Situationen i Sverige idag? En missionsutmaning – 2011 EFS 2020
Vad har hänt i Sverige c. 1950-2011?
1950-talet Sverige var ett ganska traditionellt samhälle De flesta kvinnor var hemmafruar De flesta barnen döptes, gick i söndagsskolan och konfirmerades EFS var starkt på landsbygden Ingemar Hedenius häftiga kristendomskritik Teologerna hade svårt att värja sig i debatten EFS 2020
1960-talet Rekordåren – med snabb välfärdsökning Den stora reformernas årtionde Kvinnor kom ut i arbetslivet Kristendomsämnet blev religionskunskap Studentrevolutionen 1968 – blev en revolt mot ett hierarkiskt samhälle och traditionell moral (och därmed mot kyrkorna).
1970-talet Samhällsengagemangets årtionde Röd vänster invaderar journalisthögskolan– och därmed får starkt inflytande i radio, tv, tidningar. Religion ses som en privatsak – tystnad om tro Samtidigt Jesusrörelse och karismatiska rörelser
1980-talet Individens årtionde - Yuppien Grön rörelse – de gröna in i riksdagen 1988 Marianne Fredriksson ”Gud är inom dig” Fortfarande mycket tystnad om kristen tro i media
1990-talet Generation X – med kritik mot 40-talister Nyandlighetens genombrott Globaliseringen slår igenom, Internet osv. Men nu börjar också samtal om tro – Göran Skyttes TV-program
2001-2011 Terrorhotens årtionde Stora svängningar i världsekonomin
2001-2011 Mer tro och icke-tro Allt fler kändisar vågar ”komma ut” med sin tro - tron är inte tabu längre. Samtidigt starka reaktioner från humanisterna.
Trender bland unga En ny individualism Maximera möjligheterna Många tillfälliga identiteter Många kontakter men få riktiga vänner Litar endast på det äkta Teknikberoende men inte teknikintresserade Arbete ska vara kul Konsumtion är självförverkligande Förändrade könsroller Källa: Kairos Future 2005, The MeWeGeneration
Psykisk hälsa bland unga: förändringar 1980-2005 Källa: Fokus07: En analys av ungas hälsa och utsatthet
Ängslan, oro eller ångest hos unga: Källa: Fokus07: En analys av ungas hälsa och utsatthet
Orsaker som anförts som förklaringar: Väldigt många valsituationer Oro över vikt, kärleksliv och prestationer Stress och höga förväntningar Erfarenheter av kränkningar Dåligt självförtroende Dåliga möjligheter att påverka sin situation Källa: Fokus07: En analys av ungas hälsa och utsatthet
Nio långsiktiga trender: Som påverkar mission i Sverige
1. Urbaniseringen fortsätter I de fyra storstadsregionerna Stockholm, Göteborg, Malmö och Uppsala bor idag drygt 40 % av Sveriges befolkning. Stockholms län ökade med 231 000 invånare 2000-2010 Stockholms stad ökade 2000-2010 med ca. 97 000 invånare
Glesbygden avfolkas Speciellt unga kvinnor flyttar till städerna – få bildar familj på landsbygden
Tätortsnära landsbygd växer sakta Vilka som flyttar dit: Familjer som som vill ha hästgård Medelålders som vill bo nära naturen Unga vuxna som vill bo nära golfbanor och motorarenor.
2. Sekulariseringen fortsätter Enligt World Values Survey 2004 är Sverige ett av de mest sekulariserade länderna ett land med högst värden för ”self expression values”
Gudstron i Europa – land för land enligt Europabarometern 2005 EFS 2020
Phil Zückermans bok Society without God 2008 (om Sverige & Danmark) Gud och tro ses ofta som ett ”icke-ämne” Välvillig likgiltighet ”Kyrkorna är vackra och fridfulla - prästerna trevliga” Kristendom har att göra med sånger, jul- och påsk-helger, god mat – men inte så mycket med tron och den religiösa betydelsen av dop, konfirmation osv.
En jämförelse: Gudstron i Europa Andel som anger gudstro Andel som anger icke-gudstro
De mest sekulariserade områdena i Europa
Andel icke-religiösa globalt
Men sekulariseringsteorien ifrågasätts alltmer Många sociologer ifrågasätter om utvecklingen enbart går mot ökad sekularisering I många länder verkar utvecklingen gå mot ökad religiositet Västeuropa ses snarare som undantaget globalt. Ex. Grace Davie, Europé – the exceptional case. 2002
3. Mångfald av familjestrukturer Allt fler lever i splittrade familjesituationer Allt fler ensamhushåll Mindre släktgemenskap = mer utsatthet
4. Vi ”lever” alltmer på Internet Källa: Nordicom Mediebarometern 2009
Vi kommunicerar alltmer över nätet: Vi hämtar alltmer information Vi handlar allt möjligt Vi bygger personliga nätverk Ofta ”ketchupeffekter” ex Twitter, Facebook. En del har andra identiteter på internet (hybrididentiteter)
En fråga vi behöver ställa oss: Kan internet vara en missionsarena? Vad är bra mission på internet? Vilka kompetenser kan vi behöva?
5. Ett allt högre livstempo Många upplever ständig stress och tidsbrist i sitt vardagsliv Färre ska göra mer på jobbet Informationsstress – vi inte orkar ta in allt Många söker ensamheten, att få vara passiv, inte ha krav utifrån, komma ut i naturen.
6. Nyandligheten som en del av det religiösa landskapet Nyandligheten började komma på 70-talet Innehåller en mix av tro, upplevelser och olika ”tekniker”, oftast från religiös bakgrund i Syd- och Östasien. Finns mest bland medelålders kvinnor
7. Lojaliteten till traditionella organisationer minskar Färre väljer att bli medlemmar Föreningsformen känns för ”fast” – många vill inte binda sig Däremot ökar sakfrågeengagemanget.
8. Ökad samhörighet över samfundsgränser Lättare att se det som förenar än det som skiljer Kristna på mindre orter söker sig till varandra Kristna ungdomar känner ej samfundsgränser Allt fler ekumeniska församlingar
Frikyrkoförsamlingar anslutna till flera samfund Källa: Frikyrkan flyttar - En studie av frikyrkornas utveckling i Sverige 2000-2010. Öyvind Tholvsen, 2011
9. Många nya invandrarförsamlingar Källa: Frikyrkan flyttar - En studie av frikyrkornas utveckling i Sverige 2000-2010. Öyvind Tholvsen, 2011
De finns i storstäderna
För samtal i små grupper om 3-4 personer: Finns det fler viktiga trender ni kan se? Vilka trender ser ni som de största missionsutmaningarna?
Nio trender Urbaniseringen fortsätter Sekulariseringen fortsätter Mångfald av familjestrukturer Vi ”lever” alltmer på Internet Ett allt högre livstempo Nyandligheten Lojaliteten till traditionella organisationer minskar Ökad samhörighet över samfundsgränser Många nya invandrarförsamlingar
Några slutsatser: Städerna blir allt viktigare Människor är mer utsatta idag – det finns få ”trygghetsarenor” Mission är möjlig på flera nya arenor (ex internet) Vi lever alltmer i en multikulturell situation Vi behöver samarbeta över samfundsgränser
Tron i Sverige idag Några undersökningar
Enköpingsstudien – 2008 Guds närmaste stad, red. Kajsa Ahlstrand & Göran Gunner Verbum 2008
Fördelning av trosidentiteter
Gruppen ”tydliga kristna” – 28% Har starkare kristen identifikation 3-4 % går i kyrkan varje vecka 10 % besöker en församling varje månad Ca. 17 % kallar sig för ”troende” Ca. 18 % är mindre kyrkligt aktiva men ändå tydligt kristna
Observera! ”Missionspotentialen” bara bland kristna 18 % av Sveriges befolkning har en tydlig kristen identitet men kommer sällan i en kristen gemenskap = 1,69 miljoner
Gruppen ”milt kristna” Uttrycker osäkerhet om vad de tror på Tillhör fortfarande Svenska kyrkan – men snarare som ”belonging without believing” För knappast över tro till sina barn & barnbarn
Gruppen ”Icke-kristna” – Denna grupp tar avstånd från att kalla sig kristna
Situationen för Svenska kyrkan Svenska kyrkans medlemmar 2011 av Jonas Bromander
Svenska kyrkans försvagade ställning
De mest utträdesbenägna: Männen - utgör 60 % Ålderskritiskt utträdesspann ca 21-45 år De som har vänner som redan utträtt ur kyrkan De med mycket få kontakter med Sv kyrkan Ex. Icke-konfirmerade Utsatta personer som känner att kyrkan ej bryr sig
I fler förorter är Svenska kyrkan en minoritetskyrka Skärholmen, N Botkyrka och Kista församlingar – under 30% är medlemmar i Sv. Kyrkan I Södertälje och Botkyrka sjönk andelen kyrkotillhöriga 17-18 % åren 1999-2009
Den kyrkliga sedens variation i Sverige Det sekulariserade Svealand expanderar Gudstjänststarka områden försvagas (ex Växjö & Göteborgs stift)
Gudstjänstdeltagande
Bedömning av Sv Ky i olika åldersgrupper
Befolkningsstrukturen i Sverige – och kyrkomedlemsskap (Dec-2007)
Andelen konfirmerade (gul linje)
Konfirmationens betydelse Konfirmationen verkar vara en avgörande faktor för socialisering in i kyrkan. En positiv konfirmation & positiva möten med kyrkans företrädare gör hela skillnaden
Vilka är de viktigaste utmaningarna för Svenska kyrkan? Konfirmanderna Goda relationer med utsatta personer Svenska kyrkan som relevant i livet
Situationen för frikyrkorna Frikyrkan flyttar - En studie av frikyrkornas utveckling i Sverige 2000-2010 Öyvind Tholvsen, 2011
Antalet frikyrkoförsamlingar i Sverige minskar kraftigt
Förändringar i medlemsantal
Förändringar i antalet betjänade
Ändringar i medlemsantal per län
Trender i tillväxt resp. minskning:
Antal församlingar med olika storlekar
Andel växande/minskande församlingar i olika storlekskategorier
Ändringar efter kommuntyper
Med svar från 69 % av 390 styrelseordföranden EFS enkäten 2008 Med svar från 69 % av 390 styrelseordföranden
Typ av område där EFS-föreningen finns:
Medlemsantalet har de senaste 10 åren:
Åldersfördelningen i EFS
Åldersfördelning inkl. SALT:
Andel ”aktiva” i föreningarna Andel ”aktiva” av totalt antal medlemmar 65 % Snitt antal medlemmar per förening 37 Snitt deltagare i gudstjänster 34 Snitt antal aktiva icke-medlemmar 13 Snitt antal barn i gudstjänster 5
Tillfällen då det kommer extra mycket folk till samlingarna: Musikgudstjänster, musikcafé, konserter 58 Fester (julfest, Lucia, skördefest, sommarfest) 47 Familjegudstjänster (med barnkör) 33 Missionsaktioner 18 Ekumeniska möten 15 Adventsgudstjänst/julbön 14 * Siffror anger antal träffar
Fem orsaker till tillväxt är: God stämning och gemenskap i föreningen Förändrade gudstjänster (inkl. musik/pred) Alpha-grupper Attraktivt barnarbete Kör/ungdomskör Andra faktorer: Inbjudan till EFS-medlemskap Personliga kontakter Inflyttning
Trendbrott i Sverige 2006 – enligt World Values Survey De som anser att kyrkor och samfund ger adekvata svar på minst två av tre livsfrågor har ökat från 17 till 22 % De som känner förtroende för kyrkor och samfund har ökat från 40 till 50 % De som funderar över olika existentiella frågor har ökat från 20 till 30 % De som ägnar sig åt korta stunder av bön och kontemplation har ökat från 35 till 45 %
Thorleif Pettersson (professor i religionssociologi – Uppsala) ”Det finns inget som hindrar att ett mer intensivt utåtriktat arbete bland kyrkor och samfund så småningom ger resultat . . . ”
Frågor för samtal: Vilka grupper i vår närhet är vår kallelse? Finns det steg vi kan ta för att gå över kulturgränser? Hur kan kristna få en missionell vision?
Bilder och källor: Bild 2: http://www.dansbanan.se/sverigekarta.jpg Bild 11-12: Källa: Fokus07: En analys av ungas hälsa och utsatthet Bild 16: Befolkning, service och företagande i Sveriges gles- och landsbygder, Rapport 2009:10, s. 24-25. Bild 18: http://www.worldvaluessurvey.org/wvs/articles/folder_published/article_base_54 Bild 19: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Eurobarometer_poll.png Bild 20: http://jasonjackson.com/weblog/wp-content/uploads/2011/07/Society-without-God.gif Bild 22: http://familypedia.wikia.com/wiki/File:Europe_religion_map_en.png Bild 23: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Irreligion_map.png . Se även http://gunn.co.nz/map/ Bild 26: Källa: Nordicom Mediebarometern 2009. http://www.internetstatistik.se/wordpress/wp-content/uploads/2010/06/internettid_age.jpg Bild 33-34: Frikyrkan flyttar - En studie av frikyrkornas utveckling i Sverige 2000-2010. Öyvind Tholvsen, 2011. Bild 41-45: Guds närmaste stad, red. Kajsa Ahlstrand & Göran Gunner, Verbum 2008. S. 53-102 Bild 50: Bromander: Svenska kyrkans medlemmar. Verbum 2011, s. 22. Bild 51: Bromander: Svenska kyrkans medlemmar. Verbum 2011, s. 96. Bild 52. Bromander: Svenska kyrkans medlemmar. Verbum 2011, s. 81. Bild 53-54: Bromander, powerpoint visad i Tammerfors ferbuari 2011. Bild 58-65: http://www.internetstatistik.se/wordpress/wp-content/uploads/2010/06/internettid_age.jpg Bild 57-73: EFS-enkäten 2008 Bild 74-75: Artikel ”Sekularisering” av Thorleif Pettersson, i Religion i Sverige. Dialogos förlag 2008/2011. Red. Ingvar Svanberg, s. 32-38.