Individuella utvecklingsplaner

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
UTVECKLINGSARBETE I FÖRSKOLAN - måste vi göra det så svårt?
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Samtala om böcker.
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Hur arbetar vi… …på Slöingeskolan?
- En gemensam plattform för lärande för Katrineholms kommuns förskolor, grundskolor och gymnasieskolor.
Muntliga nationella prov i svenska
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Ulla Forsberg Marco Suares Fårdala skola, Tyresö kommun
Att skriva sig till läsning
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
En guide i praktisk loggboksanvändning
Mål och betygskriterier
Pedagogisk dokumentation
En reviderad läroplan för förskolan
Syftet med en personlig handlingsplan
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Hej och välkomna!.
Nya utvecklingssamtal
Lokal Pedagogisk Planering
Reportage Något som bärs eller förs tillbaka!
Sundsbroskolans IUP Individuell utvecklingsplan
Hur arbetar vi och vad har vi gjort hittills?
SVENSKA.
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
1. Uppgiften presenteras
Läroplansnätverk förskola
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Kvisthamraskolan Norrtälje F-6 skola ca. 260 elever
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
Saker att utveckla / förbättra
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Informationsmöte Furulidsskolan VÄLKOMNA! Furulidsskolan - med målet i sikte -
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Elevenkät Volgsjö skola År Höstterminen 2008.
Lässtrategier Att använda lässtrategier innebär att få mentala verktyg för att förstå en text. Lässtrategier är riktade handlingar som utförs medvetet.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
En guide för arbeten i SO
Information från läraren om betyg Saker att utveckla / förbättra
Reflektioner från grupperna No hands up…
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Välkomna ! Välkomna.
Vem är jag, Vem är du?.
Mål, kunskapskrav och LGR-11
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Personligt brev.
Formellt, skarpt och snyggt
Förändring – hot eller möjlighet?
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Socialpsykologi.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Exempel på skriftligt omdöme
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Lärande, enligt PUH om hur du kan bli ägare av ditt eget lärande
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Föreläsning Svenska II
Utvecklingssamtal 6a vårterminen 2018
Föräldramöte VT- 17 Välkomna!.
Presentationens avskrift:

Individuella utvecklingsplaner 021023

Skapa helhet med tydliga mål Varför då?? Individuellt lärande Läroplan-94, -98, LpFö – Målstyrd skola/förskola Utan timplan Betygskriterier Kvartsamtal – Utvecklingssamtal Skriftliga omdömen Reflektion över det egna lärandet Inflytande över det egna lärandet

”SMARTA” MÅL Målen ska vara: Specifika Mätbara Accepterade Eleverna ska få lära sig ställa upp egna mål. Sätta fokus på vad eleven kan och vad som behövs för att lära mer.   Målen ska vara: Specifika Mätbara Accepterade Realiserbara Tidsbegränsade Avgränsade

Vilka är våra redskap? Progressionsplaner Portfolio Individuella utvecklingsplaner Utvecklingssamtal Skriftliga omdömen

Utdrag ur progressionsplaner SKRIVA Kan skriva sitt namn Kan förstå att bokstäver tillsammans bildar ord Kan skriva korta ord Kan förstå att ord tillsammans bildar meningar Kan skriva meningar Kan skriva små berättelser Kan skriva meddelanden och brev Kan använda sig av någon form av tankekarta Kan skriva berättelser med en röd tråd i Kan skriva läslig handstil med god fart Kan använda sig av stödord för att skriva egen faktatext Kan skriva berättelser enligt skrivprocessen Kan använda skrivandet för att ge uttryck för tankar, åsikter och känslor Kan, med tydligt sammanhang, uttrycka sig i skrift Kan variera sitt skrivande och använda sig av olika stilistiska former

Utdrag progressionsplan - Sökkunskaper Planering Kan lyssna till en svårare text och förstå. Kan läsa och förstå en svårare text Tankekartor/frågeställningar Kan göra en egen tankekarta utifrån sina förkunskaper Kan formulera forskningsfrågor Kan formulera ett syfte Kan avgränsa   Kan beräkna tid för arbetet Faktainsamling Kan samla fakta från några källor Källkritik Kan sovra ur några texter och se vad som är viktigt Kan jämföra flera olika texter om samma ämne Skriva Kan göra en tankekarta utifrån sitt sovrande. Kan skriva en text utifrån sin tankekarta. Kan se vad man lärt sig. Kan göra arbete: Framsida, titel Innehållsförteckning Kap/rubriker Kopplade illustrationer Typ av källor Namn, datum Utvärdering & Uppföljning Kunna ge och ta emot både positiv och negativ kritik Kunna motivera sin kritik och ge förslag på förbättringar Kunna utvärdera sitt eget arbete och motivera detta

SYFTET MED PORTFOLIO * att öka elevens förmåga att reflektera över det egna arbetet samt sätta upp egna mål inför nästa utmaning   * att alla elever ska uppleva framgång i sitt lärande, sätta värde på sig själv och på vad han/hon gör. *få ett mer konkret underlag vid utvecklingssamtal  

Kunskapsmål Uppdraget enligt Läroplanen *Strävansmålen *Kunskapssynen *Uppnåendemålen Tydliga mål *Progressionsplaner *Individuella utvecklingsplaner Urval-portfolio *Visa på olika steg *Följa utvecklingsplanen *Kvitto, bevis Individualisera *Välja vägar - delmål *Förutsättningar Dokumentation/Reflektion Daglig-loggbok Veckovis Utvecklingsplanen Utvecklingssamtalet

Portfolio i Vardagen Tydliga MÅL! TRÄNA ATT REFLEKTERA MED BARNEN!! Dagligt/Veckovis arbete med utvärdering och reflektion Dokumentation Pärm/Portfolio Urval med reflektion och datum Reflektion över Utveckling Portfoliovisning U-samtal TRÄNA ATT REFLEKTERA MED BARNEN!!

Utvecklingssamtal med hjälp av portfolio *Eleven är huvudpersonen och ska värdera sig själv istället för att läraren gör det.   *Genom olika urval och dokumentation kan eleven visa hur långt han eller hon kommit i sin utveckling. *Eleven tar mer ansvar för sin utveckling *Eleven, föräldrarna och läraren sätter upp nya mål utifrån Progressionsplaner och elevens portfolio.

INDIVIDUELL UTVECKLINGSPLAN Mål: Vad skall jag lära mig? Hur skall jag lära mig? Utvärdering: Hur gick det?

Frågor inför utvecklingssamtal den:_________ klockan:________     Elevens tankar Namn:__________________________ Förälders tankar Namn:___________________________________ Område Vad tycker du att du har blivit bättre på? Vad tycker du att du borde lära dig nu? Vad tycker du att ditt barn har blivit bättre på? Vad tycker du att ditt barn borde lära sig nu? Jag själv – Sociala mål Kommer ihåg läxor och andra papper som ska hem. Hinna med veckans arbete. Inte glömma gy-kläder. Tar mer ansvar för sina läxor. Vill gärna förstå. Tänka mer innan han frågar hur han skall göra läxan. Språk (Sv/En/ Ty/Fr/ Modersmål) Jag förstår när du pratar och säger vad vi ska göra. Jag kan lära mig skriva glosorna vi har i läxa. Förstå dom på bandet eller på Muzzy. Skriva mer. Jag vill kunna fråga och kunna klockan. Lär sig glosorna lätt nu. Kan läsa texten i boken riktigt bra. Skriva mer och läsa längre texter. Träna uttalet och kanske ha lite fler glosor. Språk (Sv/En/ Jag läser bättre och snabbare nu. Jag kan läsa upp eller berätta för en grupp. Jag skriver snyggare nu. Jag vill kunna skriva långa spännande berättelser och stava bättre. Läser mycket mer och oftare riktigt långa böcker. Har förbättrat handstilen avsevärt. Stavningen och fortsätta träna handstilen. Matematik Jag kan ställa upp + och -. Jag kan 2,3,4,5 och 10:ans tabell. Jag kan division med rest. Multiplikationstabellerna och kort division. Bråk låter kul. Säker på uppställningar i addition och subtraktion. Förstår multiplikation och division. Multiplikationstabellerna sitter inte tillräckligt bra. Uppställning i division. Praktisk matematik Förälderns tankar Vad har du jobbat med? Vad skulle du vilja lära dig nu? Miljö (NO-SO) Övrigt (Slöjd, musik, idrott, bild)  

Mina mål –Vad ska jag lära mig? Hur når jag dit? Min utvecklingsplan   Namn: Klass: Datum: Område Mina mål –Vad ska jag lära mig? Hur når jag dit? Utvärdering – Hur gick det? Jag själv – Sociala mål Kunna planera eget arbete. Få hjälp att göra en detaljerad veckoplanering. Språk - En Kunna lyssna på berättelser Kunna skriva meddelanden och brev. Kunna klockan. Utveckla ordförrådet Lyssna på bok och band. Träna efter givna mallar. Läraren går igenom. Lägga klockpussel och jobba med en kompis. 20 glosor i veckan. Språk - Sv Kunna läsa en oförberedd text inför gruppen/klassen Kunna använda tankekarta. Läsa texter 30 min varje dag. Berätta för klassen så fort chansen ges. Träna på olika typer av tankekartor. Alltid göra en tanke karta inför en berättelse och spara tankekartan. Använda skrivtips. Matematik Behärska multiplikationstabellerna. Kunna kort division. Kunna jämföra och storleksordna bråkdelar. TRÄNA, TRÄNA HEMMA! Steg 3 i Mattestegen. Jobba med laborativt material.

UTVECKLINGSSAMTAL - EN PROCESS Elev/barn och lärare förbereder sig Portfoliovisning Elev/barn och förälder förbereder sig Elevlett Utvecklings- samtal Enighet om den individuella utvecklingsplanen

Portfolio REFLEKTION Progressions- planer Individuella Medvetenhet om att jag lär & utvecklas Kunskap om mitt sätt att lära Portfolio REFLEKTION Progressions- planer Tillbakablick Nya mål Individuella utvecklingsplaner Hur gick det med tidigare mål? Vad har jag lärt mig? Hur? Mina mål –Vad ska jag lära mig? Hur når jag dit?

Koppling medarbetarsamtal Frågor inför utvecklingssamtal den:_________ klockan:________ Namn:__________________________   Dina tankar Vad tycker du att du har blivit bättre på? Vad tycker du att du borde lära dig nu? (Nya mål) Vilket stöd behöver du för det nya målet? Utvärdering VT 2003 Jag själv – egna mål sedan tidigare samtal Elevkontakt Portfolio Utvecklings-samtal Trivseln Hur upplever du trivseln i arbetslaget? Hur upplever du trivseln på arbetsplatsen? Hur tycker du att du kan bidra till en ännu bättre arbetsmiljö? Andra förslag till förbättringar av arbetsmiljön Arbets-uppgifter (Vi utgår från den lapp du lämnat in om dina huvudsakliga arbetsuppgifter) Vill du göra förändringar? Vilka? Vilka skolgemensamma arbetsuppgifter vill du göra? Kompetens-utveckling  Vad tycker du att du behöver? Koppling medarbetarsamtal