Demonstrationsprojekt LiU-hyrbilen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hela lasten – Halva utsläppet Summering av resultat
Advertisements

Seminarium 26 november 2013 Maria Khorsand, vd SP Sveriges Tekniska Forskningsinsitut och ordförande i rådet.
Erfarenheter från Göteborgs Stads miljöfordonsbilpool
Fokusspår 5: Lokala resultat av den nationella föräldrastödssatsningen – erfarenheter från tre projekt i Västra Götalands län Från ord till handling -
Europaparlamentariker
Konsekvenser av förändrade bilkostnader för kvinnors sociala aktivitetsmönster Ulrich Olofsson och Charlotte Alm Linköpings universitet.
SAMMANFATTNING Fordon och bränslen
Regionalt mobilitetskontor & Exempel på projekt som gett resultat.
INDividuellt och Anpassat stöd till arbete för personer med neuropsykiatrisk/psykiatrisk funktionsnedsättning eller personal/verksamheter som möter.
Projektet Electric Car Region • Pågår under tiden – (beslut 20 augusti 2013) • Total budget 1,4 miljoner varav kr är medfinansiering.
Systembolagets försök med hemleverans av alkoholdrycker - en utvärdering Mats Ramstedt1 & Thor Norström2 STAD 1Stockholm förebygger Alkohol- och.
Motivation Arbete Glädje Idrott Cooperation
Ellära Fysik 1 / A Översiktlig beskrivning av en del av innehållet i Ellära – Fysik A För djupare studier hänvisar jag till kurslitteratur som finns.
Molndal.se Kultur och Fritid - Bibliotek Synliggör biblioteket - i teori och praktik Anette Eliasson
Vinster med förebyggande företagshälsovård
Doktorand: Jessica Erlandsson Handledare:
Mattecoach på nätet mattecoach.se.
Kandidatuppsats VT14 Kursledare: Lotta Hallberg och Karl Wahlin
Energiportalen 15 februari 2006 Transporter – Persontransporter och trafikens energianvändning Forskning vid LTH, Trafik och Väg, Eva Ericsson.
Sustainable City Hyllie - Framtidens stad redan idag
Att ta tempen på den unga målgruppen
1 Sårbarhetsanalys av vägtransportnätverk Erik Jenelius Avd. för transport- och lokaliseringsanalys, KTH VTI Transportforum, Linköping, januari 2007.
Sammanfattning av gruppdiskussioner Miljömålsdagarna maj Umeå.
Utmaningsdriven innovation
Västra Götalandsregionens handlingsprogram för energi
Hybriddrivsystem för miljöfordon
Delfinansierat av: VISION: SKAPA REGIONALA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR 4000 LADDBARA FORDON PÅ 4 ÅR I 4 REGIONER OLLE JOHANSSON VD, POWER CIRCLE.
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Energirelaterad fordonsforskning 2014 ’Kraftelektronik och elmotorer för hjälpaggregat hos hybridfordon’ Program Energi & Miljö inom FFI Startat.
Välkommen till ESF:s seminarium
”Det är aldrig för sent att göra så mycket som möjligt” –citat av Pär Holmgren Roger Gunnarsson Trosa, Sverige.
Robert Ljung. Elfordon – möjlighet och utmaning Laddning – Erfarenheter från ShoppingCircle Infrastruktur – Vilken form kommer att efterfrågas Säkerhet.
Nya komponenter och koncept för polymera bränsleceller till fordon
Vad vill vi uppnå? Hållbar stadsutveckling Insynsrådet 22 maj 2014 Anette Persson
För att förstå hur batterier fungerar behöver vi veta följande:
Åldringsmekanismer & hur man förlänger livslängden på batteri i fordon och energilagrings applikationer Evelina Wikner Institutionen för Energi och Miljö.
Förbättringsresan Hur kan vi använda det vi vet för att skapa ett lite bättre liv för de äldre?
Elbilens roll i framtidens samhälle, kvinnornas betydelse Jessica Alenius.
Regional utveckling möter socialtjänst -lärdomar och reflektioner från utvärderingen av URBAL i Härryda kommun. Anna Johansson FoU i Väst/GR.
Hur får vi fler el-mil? Anders Lewald Enhetschef Energiteknikavdelningen.
Smarta elnät och nettodebitering Math Bollen SERO årsmöte, Katrineholm 15 april 2011.
Mild hybrid 48V Elektriskt - drivhjälp & regenererings system
Hur fungerar samhällets insatser för ensamkommande flyktingungdomar? Om ensamkommande flyktingungdomars introduktion och etablering i Umeå Projekt finansierat.
Chalmers, Energi och miljö, Fysisk Resursteori
Program informationsmöte 4 dec  Genomgång utlysningstext  Ansökningsmallen  Övrig information.
Teknik – System – Samhälle – Individer Teknikens inbäddning i samhället De enklaste problemen är lösta – de svåraste finns kvar Linköpings Universitet.
Bättre Flöde i Vården Ur överenskommelsen Kömiljarden 2014: ”…ett nationellt samordningsprojekt i syfte att ta fram, beskriva, pröva och införa effektiva.
732G32 Kandidatuppsats, 15 hp (732G03)
Serviceprogram (RSP) Remissutkast Jämtlands län - att längta till och växa i.
Länsträff Miljö och hälsoskyddshandläggare Västerås den 27 maj 2008 Klimat- och energistrategi för Västmanlands län -ett regeringsuppdrag.
E-Road East 4 juni Bilen är en fantastisk uppfinning!
H+Energisystem Presentation av projektet. Energistrategi 2035 Den energi som används i Helsingborg 2035 kommer från uthålliga förnybara energikällor.
Rekommendationer - Hur handlar vi utifrån resultaten? Bibehåll förbättringsidén eller utveckla/avveckla, ny PGSA? Förbättringsområde: Patientförening för.
Hållbar stadsutveckling Energismart 4 november 2015 Anette Persson
Miljömålstyrd tillsyn på kommunal nivå En intervjustudie om några kommuners erfarenheter Martina Norberg Miljövetarprogrammet, Linköpings universitet.
Elfordon Drift med bara el Laddning av traktionsbatteriet sker via koppling till elnätet Nissan Leaf, Tesla Roadster, Citroen C Zero, Mitsubishi i-Miev.
Examensarbete 2017.
Bättre omhändertagande av patienter med psykisk ohälsa
projekt campus näckrosen universitetsstyrelsen
Exjobbsmässa för elkraftingenjörer
Transportprojekt hemvården Uppsala
Fokus Yrkesutbildning VO
De globala målen Skulle kunna prata om detta hela dagen. Överlevnadsfrågor, men ger också möjligheter till nya affärer. Det händer mycket och utvecklingen.
Energi- effektivisering Järnväg Laila Einarsson
EU-finansierat Smart City projekt
Kunskapsmiljöer Linné
Miljöbilar 2007/2008 – Myndigheter som uppfyllt kraven eller ej
OM DIGIBAROMETER Digibarometer är att workshopmaterial som tagits fram inom det regeringsuppdrag som Lantmäteriet har för att öka kompetens och.
VAD ÄR CAMPUS VÄSTERVIK?
Uppstart Status quo september 2018
Presentationens avskrift:

Demonstrationsprojekt LiU-hyrbilen Fördjupad förståelse av användarbeteenden vid partiell elektrifiering av miljöanpassad bilpark PLUG-IN HYBRID

Övergripande mål Projektet har som övergripande mål att skapa förståelse för flertalet frågeställningar kopplade till införandet av elfordon i medelstora städer samt planering av framtidens hållbara städer, så kallade "Smart Post Carbon Cities".

Projektets hemsida: www.liu.se/forskning/pluginhybrid Formell kick-off 2013-09-10 Projektets hemsida: www.liu.se/forskning/pluginhybrid

2017-04-03 Projektdeltagare Linköpings universitet VTI Tekniska verken Linköpings kommun Norrköpings kommun Chargestorm Akademiska Hus Volvo Linköpingsexpo AB Linköpings universitet

Styrkor med projeket Befintliga infrastrukturer inom Linköpings universitet samt Linköpings och Norrköpings kommuner - strategisk plattform för beteendestudier. Forskningskonstellation med VTI och LiU i spetsen (beteendevetare, transportforskning, dedikerade forskningsmiljöer inkluderande fordonslaboratorium och simulatorer för komplementära studier). Existerande interna biluthyrningen vid LiU tillsammans med övriga parters bilparker, med tidigare erfarenhet av biogas och etanol, samt den nya stadsdelen Vallastaden (LinköpingsBo2016) och den omdanande stadsdelen Saltängen (Norrköping) är integrerade i plattformen.

Arbetspaket Beteendestudier för elbilsförare AP Ledare: Magnus Hjälmdahl, VTI Laddningsscenarior och smart energianvändning för "Smart Post Carbon Cities” AP Ledare: Mattias Krysander , LiU Analys av beslutsprocess vid planering för "Smart Post Carbon Cities” AP Ledare: Åsa Aretun, VTI Analys av beteendestudier och teknik samt kunskapsspridning om projektet och projektresultat AP Ledare: Michael Lögdlund, LiU

1. Beteendestudier för elbilsförare - Syfte Att studera hur ett elfordon körs Att studera hur beteende påverkar energiförbrukning och därmed räckvidd Att studera hur beteende ändras över tid – lär man sig att utnyttja batteriet bättre med ökad erfarenhet. Analys av beteende vad gäller nya elbilsförare och jämförelse med existerande data för den mångåriga bilparken med bränslealternativ såsom biogas, etanol och bensin/diesel. Uppföljning av förändringsmönster från nybörjare till van elbilsförare Studier av beteende vid privatresor och pendling

Exempel på frågeställningar Hur mycket bränsle/energi drar en PHEV egentligen? Beror bränsleförbrukning i större eller mindre del på föraren än för vanliga bilar? (dvs, är en PHEV mer (bränsle)förlåtande för t.ex. aggressiva beteenden?) Orkar man ladda? Hur ändras beteende över tid? Ändrar/anpassar man sin körstrategi medvetet för att hålla sig inom el-delen? Förstår man hur man ska använda bilen? Dvs pure, hybrid, power – när ska man använda vad? Hur upplevde de att deras körning påverkades av att det var en PHEV?

Metod Tre delmoment Metod Tidplan Användarstudie av LiU’s hyrbilar Användarstudie av projektpartners el och hybridfordon Användarstudie av privat körning Metod Loggning av fordonsdata Enkät till användare Intervjuer och fokusgrupper Tidplan Delmoment 1 startade 3/2 -2014 och pågår under ett år Delmoment 2 och 3 är under uppstart

Användarstudie av LiU’s hyrbilar Två Volvo V60 Plug-In hybrider samt en VW Passat som referensfordon. Loggning av körparametrar, handhavande, inställningar Enkäter om individen (första hyrtillfället) samt den genomförda resan (varje hyrtillfälle) Februari 2014 t.o.m. januari 2015. Studerar bl.a. Individuella variationer på förbrukning och el/diesel ratio Inlärningseffekter Skillnad i körbeteende mellan ”vanlig” bil och Plug-In hybrid Upplevda barriärer och potential för utökat nyttjande av eldrift

Användarstudie av projektpartners el och hybridfordon Inom projektet finns tillgång till: 2 Opel Ampera (PHEV) 2 Mitsubishi Miev (El) 4 Reanult Kangoo (El) Loggning och enkäter ger information om hur individuella skillnader i körstil påverkar räckvidd och vilka de bakomliggande orsakerna är Fokusgrupper med erfarna användare kommer att visa på styrkor, svagheter och barriärer med elfordon Loggning har visat sig vara mer problematiskt än förväntat

Användarstudie av privat körning En Volvo V60 Plug-In hybrid som lånas ut till privatpersoner (med koppling till projektpartners) Lånas ut under två veckor till personer som vanligtvis bilpendlar till jobbet. Loggning av körbeteende, enkät, intervju/fokusgrupp Syftar till att studera beteendeförändringar över tid. Studera barriärer för eldrift i vardagligt bruk. Studera el/diesel ratio samt uppskatta potential om barriärer elimineras. Balanserar hyrbilens bredd mot privatutlåningens djup. Balansera tjänsteresor mot privatresor

Tidplan – AP1 LiU hyrbilar, fältförsök fram till 2015-01-31 Många resor, många individer, många enkäter – omfattande analys Projektpartners fordon, så fort vi löst loggningsproblematiken Så länge som möjligt, dvs våren 2015 Många resor, få individer – inte fullt så omfattande analys Privat körning, avvaktar besked från Skatteverket 10-12 individer á 2 veckor. Fältförsök klart hösten 2014 Projektslut/avrapportering 2015-05-15

Arbetspaket Beteendestudier för elbilsförare AP Ledare: Magnus Hjälmdahl, VTI Laddningsscenarior och smart energianvändning för "Smart Post Carbon Cities” AP Ledare: Mattias Krysander , LiU Analys av beslutsprocess vid planering för "Smart Post Carbon Cities” AP Ledare: Åsa Aretun, VTI Analys av beteendestudier och teknik samt kunskapsspridning om projektet och projektresultat AP Ledare: Michael Lögdlund, LiU

2. Laddningsscenarior och smart energianvändning Omfattning Smart laddning och BMS (Building Management System) för det intelligenta bostadsområdet. Smart Laddning i kombination med småskalig miljövänlig energiproduktion, lagring, vind, sol och dess påverkan på bland annat batterilivslängd. Samverkan mellan närproducerad energi och intelligent laddning. Affärsmodeller mellan elbilsägare/energibolag för energiutbyte. Hur skall fördelar/vinster fördelas? Främjar modellen ett sunt användarbeteende?

2. Laddningsscenarior och smart energianvändning Metod Utveckla simuleringsmiljö av hushåll inkluderande Termodynamisk husmodell. Stokastisk modell över användning av elektriska förbrukare. Regulator. En del elektriska laster kan flyttas i tiden, exempelvis varmvattenuppvärmning, diskmaskin, och tvättmaskin. Möjlighet att lägga till lokal elproduktion i modellen. Möjlighet att lägga till externt energilager, exempelvis batterier i en elbil inklusive modell för batteriets åldrande.

2. Laddningsscenarior och smart energianvändning Analys Genom simuleringar kommer interaktionen mellan exempelvis mikroelproduktion, smart laddning och olika uppvärmningssystem att studeras, och ge svar på exempelvis Hur mycket finns det att vinna på att använda prediktiv reglering genom användande av väderprognos? Hur hög ersättning behöver en elbilsägare få för att elhandlare kan använda batteriet som buffert? Skiljer sig resultatet om hushållet använder batteriet som buffert internt inom hushållet?

4b. Kunskapsspridning Nyheter www.liu.se/forskning/pluginhybrid 130911: "Hållbara städer i fokus för forskning om elbilar" - artikel på ENERGInyheter.se 130911: Inslag i 24Corren. 130911: "Sladden ur för Plug-in hybrid" - artikel i LiU-nytt. 130911: "Forskningsstudie om Plug-in hybrider tillsammans med LiU" - artikel Tekniska Verkens hemsida. 130911: "VTI och LIU hjälper hybridbilen" - artikel i Affarsliv.com 130911: "Forskarna vill bana väg för elbilar" - inslag i SR P4 Östergötland 130910: "LiU-projekt ska få fler att köra elbilar" - inslag i TV4 Öst 130910: "VTI och LIU hjälper hybridbilen" - artikel i Östgöta Correspondenten 130910: "Forskning kring elbilar ska öka tillgängligheten" - se inslag i SVT Östnytt Invigning 10 september L-huset, Campus Valla, Linköping. www.liu.se/forskning/pluginhybrid