Matematik med föräldrar

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Om de nationella proven i år 3 av Bettan Källgren
Talföljder formler och summor
Hur arbetar vi… …på Slöingeskolan?
- Grundläggande utbildning
Från mönster till algebra
Mattebanor År 5-6. Affären Skanna priset för 5 päron. Skanna priset för 4 lime. 5 päron kostar lika mycket som 4 lime och 1 guldpaket. Hur mycket kostar.
Föräldramöte 12 september 2011
Närvaro!!.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Processtödjare 16/
Matematik I Föreläsning
Matematik.
Mattebanor År 2-3.
hej och välkomna EKVATIONER Ta reda på det okända talet.
GYMNASIESÄRSKOLA GYMNASIE SÄRSKOLANS MATEMATIK NATURKUNSKAP
Mål och betygskriterier
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Välkomna 28/
Mål att uppnå och nationella prov för årskurs tre
Föräldramöte
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
1 Välkomna till föräldramötet läsåret År 2.
Välkomna till föräldramötet läsåret
Betyg och förmågor.
Nytt betygssystem.
Mattebana i Holmedal.
Nya utvecklingssamtal
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Vi undersöker kraft och rörelse
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Geometri Geo = jord Metri = mäta.
Informationsmöte Furulidsskolan VÄLKOMNA! Furulidsskolan - med målet i sikte -
Skellefteåmodellen – kompetensutveckling med Nämnaren
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Välkomna till klass 3!.
Rörelse och konstruktion
En fråga per elev – bråk år 6
Förstelärare i matematik - Dag berge - Jenny Nyborg - Maria Winkler - Majsan Kurtsson - Britt-Marie Månsson.
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga
 Långsiktig matematiksatsning  Projektförslaget är baserat på forskningsöversikter och kartläggningar  Varje enhet ska bedriva utvecklingsarbeten.
Välkomna ! Välkomna.
Mål, kunskapskrav och LGR-11
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Matematik Tavelsjö Fritidshem Våren 2011 Förvandling av tema - rum till affär, där vi tränar pengars rätta värde och att växla pengar upp till 20 kronor.
Mot aktiv undervisning med problemlösning och samtal i klassrummet
Välkomna till kvällens föräldramöte i klass 2a.
Hur utvecklas den matematiska förmågan? AV-kurs, Stöd- och hälsoenheten Ur Manual Matematikscreening II (Adler, 2012)
Matematik Inte svårare än du gör det!. Vad är matematik? Begrepp Siffror och antal Aritmetik Logik, mönster Problemlösning Rumsuppfattning Mäta, uppskatta.
Muntligt redovisning LUBNA HASHIM. Skolan och elever  Lockeruds skolan i Mariestad  Årskurs 5  Lektioner i Sv, Eng,So och Matematik  Grej of the day.
Lars Madej  Talmönster och talföljder  Funktioner.
Manada.se Kapitel 5 Geometri. 5.1 Omkrets och area.
Manada.se Kapitel 4 Ekvationer och formler. 4.1 Ekvationer och uttryck.
Problemlösning Matematik II åk / Pia Eriksson.
Jerker Porat Framgångsrik Ma- och NO-undervisning för ett framgångsrikt industriland.
Matematik 1a. Centralt innehåll Taluppfattning, aritmetik Metoder för beräkningar med reella tal skrivna på olika former inom vardagslivet och karaktärsämnena,
Skala Centralt innehåll: Åk 1-3: Skala vid enkel förstoring och förminskning. Åk 4-6: Skala och dess användning i vardagliga situationer.
Matematik 1a. Centralt innehåll Taluppfattning, aritmetik Metoder för beräkningar med reella tal skrivna på olika former inom vardagslivet och karaktärsämnena,
Du ska inom arbetsområdet lära dig att Tolka och förenkla uttryck med bokstäver Lösa enkla ekvationer Upptäcka och använda mönster och samband Skriva och.
Computational thinking progression F-9
Lektion om samband.
Diagram, kombinatorik & sannolikhet
Kapitel 2, mattespananrna
Viggen veckobrev v. 4 Pedagoger: Mia, Jossan och Linda
Föräldramöte VT- 17 Välkomna!.
ÄMNESHJUL MATEMATIK ÅK 3
Presentationens avskrift:

Matematik med föräldrar Stodeneskolan Sydpolen 1

Hur ska jag förklara? Välkomna till en kväll med matematik den 12 mars klockan 18.00. Vi kommer att diskutera och samtala om hur vi tillsammans kan hjälpa barnen på bästa sätt. Välkomna!

Vad styr skolans undervisning? Läroplanen, Lgr 11 Kursplanen skolverket.se

Centralt innehåll enligt läroplan från år 1 till 3 Taluppfattning och tals användning Naturliga tal och deras egenskaper. Hur positionssystemet kan användas för att beskriva naturliga tal. Naturliga tal och enkla tal i bråkform och deras användning i vardagliga situationer. De fyra räknesättens egenskaper och samband samt användning i olika situationer. Centrala metoder för beräkningar med naturliga tal, vid huvudräkning och överslagsräkning och vid beräkningar med skriftliga metoder och miniräknare. Rimlighetsbedömning vid enkla beräkningar och uppskattningar.

Algebra Geometri Matematiska likheter och likhetstecknets betydelse. Hur enkla mönster i talföljder och enkla geometriska mönster kan konstrueras, beskrivas och uttryckas. Geometri Grundläggande geometriska objekt, däribland punkter, linjer, sträckor, fyrhörningar, trianglar, cirklar, klot, koner, cylindrar och rätblock samt deras inbördes relationer. Konstruktion av geometriska objekt. Skala vid enkel förstoring och förminskning. Vanliga lägesord för att beskriva föremåls och objekts läge i rummet. Symmetri, till exempel i bilder och i naturen, och hur symmetri kan konstrueras. Jämförelser och uppskattningar av matematiska storheter. Mätning av längd, massa, volym och tid med vanliga nutida och äldre måttenheter.

Sannolikhet och statistik Slumpmässiga händelser i experiment och spel. Enkla tabeller och diagram och hur de kan användas för att sortera data och beskriva resultat från enkla undersökningar. Samband och förändringar Olika proportionella samband, däribland dubbelt och hälften. Problemlösning Strategier för matematisk problemlösning i enkla situationer. Matematisk formulering av frågeställningar utifrån enkla vardagliga situationer.

Förändringar i matematikundervisningen Från: Till: Räkna undersöka, förstå Så här är det lyssna, fråga, diskutera Traditionella läroböcker olika källor Färdiga procedurer lösa problem Ett svar flera svar Läraransvar lärar- och elevansvar Resultat processen Tyst enskild undervisning prata, undersöka Kvantitet kvalitet Svaret viktigast vägen dit också viktig Läxor i boken läxor, aktivitet Boken styr kursplanen och mål styr

Hur ska jag förklara? Gör inga uppställningar (algoritmer) ännu Rita hur du tänker, var generös med papper och penna Använd konkreta material; knappar, pengar, makaroner, stenar, tallinjen Rita inte bara en triangel eller en kvadrat utan visa även på en sådan form i rummet. Vid addition eller subtraktion, dela upp talen i talsorter Räkna subtraktion nerifrån och upp/bakifrån plus Träna överslagsräkning, är mitt svar rimligt? Träna dubbelt och hälften Jobba med huvudräkning och miniräknaren

Räkna med dina barn Varsågod - en broschyr från lärarförbundet som ni får ta med er hem Hur kan jag som förälder uppmuntra mitt barn i matematik? Ta till vara på vardagsmatematiken! www.skolverket.se

”Matematik är varken tråkigt eller svårt ”Matematik är varken tråkigt eller svårt. Du behöver bara organisera om lite av det du har i huvudet och redan kan. Ta sedan god tid på dig och pröva dig fram och tänk tvärtom ibland”. Kristin Dahl