Planeringssamverkan, klippt ur verksamhetsplanen I Samtrafikens verksamhet ingår att genom planeringssamverkan samordna bytestider och skapa bra förutsättningar.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Warpen BK Här följer en instruktion hur man plockar fram egen statistik från datafilen. Det finns två sätt att få fram statistik. Man byter antal dagar.
Advertisements

Kapitaltäckningsrapporten Parallellrapportering
Via SMS så får du erbjudande om nya vikariepass, kan acceptera eller avböja dessa erbjudanden, eller blir direktbokade på pass. Förfrågningarna besvaras.
Scouttåget i Malmö, 6 april 2013 Pontus Vinderos
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
Ersättning för extra djuromsorg för suggor -villkor och riktlinjer
Ljungby Grundläggande datautbildning Kursledare Anna Prissberg It-pedagog från AV-Media Kronoberg.
VISION Kommunplaner – strategisk planering
IT-dagen 22 nov 2006 Elektronisk inköps- och fakturahantering Projektledare
Kundundersökning mars 2010
Kompetensutveckling Processansvarig: Ulrika Sjöholm
Kandidatuppsats VT14 Kursledare: Lotta Hallberg och Karl Wahlin
FUTURUM.KOM. 25 folkbibliotek i Kalmar, Blekinge och Kronobergs län Länsbibliotek Sydost Regionbiblioteket i Kalmar län.
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
KOLLEKTIVTRAFIKMYNDIGHETEN I VÄSTERBOTTENS LÄN
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
Trafiksäkerhet är en arbetsmiljöfråga! (en avgörande utgångspunkt)
Serviceprogram (RSP) Välkomna Jämtlands län - att längta till och växa i.
Inköp och upphandling Johan Alexon, tf inköpschef Agneta Sjöfors, projektledare Bättre inköp Johan inleder och presenterar oss.
Aktivitetsrapporter – Hur går det?
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
Anropsstyrd trafik-Norrbotten
BILDA + SENSUS SENSUS + BILDA. Beslut och vision Utgångspunkter för en vision -att möta en omvärld i förändring -tillsammans är vi så mycket mer -utgångspunkter.
Överenskommelse 2013 Psykisk ohälsa
Trafik- och samhälls-planeringsnämnden
Uppföljning av det lokala BUS- arbetet 2014 Den lokala strukturen för samverkan kring barn i behov av särskilt stöd Länets gemensamma SIP, Samordnad individuell.
Nordiska Styrelsens uppdrag Styrelsen anser sig ha ett uppdrag från medlemmarna och SKK att verka för gemensamma Nordiska regler Det föreligger inte något.
Hur skall vi implementera en lyckad avreglering? Resenärsforum
Barns delaktighet _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Luncha & lär! Tänka, tycka eller tro?.
Trafik och infrastruktur ch 2050 Synpunkter från Kalmar län Helena Ervenius, Regionförbundet i Kalmar län
Möte inför upphandling,
Elisabeth Ingesson, Kalmar Läns Landstingsavdelning 097
Val av transport till resmålet.
Tidplan omställningsarbete 2014
Gemensam plan landstingsgemensamt Respektive avdelnings uppdrag Fördelar de särskilda uppdragen från landstingsstyrelsen till landstingsdirektören.
Spelregler för det öppna marknadstillträdet Lars Bull Vd Värmlandstrafik AB
Linnéuniversitetets alumnverksamhet. Utredning gjord En utredningsgrupp tillsattes våren Gruppen bestod av representanter från - Samtliga institutioner.
Kollektivtrafikbarometern 2014
nov 06 Samordnad vårdplanering - projektet Ett gränsöverskridande verksamhetsutvecklingsprojekt C. Wisser
SKAPAD AV. Trygghemma med digital teknik - går det att samordna? - Svar: Kort sikt, nej- Lång sikt, ja.
Utvärderingen läget idag vad gäller det som behövde åtgärdas  Möten för samarbetsparter  Hålls vid rätt tidpunkt  75% helt eller delvis.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Töreboda - Nässjö.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Linköping - Kalmar.
Den framtida operativa trafikbilden Inst. för informationsteknologi Uppsala universitet Bengt Sandblad.
Attraktiv Hemtjänst Program som pågår
PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624
Gemensamt kartstöd för Blåljus Det kan bli verklighet ! Hitta rätt!
Kommunalförbundet Sydarkivera
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Framtidskartläggning
Värdegrund. Presentation Syfte Värdegrund Presentation av workshop Utvärderingar Framtiden Summering Frågor Kontakt.
Arrangerat av Klimatsamverkan Skåne, ett samverkansorgan i klimatfrågor mellan Region Skåne, Kommunförbundet Skåne och Länsstyrelsen Skåne. Fossilfrihet.
Resultat av fokusgrupper Vad är en bra hjälp för dig i din situation?
Zenit Reseguide. Webbaserat system för planering av resor Föreslår bästa transportsättet med hänsyn till miljö och avstånd Guide hjälper användaren att.
Nordiska Styrelsens uppdrag Utgångspunkt
Workshop 5 - Kamratstöd 7/12.
Nordiska Styrelsens uppdrag Utgångspunkt
36 % 56 % Källa: IDC Visste ni….det finns studier som visar att en anställd lägger 36% av sin arbetstid på att leta efter och sammanställa information,
Regional vattenförsörjningsplan för Stockholms län
Analysera, justera och fastställa
Utvärdering Socialfonden
Banarbets- processen.
Förstudie Friluftslivets år 2020
Nationellt kliniskt kunskapsstöd
Begäran om nationellt likvärdig YH-utbildning inom äldreomsorgen
Referensgrupp
Gnosjö kommuns styrmodell
Logga in på din Nacka-sida. Sök på Varbi i sökrutan
Dialogmöte enskild pedagogisk omsorg.
Presentationens avskrift:

Planeringssamverkan, klippt ur verksamhetsplanen I Samtrafikens verksamhet ingår att genom planeringssamverkan samordna bytestider och skapa bra förutsättningar för Samtrafikföretagens arbete med tidtabeller och planering av attraktiva anslutningar för resenärer som ska byta mellan trafikföretagens förbindelser och olika färdmedel. Bytet, och särskilt bytestiden, är en känslig del i resan. En referensgrupp har inrättats för att bereda arbetet inom Planeringssamverkan. Representanterna i referensgruppen skall objektivt företräda hela sin region respektive bransch och har ansvar för att löpande stämma av frågorna inom sin respektive grupp

Planeringssamverkan idag • Tidplan för planeringssamordning mellan tåg och buss • Tågtabeller under ansökningstiden och vid fastställelse, som underlag för anslutningsplanering • Gemensamma tidtabellsskiften i december för tåg och buss • Rekommendationer för gemensamma skiftesdagar vid sommar och höst. • Rapporterar och sammanställer bytestider mellan olika operatörer och färdmedel för Resplus

Planeringssamverkan imorgon ? •Vad vill du som Samtrafikföretag ha hjälp med i planeringsarbetet •Hur kan vi bättre utnyttja samarbetsmöjligheten inom Samtrafiken, en konkurrensfördel för er som är med •Har det uppstått nya behov tack vare de ändrade förutsättningarna i kollektivtrafikvärlden, både vad gäller konkurens/avreglering och den nya tekniken (webb och smartphone) •Hur ska vi kommunicera och stämma av på bästa sätt, så att alla blir engagerade

• Samköra tåg+buss+båt i aug/början sept. i en tidtabell- efterfrågar verktyg för det. • Kunna få tågtider i ett sånt format så att de kan matas in direkt i egna system och inte behöver knappas in manuellt. • Kunna prenumerera på ändringar i tidtabellsdatabasen så att man kan bli uppmärksam på om något tåg/kommersiell buss/grannlän har ändrat så det påverkar egen trafik. • Ändringsmeddelande vid tågtidtabellsförändring. • Läsa in trafikdata till Rebus från Samtrafiken, inkl perioder. • Förändringsmarkering (Ingrid kommentar: i linjetabell etc). • Jobba för att enhetliggöra ex fotnötter, kanske en sort grund- nomenklatur typ skoturer fotnot 100-serien osv. • Det som tidigare gick att lösa m hjälp av text i en pappers-tidtabell måste ’highlightas’ på annat sätt i webb-versionen. • Samtrafikens system skall ta hänsyn till trafikföretagens bytestider och bytespunkter. • Felsökningshjälp i tidigt skede av planeringen med återkoppling om ev konstigheter. Då vet man var man skall ha extra koll på tex bytestider under resten av processen. • Ännu bättre trafikkompetens hos Samtrafiken (Ingrid kommentar: för att kunna komma med förbättringsförslag tex bytestider) •Hur kan Samtrafiken påverka EU att ändra tidtabellsskiftet i dec. •Jobba för att tidigarelägga beställning av tågläge (mitten av mars). •Få trafikverket att tidigarelägga sin plan tex banarbete, borde kunna planeras tidigare. •Om alla länstrafikbolag lämnar sina tidtabellsuppgifter 90 dgr innan, kan Samtrafiken då hjälpa till att få fram de Resplusresenärer som får sin resa ändrad. •Låt kommunikation vara återkommande och med återkoppling, tex erbjuda en stående telefon/video- konferenstid där frågor kan dryftas (typ kl sista onsdagen i månaden?). •Sprida kunskapen om Resplus o Resrobot. •Låt Resrobot bli den sökmotor som alla använder, behöver då kanske inte ”egna” sökmotorer. Visar då samma uppgifter oavsett vilket företag man söker från. Då en fördel/ett måste att biljettköp är möjligt. •Spara äldre tidtabeller för att hjälpa till med eftersökning. Planeringssamverkan imorgon, förslag från workshopen