Jan Löfström Helsingfors universitet NOFA4, Trondheim,

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Kort genomgång utifrån grundskolans styrdokument
Den nya skollagen.
Tidplan Akademiska kurser Science center-besök Laborationer Företagsbesök 16 aug 29 okt 23 maj 27 jun Sem 1 Sem 2 Sem 3 Sem 5 Sem 4 14 sep.
Malmö högskola Lärande och samhälle.
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
SPECIMA Kompletterande lärarutbildning i Finland
Föräldramöten VT-14 Tema: Betyg.
Ulf P Andersson GMV
Gy2011 och förändrat tillträde till högskolan från folkhögskola 2013
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Folkhögskola – vad är det?
Roger Olsson Doktorand pedagogiskt arbete inriktning didaktik
/LMRHH-seminarium SAMARBETE PÅ SVENSKA MELLAN HÖGSKOLOR I HELSINGFORS Rapport utförd på uppdrag av RHH (Rektorsdelegationen för högskoleutbildningen.
Hur kan studenten medverka i kvalitetsarbetet? Ole Karlsson och Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Finland Ett nordiskt benchmarkingprojekt, erfarenheter.
Joakim Andersson & Anneli Martin
FRÅN UTBILDNINGSSTRUKTUR TILL STUDIEPLAN
Utmaningar av etablerade gränser mellan discipliner
Utvecklingsplan – Korta lärarprogrammet AUO 60 p Göteborgs universitet
Vår styrka Liten enhet Matematiskt-naturvetenskapliga ämnen
Young People from a Public Care Background - pathways to education in Europe(YIPPEE) ”Ungdomar som varit placerade i familjehem eller på institution –
Ny lärarutbildning start ht-11
Lärarprogrammet Linköpings Universitet
1 Kritiska framgångsfaktorer enl. programansvariga (tolkning SKILL): GenerelltTermin 1 o 2I fas med utbildningen Programstruktur Programmets struktur Studieteknik.
Genomströmning i Sveriges ingenjörsutbildningar - studentperspektivet Skill Emma Eriksson & Lena Miranda.
Nya studera.nu Målgrupper och struktur. Målgrupper Potentiella studenter Studenter i systemet Forskarstudenter Andel av besökarna per målgrupp? Prioritering.
MALMÖ HÖGSKOLA LÄRANDE OCH SAMHÄLLE LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Ämneslärarutbildningen består av tre integrerade delar: Ämne och ämnesdidaktik.
Malmö högskola Fakulteten för Lärande och samhälle.
Från skolforskning … till forskning i skolan
När internationalisering är en del av utbildningen Sara Meyer Internationell samordnare Norrköpings kommun
En hållbar lärarutbildning 3 december 2008 Sigbrit Franke.
Nya utvecklingssamtal
Hur blir man behörig till högskola och yrkeshögskola genom folkhögskolans Allmänna kurs? Folkhögskolornas informationstjänst 2012.
Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics www
Pedagogisk idé …det är mycket som händer…. historia Formulera Pedagogisk idé LTU 2012 Informationsinsatser – Institutions, avdelnings, vss-möten.
De huvudsakliga resultaten av OECD:s undersökning Pisa
Informationskompetens. Eleven ska kunna… orientera sig i en komplex verklighet med stort informationsflöde och snabb förändringstakt. Deras förmåga att.
Utvärdering av Boråsmodellen Syfte: undersöka hur modellen fungerat utifrån intentionerna ur bibliotekets och utbildningarnas perspektiv Rektor beslutade.
Fasta ämneskombinationer
Livslångt lärande EU:s nya gemensamma utbildningsprogram Mål ” Ett konkurrenskraftigare kunskapssamhälle, med bättre arbetsmarknad och ökad social.
Ny lärarutbildning vid Karlstads universitet Fyra nya program fr o m H11.
L U L E Å T E K N I S K A U N I V E R S I T E T Den nya grundutbildningsstrategi för de tekniska utbildningarna vid Luleå tekniska universitet Motiven.
För kunskap och bildning Svenska skolans och projektens framtid Bob Karlsson Tammerfors 12.4.
Utmaningar inom utbildningsområdet i Stockholms län Stockholmsregionen ur ett OECD – perspektiv Ett antal problembilder och utmaningar KSL:s roll och uppdrag.
Total Rapport StudentBarometern 2013
Läroplansträff Välkomna!.
Hur blir man klok på universitetet?
Hur blir man behörig till högskola och yrkeshögskola genom folkhögskolans Allmänna kurs? Folkhögskolornas informationstjänst 2015.
VUXENVUXEN DIDAKTIK DEFINITIONER Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Undervisning ”De åtgärder och arrangemang med vilkas hjälp man skapar.
Vet vi lärare vad som händer på andra sidan? Grundskolan – gymnasiet – Högskolan Bråkräkning och ekvationslösning Elevernas tid upplevs som mer begränsad.
Gymnasial lärlingsutbildning »Bakgrunden till Skolverkets förslag till Gy-lärling? » Hur kan förslaget bli framgångsrikt för alla elever i gymnasieskolan.
Finns det en nyckel till Finlands framgång i matematik?
Landskrona Per-Arne Ström Finansinspektionen
Erasmusstatistik 2011/2012. Antal utresande och inkommande Erasmusstudenter
Att studera psykologi Benny Salo, amanuens
Ett modernt, internationellt universitet i Småland.
Unga vuxna (18-24 år) Finansinspektionens studier och SCB data : Unga vuxna har begränsad egen ekonomi och erfarenhet.
Uppdragsutbildning modersmålslärare i samiska
STABILA OFFENTLIGA FINANSER
Varför IUP och skriftliga omdömen? Varför ny läroplan?
Utbildas lärare inom rätt ämnen? Välkommen till UKÄ:s frukostseminarium.
Utbildning och lärarutbildning i Finland NLS Sommarkurs 2010 Benita Kavander.
Gy 2011 Anders Johansson.  Preparandutbildning 2834  Programinriktat individuellt val3141  Yrkesintroduktion3405  Individuellt alternativ5524  Språkintroduktion7586.
Huvudämnesval och studieplanering i Helsingfors Studiebyrån, våren 2016 Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics
Hur blir man behörig till högskola och yrkeshögskola genom folkhögskolans Allmänna kurs? Folkhögskolornas informationstjänst 2016.
UTBILDNINGEN BAKOM NORDISK FRAMGÅNG
Hur blir man behörig till högskola och yrkeshögskola genom folkhögskolans Allmänna kurs? Folkhögskolornas informationstjänst 2016.
MIK-projekt Grundlärarutbildningen
VFU i CL-programmet
Att studera vid öppna universitetet
Presentationens avskrift:

Jan Löfström Helsingfors universitet NOFA4, Trondheim, 29.5.2013 Den nya samhällsläran i grundskolans årskurser 4.-6. som en ämnesdidaktisk utmaning för (klass)lärarutbildning i Finland Jan Löfström Helsingfors universitet NOFA4, Trondheim, 29.5.2013

Samhällslära Självständigt skolämne sedan början av 2000-talet, tidigare en del av dubbelämnet historia och samhällslära; lärarna har oftast historia som huvud- och samhällslära som biämne Undervisning i gymnasiet och i grundskolans årskurser 7.-9. och fr.o.m. 2016 i årskurserna 4.-6. (‘lågstadiet’)

Motiveringarna till den nya samhällsläran i ‘lågstadiet’ Beslutsfattarnas (befogad?) oro för ett lågt intresse for samhälleligt deltagande hos unga i Finland bristande kunskaper och färdigheter i ekonomi hos yngre medborgare Samhällskunskap (social studies) i grundskolans lägre årskurser obetydlig i Finland i jämförelse med andra OECD länder Regeringsprogrammet 2011: samhällelig uppfostran ska förstärkas i grundutbildningen

Samhällsläran i ’lågstadiet’ – en katalysator för en mera omfattande reform i samhällsläran? Alternativ för förhållandet mellan samhällsläran i ’lågstadiet’ och i ’högstadiet’/gymnasiet: nuvarande mål och innehåll i samhällslära bearbetas och flyttas till lågstadiet i ett ändamålsenligt format samhällsläran i högstadiet/gymnasiet förblir som den är, samhällsläran i lågstadiet går sin egen väg att konstruera samhällslära för lågstadiet för med sig ett reformbehov för hela samhällsläran

Samhällsläran i skolans verklighet formas av flera faktorer Läroplansgrunderna Läroböcker (läroplansgrundernas operationella form) Metoder och instrument i elevbedömning Arvet från medborgarkunskapen Samhällslärans traditionella förhållande med historia (’arbetsfördelningen’) Lärarens behörighetskrav, examensfordringarna i studier som ger behörigheten

Behörighetskraven och examensfordringarna – en signal på hur skolämnet uppfattas Samhällsläran i lågstadiet kommer att undervisas främst av klasslärare – möjligheter och hotbilder? Frågan om vilka kunskaper och färdigheter är essentiella för samhällslärans lärare förtätas i samband med lågstadiets samhällslära: vad skall ingå i klasslärarens (rätt begränsade) substans- och ämnesdidaktiska studier?

Vilka principer i organiseringen av substansstudier för blivande lärare i samhällslära? En disciplin/studiehelhet eller enskilda kurser i centrala samhällsvetenskaper? Mera omfång eller djup? Vilka samhällsvetenskaper betonas?

Det finländska systemet nu (1) Examensfordringarna: grundstudier (cirka 25 p) i två samhällsvetenskapliga discipliner, ej någon studiehelhet på riktig; lärarstudenter går på samma kurser med andra studenter Klasslärarstudenter specialiserar sig på 1-2 skolämnen (25 sp eller 60 sp) Att sammanställa framtida fordringarna (25 sp) i samhällslära en speciell utmaning

Det finländska systemet nu (2) Ämneslärarstudenternas pedagogiska studier 60 sp, varav ämnesdidaktik och praktikum i de egna 1-2 ämnena cirka 45 sp I klasslärarstudenternas ämnesövergripande (dvs ämnesdidaktiska) studier ska ingå även 1-3 sp (?) didaktik i samhällslära; i praktikum ett tillfälle att undervisa även i samhällslära Ämnesdidaktiska studiernas begränsad omfattning accentuerar frågan om innehållet (i synnerhet med tanke på att inte alla klasslärarstudenter studerar samhällsvetenskaper).

Ämnesdidaktik – skolämnets och den akademiska disciplinens alkemi Lärarutbildning som en trading zone (Eklund & Larsson 2009) för representanter av akademiska discipliner och skolämnen att utbyta kunskap och skapa nya begrepp och praktiker för samarbete Mellan discipliner och skolämnen ett alkemiskt förhållande (Bourdieu) – är då ämnesdidaktiken alkemistens verkstad där samhällsläran skapas genom att smälta kunskaper, erfarenheter och idealer i en helhet som stöder utvecklingen av ungas kritiska samhälleliga tänkande, sociala handlingsförmåga och medborgaridentitet?