Framtida modell för informationsutbyte och behov av centraliserad mätvärdeshantering 2012-12-06Referensgruppsmöte no 3.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Leverantör.
Advertisements

Vad styrs verksamheten utifrån • Lagen om skydd mot olyckor • Handlingsprogram • Kommunal och förvaltningslag • Verksamhetsplaner • Ekonomistyrning • Avtal.
Drömmen om Hertta Framtida beslutsstödssystem för att nå bättre vattenkvalitet – inte så långt borta? Niklas Holmgren, SydostGIS
Lustgaskonsortiet Johanna Borgendahl, Stockholms läns landsting
Svenska Försäkringsföreningens Livförsäkringsseminarium 9 oktober 2012
3D - Fastighetsbildning
Informationsutbytet på elmarknaden
Välkommen! På följande sidor kommer Du att få en inblick i Statoil Gasol/LPGs tjänst Kundsida och de möjligheter den kan ge dig… På varje sida finns pilar.
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Genomförande av nordisk slutkundsmarknad
"Framtida modell för informationsutbyte och
Nordisk slutkundsmarknad
Välkommen till presentationen av TungTransport Postadress: Telefon: E-post:Webb: Evagatan Malmö
Enklare faktura Seminarium 25 mars Dagordning • – Kaffe • – Ei presenterar uppdraget och förslag • – Diskussion.
Problemsnack eller bygga lösningar.
Samverkansavtal avseende hjälpmedelsverksamheten - Agenda insynsrådet, 23 okt Vilka beslut finns i det övergripande avtalet och kring arbetet? 2.Erfarenheter.
De nordiska reglerings- myndigheternas arbete med att införa en gemensam nordisk slutmarknad Marielle Liikanen.
Nordisk balansavräkning 29 april
Om Lotteriinepektionen - ramen 40 anställda i Strängnäs Cirka 60 externa inspektörer, bland dem 30 anonyma. Total budget 2014– 48,2 miljoner kronor Max.
modell för bättre kommunikation mellan vårdpersonal
Balansansvarsavtalet Aktuellt Elmarknadsråd 9 februari 2010 Elin Broström Marknad.
Problemformulering Vad är problemet eller behovet– gapen i våra resultat? Vad: Vad påverkas? Är det specifikt? Innehåller det ett implicit förslag till.
Byte av höjdsystem till RH2000
Ursprungsmärkning av el Stf GD Tony Rosten, Energimarknadsinspektionen EDIEL-konferensen 5 oktober i Stockholm.
Myndighetsgemensamma lösningar för enklare företagande.
Sidan 1 Samfakturering privatkunder Telge Energis erfarenheter EI:s referensgruppsmöte 14 januari 2013.
Utvärdering av olika modeller för informationsutbyte på elmarknaden
Saminvesteringsforum
Externt referensgruppsmöte reglerat tillträde 30 Oktober 2012.
Framtida modell för informationsutbyte Anders Berghman.
Enklare för kunden – förslag som ger förutsättningar för en nordisk slutkundsmarknad.
Möte med kundrepresentanterna i fjärrvärmeuppdraget Stockholm 29 november.
Enklare faktura Seminarium 25 mars Uppdraget Centralt för en fungerande elmarknad är att kunderna får den information de behöver för att kunna göra.
När och var blir något ett behov? Annelie Ekelin
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Seminarium inför revidering av mobil LRIC  Agenda  Bakgrund och syfte - varför revidera mobil LRIC?  Hur revidera mobil LRIC?  Parallella.
Folkhälsodata i Region Skåne Skåningarnas hälsa, levnads- och miljöförhållanden.
Vilka strategiska frågor har vi framför oss?
Förhållandet mellan Solvens II-direktivet och tjänstepensions-direktivet Livdagen 18 september 2012 Ellen Bramness Arvidsson, chefekonom, Svensk Försäkring.
Smarta nät - en ny plattform för hållbara ICT-lösningar Per Everhill Affärsutvecklare Tekniska verken.
Behovet av nationell satsning på IT-stöd Barns behov i centrum (BBIC)
Önskemål om omplacering Ärendet föredras för Au/Au:s delegater Ärendet bereds inom förvaltningen Ärendet återförs till Au/ Au:s delegater Beslut Omplaceringsprocess.
Smarta elnät och nettodebitering Math Bollen SERO årsmöte, Katrineholm 15 april 2011.
Geografiskt referenssystem, Nuläge och framtid
Utredningar om mätning Förbrukning Småskalig produktion EDIEL & avräkningskonferens 24 – 25 november 2010 Lars Munter Marknad.
Regionstyrelsen
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 1 Regional årlig uppföljning av miljökvalitetsmålen Naturvårdsverkets anvisningar.
Svensk Fjärrvärmes syn på en framtida offentlig prisändringsprövning
1 Marknadskontrollrådets seminarium ”Din produkt, ditt ansvar ” Nalen 21/ Olika roller, olika ansvar: Tillverkare, importör, distributör Göran Lundmark,
Uppföljning av internationella benchmarks inom E-förvaltning
Måltal Besparingsscenarios- Prognos fram till Följer normkrav.
Post- och telestyrelsen Ny kalkylmodell för det fasta accessnätet Informationsmöte, 28 september 2015.
BEFINTLIGA AVTAL VID REKONSTRUKTIONSBESLUTET 2 KAP. 20 § Lag om företagsrekonstruktion.
Leveranser/Aktiviteter Iterat #2
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
Avtal Avtal bör innehålla följande punkter
Ladok3 och studenttjänster
Funktionskrav på elmätare – ett steg på väg mot ett smartare elnät
Regionala handlingsplaner
Avtalsvillkor för fiberanslutning
Genomförande av Nordisk slutkundsmarknad
Ei:s arbete inom aggregatorrollen Utvecklingen av EU-regelverket Elin Broström, Energimarknadsinspektionen.
Elsmart Solutions.
Hur utvecklar vi kvaliteten i SLU:s datahantering?
Samordnad utveckling för god och nära vård
Nordisk Adresskonferens 2007
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
Presentationens avskrift:

Framtida modell för informationsutbyte och behov av centraliserad mätvärdeshantering Referensgruppsmöte no 3

Innehåll • Kravspecifikation för informationshanteringsmodell • Fortsatta arbetet • Annat? Referensgruppsmöte no 3

Grundläggande förutsättning för modell • Nordisk slutkundsmarknad – Nu 300+ aktörer – Sedan 900+ aktörer enbart med de nordiska aktörerna • Utvecklingen av energitjänster – Elhandlare, energitjänsteföretag Centraliserad lösning Referensgruppsmöte no 3

Reglering • Den aktör som ges ansvaret att driva denna lösning bör vara reglerad • Anslutning/Rapportering bör vara obligatorisk Referensgruppsmöte no 3

Kravspecifikation; hubben • Det ska finnas en kundportal genom vilken kunden kan hämta relevant information om konsumtion, avtalsvillkor såsom t ex när avtalet upphör, uppsägningstid, uppsägningsvillkor; • Bytesprocessen; • In- och utflyttnings processer; • Lagring av elkunds konsumtionsdata; • Lagring av relevant kunddata; • Lagring av relevant data rörande elhandlare; • Lagring av relevant data rörande avbrott exempelvis Referensgruppsmöte no 3

För kunden Kunden bör ha ett gränssnitt, ett slags kundportal, gentemot den centraliserade lösningen genom vilken kunden kan hämta information om: • Information om existerande elavtal, energitjänsteavtal t.ex. avtalsvillkor såsom när avtalet upphör, uppsägningstid, uppsägningsvillkor; • sin aktuella och historiska energiförbrukning; • översikt och information över utlämnade fullmakter; • information om nättariffen, ev effekttariffer tc Referensgruppsmöte no 3

För elhandlaren Elhandlaren ska hämta/lämna följande information till den centraliserade lösningen: • nuvarande elhandlare ska lämna information rörande existerande elavtal för uttagspunkt; • elhandlaren ska kunna hämta relevant information rörande befintlig eller presumtivt ny kund, dock alltid med kundens tillåtelse; Referensgruppsmöte no 3

För energitjänsteföretaget • nuvarande energitjänsteföretag ska lämna information rörande existerande energitjänsteavtal för uttagspunkt; • energitjänsteföretaget ska kunna hämta relevant information rörande befintlig eller presumtivt ny kund, dock alltid med kundens tillåtelse; Referensgruppsmöte no 3

För nätägaren Nätägaren ska göra följande i förhållande till den centraliserade lösningen: • Uppge mätvärden för uttagspunkt, även historiska värden, mätvärden även för inmatning eller nettomätning i de fall kunden är mikroproducent • Uppge information om befintlig tariffstruktur,ev. effekttariffer, reellt effektuttag i uttagspunkt • Information om planerade och pågående (även icke planerade) avbrott etc, avbrottsersättning, utbetalade av avbrottsersättning Referensgruppsmöte no 3

För nätägaren forts • Mätvärden för uttagspunkt • Information om befintlig tariffstruktur samt ev effekttariffer • Information om avbrott etc Referensgruppsmöte no 3

Ei föreslår… • Delrapport • Utredning och analys av; – Kostnader – Konsekvenser – Specifikt innehåll Referensgruppsmöte no 3

Tack för uppmärksamheten! Referensgruppsmöte no 3