Matematik med föräldrar Stodeneskolan Sydpolen 1
Hur ska jag förklara? Välkomna till en kväll med matematik den 12 mars klockan 18.00. Vi kommer att diskutera och samtala om hur vi tillsammans kan hjälpa barnen på bästa sätt. Välkomna!
Vad styr skolans undervisning? Läroplanen, Lgr 11 Kursplanen skolverket.se
Centralt innehåll enligt läroplan från år 1 till 3 Taluppfattning och tals användning Naturliga tal och deras egenskaper. Hur positionssystemet kan användas för att beskriva naturliga tal. Naturliga tal och enkla tal i bråkform och deras användning i vardagliga situationer. De fyra räknesättens egenskaper och samband samt användning i olika situationer. Centrala metoder för beräkningar med naturliga tal, vid huvudräkning och överslagsräkning och vid beräkningar med skriftliga metoder och miniräknare. Rimlighetsbedömning vid enkla beräkningar och uppskattningar.
Algebra Geometri Matematiska likheter och likhetstecknets betydelse. Hur enkla mönster i talföljder och enkla geometriska mönster kan konstrueras, beskrivas och uttryckas. Geometri Grundläggande geometriska objekt, däribland punkter, linjer, sträckor, fyrhörningar, trianglar, cirklar, klot, koner, cylindrar och rätblock samt deras inbördes relationer. Konstruktion av geometriska objekt. Skala vid enkel förstoring och förminskning. Vanliga lägesord för att beskriva föremåls och objekts läge i rummet. Symmetri, till exempel i bilder och i naturen, och hur symmetri kan konstrueras. Jämförelser och uppskattningar av matematiska storheter. Mätning av längd, massa, volym och tid med vanliga nutida och äldre måttenheter.
Sannolikhet och statistik Slumpmässiga händelser i experiment och spel. Enkla tabeller och diagram och hur de kan användas för att sortera data och beskriva resultat från enkla undersökningar. Samband och förändringar Olika proportionella samband, däribland dubbelt och hälften. Problemlösning Strategier för matematisk problemlösning i enkla situationer. Matematisk formulering av frågeställningar utifrån enkla vardagliga situationer.
Förändringar i matematikundervisningen Från: Till: Räkna undersöka, förstå Så här är det lyssna, fråga, diskutera Traditionella läroböcker olika källor Färdiga procedurer lösa problem Ett svar flera svar Läraransvar lärar- och elevansvar Resultat processen Tyst enskild undervisning prata, undersöka Kvantitet kvalitet Svaret viktigast vägen dit också viktig Läxor i boken läxor, aktivitet Boken styr kursplanen och mål styr
Hur ska jag förklara? Gör inga uppställningar (algoritmer) ännu Rita hur du tänker, var generös med papper och penna Använd konkreta material; knappar, pengar, makaroner, stenar, tallinjen Rita inte bara en triangel eller en kvadrat utan visa även på en sådan form i rummet. Vid addition eller subtraktion, dela upp talen i talsorter Räkna subtraktion nerifrån och upp/bakifrån plus Träna överslagsräkning, är mitt svar rimligt? Träna dubbelt och hälften Jobba med huvudräkning och miniräknaren
Räkna med dina barn Varsågod - en broschyr från lärarförbundet som ni får ta med er hem Hur kan jag som förälder uppmuntra mitt barn i matematik? Ta till vara på vardagsmatematiken! www.skolverket.se
”Matematik är varken tråkigt eller svårt ”Matematik är varken tråkigt eller svårt. Du behöver bara organisera om lite av det du har i huvudet och redan kan. Ta sedan god tid på dig och pröva dig fram och tänk tvärtom ibland”. Kristin Dahl