Lär- och forskningscentrum www.umea.se/lof PriMa Umeå PriMa Umeå – ett förslag som får matematiken att lyfta? Prioritering 2008 - 2011.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Den svenska förskolan.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Handlingsplan för matematikutveckling
Exempel utifrån ett antal målområden
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Pedagogisk dokumentation
En reviderad läroplan för förskolan
VART SKA VI…?.
Välkomna!.
Södertörns nyckeltal 2009 Botkyrka Haninge Huddinge Nynäshamn Salem Södertälje Tyresö Grundskolan.
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Hej och välkomna!.
Nya utvecklingssamtal
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Matematiklyftet - didaktisk fortbildning för alla matematiklärare - Anders Palm Projektledare Tel: 08 – E-post:
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
Vägen mot en timplanelös skola
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Den individuella utvecklingsplanen
”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
Uppdrag att genomföra integrationsinsatser inom skolväsendet - ”Nyanländas lärande” Uppdragets olika delar: - kartläggnings- och bedömningsmaterial 18,5.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff fritidshem
Skellefteåmodellen – kompetensutveckling med Nämnaren
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Förskoleklassen Torpshammar
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Falu modellen Strategiskt kvalitetsarbete på alla nivåer; pedagog, förskolchef och huvudman.
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Matematiksatsning Orsa kommun. Berörda skolor Bergetskolan Digerbergets skola Kyrkbyns skola Samtliga skolor är f-6-skolor Projektet berör åk.
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
Uppföljning och utvärdering
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:30-10:10Inledning och intresseanmälan till nätverk Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum.
Läroplansträff Välkomna!.
Elevdemokrati i praktiken
Lär- och forskningscentrum PriMa Umeå Berghemsskolan Det matematiska samtalet.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Elin Ståhl Johansson och Ulla Lindström
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
 Långsiktig matematiksatsning  Projektförslaget är baserat på forskningsöversikter och kartläggningar  Varje enhet ska bedriva utvecklingsarbeten.
Hur kan vi förstå begreppet?
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Nämndplan 2015.
Analys/bakgrund Problembild Mål/syfte Ansvar Tid Utvärdering
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
Skolverket och den digitala skolan?  Forskningen om den digitala skolan  Hur påverkas resultaten?  Hur kan ämnesundervisningen bli bättre med hjälp.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Varför just ämnet fysik?
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Huvudmannabeslut Skolinspektion 2016
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Personen från Skolverket
Presentationens avskrift:

Lär- och forskningscentrum PriMa Umeå PriMa Umeå – ett förslag som får matematiken att lyfta? Prioritering

Lär- och forskningscentrum PriMa Umeå Varför? Vi ser att det finns möjligheter ……….. • att öka elevernas intresse för att lära mer matematik • att förbättra studieresultaten i matematik LoF Ma/Nv vill medverka till utvecklingsarbeten som ”gör skillnad” för arbetet i barngrupper och i klassrum.

Lär- och forskningscentrum PriMa Umeå Är matematikkunskaper viktigt? ”Vikten av goda kunskaper i matematik är obestridlig. Det handlar om en baskunskap som är nödvändig i vardagen, för ett aktivt deltagande i samhälls- och arbetsliv och som grund för ett fortsatt lärande. Kunskaper i matematik krävs också för att besitta den kompetens och problemlösningsförmåga som underlättar lärande i andra ämnen och för att uppnå framgångsrika resultat inom andra kunskapsområden”. (Källa: I regeringens uppdrag till MSU ) Lpfö 98 - barnen i förskolan och familjedaghem ska få möjlighet att använda matematik i meningsfulla sammanhang och att utveckla sin förståelse för grundläggande egenskaper i matematiska begrepp. Eleverna i grundskolan har rätt till minst 900 h matematik, vilket motsvarar 13,5 % av all undervisning.

Lär- och forskningscentrum PriMa Umeå Vad kännetecknar skolsystem som toppar TIMMS, PISA och NAEP? • De får rätt personer att bli lärare. ”Kvaliteten i ett utbildningssystem kan inte överstiga kvaliteten på dess lärare”. • De utvecklar dessa personer till att undervisa effektivt. ”Det enda sättet att förbättra resultaten är att förbättra undervisningen”. • De ser till att varje elev får tillgång till bästa möjliga undervisning. ”Det enda sättet för ett skolsystem att nå högsta resultat är att höja nivån för varje elev”.

Lär- och forskningscentrum PriMa Umeå • Förutbestämda mål som löpande följs upp • Innehållsmässig prioritering (obligatoriskt/valbart) • Överenskommelser om tid och engagemang • Utfästelser om utvecklingsstöd/kompetensutveckling • Tydlig rollfördelning/organisation PriMa Umeå - ett högflygande förslag med yttre konturer… PriMa Umeå är tänkt att vara en långsiktig och ”öppen utvecklings- process” som går att påverka inom den ”kontur” som beslutas.

Lär- och forskningscentrum PriMa Umeå •Barn och elever ska i allt högre utsträckning uppleva att matematik är stimulerande och lärorikt. •Barns och elevers tilltro till sin förmåga att lösa matematiska och logiska problem ska öka. •Elevers behov av särskilt stöd i matematik ska minska. •Studieresultaten i matematik ska förbättras. •Elever ska i allt högre utsträckning välja att fördjupa sina matematikkunskaper under gymnasietiden. Fem mål för matematiksatsningen

Lär- och forskningscentrum PriMa Umeå Matematiken ska lyfta… men av vad?

Lär- och forskningscentrum PriMa Umeå Prioriterat kunskapsinnehåll •Kursplaner och mål •Matematik - Fördjupade insikter i den matematik som beskrivs i Lpfö 98 och kursplanerna - ämnesinnehåll, begrepp och matematiska resonemang. - Kännedom om den matematik som behandlas i årskurserna före och efter •Matematikdidaktik - Kunskaper om lärande i matematik - Kunskaper om undervisning som effektivt stödjer lärande i matematik - Kunskaper om likvärdighet i matematikundervisningen

Lär- och forskningscentrum PriMa Umeå Hur berörs du och din förskola/skola? •Alla skolformer, alla förskolor/skolor och alla pedagoger involveras. •Utmaning för alla - hitta/nyttja fler tillfällen till att träna matematik i vardagssituationer, ämnesövergripande arbeten och andra gemensamma aktiviteter! •Den primära målgruppen för matematik- satsningen är pedagoger i förskola och förskoleklass och alla som undervisar i matematik i grundskola och särskola.

Lär- och forskningscentrum PriMa Umeå Forts….Hur berörs du och din förskola/skola? •Förskolan/skolan ska utgå från sin egen situation och skapa en bild av utgångsläget… - Måluppfyllelsen idag? - Vilka styrkor och svagheter finns i arbetet med matematik? - Vad behöver ändras i förutsättningar och arbetsprocesser om måluppfyllelsen/resultatet ska kunna förbättras? •Prioritera matematik under 2009 – 2011 (ev år 1012)…planera, genomför och utvärdera konkreta förbättringsinsatser i arbetet med barn/elever. •Beslutade mål och förbättringsinsatser på förskolan/skolan följs upp och analyseras. Arbetet synliggörs i kvalitetsredovisningen.

Lär- och forskningscentrum PriMa Umeå Kan man slå två flugor i en smäll? ….eller kan bli 3? Det finns starka samband med andra utvecklingsarbeten, t ex •kunskap, bedömning och likvärdig betygssättning •individuella utvecklingsplaner •kvalitetsarbete och kvalitetsredovisning En väl vald utvecklingsinsats eller förändring kan ge goda resultat inom många områden!

Lär- och forskningscentrum PriMa Umeå Hur organsierar vi arbetet inom PriMa-satsningen? Förutsättningar •Lpf,Lgr, kursplaner •Barn/elever, •Personal •Förkunskaper i Ma •Lokaler / ekonomi • Process Resultat/mål- uppfyllelse: 1. Stimulerande och lärorikt 2. Tilltro till egen förmåga 3.Minskat behov av särskilt stöd 4.Studieresultat förbättras 5. Fortsatta studier i matematik i Gy Prima Stöd • Ume-modell • Nätverk - spetskompetens i matematiksvårigheter • ”Resonerande” diagnos- material PriMa Bas PriMa Djup PriMa Webb PriMa Framsteg och forskning • Analysstöd • Forskning • Goda exempel Effekt på lång sikt ?

Lär- och forskningscentrum PriMa Umeå I. Pri Ma Bas Fokuserar på att höja pedagogernas yrkeskunskaper i matematik och matematikdidaktik, där intresseväckande teman kan bli praktisk matematik, flerspråkighet, matematiksvårigheter mm Arbetsformer: Teman över läsår eller terminer som berör alla. Studiedagar följs upp i mattenätverk och vid arbetsplatsträffar. Erfarenhetsutbyte, synliggörande av goda exempel. Rektorer och matteinspiratörerna blir viktiga motorer och idébärare som ser till att nya kunskaper leder till fördjupad reflektion och försöksverksamhet ute i förskolor och skolor. Matematikutvecklare kan vid behov bidra vid inspirationsträffar på förskolan/skolan.

Lär- och forskningscentrum PriMa Umeå II. Pri Ma Djup Utifrån de resurser som kan knytas till PriMa Umeå kommer pedagoger att erbjudas möjligheter till fördjupning. •Utbudet (valmöjligheterna) kommer i första hand att svara mot generella behov i FoG-förvaltningen, t ex att öka kunskaper hur man möter flerspråkighet och inlärningsproblematik i matematik, praktisk matematik, formativ bedömning mm. •All utbildning ansluter till det kunskapsinnehåll som PriMa Umeå prioriterat, dvs kursplaner och mål, matematik och matematikdidaktik. Arbetsformer: Kurser, seminarier och studiecirklar på enheten eller sökbara för enskilda medarbetare. Universitetskurser. Helst året runt och mer ”just in time” än nu!

Lär- och forskningscentrum PriMa Umeå LoF ledningsgrupp i Ma/Nv som är en omkopplingscentral mellan skolans praktik och forskningsamordnar insatserna inom området framsteg och forskning. Lärare ska löpande informeras om aktuell forskning av betydelse för de pedagogiska arbetet i matematik. Kunskapsöversikter och nya forskningsrön presenteras löpande. Utvärderings- och analysstödet ska förbättras. Arbetsformer: Ped. caféer, inspirationsföredrag, webbbaserad information, förmedla möjligheter till deltagande i forskningsstudier mm. III. Pri Ma Webb IV. Pri Ma Framsteg och forskning Den ”virtuella inspiratören” ska vara ett aktivt och attraktivt forum för alla pedagoger som på ett enkelt och överskådligt sätt vill hålla sig uppdaterad om nyheter i matematikens värld, hämta undervisningstips/goda exempel eller kommunicera med andra kring matematiska frågor.

Lär- och forskningscentrum PriMa Umeå V. PriMa Stöd Spetskompetens i arbetet med barn i särskilt behov av stöd i matematik utvecklas i samarbete med Umeå universitet. • pedagoger, geografiskt fördelade i organisationen, deltar i ”Matematikdidaktik med inriktning mot elever i behov av särskilda utbildningsinsatser” (10p, 2 terminer 25% studietakt, ht 2008?). De arbetar parallellt med barn i behov av särskilt stöd i matematik, handleder kollegor och bildar ett nätverk som leds av en pedagog knuten till Elevhälsan. Gunnar Sjöberg engageras som expert och kontakt till UFM. •”Ume-modell” för särskilt stöd i matematik. Två undervisningsgrupper med handplockade elever som får möta och lär sig lösa matematiska problem ute i samhället. Projektet läggs upp så att det beforskas under arbetets gång. 60% lärartjänst under tre år med början  Diagnosmaterial efter norsk modell (Olav Lundhe:s material) översätts och introduceras i skolorna.

Lär- och forskningscentrum PriMa Umeå • Information och diskussion på enheterna fram till årsskiftet. • Läs förslaget i sin helhet på Lär- och forskningscentrums webb! • Öppet forum på webben – gör inlägg! • Intervjuserie med ett urval pedagoger i förskolor och skolor • Omarbetning av förslaget. Beslut vid rektorskonferens i början av • Du kan påverka under ”hela resan”! Hur kan du påverka PriMa Umeå?