Tematräff 4 vid distriktsträffen 2012 Micke Melander.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Det första du bör göra är att rita horisonten
Advertisements

easyresearch. se/s. asp Varför?
Kanske är ni goda vänner i ett år,
Kanske är vi goda vänner i ett år...
FTFs motionsskola.
Badrum i Knivstas nya äldreboende
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Yajoj och majoj (Gog och Magog)
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Övningsbank – IK SödraDal
En genomgång av spelet: Dubbelkrig-Grön
Vad är viktigast på en golfklubb..?. ..golfspelarna!
Gå till första sidan Med användarna i fokus Användarundersökning som utgångspunkt för vidareutveckling av sökguide Borås Blekinge Tekniska Högskola.
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Dagens och framtidens seniorer och deras framtidsförväntningar
hej och välkomna EKVATIONER Ta reda på det okända talet.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Med siktet inställt på förändring
Ver 1.0 Välkommen till Från kurs – klubb Planering – Rekrytering – Kurs Bosön Kursledare Thomas Larsson.
Hur bör samhället organiseras
Formellt, skarpt och snyggt
Intervju inför ViV-projektet.
Lokalgrupper och temagruppers organisering
Att skriva en artikel.
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Läroplansträff Välkomna.
Nätverk No/Tk 25/ Välkomna!.
, Hej, Nu har snart en termin gått av det här verksamhetsåret. Vi som jobbar med och för era barn summerar det pedagogiska arbetet på förskolan och konstaterar.
Problembaserat inlärande eller Problembaserat lärande
Att få rätt saker att hända
Finansförbundets motionsskola.
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
Max Wehlin Halmstads Kommun Oktober 2014
Skärp dig! – Hur svårt kan det vara att förändra?
Välkommen till ESF:s seminarium
Mer flygsport till fler! Riksidrottsförbundet har av regeringen fått 500 miljoner kronor för satsningar på idrottens barn- och ungdomsverksamhet i det.
Innehåll  Introduktion  Profeten Nuh (Noa)  Profeten Ibrahim (Abraham)  Profeten Musa (Moses)  Profeten ’Isa (Jesus)  Profeten.
Ver 1.0 IT-satsningen Styrelsens förslag Riksstämman Skövde 2003.
ÅLDERSGRUPPEN 11 ÅR HÖSTEN. Föräldraträffar i fortsättningen Ett syfte med dessa möten är att skapa bra förutsättningar för våra ungdomar både på planen.
Uppföljning av det lokala BUS- arbetet 2014 Den lokala strukturen för samverkan kring barn i behov av särskilt stöd Länets gemensamma SIP, Samordnad individuell.
Välkommen framtidsagent!. Varför en omarbetad idé om vården? Att bidra till att Vårdförbundets roll som proaktiv aktör i utvecklingen av vården förstärks.
Rollfördelning i funktionärsbåset Vem gör vad i Danicahallen.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
Att tillsammans påverka!
Medlemsrekrytering Vaffö dådå?. Analys Varför ska vi rekrytera nya medlemmar? Uppgift: Diskutera fram 2 st anledningar varför vi ska bli fler medlemmar.
Att besöka skolor Camilla Bergvall, ordförande Djurens Rätt Helsingborg & Hanna Eriksson, vice ordförande Djurens Rätt Helsingborg
Svenska Brukshundklubben 1 Svenska Brukshundklubben, en organisation i världsklass, som med ledande kompetens siktar mot framtiden och skapar glädje och.
Kanske är vi goda vänner i ett år...
Människan Vi människor har en överlägsen hjärna och en unik hand med tumme. Människans första steg mot att bli människa togs när hon började använda.
1 ATK’s nya träningsgrupper – hösten 2010 Informationsmöte Agenda: Bakgrund - Varför ändra i våra träningsgrupper? Vilka ändringar är gjorda.
Ver 2.0 MME Välkommen till Ruterutbildning för nybörjare Bosön 2003 Micke Melander.
Beslutsstöd i IdrottOnline en väg till en starkare idrott ? ”Siffror ljuger inte, om vi bara kan tolka dem”
pedagogisk dokumentation
BILD 1 1. Frågeställningar - underlag för diskussion med offentliga myndigheter Hur ser arbetskraftsförsörjningen ut i er kommun under de närmaste 20 åren?
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Formellt, skarpt och snyggt
Läroplansträff Välkomna.
Case Aneby Kommun 20-22/ Hur ser Aneby kommuns vision ut kontra verkligheten, område förskolan?
Livsfrågor Vad är meningen med livet? Vem är jag egentligen?
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Påverka i förbundet Motionsskola. Så här kan du påverka Motionen ska innehålla konkreta förslag till förändring Alla medlemmar i förbundet har rätt.
Motionsskola - så skriver du en motion till FTFs kongress.
RAPPORT OM MEDLEMSTAPP OM MEDLEMMAR SOM LÄMNAR SPF SENIORERNA OCH VAD SOM KRÄVS FÖR ATT VINNA TILLBAKA DEM WEBBUNDERSÖKNING , SEPTEMBER
Våra Värdegrunder.
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet Mall där allt underlag finns i denna presentation Datum 2018-XX-XX.
Presentationens avskrift:

Tematräff 4 vid distriktsträffen 2012 Micke Melander

  Syftet med denna tematräff är att med de svar som kommer försöka nå en konklusion och få vägledning till i vilken riktning styrelsen ska försöka styra skutan med målsättningen att få fler tävlingsspelare i organisationen.  För att detta ska kunna lyckas krävs en noggrann analys så att vi någorlunda har samma utgångspunkt i vår verklighetsuppfattning.  En utvärdering av dessa frågor kommer göras och en fortsättning på frågorna och funderingarna kommer att göras under DTL- träffen. Medlet är att ett fempunktsprogram gemensamt ska ”beslutas” vid nästa riksstämma som förhoppningsvis leder till målet; att Svensk Bridge får fler aktiva tävlingsspelare.  Denna gruppuppgift är tidigare gjord av dels förbundets personal och dels förbundsstyrelsen. Sällskapsbridge eller Tävlingsbridge?

 Gruppuppgiften  Hela uppgiften är indelad i två delar.  Del ett handlar om anledningar och viktighet till vår existens och vad vi gör. Frågorna 1-6.  Del två rör hur vi ser på ”Framtidens Bridge och dess organisation”. Frågorna  Utse en samtalsledare som för er talan också vid redovisning till helgrupp.  Utse en antecknare som ser till att dokumentera era diskussioner.  Se till att alla får chansen att komma till tals.  Hjälp varandra att försöka hålla tiden.

 Gruppens svar (Texta tack!) 1. Existensberättigande och uppgift Vad är ”anledningen” till att man bildar/driver verksamhet i en bridgeklubb? Vad anser medlemmarna i normalklubben vara ”deras” uppgift? Vad anser funktionärerna i normalklubben vara ”deras” uppgift? Om deras uppgifter skiljer sig från vad distriktet anser vara klubbarnas uppgift, vad rör det då för fråga/frågor?

 Gruppens svar (Texta tack!) 2. Förbundet Svensk Bridge Vad är anledningen till att Förbundet Svensk Bridge existerar?

 3. Vad efterfrågas mest från klubbarna? Vilka är de fem saker/tjänster som våra klubbar vanligtvis efterfrågar? Gruppens svar (Texta tack!)

 4. Vilka är kansliets viktigaste uppgifter? Kansliet och de anställda som finns i organisationen har en mängd uppgifter att lösa under året. Vilka är de fem viktigaste uppgifterna, som absolut inte får prioriteras bort sett med utgångspunkt från medlemmens-, klubbens- och distriktens behov? Gruppens svar (Texta tack!)

 Gruppens svar (Texta tack!): Förbundet: Distrikten: Gruppens svar (Texta tack!): Förbundet: Distrikten: 5. Viktigast för distrikten och förbundet Förbundet och distrikts- organisationerna har olika uppgifter att lösa under året. Vilka är deras fem viktigaste uppgifter?

 6. Politiken Vilken är den viktigaste politiska frågan för FSB om man betänker vad som efterfrågas och vilka som är anledningarna? Gruppens svar (Texta tack!)

 7. Framtidens Bridgeklubb Vi har sett hur förbundet har utvecklats under 80 år. Hur tror du/ni framtidens bridgeklubb (ca år 2027) kommer att vara organiserad? • Lokal • Funktionär • Medlemmar • Organisation • Verksamhet • Tänk stort – tänk fritt… Gruppens svar (Texta tack!)

 8. Framtiden, hur får vi dem från kurs till klubb? Ett klassiskt problem som vi har i vår organisation är att av tio bord som går på kurs så stannar kanske tre av dem kvar och börjar spela aktivt. En eller två av spelarna kommer att prova vingarna utanför de lokala klubbarna. Vad ska vi göra för att vända trenden? Med utgångspunkt från vad ni kom fram till på fråga sju. Gruppens svar (Texta tack!)

 Våra medlemmar/spelare är idag inte som de var för säg 25 år sedan. Medelåldern har stigit och vi ser inget trendbrott. Skiljer sig de äldre och yngre spelarnas behov? Vilka behov kommer man ha i framtiden? 9. Framtiden, vilka blir spelarnas behov? Med utgångspunkt från vad ni kom fram till på fråga sju. Gruppens svar (Texta tack!)

 Det är ju nödvändigtvis inte så att Framtiden kommer att se ut som vi vill att det ska vara, Bengt Nygren tidigare förbundsordförande sade ju en gång de bevingade orden att vi ger oss inte förrän 75% av befolkningen spelar och 25% är träkarlar. Hur vill vi att framtiden ska se ut om vi får välja (förutom ”Fred på jorden” osv)? 10. Framtiden, hur vill vi att det ska se ut? Med utgångspunkt från vad ni kom fram till på fråga sju. Gruppens svar (Texta tack!)

 Vi har under de sista 20 åren sett en stor förändring. Många klubbar har lämnat skolmatsalar och satsat på eget. Likaså har vi fler proffs som på ena eller andra sättet livnär sig på bridge. Vem är funktionär i en normal bridgeklubb om 20 år? 11. Framtiden, vem är funktionär? Med utgångspunkt från vad ni kom fram till på fråga sju. Gruppens svar (Texta tack!)

 12. Framtiden, vilken roll får förbundet? Kommer förbundets roll att förändras med den nya omvärlden? Vilka är de centrala delarna? Med utgångspunkt från vad ni kom fram till på fråga sju. Gruppens svar (Texta tack!)

 13. Framtiden, distrikten och klubbarnas roll? Hur kommer klubbarnas och distriktens roll att vara strukturerade. Flyttas ansvarsområden? Är någon av dem rentutav på väg att försvinna? Regionsfrågan? Med utgångspunkt från vad ni kom fram till på fråga sju. Gruppens svar (Texta tack!)