Den nya specialiseringstjänstgöringen för läkare

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Legitimationskrav Rekrytering
Advertisements

Individuppföljning inom äldreomsorgen.
Reell kompetens vid bedömning av behörighet och tillgodoräknande
Brukarfokus i biståndshandläggning
Nya bibliotekslagens betydelse för personer med funktionsnedsättning Niclas Lindberg, generalsekreterare SDK:s jubileumskonferens 2013 Stockholm 29 november.
Stat – Huvudman - Profession
Specialistutbildning i Sverige
Landstinget och Kommunerna i Kalmar län - i samarbete
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Nya specialiseringstjänstgöringen för läkare
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Nya ST-regler - vad händer med geriatrikspecialiteten?
Lag om stöd och skydd för barn och unga (LBU)
Den nya högskoleutbildningen Aija Sadurskis Högskoleverket.
Socialstyrelsens nationella riktlinjer för god vård och omsorg
SPUR – vad är det? Utvecklingen av kvaliteten i läkares vidareutbildning Sveriges läkarförbunds och Svenska Läkaresällskapets stiftelse för utbildningskvalitet.
FRONESIS-projektet, univ. ledningens prefektmöte den 16 november 2010 LUNDS UNIVERSITE T.
PLUS Program för Lärande och Utveckling i Svensk hälso- och sjukvård för utlandsutbildad personal 1 oktober 2013 Inger Hagqvist
1 Gruundutbildningen på EE Ny högskoleproposition Ny mastersutbildning Påverkan på civilingenjörsutbildningen Förändringar av E programmet.
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Nationella riktlinjerna för missbruks- och beroendevården
Övergripande studierektorsfunktionen Sörmland GRUNDUPPDRAG Huvuduppgifter för Övergripande studierektorerna är att på sjukvårdsledningens uppdrag skapa.
Sven Karlander Övergripande studierektor UMAS Nya ST i Region Skåne.
STUDIEREKTORER AT/ST Sörmland
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Sveriges lantbruksuniversitet GUR ska föreslå förändringar av anslagsfördelning och dimensionering av utbildningen på grundläggande och avancerad.
Förslag till ny specialistutbildning
1 Förordning 1997:702 Vem? Varje kommun, kommunal förskola, fritidshem, skola Kommun: skolformerna, förskoleverksamhet, skolbarnsomsorg Andra huvudmäns.
Modell för Utveckling av ledningssystem
Välkomna till information och samtal kring Introduktionsperioden
Normering, tillsyn, kunskap
Chefs- och Professorsmöte Kort presentation av föreningen och fokus senaste året.
Sammanhållen Hemvård i Gävleborg – arbetsläge och tidplan för beslutsprocess och genomförande December 2011.
Nya specialiseringstjänstgöringen för läkare
Nya föreskrifter och allmänna råd
Katarina Hanseus, Barnhjärtcentrum, Lund
Försöksverksamhet med gymnasial lärlingsutbildning Information och idéutbyte.
Nya ST 2015 Mars 2015 Version
Patientjournallagen Ändamål
Regionalt förbättringsarbete inom cancervårdkedjor Fredensborgs Herrgård
1 Inledande förordningstext Förordning (2008:793) om försöksverksamhet med riksrekryterande gymnasial spetsutbildning Utfärdad: Träder i kraft.
Palliativ Medicin – ny specialitet! 1987 i Storbritannien 2010 i 17 länder + Finland, …, Sverige Utvecklingen av palliativ vård i landet korrelerar med.
Göteborg Inger Riesenfeld-Örn
Vård utan omvägar - en del av programmet för ökad patientsäkerhet
Nya specialiseringstjänstgöringen för läkare Anna Sundberg och Frida Nobel.
Studierektorsinformation
Nya ST 2015 Mars 2015 Version
Myh.se Kvalitetsarbete konst-och kulturutbildningar Utvecklingsarbete Steg 1 utarbeta en strategi för kvalitetsarbetet Arbetsmetod: diskussion med konstnärliga.
Nya ST SOSFS 2015:8 Gäller alla med legitimation efter 1 maj 2015
Journaldokumentation  Lagar  Föreskrifter  Definitioner.
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
Region Östergötland Om ST Vt-2016 Lovisa Farnebo, MD, PhD Övergripande ST-studierektor Överläkare ÖNH-kliniken.
Nya föreskrifter för ST - ännu nyare ST SOSFS 2015:18.
Ett steg vidare för evidensbaserad praktik till nytta för brukare och patienter Fjärde steget i reformen av myndigheter Samlad, effektiv och behovsanpassad.
Reformerad grundutbildning och AT – Läkarförbundets svar på utredningsförslag.
Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Kvalitet i särskilt boende
Hemsjukvårdsavtalet Specialiserade vården/Slutenvård
Ulrika Henriksson Studierektor BUP Stockholm
Framtidens elevhälsa Stockholm september
Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
”Lagen om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård”
Övervakningskommitténs roll
Utvidgad uppföljning i Primärvården Förstärkt vårdgaranti
Vägen till svensk legitimation och specialistkompetensbevis - EU/EES
Politisk samverkansberedning för hälsa, vård, omsorg och skola
Samordnad utveckling för god och nära vård
Presentationens avskrift:

Den nya specialiseringstjänstgöringen för läkare

Kontaktpersoner Socialstyrelsen Anna Sundberg 08-55553707 0703092901 anna.sundberg@socialstyrelsen.se Bernhard Grewin 08-55553164 0707903383 bernhard.grewin@socialstyrelsen.se

Nyheter från den 1 juli 2006 1. Specialiteterna har ändrats avseende - struktur (bas + gren + tillägg) antal - vissa benämningar 2. Meriter från forskarutbildning får tillgodoräknas enligt närmare föreskrifter från Socialstyrelsen 3. Nationella rådet för specialiseringstjänstgöring

Vad gäller för uppnående av specialistkompetens? Vidareutbildning under minst fem år Tjänstgöring under handledning (specialiseringstjänstgöring) Deltagande i kompletterande utbildning Tillgodoräknande av ev meriter från forskarutbildning – NYHET att det ska regleras 4 kap 1 § förordningen (1998:1513) om yrkesverksamhet på hälso- och sjukvårdens område

Kompletterande föreskrifter Socialstyrelsen ska meddela föreskrifter om vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som ska gälla för varje specialistkompetens (målbeskrivningar). Socialstyrelsen får också meddela ytterligare föreskrifter om vidareutbildning för specialistkompetens. 4 kap 3 § förordningen (1998:1513) om yrkesverksamhet på hälso- och sjukvårdens område

Meriter från forskarutbildning Meriter från forskarutbildning får tillgodoräknas i specialiseringstjänstgöringen enligt de närmare föreskrifter som meddelas av Socialstyrelsen.

Övergångsbestämmelser Läkare med legitimation före ikraftträdandet har rätt att få bevis om specialistkompetens enligt äldre bestämmelser om ansökan görs senast den 31 december 2013

Nationella rådet för specialiseringstjänstgöring Ett rådgivande organ till Socialstyrelsen. Ska bistå styrelsen med att utarbeta målbeskrivningar stödja huvudmännen för att uppnå hög kvalitet i specialiseringstjänstgöringen främja utbildning av handledare utarbeta kriterier för utbildande enheter bistå styrelsen i frågor om enskilda läkares kompetens i förhållande till målbeskrivningar 11 c § förordningen (1996:570) med instruktion för Socialstyrelsen

Rådets sammansättning Rådet består av en ordförande och sju andra ledamöter som utses av regeringen för en bestämd tid. Minst en på förslag av: Svenska Läkaresällskapet Sveriges kommuner och landsting Sveriges läkarförbund Universitet och högskolor genom Högskoleverket Socialstyrelsen 13 d § förordningen (1996:570) med instruktion för Socialstyrelsen

Rådets ledamöter Utsedda på två år: Bo Lindblom, Socialstyrelsen, ordförande Börje Haraldsson, Universitet och högskolor Hans Hjelmqvist, Läkarförbundet Anna Engström-Laurent, Läkaresällskapet Kerstin Sjöberg, SKL Charlotta Sävblom, (SYLF) Nina Rehnqvist Lennart Persson

Syftet med ändringarna Ökad kvalitet i utbildningen genom: Bättre underlag för bedömning vid prövning av ansökan om specialistkompetensbevis Förbättring av processen vid utfärdande av specialistkompetensbevis Mer samlat ansvar för utbildningsfrågorna Kriterier för kvalitet i utbildningen Stöd till huvudmännen

Överlämnade av beslutanderätt Regeringen avser att i ett senare skede överlämna uppgiften att besluta om läkarspecialiteternas antal och benämningar till Socialstyrelsen. Överlämnandet är inte aktuellt förrän de nu beslutade ändringarna är verkställda.

Vad har gjorts hittills? Nationella rådet har haft ett konstituerande sammanträde Ett nätverk av målbeskrivningsansvariga har upprättats En ny modell för målbeskrivningar har tagits fram Möten och informationsträffar är planerade under hösten 12 december planeras ett möte för samtliga målbeskrivningsansvariga Information finns på www.socialstyrelsen.se På Socialstyrelsen finns en kanslifunktion

Det fortsatta arbetet Nya målbeskrivningar i ny föreskrift Särskilda frågor; tillgodoräknande av forskarutbildningsmeriter, baser till tilläggsspecialiteter, ”övergångsregler” Nya intyg och ny process för granskning för erhållande av specialistkompetensbevis

Den nya specialitetsstrukturen I 56 specialiteter: 31 bas 23 gren 2 tillägg 5 avreglerade: Klinisk näringslära, skolhälsovård, klinisk cytologi, barnradiologi samt koagulations- och blödningsrubbningar

Den nya specialitetsstrukturen II 3 nya: Kärlkirurgi och barnonkologi samt akutsjukvård som tillägg 4 nya genom sammanslagningar: Hörsel- och talrubbningar, klinisk immunologi och transfusionsmedicin, klinisk bakteriologi och virologi samt arbets- och miljömedicin 1 ny som tillägg: Smärtlindring

Målbeskrivning för läkares specialiseringstjänstgöring Nya målbeskrivningar för läkares specialiseringstjänstgöring – ny modell, Socialstyrelsen, januari, 2005, Art nr 2005-105-2 Utarbetad i samarbete med specialiteterna: Allmänmedicin, kirurgi, internmedicin, psykiatri och klinisk kemi

Den nya målbeskrivningsmodellen I Övergripande kompetensdefinition A Definition av kompetensområdet B1 Kompetenskrav: Medicinska B2 Kompetenskrav: Kommunikation, ledarskap samt medicinsk vetenskap och kvalitetsarbete C Utbildningsstruktur

Den nya målbeskrivningsmodellen II Delmål Kompetens Mål Metoder för lärande Uppföljning Medicinska 12 Kommunikation max 3 Ledarskap max 3 Medicinsk vetenskap och kvalitetsarbete max 3

Kvalitetsaspekter på specialiseringstjänstgöringen (ST) I Socialstyrelsen ska, med bistånd av det Nationella rådet: stödja sjukvårdshuvudmännen för att uppnå hög kvalitet i ST främja utbildning av handledare inom ST

Kvalitetsaspekter på specialiseringstjänstgöringen (ST) II följa upp kvaliteten i ST utarbeta kriterier för utbildande enheter för att säkerställa att verksamheten harv den bredd och inriktning som behövs för att erbjuda ST av hög kvalitet