhet, finansiering och tillväxt
Ekonomirapporten. April 2014
Oktoberrapport Oktoberrapport
Budgetramar inför 2014 Ekonomin inför 2014 Anvisningar – Ramar Budget 2014 Ekonomisk plan
Kommunfullmäktige 16 juni 2010 Budgetförslag för
Månadsbokslut oktober, 2010 Nacka kommun Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2009/234/041.
Budgetdagen februari 2014 Annika Wallenskog.
Projektekonomi a. Projektering/konsultstöd resultatpåverkande 2011 ( : -) I årsredovisningen 2011 togs en kostnad om : - som projektering/konsultstöd.
1 Pension & omställning 10 februari Informationsmöte scenkonstpensionerna  Inledning  Avvecklingen av Pisa (SPV)  Förhandlingar om nytt system.
1 Munkedal 2009 Sveriges Kommuner och Landsting Signild Östgren Leif Klingensjö.
Ekonomisk information och extern redovisning
Årsredovisning 2003 – utdrag. Positivt resultat för tredje året i rad Resultatet 115 mkr 94 mkr bättre än förra året 43 mkr bättre än budget Beställda.
Budget Budgetförutsättningar 2014 ”Borgholmsmodellen” 1/3, 1/6, prioriteringar Verksamhetsnettot Antal invånare (10634) Ekonomiska utveckling Världen.
Redovisningens kretslopp
Budget 2014 Stockholms läns landsting Maj 2013
Budgetdialog budgetberedningen – barn- och utbildningsnämnden
Ekonomiska förutsättningar Den ekonomiska utvecklingen Kvartalsrapport januari-mars 2013 Investeringsbudget
Investeringsplan år Investeringsplaner fastställs av Kommunfullmäktige Förvärv Bostadsrätter: 1937tkr 533 tkr Reinvesteringar:87014tkr48948tkr.
Vad kostar verksamheten i din kommun 2009 Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2010/
Vad kostar verksamheten i din kommun Vad kostar verksamheten i din kommun 2010 Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2011/
Ekonomirapporten. December 2014 Diagrammen.. 1 Resultat i kommuner och landsting Miljarder kronor Ekonomirapporten. December 2014.
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
Julibokslut, 2009 Nacka kommun Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2008/225.
Marsbokslut, 2009 Nacka kommun Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2008/225.
Budgetberedningens förslag
Oktoberbokslut, 2009 Nacka kommun Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2008/225
Ekonomirapporten. Oktober 2015 Diagrammen. Ekonomirapporten. Oktober
Budget UTGÅNGSLÄGE Budget 2016 UTGÅNGSLÄGE OCH FÖRUTSÄTTNINGAR Kraftig befolkningsökning Extremt lågt (obefintligt!) ränteläge Några år med låga.
Kommunfullmäktig budgetförslag Ekonomiska förutsättningar 2 Den ekonomiska trenden är positiv i staden Stora investeringar pga befolkningsutvecklingen,
Fortsatt arbete med SUHF- modellen HfR-seminarium HfR Redovisningsråd/HfR-seminarium
Det är aldrig roligt att spara Genom att ta tag i problemen skapar vi en bättre framtid!
Ekonomi beslut om inriktning, omfattning och finansiering ska fattas av folkvalda.
God ekonomisk hushållning
Balanskravsresultat, mkr
Länspensionärsråd och tillgänglighetsråd
Information på Uppföljningsmöte
Delårsrapport Augusti 2017 Barn- och utbildningsnämnden
Tertialbokslut 1, 2009 Nacka kommun Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2008/225
Direktiv till Budget
Kommunakuten 16,8 mkr Budget ,5 mkr Budget ,8 mkr
Överförmyndar-nämnden
Ekonomi Tillbakablick Tillväxten och dess utmaningar Arbeta smartare.
Demokrati Kommunens verksamhet beslutas av politiska församlingar, gemensamma angelägenheter och beslut om inriktning, omfattning och finansiering ska.
Information på Uppföljningsmöte
Budget 2017 Förändringar och budgetförutsättningar
Sammanställning Område Vad? Besparing helår Tkr Utbildning
Verksamhetsplan med budget 2019:
Budgetprocessen Okt 2018 – direktiv Feb 2019 – ram presenteras
Presentationens avskrift:

Budget 2013 verbal version Underlag för budgetarbetet Kort omvärldsanalys Karaktärsdrag för vår budget Driftbudget Investeringsbudget Resultaträkning Finansplan 12 05 14

Underlag för budgetarbetet MP:s politik på alla plan, riks-, regionalt- och lokalt Kort omvärldsanalys Chefs- och Ledningsgruppens budgetförutsättningar Vår egen budgetberednings arbetsmöten Inledande informationsmöten (3) med representanter för alla partier och viss förvaltningspersonal som deltagare Detaljerad diskussion med ekonomichefen Möte med MP Sölvesborg rörande SBKF, 12 05 11 Möten (4) med vissa verksamhetschefer och förbundschefen för SBKF

Kort omvärldsanalys Fortsatt osäkerhet gäller, inte bara om den övergripande ekonomiska utvecklingen i omvärlden, utan också vad gäller regeringspolitiken till följd av den parlamentariska situationen. Regeringen förlorar, mer frekvent än tidigare, viktiga omröstningar i riksdagen. På det lokala planet ser vi Ivöstrands-projektet som en betydande osäkerhetsfaktor och hänvisar då till de frågetecken vi anfört i kommunfullmäktige. Sysselsättningens utveckling, med allt oftare förekommande varsel, är en faktor som stämmer till eftertanke.

Karaktärsdrag för vår budget arbetslösheten för ungdomarna * äldreomsorgens(hemtjänst, särskilt boende, boende på institution och viss sjukvård) utformning, organisation och utförande försörjningsstödets utveckling bevakas noga barnomsorgen byggs ut i enlighet med förskoleplanen befolkningsutvecklingen värderas som indikator på hur rätt vår samlade politik är personalresurserna i skolan analyseras, vi vill där se ett tydligt socio-ekonomiskt tänkande intensifierat samarbete mellan kommunens omsorgsverksamhet, AME och AF beredningarnas nuvarande resurser utgör hinder för dem att fullgöra avsedd inverkan kommunens utveckling skattesatsen lämnas oförändrad utnyttjandegraden (verksamheternas kostnad/skatter+ bidrag)= 99 % * MP Bromölla arbetar med ett särskilt åtgärdsprogram

Driftbudget 2013/1 Gemensam service konsultmedverkan( ≠ upphandling av kompetens) minimeras posterna för oförutsedda behov hos KS och KF måste, med den ovan påtalade osäkerheten, budgeteras väsentligt högre medel för beredningarna måste avsättas för att få dem i avsedd funktion anslaget för KS dimensioneras upp med belopp reserverade för deltagande på KOMMEK antalet utvecklingssekreterare minskas jämfört CoL: förslaget med 2.0 tjänster enskild väghållning i tätorterna ersätts med kommunal upphandling, statsbidrag delfinansierar medel för marknadsföring av Ivöstrand allokeras hos BFC AB ekonomisystemets installation och implementering drar högre kostnader än vad CoL angett i sitt förslag upphandlingsfunktionen flyttas till SBKF alt. till interkommunal samverkan med Karlshamn, Olofström och Sölvesborg diariet görs tillgängligt på kommunens hemsida

Driftbudget 2013/2 Stöd och Omsorg Socialsekreterare (0,5 tjänst)med särskild uppgift att hantera försörjningsstöd Försörjningsstödet förs kontomässigt över till Kommunstyrelsen m.h.t. dess opåverkbarhet Behovet av trygghetsboenden i kommunens yttre tätorter utreds Tillväxt och Utveckling lokaltrafikens driftkostnader ökar oavsett utförare odlingslotterna i ordningsställs mätningsverksamheten upphandlas datorer och läsplattor är för oss förbrukningsinventarier

Driftbudget 2013/3 Kultur och fritid Bromölla Musik- och Teaterförenings anslag ökas 20 % Politik fasta arvoden reduceras med 15 % och kommunal- resp. oppositionsråd läggs samman till 1.0 uppdrag Överförmyndarnämnden avvecklas Kommunalförbundet (SBKF) Sommargymnasium Praktikjobb i kommunen harmoniserade med gymnasiestudier/vuxenutbildning i SBKF Upphandlingsfunktionerna i ägarkommunerna övertas av SBKF alternativt av existerande interkommunal samverkan

Investeringsbudget 2013/1 Gemensam service ekonomisystemets anskaffningskostnad måste sättas till minst 4000 tkr investeringsobjekt som påverkas av händelseförloppet avseende Ivöstrand samordnas med det objektets investeringstakt reparationen av duschrummen i byggnaden på Strandängens idrottsplats måste ske med större fermitet än vad som är sagt i CoL-förslaget

Investeringsbudget 2013/2 Tillväxt och Utveckling satsningen (2600 tkr) på rastplatsen Skåneporten ifrågasätts av oss vi godtar kostnadsbedömningen för personalbyggnaden på Åsen om den inrymmer lokal för återvinning av säljbara nyttigheter för cykelvägen till Allarp bör alternativ sträckning prövas Allarpsvägen bör förbättras men det skall det göras med minst ett öga på cykelvägens sträckning mätningsbilen utgår, inkluderas i avtal med antagen entreprenör miljöstationer; förbättringar avseende belysning, asfaltering och inbyggnad erfordras vattenrutschbanan får inte plats i vår budget för 2013

Investeringsbudget 2013/3 Utbildning konvertering av mottagningskök till tillagningskök, minst 2 per år renovering av taket på Gualövs skola tidigareläggs till 2012 Stöd och Omsorg Persondatorer är förbrukningsinventarier och förs därför till driftbudgeten Kultur Konsthall i Köpmannen, finansieras av AB Bromöllahem Politik mikrofoner på borden i plenisalen, hjälpmedel för replikskiften innebär bättre ordning datorer och läsplattor bokförs i driftbudgeten eftersom vi betraktar dessa som förbrukningsinventarier MP sätter frågetecken för Ivöstrand och där planerade investeringar. Vår avvaktande hållning kvarstår tills tveksamheten eliminerats

Resultaträkning 2013 Resultatbudget 2013 - 2016 2012-04-26 2012 KF 2014 2015 2016 Verksamhetens intäkter Verksamhetens kostnader varav årets nyintjänade pens Varav utbetalningar av pens Nettokostnader före avskrivn -524 270 -553 230 -568 700 -588 550 -589 500 Ökning av semesterlöneskuld -800 -1 000 Avskrivningar -21 100 -23 000 -24 000 Verksamhetens nettokostn -546 170 -577 230 -593 700 -613 550 -614 500 Skatteintäkter 447 820 472 004 489 468 510 516 532 468 Slutavräkning 2 284 1 Kommunal fastighets avgift 19 405 19 730 19 964 20 211 Tillfälligt konjunkturstöd Inkomstutjämning 108 420 113 606 115 508 118 235 120 739 Kostnadsutjämning -10 648 -9 649 -9 672 -9 695 -9 711 Regleringsavgift/bidrag 6 177 2 994 62 -3 816 -7 072 LSS-utjämning -15 978 -15 623 -15 661 -15 699 -15 724 Finansiella intäkter 3 630 3 725 3 820 Finansiella kostnader -4 600 -7 700 -9 220 -8 500 Resultat före extraord poster 10 340 1 858 569 1 521 Extraordinära intäkter Extraordinära kostnader Årets resultat Nettokost andel av sk o stb 98,0 99,0

Finansplan 2013 Finansieringsbudget 2013 - 2016 2012-04-26 2013 2014 2015 Årets resultat 1 858 569 1 521 Avskrivningar 23 000 24 000 Försäljning av anläggningstillgångar Minskning av långfristiga fordringar Ökning av långfristiga skulder 82 000 19 000 Summa tillförda medel 106 858 43 569 25 521 Nettoinvesteringar 107 345 44 155 25 190 Ökning av långfristiga fordringar Minskning av långfristiga skulder Summa använda medel Förändring rörelsekapital -487 -586 331

Åtgärdsprogram (utkast) för att motverka ungdomsarbetslösheten Praktikjobb inom kommunens förvaltningsområde kombinerat med gymnasiestudier och/ eller i kommunalförbundets (SBKF:s) regi där praktikjobbets karaktär harmoniseras med kursvalet i gymnasiet/Komvux Sommargymnasium Stipendier avsedda för utlandsstudier Lokaltrafik anpassad till gymnasieungdomarnas tider Förhöjt antal feriejobb

Tillägg till Budget 2013 utnyttjandegraden (verksamheternas kostnad/skatter+ bidrag)= 99 % anslag till Kommunstyrelsen för oförutsedda behov 1.0 mkr anslag till Kommunfullmäktige för oförutsedda behov 5.0 mkr åtgärdsprogram för att motverka ungdomsarbetslösheten, se MP:s B 2013 verbal version medel för beredningarna måste avsättas för att få dem i avsedd funktion enskild väghållning i tätorterna ersätts med kommunal skötsel, statsbidrag delfinansierar ekonomisystemets installation och implementering, ramen ökas till 4,0 mkr upphandlingsfunktionen flyttas till SBKF alt. till interkommunal samverkan socialsekreterare (0,5 tjänst)med särskild uppgift att hantera försörjningsstöd Bromölla Musik- och Teaterförenings anslag ökas 20 % arvoden reduceras med 15 % och kommunal- och oppositionsråd minskas till 1.0 uppdrag Överförmyndarnämnden avvecklas miljöstationer; förbättringar avseende belysning, asfaltering och inbyggnad erfordras nettoramen för Driftbudgeten 2013 sätts till det belopp som anges i resultaträkningen för vårt budgetförslag B 2013 (553 mkr)