Islamofobi Mohammad Fazlhashemi.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Rom = människa.
Advertisements

samlade Ord och begrepp – WW2
Om mänskliga rättigheter
Livsåskådning och religion
Liberalism Konservatism
Religionens återkomst och potential i ett mångkulturellt Sverige.
Världsreligioner – Ni ska känna till:
Kulturell och ideologisk jämförelse
VAD STÅR NAZISMEN FÖR?.
Korstågen På 600-talet hade profeten Muhammed skapat en ny religion.
Konstruktivism Aktörers identiteter och intressen kan inte tas för givet. Kan vara olika vid olika tillfällen. Immateriella fenomen, te x identitet, språk,
Islam.
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
Levnadsregler Levnadsregler är regler inom olika religoner som säger vad du får äta,dricka,döda, hur du ska leva som en god troende osv…
Mänskliga rättigheter
Det handlar också om hur människor ska vara mot varandra.
Varför tror människor.
Islam.
Världsreligionerna Kristendom Islam Buddhism Hinduism Judendom.
Islam.
Judendom, kristendom & islam
Judendom Läran.
”Vilka borde vi vara, då?” Johan Wickström. ”DEN ANDRE – VEM ÄR DET? Vem skapar bilden? Varför? På vilka sätt? När? Var? Vem är då den förste/ene? Hur.
Jämförelse med en världsreligion
De Abrahamitiska religionerna
Ta ställning och handla!
Världsreligionerna Åk 8 V
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Nationalitet och etnicitet
KEPS att lära sig ur flera perspektiv
TEMA: Nationalism Introduktion, Del 3
1 Avlyssning i civil kommunikation Mark Klamberg, doktorand 1 september 2008.
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Rasismens ny(gamla) ansikte
Abrahamitisk religion
Muslimska identiteter
Genus och Kön.
Samhällets ojämlikhet
Religion?.
Islam.
Politisk Geografi.
Högtider Islam firar sina högtider 11 dagar innan jul. Under högtiderna så äter man mycket god mat. Det mesta man äter är sötsaker och torkad frukt.
Islam Den sista av de tre systerreligionerna. Detta är alltså den yngsta av de tre religionerna.
Islam.
VEM ÄR JAG?.
Tema: Folkmord Du kommer att få skriva en uppsats om ett specifikt folkmord Arbetet med folkmord kommer att pågå både under samhällskunskapen och Historieundervisningen.
ETNICITET SOM STRUKTUR Kap 6. RAS-BEGREPPET Människor kategoriserar – en av kategorierna har historiskt sett varit Ras – att dela in människan i olika.
Judendom Kristendom Islam
Likarätt JONAS ÅLEBRING ST-LÄKARE. Likarätt – alla människor har ett lika värde och lika rättigheter Likabehandling – alla ska behandlas efter sina förutsättningar.
JUDENDOM från ca f.v.t. till idag En religion och ett folk.
Kultur s
ISLAM källakälla. Namn: Flag av Alash Av: Kira. Islam i Samhället Islam är den andra största religionen i världen efter Kristendomen med 1.7 billioner.
SOCIALA STRUKTURER Religion. VAD ÄR RELIGION? Religion har ett kollektivt drag där man gemensamt delar en uppfattning, och kan fungera som en organiserad.
Vardagsrasism Inklusive etnocentrism. Etnocentrism betyder att man bedömer främmande kulturer med sin egen måttstock och att man placerar de egna kulturella.
Segregering - integrering. Etnocentrism – egna kulturen som måttstock Kategorisering – kategorisera människor, risk för vi/dem Etnicitet – social tillhörighet,
SEGREGERING - INTEGRATION. Etnocentrism – egna kulturen som måttstock Kategorisering – kategorisera människor, risk för vi/dem Etnicitet – social tillhörighet,
KULTUR Som struktur. VAD ÄR KULTUR? Kultur: en sammansättning av normer, värderingar, traditioner, föreställningar som håller samman en viss grupp. Två.
Likabehandlingsplanen - Skolans plan för att förebygga och förhindra diskriminering och annan kränkande behandling.
Judendom Kristendom Islam.  Alla religioner finns i olika tolkningar  Personliga eller något som följs av en större grupp  De flesta större religioner.
Religionskunskap Att undersöka tro.
JUDENDOM.
Livsåskådningar - hur människor beskriver och tolkar livet
Fatimas hand Allah symbol
Abrahamitiska världsreligionerna
Världsbild, Gudssyn och liv
Och även kort om Islam och vetenskap
HINDUISM.
Sociologi Introduktion.
Samhället och individen
Likabehandlingsplanen
Presentationens avskrift:

Islamofobi Mohammad Fazlhashemi

Islamofobi Intolerant syn på islam/muslimer i linje med rasism, anti-semitism och främlingsfientlighet Uttryck för rädsla, hat och fientlighet mot islam och muslimer

”Ej ändamålsenligt begrepp” Inte jämförbar med rasism eller antisemitism Muslimer inte någon ras eller folkgrupp Ett samlingsnamn för varje kritik mot islam eller muslimer ”Ett flumbegrepp som tillkommit i ett enda syfte: att förhindra all dialog om en känslig fråga och stämpla all islamkritik som rasistisk”, Fredrik Ekelund Dagens Nyheter 21 februari 2012

”Kalla det vad f-n du vill!” En idétradition som bygger på ett skillnadstänkande Vi-och-Dom-tänkande skillnader p.g.a. religion (islam en andra rangens religion eller en anti-religion) kultur människosyn etc.

Islamofobi Karaktäriserar den hatiska och islam-/muslimfientliga retoriken och praktiken Människor utsätts för strukturell diskriminering, social segregation, politisk marginalisering, verbala påhopp och fysiska övergrepp för att de är muslimer

Islamofobi ”Socialt reproducerade fördomar om och aversioner mot islam och hat mot muslimer, samt handlingar och praktiker som angriper, exkluderar eller diskriminerar människor på basis av att de är eller antas vara muslimer och associeras till islam”

EU:s centrum för övervakning av rasism och främlingsfientlighet Muslimer utsätts för utbredd diskriminering, förnedring, kränkande särbehandling och våldsamma angrepp i EU:s medlemsländer I Danmark, Frankrike, Nederländerna, Spanien och Tyskland blir de våldsamma angreppen allt brutalare

Islamofobins hotbilder Kulturellt hot brott mot svenska/västerländska ideal (livsstil, normer & värderingar) hot mot den homogena kulturen Politiskt hot fundamentalism, terrorism, religionskrig Ekonomiskt hot muslimska emigranter tär på den svenska välfärden

Islamofobiska hotbilder Socialt hot moskéer bedriver ”jihad” mot folkhemmet Religiöst hot oacceptabel religion en andra rangens religion ett hot mot den egna religionen

Islamofobi Ej att förväxla med kritik mot företeelser i islam fördömande av extremistiska terrorgrupper eller muslimska stater som förföljer sina medborgare klander mot trångsynta traditionalister eller islamister som omhuldar konservativa uppfattningar

Eurabien-litteraturen Muslimska stater och muslimska invandrare smider planer på att ta över Europa Konspirationsteori om den islamiska världskonspirationen stora likheter med konspirationsteorier om judarnas planer på att ta över världen

”Muslimska konspirationsplaner”

Muslimer som en tickande demografisk bomb

Eurabien-litteraturen Muslimer en enhetlig grupp ociviliserade barbarer har ingenting gemensamt med den västerländska människan kan aldrig bli integrerade i Europa Europas ”dödgrävare” en tärande grupp som snyltar på européernas välfärd, ”parasit”, ”cancersvulst” lever isolerade i sina ”antisamhällen” i utkanten av majoritetssamhället - degenererande inverkan på nationen Bruce Bawer "While Europe Slept - How Radical Islam is Destroying the West from Within" Random House Bat Ye'or "Eurabia - The Euro-Arab Axis" Fairleigh Dickinson University Press Walter Laqueur "The Last Days of Europe - Epitaph for a Dying Continent" St Martin's Press Mark Steyn "America Alone - The End of the World as We Know It" Regnery Publishing

Eurabien-litteraturen ”Homo islamicus” Säregen människoart Bekänner sig till sektledaren Muhammed Har totalt främmande kulturella föreställningar/värderingar Utövar egendomliga religiösa ritualer

Eurabien-litteraturen Muslimernas karaktäristiska drag Våld & krig Terrorism & hot mot världsfreden Utgör en enhetlig monolit Agerar samfällt i alla frågor

Eurabiengenren Bat Ye’or (Gisèle Littman) Bat Ye'or, Eurabia - The Euro-Arab Axis. Bruce Bawer, While Europe Slept - How Radical Islam is Destroying the West from Within. Walter Laqueur, The Last Days of Europe - Epitaph for a Dying Continent. Mark Steyn, America Alone - The End of the World as We Know It. Bat Ye’or (Gisèle Littman)

Eurabien

Terroristen Breivik inspirerad av Eurabien-litteraturen

Schweizisk valaffisch i folkomröstning om införande av minaretförbud

Reproduktion av islamofobiska föreställningar Populister, högerextremister & hatgrupper Media Populärkultur Delar av politikerkåren Religiösa grupper Enskilda individer Intresseorganisationer (NIMBY)

Normalisering av islamofobiska föreställningar Utgör ett ”samvetslöst hot mot västerländska civila samhällen” Främmande element en ”bacill som även sekulära f.d. muslimer bär på”

Normalisering av islamofobiska föreställningar ”En främmande kropp på den europeiska kontinenten” Det finns inte ”någon enda förnuftig muslim”

Normalisering av islamofobiska föreställningar ”Islam är som ett virus som måste bekämpas likt sjukdomen tyfoid” (Ayan Hirsi Ali)

DN debatt 26/11 2003 Magnus Karavelli, borgerlig ledarskribent på Östgöta correspondenten: Relationen till islam - en svensk ödesfråga Muslimer är på väg att ta över Sverige Moskéer utgör ett säkerhetshot; grogrund för terrorister Slöjor, bönepauser och muslimska friskolor urholkar den svenska nationen som kulturell gemenskap Varning för muslimska smittoeffekter på svenska värderingar

1930-talets pressdebatt Relationen till judendom - en svensk ödesfråga Judar är på väg att ta över Sverige Synagogor främmande för Sverige Kippa, sabbatsfirande och judiska traditioner urholkar nationen som kulturell gemenskap Varning för judiska smittoeffekter på svenska värderingar

Islam i svenska skolböcker Kjell Härenstams forskning, Skolboksislam Fram till 1962 Tendentiös Allmänt negativ hållning till islam Islam en konservativ religion som förkväver utveckling Sträng legalism Expansiv och maktlysten religion Muhammed en andra rangens eller falsk profet; lögnaktig & liderlig

Islam i svenska skolböcker 1962-1966 Det annorlunda Exotisk Underligt Muslimerna ett kollektivt Tillhör det förgångna

Islam i svenska skolböcker 1969-1980 Symbolen för våldshandlingar och kvinnoförtryck

Religionsvetenskap för gymnasiet Problematiken kring fri vilja, Guds allmakt och predestination ”Enligt vanligt mänskligt förnuft går sådana resonemang inte ihop, men det bekymrar inte muslimer. De menar att Allah vet bäst.”

Religionsvetenskap för gymnasiet ”Koranen består till stor del av regler, såväl religiösa som juridiska.” 300 av 6300 verser handlar om regler och juridik

Antisemitisk idétradition Framställning av ”judetypen” som främmande element i Europa en grupp människor som påstods bära på en rad estetiskt negativa, motbjudande drag deras estetiskt motbjudande yttre skilde dem från det övriga samhället avspeglade deras ondskefulla inre

Antisemitisk idétradition Framställning av judar som en grupp med specifika kroppsliga och fysionomiska kännetecken banade väg för att tillskriva judar specifika mentala egenskaper judarnas påstådda särskiljande egenskaper och annorlundaskap förstärkte föreställningen att de utgjorde den totala motsatsen till den europeiska rasen, kulturen, religionen och traditionen

Stereotypiska bilder Framställning av judar med stereotypiska, ”löjeväckande” ansiktsdrag lång, tjock eller smal och krökt näsa Kraftig skäggväxt, mörkt krulligt eller slätt hår, mörka ögon, tunga ögonlock, långa och täta ögonfransar, arrogant blick, plufsigt ansikte, tjocka läppar, tjock mage, korta armar och svullna fingrar

Stereotypiska bilder Den ”typiske juden” påstods använda sig av särskilda gester ”den illistige och baksluge juden” lurar och för människor bakom ljuset rycker på axlarna och slår ut sina armar som tecken på att han inte förstår någonting när han konfronteras med anklagelser om lurendrejeri av bedragna människor

Främmandegörande av muslimer Framställningen av muslimer som främmande element i Sverige/Europa en grupp människor som är totalt väsensskilda från etniska svenskar/européer

Främmandegörande av muslimer Framställning av muslimer som ett enhetligt kollektiv med specifika kännetecken & typiska karaktärsdrag banar väg för att tillskriva muslimer specifika negativa egenskaper används som grund för föreställningen att muslimer utgör den totala motsatsen till den europeiska/svenska kulturen, religionen och traditionen

Stereotypiska bilder Muslimer framställs med stereotypiska ansiktsdrag Fradgatuggande, argsinta, krigiska, blodtörstande, förtryckande m.m.

Främmandegörande av muslimer Geert Wilders i Malmö 28 oktober 2012, inbjuden av ”Tryckfrihetssällskapet” ”Islam är ingen religion – en totalitär ideologi som föder våld” ”Kulturer är inte likavärdiga” ”Västerlandets kultur står för humanism – islamisk kultur står för barbari och förtryck” ”Moskéer måste förbjudas” ”Invandring från muslimska länder måste förbjudas” ”Muslimer vill ta över världen”