MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Examensmål SA SA Kreativ? Aktiv? Nyfiken?.
Advertisements

Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Utbildning på universitet och högskolor
Gymnasiearbetet p..
Ditt kvitto på en väl utförd utbildning
Bedömning och betygsättning
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Den gula tråden Emil Tyberg Adjunkt i engelska.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Den nya högskoleutbildningen Aija Sadurskis Högskoleverket.
PROJEKTARBETE Nationell kursplan 100 gymnasiepoäng
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
Pedagogisk dokumentation
Lokal pedagogisk planering
Bildning / personlig utveckling
Examensarbete för civilekonomexamen vid Linköpings universitet
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Internationella språkprogrammet
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
Nytt kvalitetssäkringssystem Baserat på en presentation av Lars Haikola.
Betyg och förmågor.
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
Projekt - Utvärdera examensarbeten Bakgrund Under år 2010 visade en kartläggning kring examensarbeten i civilingenjörsprogrammen, i ett nationellt TUF.
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Högskoleverkets nya system för kvalitetsutvärdering.
Senaste nytt från Högskoleverket Luleå 20 juni 2012.
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Kunskapskrav och matriser
Uppsats: process och produkt
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad
Hantering av examensarbeten
Organisationsteori 7,5 hp Kursansvariga: Gary Kokk och Patrik Zapata Den pedagogiska idén För de flesta av er är detta den sista kurs ni.
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Projektarbete (PA1201) 100 poäng.
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Benkt Wiklund Enheten för näringsliv och samhälle.
Kvalitetsutvärdering av utbildning på grundnivå och avancerad nivå Seminarium den 30 november 2010.
Antagning förstahandssökanden 53 antagna efter 2:a antagningen – Tekniskt basår Efterantagning under augusti 76 inskrivna –2 avhopp.
Kandidatuppsats Redovisning HT 2014
Ekonomi och styrning i offentlig verksamhet Kurskod 722g39 Hemsida
Bedömning O Bedöma = åsätta någon ett visst värde
Självvärdering.
1 L U N D U N I V E R S I T Y Examensarbete 19/ Civilingenjörsprogrammen för bioteknik och kemiteknik.
1 L U N D U N I V E R S I T Y Bakgrund LTH utvecklar studentutbytet med Kina. Tre nya utbytesavtal – Jiao Tong (Shanghai) – Zheijang (Hangzhou) – Xiamen.
Nytt kvalitetsutvärderingssystem - under utveckling Pär Brännström Utredare, Högskoleverket NU2010, 13 oktober 2010.
Förordningstext Speciallärarexamen
Nytt kvalitetsutvärderingssystem KI utbildningskonferens Lars Haikola.
Gymnasiearbete för högskoleförberedande examen
Skollagen (2010:800) I 2 kap. 36 § skollagen, som började tillämpas 1 juli 2011, står det att eleverna i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, sameskolan,
VÄLKOMMEN. Struktur kandidatprogram Geografi fördjupning 2 30 hp Geografi fördjupning 1 30 hp År 3 Valbara kurser 30 hp År 2 Geografi forts.kurs 30 hp.
Examensarbete – kort info Information för studenter
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Problemlösning Matematik II åk / Pia Eriksson.
Kandidatuppsats i Statistik 732G32 Linda Wänström.
Presentation av Sociologi och Socialpsykologi
Något att tänka på när man söker pengar
TFYY51 Informationssökning
Välkomna till kursen Uppsats - Examensarbete!
Presentation av Sociologi och Socialpsykologi
Magisteruppsats 30hp Masteruppsats 30hp Examensarbete 30hp
Sara Berglund & Sven persson Partnerskoledagen 5 april 2016
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten

MALMÖ HÖGSKOLA

I kraven för samtliga examina ingår att studenterna ska göra ett självständigt arbete. Det självständiga arbetet är viktigt för att visa om en student har uppnått kraven för en examen. Därför bör studenternas självständiga arbeten för merparten av utbildningarna utgöra en central del i det samlade omdömet.

MALMÖ HÖGSKOLA 1.Studenternas självständiga arbeten, 2.Självvärderingar i kombination med platsbesök och 3.Enkäter till tidigare studenter (alumner).

MALMÖ HÖGSKOLA

Examin. GVVGGGGVGVGGVGVVVGGVVGGGGVV Gransk. UVGUGGUGUVUUGVVGVUUGVGUUUVG

MALMÖ HÖGSKOLA Examin. GGGGGGGGGGGGGGGVVVVVVVVVVVV Gransk. UUUUUUUUUUUGGGGGGGGGVVVVVVV

MALMÖ HÖGSKOLA Examin. GGGGGGGGGGGGGGGVVVVVVVVVVVV Gransk. UUUUUUUUUUUGGGGGGGGGVVVVVVV

MALMÖ HÖGSKOLA Examin. GGGGGGGGGGGGGGGVVVVVVVVVVVV Gransk. UUUUUUUUUUUGGGGGGGGGVVVVVVV

MALMÖ HÖGSKOLA Examin. GGGGGGGGGGGGGGGVVVVVVVVVVVV Gransk. UUUUUUUUUUUGGGGGGGGGVVVVVVV

MALMÖ HÖGSKOLA Examin. GGGGGGGGGGGGGGGVVVVVVVVVVVV Gransk. UUUUUUUUUUUGGGGGGGGGVVVVVVV

MALMÖ HÖGSKOLA Examin. GGGGGGGGGGGGGGGVVVVVVVVVVVV Gransk. UUUUUUUUUUUGGGGGGGGGVVVVVVV

MALMÖ HÖGSKOLA Examin. GGGGGGGGGGGGGGGVVVVVVVVVVVV Gransk. UUUUUUUUUUUGGGGGGGGGVVVVVVV

MALMÖ HÖGSKOLA Examin. GGGGGGGGGGGGGGGVVVVVVVVVVVV Gransk. UUUUUUUUUUUGGGGGGGGGVVVVVVV

MALMÖ HÖGSKOLA Examin. GGGGGGGGGGGGGGGVVVVVVVVVVVV Gransk. UUUUUUUUUUUGGGGGGGGGVVVVVVV

MALMÖ HÖGSKOLA Examin. GGGGGGGGGGGGGGGVVVVVVVVVVVV Gransk. UUUUUUUUUUUGGGGGGGGGVVVVVVV

MALMÖ HÖGSKOLA Examin. GGGGGGGGGGGGGGGVVVVVVVVVVVV Gransk. UUUUUUUUUUUGGGGGGGGGVVVVVVV

MALMÖ HÖGSKOLA Examin. GGGGGGGGGGGGGGGVVVVVVVVVVVV Gransk. UUUUUUUUUUUGGGGGGGGGVVVVVVV

MALMÖ HÖGSKOLA Examin. GGGGGGGGGGGGGGGVVVVVVVVVVVV Gransk. UUUUUUUUUUUGGGGGGGGGVVVVVVV

MALMÖ HÖGSKOLA Examin. GGGGGGGGGGGGGGGVVVVVVVVVVVV Gransk. UUUUUUUUUUUGGGGGGGGGVVVVVVV

MALMÖ HÖGSKOLA

Är det rimligt att alla VG- kriterier uppfylls för högre betyg? Hur kan betygsättning ske likvärdigt?

MALMÖ HÖGSKOLA Vilka risker finns med att fokusera främst på generella kriterier och inte på det som är specifik för respektive ämne eller profession?

MALMÖ HÖGSKOLA

- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund, kunskap om tillämpliga metoder inom området, fördjupning inom någon del av området samt orientering om aktuella forskningsfrågor. - visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer, - visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar, - visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper, och - visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom det område som utbildningen avser. - visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter, - visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används, och - visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens. Ur Högskoleförordningen (1993:100), Bilaga 2.

MALMÖ HÖGSKOLA - visa kunskap om och ha utvecklat en förståelse för freds- och konflikt- vetenskapens vetenskapliga grund, centrala problem- ställningar och tillämpliga metoder; - ha goda kunskaper i konfliktanalys, konflikt- lösning, konfliktförebyggande samt det organiserade våldets historiska och kulturella sammanhang; - vara insatt i aktuella forskningsfrågor inom freds- och konfliktvetenskapen - visa goda kunskaper om den typ av kontexter i vilken organiserat våld och väpnade konflikter utspelas, och konfliktförebyggande och fredsarbete sker. - självständigt kunna söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information, exempelvis genom egen konfliktanalys och författandet av rapporter - självständigt kunna lösa problem inom givna tidsramar, muntligen och skriftligen kunna sammanfatta och analysera komplexa resonemang och sakuppgifter samt samarbeta i och föra dialog med olika grupper, exempelvis inom ramen för muntliga förhandlingar - visa sådan färdighet som fordras för att arbeta självständigt inom områden som rör organiserat våld, väpnade konflikter och deras lösning, antingen i statliga, mellanstatliga eller icke- statliga organisationer - visa förmåga att inom freds- och konfliktvetenskap göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter; - visa insikt om kunskapens och vetenskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används och - visa insikt om hur organiserat våld, väpnade konflikter och fredsarbete formas av lokala kontexter, samt kunna göra bedömningar av hur dessa kontexter förändras till följd av organiserat våld, väpnade konflikter och fredsarbete - visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens. Ur utbildningsplan för Freds- och konfliktvetenskap, 180 hp.

MALMÖ HÖGSKOLA - visa en breddad förståelse av freds- och konfliktvetenskapens analytiska ansatser - visa en fördjupad förståelse för freds- och konflikt- vetenskapens metoder och metodologi - visa förmåga att självständigt analysera konflikter, deras konsekvenser och lösningar genom att använda sig av vetenskapliga teorier och metoder - visa förmåga att skriftligt presentera ett självständigt akademiskt arbete på kandidatnivå inom freds- och konflikt- vetenskap - visa förmåga att slutföra uppgifter inom givna tidsramar -visa fördjupad förmåga att självständigt analysera och kritiskt förhålla sig till forskningsutvecklingen inom området freds- och konfliktvetenskap, - visa fördjupad förmåga att själv- ständigt värdera sina kunskaper i ämnet och att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap om freds- och konfliktvetenskap. Ur kursplan för Freds- och konfliktvetenskap III, hp.

MALMÖ HÖGSKOLA - visa en breddad förståelse av freds- och konfliktvetenskapens analytiska ansatser - visa en fördjupad förståelse för freds- och konflikt- vetenskapens metoder och metodologi - visa förmåga att självständigt analysera konflikter, deras konsekvenser och lösningar genom att använda sig av vetenskapliga teorier och metoder - visa förmåga att skriftligt presentera ett självständigt akademiskt arbete på kandidatnivå inom freds- och konflikt- vetenskap - visa förmåga att slutföra uppgifter inom givna tidsramar -visa fördjupad förmåga att självständigt analysera och kritiskt förhålla sig till forskningsutvecklingen inom området freds- och konfliktvetenskap, - visa fördjupad förmåga att själv- ständigt värdera sina kunskaper i ämnet och att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap om freds- och konfliktvetenskap. Ur kursplan för Freds- och konfliktvetenskap III, hp.

MALMÖ HÖGSKOLA

Högskoleförordningen Program KURSKURS KURSKURS KURSKURS KURSKURS KURSKURS KURSKURS KURSKURS KURSKURS KURSKURS KURSKURS KURSKURS KURSKURS KURSKURS KURSKURS KURSKURS KURSKURS KURSKURS KURSKURS LMLM LMLM LMLM LMLM LMLM LMLM LMLM LMLM LMLM LMLM LMLM LMLM LMLM LMLM LMLM LMLM LMLM LMLM LMLM LMLM LMLM LMLM LMLM LMLM LMLM LMLM LMLM LMLM LMLM LMLM LMLM LMLM LMLM LMLM LMLM LMLM LMLM LMLM LMLM LMLM LMLM LMLM LMLM LMLM LMLM LMLM LMLM LMLM LMLM LMLM LMLM LMLM LMLM LMLM Uppsats

MALMÖ HÖGSKOLA