Forskningsetik och vetenskap

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Idéer för ett bredare entreprenörskap
Naturvetenskap.
DemoskopPanelen 2013.
Samarbejde mellem plejefamilier og kommune
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Staten och det civila samhällets organisationer
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Fokusspår 5: Lokala resultat av den nationella föräldrastödssatsningen – erfarenheter från tre projekt i Västra Götalands län Från ord till handling -
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Aktör / Struktur.
Demokrati och diktatur
Vetenskaplig Metod.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Att jämföra två klassiker
Konstruktivism Aktörers identiteter och intressen kan inte tas för givet. Kan vara olika vid olika tillfällen. Immateriella fenomen, te x identitet, språk,
Förmågor & Centralt innehåll
Ett samarbete mellan Helsingborgs lasarett och Lunds Tekniska Högskola Institutionen för Design vetenskaper LTH ” Att bygga kylskåp och bilar …”
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
Lars Sandberg Företagares synpunkter på systemet Kreativa grupper, upplägg och resultat.
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
Syften med utvärderingar • Kontrollera och ge beslutsunderlag Har man gjort det man skall? Har man följt riktlinjerna? Behövs det kompletterande åtgärder?
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Organisationskultur, makt och konflikt
Utredningen av den kliniska forskningen. Brister och möjligheter Klinisk forskningHälso- och sjukvård Utbildning ForskningstraditionGod sjukvård Register,
Genus i följeforskning & lärande utvärdering
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Den etiska plattformen för prioriteringar inom svensk sjukvård
Ta ställning och handla!
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
Etik och Moral Läran om rätt och fel.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Kunskapskrav och matriser
Från idé till projektplan
Ett naturvetenskapligt arbetssätt
Prostitution i Norden. Uppdragsgivare och organisatorisk hemvist Nordiska ministerrådet Nordiskt Institut för Kunskap om Kön.
Patienten som kund? Torbjörn Tännsjö Stockholms universitet
Förmågor och centralt innehåll
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Politiskt deltagande: demokrati och mänskliga rättigheter
KEPS att lära sig ur flera perspektiv
PPP Den moderna vetenskapsteorins berättelse om sin förhistoria.
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Värdegrund och yrkesetiska aspekter
Etik, försiktighet och hållbar utveckling med havet i särskilt beaktande Christian Munthe Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori flov.gu.se.
Att lära sig att analysera
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
Design & Utvärdering, 5 poäng Designern Torsdagen den 23/3 Informatik A.3.
MORIA: Feministisk historiekritik. Feministisk kritik Feministiska förhållningssätt till filosofin Kvinnor och filosofins historia.
Institutioner och aktörer
Globalisering.
Samhällskunskap C & Geografi B, 2011/2012
Politisk filosofi Politik är precis som etik och estetik en fråga om värderingar. Ofta bottnar en politisk uppfattning i en rad etiska ståndpunkter och.
Politisk Geografi.
Forskningsetik CODEX - samlingen av regler och riktlinjer för forskning
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Del 1 Medicinens och omvårdnadens etik
Moral och Etik Moraliska frågor berör frågor om vad som är rätt och fel/orätt, ont och gott. Andra vanliga begrepp som använd är bör, plikt och rättvisa.
GLOBALISERINGEN. VAD INNEBÄR GLOBALISERINGEN?  En av orsakerna bakom förändringar i dagens samhälle (men som hållit på länge)  Är den process som innebär.
Utvärdering 1 Fredrik Björk Urbana Studier, Malmö högskola.
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
Seminarium i relation till Cösters bok Silwa Ckaesson
IBSE Viktiga punkter i IBSE
Kvinnohistoria Strukturperspektiv.
Geografi / samhällskunskap
Miljömålen består av tre slags mål
Produktion, handel och transport
Miljömålen består av tre slags mål
Presentationens avskrift:

Forskningsetik och vetenskap Bengt Berglund

Utgångspunkter Inomvetenskaplig utveckling: Nya upptäckter (Newton, Einstein) Nya teorier (paradigmskiften) Nya forskningsområden (biotek, etc.) Utomvetenskaplig förändring: Organisationer (nya aktörer) Demokrati (politiskt inflytande, bredare bas för beslut) Ekonomi (marknad, fou, multinationella bolag) Etikfrågan har blivit mer komplex, fler inblandade parter, organisationer. Svårare att koppla till individ/företag/ organisation/stat Var ligger ansvaret för etikfrågorna?

Teknologisk förändring som evolutionär process Vardagsrationaliseringar (”learning by doing”) Stegvisa förändringar Diskontinuiteter eller flaskhalsar Produkter Processer Innovationer Nya industrier eller branscher (system) ”Kreativ förstörelse” (J Schumpeter). Förändring av hela det tekno- ekonomiska mönstret

Teknologier som förändrat tids- och rumsperspektiven Transport och infrastruktur Kommunikationsteknologins landvinningar: Boktryckarkonsten Telekommunikation Massmedia Satellittekniken Glasfiberoptiken IT

Förändring av tillverkningsprocesser Hantverket Manufakturen Fabrikssystemet Taylorism (”Rationell arbetsdelning”) Fordism (MTM) Efter-fordism (Flexibilitet kopplad till själva produktionsprocessen, i fabriken och till dess underleverantörer). Nätverk av företag Ett återupprättande av hantverket? På motsvarande sätt har det skett en förändring av produkterna (livscykler). Konjunkturer Gradvis har också inslaget av ingenjörer ökat

Innovativa miljöer och teknologiska distrikt Innovationer bygger till stor del på kunskap baserad på experiment, observation och tester i samarbete Kunskap kräver närhet i innovativa miljöer Information lätt att kodifiera och överföra längre distanser (kräver ej närhet) Miljöerna styrs av regelverk och institutioner som accepteras av aktörerna Teknologiska distrikt/teknopoler utvecklas Produktionen kan idag separeras från fou, design och marknadskännedom. Nationsgränser saknar betydelse

Globalisering Några viktiga kännetecken: Sveriges exportandel av BNP har ökat från ca 20% 1960 till ca 50% idag De stora företagen har övervägande delen av sin produktion förlagd utomlands Ägandet har internationaliserats. Mer än 1/3 av börsföretagen utlandsägda Kapitalmarknaden har avreglerats Staten har svårt att driva en nationell politik, än mindre en nationell forskningspolitik Överstatliga organisationer (EU) nya arenor

Teknologi och naturvetenskap Teknologi och vetenskap hör ihop, men många former av teknologi kräver olika kunskaper och naturvetenskapen är bara en Samtidigt påverkas vetenskapen av ny teknologi som ett led i observationer och experiment Problemlösning med hjälp av sociala erfarenheter har också haft stor betydelse (arbetsprocesser) Teknologi berör materiella processer och produkter, men också social organisation och kommunikation Datateknologin är således en social teknologi baserad på materiella processer, mikroelektronik, och formar våra relationer mer med andra människor än vårt förhållande till naturen

Teknologi och ekonomi Historien ger flera belägg för att teknologin formats av marknaden Samtidigt kunde det gå lång tid från en uppfinning till dess att den slog igenom som en innovation (ångmaskinen) En del hävdar att dagens teknologi är mer toppstyrd och i händerna på multinationella företag som söker behärska marknaden Makten blir teknologibaserad?

Teknologins konsekvenser Den teknologiska utvecklingen har varit enorm och många gånger oförutsägbar Teknologisk utveckling har ibland skapat förutsättningar som inte var planerade, ibland har detta medfört sociala konflikter (arbetslöshet, miljöproblem etc) Teknologin har också skapat flaskhalsar Produkter Processer Miljöproblemen inget nytt fenomen

Teknologiska nätverk Teknologin ingår i nätverk och är ofta länkad till andra teknologier – system Bilismen utgör ett exempel som har starka kopplingar till den kemiska industrin, stålindustrin, datateknik, distribution och transporter Här finns även starka kopplingar till politik, försvarsindustri och intresseorganisationer Komplexiteten ökar, systemen sårbara

Vetenskapens integration och internationalisering Fram till mitten av 1800-talet var vetenskaps- männen enstöringar och få Idag socialt integrerade i samhället med speciella karriärvägar, även kvinnor Vetenskaperna har också breddats och omfattar fler objekt och fler avnämare Kopplingen till industrin är tydlig (stärks av fou) Internationell (gäller även publicering) Vetenskapligt ansvar? Var hamnar de etiska frågorna?

Naturvetenskap utan ansvar? Vid doktorspromovering förr i tiden avlades en ed eller förpliktelse (så ej idag) Idag kan vi fortfarande anmäla en läkare eller advokat som begår misstag eller handlar fel En civilingenjör som medverkar till och utvecklar en för samhället livsfarlig produkt avkrävs ej ansvar, utan detta åvilar fabriksägaren Finns en värdeneutral teknik o naturvetenskap?

Autonom teknik? Vanliga påståenden från tekniker: Tekniken är varken ond eller god Jag kan lika gärna göra det som någon annan Utvecklingen går inte att hejda (determinism) Tekniken löser problemet/n Kan man styra den tekniska utvecklingen? Kärnkraftsomröstningen, Kyoto-avtalet Historien visar att tekniken alltmer kommit att integreras i samhället och därmed är den inte heller autonom

Finns en särskild ingenjörsetik? Ingenjören har en betydande kontroll över teknologin i sin dagliga verksamhet Har mer information om teknologin än flertalet medborgare Har större kompetens att bedöma problem och risker med ny teknik Problemet: Är detta ett vetenskapligt eller ett samhälleligt problem? Var går gränsen för ansvarstagandet (inom företaget eller omfattar det hela samhället?)

”Kommunicera med naturen” J Habermas 1929 - Det gäller att avliva myten om den autonoma naturvetenskapen, den oberoende forsk- ningen och om den tekniska utvecklingen som faller från himlen likt Newtons äpple Istället måste man påvisa sambanden mellan politisk, kulturell, ekonomisk, naturveten- skaplig och teknisk utveckling Synliggöra spelreglerna i samhället En central fråga inom ingenjörsetiken blir då frågan om vem som styr över den tekniska utvecklingen, eller snarare vilken roll spelar och har tekniken spelat genom historien

Vad lär vi av detta? Hur får vi fler samhällsengagerade ingenjörer som syns i debatten? Specialister/generalister? Förmåga att se och formulera de över- gripande problemen och varsebli de intressen som styr problemurvalen Mer samhällsvetenskap/humaniora inom ingenjörsutbildningen?

Moral och etik Moral: Etik: Läran om ”god” moral En uppsättning föreställningar om vad som är rätt och fel, vad man bör och inte bör göra och varför det är så Etik: Läran om ”god” moral Ett teoretiskt reflekterande över frågor kring moral Normativ (den faktiska moralen, hur vi bör agera mot varandra, skyldigheter) Deskriptiv (beskrivning av rådande moral i olika samhällen eller inom grupper) Tillämpad (normativ etisk analys kopplat till ett visst område ex.vis miljöetik, forskningsetik)

Forskningsetik Forskning avser ett sytematiskt sökande efter ny kunskap eller nya metoder med vars hjälp ny kunskap kan uppnås Styrs av teoretiska utgångspunkter och etablerade metoder Etik blir då ett teoretiskt reflekterande över frågor kring moral som inkluderar systematisering, analys och kritik Hit räknas: forskningsprocessen, hantering av försökspersoner och försöksdjur samt forskningens konsekvenser på sikt

Interna/externa aspekter Interna: (forskarna och själva forskningen) Bedrivs forskningen på ett korrekt sätt? Metod Kan man lita på resultaten? Värderingar och normer som styr forskningen Ämnets utveckling Nya teorier Externa: (forskningen och samhället) Forskningsverksamhetens effekter (miljöutsläpp) Forskningsresultatens effekter på samhället (nya tekniska landvinningar)

Forskningsetiska aspekter Före: Val av studieobjekt, teorier, område, källmaterial Ansvar för värdet av forskningen Frågeställningar som i förväg styr mot vissa resultat Vem finansierar undersökningen? Under: Teori- och metodval, forskningsfrågor, hypotesformulering Behandling av försökspersoner, experiment, kompetens Fabricering, förfalskning och plagiering Efter: Redovisning av resultaten Samhälleliga tillämpningar av forskningsresultaten Inverkan på världsbilden

Intressentperspektiv Forskarna Finansiärer (universitet, forskningsråd, fonder, företag, kommuner m.m.) Försökspersoner (tester och intervjuer) De som direkt berörs av forskningsresultaten (användare vid tillämpad forskning) Övriga samhället: Indirekt med och finansierar Berörs förr eller senare av forskningsresultaten

Historik C Babbage på 1830-talet om vetenska- pens förfall i England: Trimming (data rensas bort som avviker från de önskade resultaten) Cooking (endast de studier eller observationer som passar forskarens avsikter tas med) Forging (data fabriceras, man hänvisar till studier som ej finns) Hoaxing (hitta på något som ej finns)

Avskräckande exempel Forskarnas övergrepp på koncentrations- lägerfångar i Nazityskland Tuskegeestudien i USA 1932-1972 Hypotesen att afroamerikaner var särskilt benägna att få syfilis, vägrades penicillin Åtgärder mot övergrepp inom forskningen: Nürnbergkoden (regler för experiment på människor fastställs efter kriget) Helsingforsdeklarationen 1964- (medicin)

Andra exempel Deceptionsforskning (forskaren säger sig studera en sak, men gör något annat) Grävande journalistik med dold kamera eller utklädda forskare (Wallraff) Forskning på djur, debatten om kloning Fusk Partiskhet Plagiat Nedladdning på nätet? Forskningsetiska kommittéer – en lösning?

Modell för etisk analys Identifiering av problemet: Vad är problemet? Är det fråga om ett eller flera problem? Vilka värden, principer och intressen står på spel? Informationsinsamling: Vilken information är relevant för just det här problemet, just den här situationen? Fastställande av alternativen: Vilka handlingsalternativ är tillgängliga? Bedömning: Vad är möjliga/troliga utfall (konsekvenser) för respektive handlingsalternativ?

Modell forts. Värdering: Beslut: Handling: Vilka för- och nackdelar finns med respektive alternativ? På vilka sätt berörs olika etiska normer? Hur väga handlings-alternativens för- och nackdelar? Beslut: Vad bör jag göra? Handling: Motivera beslut!

Skäl för riktlinjer om forskningsetik Skydda försökspersoner Skydda forskarkåren Öppet beskriva och klargöra praxis Uppmärksamma etiskt känsliga inslag i forskningen Vägleda forskningsverksamheten Skapa konsensus om värden för forskning inom ett specifikt område Möjliggöra extern granskning av forskning Stärka forskarprofessionen i samhället Utarbeta regler och underlag för praxis i undervisning och forskarutbildning Behandla andra som Du själv skulle vilja bli behandlad

Oacceptabel forskning Innebär övergrepp på eller förtryck av människor Medför stora risker för inblandade eller samhället i stort Förstärker ojämlikhet eller skillnader mellan rika och fattiga länder Bygger på resultat från oacceptabel forskning Forskning på ”förbjudna” subjekt Ofri forskning Finansiering från oacceptabla källor

Pseudovetenskap Auktoritetstro Experiment som ej kan upprepas Handplockade exempel Ovilja till prövning Likgiltighet inför motsägande fakta Inbyggda undanflykter Förklaringar överges utan att ersättas