1 EALTA Europeiska sammanslutningen för prov och bedömning i språk www.ealta.eu.org.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Välkomna till information kring betyg och bedömning
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Mottagande i särskolan för elever med utländsk bakgrund
Välkommen till Vikenskolan
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
fördelar med att lära sig och kunna ett främmande språk
Villkorligt antagna till master
Den gula tråden Emil Tyberg Adjunkt i engelska.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Mål och betygskriterier
1 Processer kring kurs UD-projektet 2004 Version 4.
Självvärdering 13 november 2013 Henrik Svensson.
Albanska Amarinja Arabiska Arli Armeniska Assyriska Azerbadjanska
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
22 augusti 2014 Slide N° 1 8 april 2009 Bild nr 1 Urbact-sekretariatet URBACT II 2007–2013 EU-program för territoriellt samarbete om integrerad och hållbar.
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Lokal Pedagogisk Planering
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
SVENSKA SOM ANDRASPRÅK
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Ramverk för patientmedverkan
Hovstaskolans styrdokument
HOPE- Hospitals in Europé
Anpassad studiegrupp på SFI Alternativ läs och skrivinlärning
Välkommen till årets Ordförandeseminarium 4 – 5 oktober 2014 Här möts vi som vill göra skillnad! 1.
Lärarkompetenser 6 oktober 2014 Caroline Kearney Projektledare och utbildningsanalytiker.
1 Förordning 1997:702 Vem? Varje kommun, kommunal förskola, fritidshem, skola Kommun: skolformerna, förskoleverksamhet, skolbarnsomsorg Andra huvudmäns.
Workshop vägledning Välkomna. Dagens upplägg 9:00-9:30 Kaffe 9:30:-10:15 Introduktion 10:15-10:55 Ramverkets delar 10:55-11:15 E-delegationens vägledning.
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Livslångt lärande EU:s nya gemensamma utbildningsprogram Mål ” Ett konkurrenskraftigare kunskapssamhälle, med bättre arbetsmarknad och ökad social.
För kunskap och bildning MATEMATIK I FINLÄNDSK UTBILDNING Henrik Laurén Mötets namn Datum
SPRÅKHISTORIA.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Läroplansträff Välkomna!.
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
År 2: Återkoppling. Lärfråga: Hur kan vi ge återkoppling på ett sätt som främjar elevernas lärande och motivation? Hur kan vi ge återkoppling på ett sätt.
Välkommen till Braås skola
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Anställningsbarhet - användbarhet Hur gick det för studenterna – objektivt, subjektivt. Etableringsgrad: Vad kan utbildningen påverka? Konjunkturer,
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Europeiska Integrationsfonden för tredjelandsmedborgare.
Riktlinjer Dokumentation Kompetens- utveckling Stödmaterial.
1 Inför den skolförlagda utbildningen. ”Den nya gymnasieskolan i ljuset av en reform”
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Svenska språkets utveckling & släktskap
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
SPRÅKHISTORIA Språkets utveckling.
Nämndplan 2015.
Varför IUP och skriftliga omdömen? Varför ny läroplan?
Nytt kvalitetssäkringssystem höjer ribban – studenternas bästa i sikte Universitetskansler Harriet Wallberg.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
SKOP Bilder till Stockholms universitet - Humanistiska fakulteten -Institutionen för slaviska och baltiska språk, finska, nederländska och tyska, oktober.
Fristående förskolor Stationsgatan 12, Lokal: Matsalen
Ramverk för patientmedverkan
Bedömning i formativ mening
Validering inom Lärarlyftet
LPP – rörelse Lekar och spel
Balance at Hand: Läroboken om hygien
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

1 EALTA Europeiska sammanslutningen för prov och bedömning i språk

2 EALTAs uttalade målsättning EALTAs syfte är att verka för ökad förståelse av teoretiska principer för prov och bedömning i språk samt förbättring av och erfarenhetsutbyte kring prov och bedömning i Europa.

3 EALTAs riktlinjer för god praxis vid prov och bedömning i språk vänder sig i första hand till tre olika grupper: De som är engagerade i •lärarutbildning kring prov och bedömning •arbete med prov och bedömning i klassrummet •utveckling av prov vid nationella eller institutionella provenheter eller provcentra

4 För alla dessa grupper gäller ett antal allmänna principer: Respekt för de studerande/provtagarna Ansvar Rättvisa Reliabilitet Validitet Samverkan mellan berörda parter

5 EALTAs riktlinjer för god praxis vid prov och bedömning i språk.

6 Medlemmar i EALTA som är engagerade i lärarutbildning kring prov och bedömning bör klargöra följande för sig själva och andra berörda parter (lärarstudenter, verksamma lärare, och kursplaneutvecklare):

7 Exempel •Hur relevant är utbildningen för lärarstudenternas kommande bedömningsverksamhet? •Hur tydligt är principerna för prov och bedömning (t.ex. validitet, reliabilitet, rättvisa, återverkans- effekter) relaterade till de studerandes verksamhet? •Vilken är balansen mellan teori och praktik i utbildningen? •I vilken omfattning deltar de studerande i utveckling, utprövning och utvärdering av bedömningsmetoder?

8 EALTA-medlemmar som är engagerade i prov och bedömning i klassrummet bör klargöra följande för sig själva och andra berörda parter (särskilt elever/studenter och, så långt det är möjligt, föräldrar/målsmän):

9 Exempel •Vilket syfte har bedömningen? •Hur lämpliga är bedömningsmetoderna för eleverna? •Vilka ansträngningar görs för att säkerställa att bedömningsresultaten är tillförlitliga och rättvisa? •Vilken hänsyn tas till elevernas uppfattningar om bedömningsmetoderna? •Vilka åtgärder planeras för att förbättra elevernas lärande? •Vilket slags återkoppling får eleverna?

10 EALTA-medlemmar som är engagerade i provutveckling vid nationella och institutionella provenheter eller provcentra bör för sig själva och andra berörda parter (lärare, elever/studenter, allmänheten) klargöra och tillhandahålla svar på de frågor som listas nedan.

11 För att öka kvaliteten i bedömningssystem och bedömningspraxis uppmanas provutvecklarna vidare att föra en dialog med beslutsfattarna vid respektive institutioner och ministerier för att garantera att dessa beslutsfattare är medvetna om såväl god som dålig praxis.

12 Exempel •Finns det provspecifikationer? •Har provutvecklarna och uppgiftskonstruktörerna relevant erfarenhet av undervisning på den nivå som bedömningen avser? •Vilken utbildning har provutvecklarna och uppgiftskonstruktörerna? •Görs utprövningar av proven? •Tränas/Utbildas bedömarna inför varje bedömningsomgång?

13 Exempel •Är medbedömning rutin vid subjektivt bedömda prov? •Vilken är återverkanseffekten av proven? •Vilka rutiner finns för att säkerställa att proven följer ändringar i läroplanen/ kursplanen? •Är provnivån specificerad i förhållande till det europeiska ramverket för språk (CEFR)? •Vilka belägg presenteras i så fall för att styrka detta?

14 • Armeniska • Bulgariska • Danska • Engelska (Br.) • Estniska • Finska • Franska • Georgiska • Grekiska • Italienska • Katalanska • Lettiska • Litauiska • Luxemburgiska • Nederländska • Norska (bokmål + nynorsk) • Polska • Rumänska • Ryska • Slovenska • Spanska • Svenska • Tjeckiska • Turkiska • Tyska • Ungerska Översatta versioner av EALTAs riktlinjerna januari 2007

15 För den fullständiga versionen av EALTAs riktlinjer för god praxis vid prov och bedömning i språk och de olika översättningarna, se