Några observationer från en flerlandsstudie om mätningar i hälso- och sjukvård Martin A. Wikström, Tillväxtanalys martin.wikstrom@tillvaxtanalys.se Projekt,

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Framtida överenskommelse om långsiktigt, hållbara strukturer som stödjer en evidensbaserad praktik inom socialtjänst och därtill hörande hälso- och sjukvård.
Uppdrag om myndighetssamverkan inom kompetensförsörjningsområdet
Vad säger utvärderingar av tidigare programperioder
E-Build™ Contact Förstudie om en branschgemensam företagsportal 6 december 2013.
Kulturdepartementet Arbetet med att ta fram en nationell strategi för digitalisering, digitalt bevarande och digital förmedling(/tillgängliggörande)
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Översyn av de Nationella Kvalitetsregistrens fortsatta utveckling SIR 10-årsjubileum 27 maj.
Recept för sjukvården Almedalen 6/ Mattias Lundbäck Ek Dr
Europaforum Norra Sverige - några tillbakablickar … o Mål 6, mål 1 och mål 2 med det lilla extra... o Sveriges anslutningsfördrag och Lissabonfördraget:
Att söka och förvalta kunskap
Hardware OS Data, User settings Applications IT utmaningar Beroenden mellan PC komponenter hämmar flexibiliteten Vad förändras Beroenden bryts med hjälp.
SKL:s återrapportering 6 december 2012 Överenskommelsen inom det sociala området Anna-Karin Berglund Avd. för ekonomi och styrning.
Strategi för internationellt arbete med svenska kvalitetsregister
1 Regionens Internationella dag, Konsert & Kongress, 25 mars 2010 Jan Owe-Larsson, Styrelseordförande, Regionförbundet Östsam Regionförbundet Östsams internationella.
Beskriva den kommunala markanvisningsprocessen
Landstingsdirektörens stab Forskning och Utveckling, FoU Skapar förutsättningar för människors välfärd samhällets utveckling näringslivets konkurrenskraft.
IQ Samhällsbyggnad – Föreningen för innovation och kvalitet inom samhällsbyggandet. Inspel till Forsknings- och Innovationspropositionen Samhällsbyggnad.
Juridik och beslutsstöd - vad gäller?
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Aktuella frågor på EU-nivå
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Mervärden av internationellt samarbete Vär(l)den i Västerbotten 24 januari 2013 Lisa Hörnström Senior Research Fellow Nordregio.
Missbruksutredningen Framtidens svenska missbruks- och beroendevård Hans Wiklund Fil. dr, Huvudsekreterare Missbruksutredningen
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Tillväxtverket 1 Sverige – ett föredöme för företagsamhet med hållbar tillväxt.
Ehälsokommitténs diskussionspromemoria ”Nästa fas i e-hälsoarbetet”
Samordning för Psykisk (o)hälsa
Effektivitet. Vad är effektivitet? En kundorienterad, effektiv och högklassig verksamhet förbättrar arbetsmotivationen bland de anställda och inverkar.
Slutbetänkande – Rätt information på rätt plats i rätt tid
Digitala steget Ett offentligt Sverige i världsklass
Västra Götaland.
Detta är God Vård.
Stöd till Svenskt deltagande i EU:s ramprogram för forskning Christian Hansen Europaprogrammen, VINNOVA.
Christian Munthe Professor i praktisk filosofi Nätverket för medicinsk etik I västra Sverige Arbetsgruppen f ordnat införande: nya läkemedel.
Fokusgruppsmetoden i Nätmiljö Syfte Metodbakgrund: fördelar/nackdelar Genomförande Erfarenheter av metoden Slutsatser.
Program för god äldreomsorg Att bygga infrastruktur för socialtjänsten.
OECD Territorial Review of Sweden
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Går det att styra sjukvård?
SKL har beslutat om Strategi för eSamhället
Hur arbetar Västra Götaland med uppföljning och utvärdering Presentation inom lärprojektet uppföljning av regional tillväxt (Reglab) Göteborg 12 april.
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
Gothia Forum för klinisk forskning - Resultatet av ett unikt samarbete.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Presentation februari 2015
Patientens syn på öppenhet i kvalitetsregister Pelle Johansson Hjärt- och Lungsjukas Riksförbund.
Samverkan kring öppna data © KSL 2014 Text & form: gdz / mhe.
Organisatoriska förändringar i sjukvården
1. 2 Kommuner33 Invånare Yta km 2 Befolkningstäthet Skåne114 invånare per km 2 Sverige23 invånare per km 2 Skåne i siffror 2011.
Rätt information på rätt plats i rätt tid (SOU 2014:23) MAS-kompetensutv.dagar 2015 Carita Fallström
Finansiell samordning
”Målet med den regionala tillväxtpolitiken är utvecklingskraft i alla delar av landet med stärkt lokal och regional konkurrenskraft”. PROP. 2013/14:1 UTGIFTSOMRÅDE.
Statsrådsberedningen EU:s strategi för Östersjöregionen - en EU-politik för Östersjöområdet.
Inspirationsdag Hälsofrämjande primärvård 15 nov 2012.
Journaldokumentation  Lagar  Föreskrifter  Definitioner.
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
Nordland och EU, ny programperiod, nya möjligheter LTU De nya programmen , vad är nytt?
Kunskapsstyrning Region Kronoberg - Att alltid ge patienten bästa möjliga vård baserad på bästa tillgängliga kunskap.
Simuleringssystem för lärande och vård Uno Fors Leg. Tandläkare Universitetslektor i medicinsk pedagogisk simulering Prefekt för Institutionen för Lärande,
Den Goda affären Madelene Winbo, Upphandlingschef Region Halland
Innovationer för framtidens sjukvård i Stockholms läns landsting Daniel Forslund (L) innovationslandstingsråd Innovationsroteln, Liberalerna i SLL.
Förbättringskunskap. Begreppet förbättringskunskap är en översättning av det som i amerikansk litteratur kallas för Profound knowledge of improvement.
PERSONCENTRERAD VÅRD DE KRONISKA SJUKDOMARNAS UTMANING
Maria Ahlsved, Näringsdepartementet
Arbetsgrupper och VIP Februari 2018.
Patientdatautredningen och kvalitetsregister idag och i framtiden
Regelverk, nyheter m.m. Anders Ekbom Professor Karolinska Institutet
Uppsala Public Management Seminar 14 mars
VärNa modellen – att mäta och styra samverkan
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
Presentationens avskrift:

Några observationer från en flerlandsstudie om mätningar i hälso- och sjukvård Martin A. Wikström, Tillväxtanalys martin.wikstrom@tillvaxtanalys.se Projekt, samtliga kontor inblandade Tvåstegsraket Mycket material Viktigt att ni lämnar input….för maximal nytta….

Tillväxtanalys Primär målgrupp - Regeringskansliet där Näringsdepartementet är huvudman 60 anställda. Huvudkontor i Östersund, verksamhet i Stockholm, Brasilia, Bryssel, New Delhi, Peking, Tokyo och Washington DC Uppdraget att inrätta myndigheten kommer från regeringen, men vår primära målgrupp är Regeringskansliet, med regeringen som slutmålgrupp. Det är i dialog med Regeringskansliet vi får våra uppdrag, gör avrapporteringar etc och det är de som utifrån våra, och andra myndigheters, underlag bereder frågor till regeringen. Rollen som stabsmyndighet innebär exempelvis: Ett nära samarbete med uppdragsgivare och en nära kommunikation med dessa (i motsats till bred kommunikation till många målgrupper och bred samverkan) Fokus på verksamhetsnära kommunikation och interaktion med relevanta samarbetsparter för att i samspel skapa kunskap Att utveckla djupare kunskap inom relevanta områden över tid (i motsats till korta nedslag inom ett stort spann av frågor) Att tidigt komma in uppdragsprocessen (proaktivitet i motsats till reaktivt arbete och att endast vara passiv mottagare av uppdrag).

Uppdrag: kunskap för hållbar tillväxt i hela landet Utvärdera och analysera svensk tillväxtpolitik Förvalta och utveckla statistik och analysverktyg Genomföra utlandsbaserad omvärldsanalys och bevakning och främja internationellt erfarenhetsutbyte Hälso- och sjukvårdspolitik Life sciences Forskningspolitik Vi har regeringens uppdrag att analysera och utvärdera svensk tillväxtpolitik och att i samverkan med andra aktörer genomföra omvärldsbevakning och främja internationellt erfarenhetsutbyte. Det övergripande målet är att stärka den svenska konkurrenskraften och att skapa förutsättningar för fler jobb i fler och växande företag i alla delar av landet.

Sofie Björling Enrico Deiaco Avd. chef Sigrid Hedin TU Irene Ek Martinsson Innovationspolitik Martin Wikström FoI, LS, SH Helena Tillborg FoI, LS, HUT Niklas Kviselius TU Lars Bager-Sjögren Metodutv & Utvärd. Carl Jeding Europa Martin Flack HUT Pia Josephson Samordning Shigeyuki Naito TU Izumi Tanaka HUT Rolf Höijer TU, Innovation Kaoru Tomihisa Anna Kempe Ledin LS, FoI, SH Yoonjin Cho Seoul Christer Ljungwall FoI, TU Ola Göransson HUT Ulf Andreasson HUT, FoI Sofie Björling Sun Hongli Peter Wennerholm Andreas Muranyi LS, FoI, SH, HUT, TU Mikael Román HUT, FoI Zhang Yaoyao

Olika utmaningar – inte lätt att jämföra… Stor heterogenitet Struktur Storlek Ekonomi Demografi Utmaningar Demografiska Life style Kvalitetskontroll Tillgång till sjukvård Fattigdom

USA – heterogent, komplex, dyrt, ingen översikt, många initiativ, investeringar i e-hälsa, centrala grepp kommer Kanada – Parallella system, svårigheter mellan provinserna, men harmonisering är inte lätt England – Till stor del centraliserat system, mycket mätningar, komplext, även, kommersiella aspekter Indien – Stora utmaningar, fattigdom, infrastrukturbrister, delstater, stora ambitioner (HIS) Australien – Imponerade av Sverige, bygger ramverk, EHR svåranvänt, federal struktur komplicerar

Många sorters data samlas Obligatoriskt eller frivilligt Kort- och långsiktig kvalitetsförbättring Utvärderingscykler Best practices Patienterfarenheter Forskning Regulatoriskt (kliniskt, ekonomi, management, ansvar) För att ge valmöjligheter för patienter Folkhälsa Policy Förhållandena olika för olika sorters data

Healthcare spending as part of GDP Healthcare spending per capita

Tillvägagångssätt för vårdrelaterade mätningar – men inget lands system är helt renodlat Top-down Avancerade ramverk för kvalitetskontroll, kvalitetsförbättringar, kostnadseffektivitet och ansvar utvecklas Centrala datainsamlande myndigheter som sedan vidareförmedlar information till många aktörer Centrala strategier, initiativ, rådgivande grupper m.m. Pay for performance -> Pay for outcomes Bottom-up Initiativ från regionala myndigheter, vårdgivare, intressentgrupper, akademiska organisationer, professionella föreningar

…men metodiken är också kopplad till syftet Centralt initiativ, krav från myndigheter (top-down) Kvalitetssäkring Effektivitet Uppfyllande av kliniska standarder Obligatoriska kvalitetsförbättringscykler Regulatoriska frågor Profession, akademiska organisationer, vårdgivare (bottom-up) Långsiktig kvalitetsförbättring Forskning Kvalitetsuppföljning lokalt vid sjukhus/vårdgivare (nära realtid) Men mycket data kan användas för multipla syften

Hinder och problem… Regler, standarder och fragmenterat ansvar Tydliga och rimliga regler Behov av långsiktiga ramverk och tekniska standarder Centralt organiserat system för datainsamling…men riskerar nya och mindre initiativ bromsas i ett sådant system? Problematiskt för federala länder Komplexa system med många aktörer och spritt ansvar Olika policies Olika regelverk (insamling, integritet, dataanvänding) Olika infrastruktur Kan resultera i duplicering, att kvalitetsregister blir för små och onödigt geografiskt begränsade

Finansiering och operativt stöd Närhet till kliniska och epidemiologiska miljöer Offentligt commitment Långsiktig finansiering Management-stöd Operativt stöd Tekniska standarder Utveckling av tekniska och operativa standarder

IT infrastruktur Utveckling av avancerade rapportsystem möjliggör att stora mängder data samlas in. Personnummer (eller liknande) Automatiska rapportsystem från journaler Från mobila lösningar Elektroniska patientjournaler Men frivillighet försvårar användbarhet Nya initiativ Duplicering av data Säkerställa användandet av information innan nya initiativ startas Samma data för flera syften Legala situationen?

Några resultat av IT-utvecklingen Rapportering på ”papper” minskar File transfers (email) Downloads från vårdgivares IT-system Uppbyggnad av ”data warehouses” Elektroniska journaler (EHR) Automatisk rapportering från journalsystem mHealth-lösningar?

Incitament för rapportering ”Är det inte obligatoriskt så blir det nedprioriterar” Finansiella incitament verkar fungera Drivkrafter för klinisk personal Nyttan tydligt för patienter Enkelt och helst automatiskt Prompting

Patientdeltagande I vissa fall hindrat av komplicerade regelverk Transparens Nytta Insamlingsmetodik Dataanvändning Integritet och anonymitet Opt-out …men skillnader i consent-regler kan ställa till det

Några slutsatser Organisation Deltagande och incitament Delvis beroende på sjukvårdssystemets organisation Vissa länder använder starkt centaliserade informationssystem, andra mer löst koordinerade (eller inte koordinerade) tillvägagångssätt Federala stater har ofta en komplicerad situation Deltagande och incitament Opt-out strategier ofta positiva Harmonisering av regler Buy-in av klinisk personal och patienter Transparens integritet och nytta måste tydlig Arbetsbördan för kliniker bör vara så låg som möjligt (IT-system) Ekonomiska initiativ kan fungera

Stöd Långsiktigt ekonomiskt- och management-stöd är viktigt Tillgång till expertis inom klinisk verksamhet, epidemiologi och statistik anses ofta central för CQR. Tydligt regelverk Dataanvändning Ett effektivt användande av insamlad information måste säkerställas och anses ibland viktigare än nya initiativ Nya register ska skapas där behovet är störst Dubblering av data och överlappande indikatorer förekommer och bör undvikas så mycket som möjligt

http://www.tillvaxtanalys.se/sv/publikationer.html