Det nya teknikprogrammet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkomna på information om gymnasievalet!
Advertisements

Examensmål SA SA Kreativ? Aktiv? Nyfiken?.
Den nya skollagen.
Vad är på gång inom gymnasieskolan? Elevstatistik 2012/13 Gymnasieingenjörsutbildningen - uppföljning - översyn Teknikprogrammet.
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Ingeniørutdanning Klækken Svensk ingenjörsutbildning i förändring Bert Luvö Chalmers tekniska högskola, Göteborg.
VAL INFÖR 2:an och 3:AN.
Studie- och yrkesvägledare Kristina Modén
Teknik 1 utifrån förmågorna och centrala innehållet Vad teknik är
Att välja till gymnasieskolan ………är en process som pågår……
Uppdrag om utveckling av kvaliteten i introduktionsprogrammet yrkesintroduktion - ett av de svenska uppdragen som inkluderas i LPA-projektet Cristina.
Föräldramöte för år 8 Vifolkaskolan 6-9
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Gymnasieinformation År 8, ht-13 Päivi Persson
Välkomna på information om gymnasievalet!.  Valet görs på  I januari får alla elever i åk 9 inloggningsuppgifter.
Höstbetyg 2013 årkurs 9. Information Resultatet redovisas för de kommunala skolorna och de nyckeltal som redovisas: Genomsnittliga meritvärde Från och.
Ämneskonferensen i datavetenskap Karlstad aug 2008 Tankar om den nya gymnasiereformen Kontakter med skolan Anders Haraldsson Linköpings universitet.
Gymnasievalet 2013 Mia Heribertsson Studie- och yrkesvägledare.
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Framtidsvägen.
Detta är gymnasieskolan 18 nationella program – 60 inriktningar 12 yrkesprogram och 6 högskoleförberedande program Programmen omfattar p.
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Aktuellt från gymnasiefronten Eva-Lena Arefäll Augusti 2008.
VÄLKOMNA TILL SYV-INFORMATION
1993 VARBERG 2007 TROLLHÄTTAN 2014 I 13 STÄDER 288 PERSONER ANSTÄLLDA 2420 ELEVER HUVUDMANNEN LBS KREATIVA GYMNASIET.
Lärlingsutbildning ”-Nu höjer vi yrkesutbildningarnas kvalitet. Att eleverna utbildas på arbetsplatserna ger duktiga yrkesarbetare med moderna kunskaper.”
Gymnasieval 2014.
Individuellt val till 12/13
Ett viktigt val för din ungdom
Att välja till gymnasieskolan Är en process som håller på……
Gymnasieutredningen Gymnasieutredningen U 2007:01 Anita Ferm.
Välkommen till information inför gymnasievalet 2015.
1 4e året på Teknikprogrammet Regionförbundet Östsam svarar på remiss senast den 31 maj -Införande av försöksverksamhet från hösten 2011, T4 -4e året bygger.
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Regional.
Detta är gymnasieskolan
1 Ny gymnasieskola GY De viktigaste förändringarna 18 nationella program Yrkesprogram - högskoleförberedande program Nya strukturer och ämnen Lärlingsutbildning.
Behörighet till gymnasiet
Gymnasieskolan 2011 Info om den nya gymnasieskolan.
Gymnasieval.
Studie- och yrkesvägledare Anna-Lena Högfeldt Mån-, ons- och torsdagar
Gymnasieskolan 2011.
Försöksverksamhet med gymnasial lärlingsutbildning Information och idéutbyte.
Gymnasievalet. Strukturen Ämnen och Kurser Alla ämnen är indelade i kurser Alla ämnen är indelade i kurser En kurs omfattar alltid 100 eller 50 gymnasiepoäng.
1 Inledande förordningstext Förordning (2008:793) om försöksverksamhet med riksrekryterande gymnasial spetsutbildning Utfärdad: Träder i kraft.
gymnasieskolan 12 yrkesprogram 6 högskoleförberedande
Gymnasiemässa 2010 Att tänka på inför ditt gymnasieval Information från Gymnasieintagningen och studie- och yrkesvägledare Informationspass kl. 10:30,
Hur ser det ut idag? –Hur klara eleverna sin studier? –Var tar eleverna vägen efter gymnasiet? –Skolindex GY2007  GY2000 –Revidering av kursplaner –Högskolan.
GY2011. Jag kommer att prata om: Ny gymnasieskola, varför? Nationella program och behörighet Meritpoäng Introduktionsutbildningar Lärlingsutbildningar.
Betyg och bedömning Föräldramöte för år 8 Vifolkaskolan 7-9.
Gymnasiearbete för högskoleförberedande examen
Gymnasievalet 2016.
Information från SYV. 18 nationella program - 60 inriktningar 12 yrkesprogram + 6 högskoleförberedande program Programmen omfattar poäng test.
Propositionen – övergripande bestämmelser Utbildning i gymnasieskolan En bas för den nationella och regionala kompetensförsörjningen En god grund för.
Den nya gymnasieskolan Välkommen till. Lokalt godkända idrottsutbildningar Borgarskolan Handels- och administrationsprogrammet Handel och service/Administration.
Gy 2011 Anders Johansson.  Preparandutbildning 2834  Programinriktat individuellt val3141  Yrkesintroduktion3405  Individuellt alternativ5524  Språkintroduktion7586.
Välkomna till föräldramöte angående gymnasievalet 1 © Tremedia Presentation Film – Gymnasievalet Programväljaren Skugga Gymnasiehalland.
Gymnasiet en grundläggande gymnasieinfo HT-16 Program Behörighet/Betyg /Urval Tidplan- Vad händer i åk 9.
Finns på skolan måndag-fredag.
Lite statistik och några förslag
Gymnasievalet 2018 Malene Marmvik, studie-och yrkesvägledare
Teknikprogrammets fjärde år
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE ELLER FACEBOOK
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE OCH FACEBOOK
Gymnasievalet 2018.
IBSE Viktiga punkter i IBSE
Gymnasievalet 2017/18.
VÄLKOMNA TILL INFORMATION Inför gymnasievalet 2018
Nu är det dags! Ansökan till gymnasiet
till information inför gymnasievalet 2019
Studie- och Yrkesvägledare
Gymnasieskola 2011 Studie- och YrkesVägledare
Studie- och yrkesvägledare ”SYV-Mi” Campbell
Presentationens avskrift:

Det nya teknikprogrammet

Teknikprogrammet (Ytterligare bild – vatten, bajapåse u-landsutv) Teknikprogrammet, ett program som behandlar olika teknikområden, gårdagens, dagens och framtidens teknik, ett program med oändliga möjligheter! Vår roll idag är Tre I:n, vi vill Informera, Ispirera och Initiera fortsatt implementering och arbete i arbetslag och ämnesgrupper på hemmaplan. Fokus för denna eftermiddag är som vi sa inledningsvis, programmet, och de ämnen som ingår i programmet. För vem gör vi allt detta! Återkom till elevfokus under hela presentationen

”inte bara teori utan man får göra saker också” Elev på teknikprogrammet elevfokus Vi har lyssnat på eleverna, eleverna har påtalat vikten av ny teknik, för eleverna vi mött har också görandet vara mycket viktigt. Därför har vi skrivit i examensmålet – växelverkan! Att få pröva,se att saker fungerar, bygga forma kreera. Programmets själ - kan den fångas i detta citat. 3

Möjligheternas program Syfte med em Se möjligheterna, Med samma uppsättning av bitar, nationella likvärdigheten, Kan ni lokalt välja att bygga ihop dem på olika sätt efter denna eftermiddag tror vi att ni skyndar er hem och bygger Många har säkert frågor hur blev det med särskilda varianter, ja detta är vår generaldirektörs ställningstagande… mer kommer Konferensen ska ge läraren möjlighet att utveckla förmågan att: Förstå programmets helhet Förstå vikten av arbeta med examensmålen Förstå de nya ämnena i programmet Förstå de nya kunskapskraven Se möjligheter i programmet 4

Kreativa arbetsformer Koppling till programmets själ – elevsynpunkter, görandet, kreativitet och även om det inte finns framskrivet med samma ord i alla ämnesplaner så är examensmålet överordnat! Eftersom utveckling av teknik ofta sker i projektarbetsform, ska utbildningen ge kunskaper om projektarbete och färdigheter i att arbeta i projekt såväl enskilt som i grupp. Här några exempel från olika teknikämnen

Examensmålet Teknikhistoria, befintlig och ny teknik Teknikutvecklingsprocesser Projektarbete Tvärvetenskap Kreativitet Jag hoppas att ni alla har haft tillfälle att läsa examensmålen som beslutades av regeringen i februari, vi vill ändå lyfta några punkter för att visa på vad alla som undervisar på programmet i alla ämnen som ingår behöver tänka på. CDIO – vad är nu det? CDIO, Conceive, Design, Implement, Operate är ursprungligen ett antal principer för planering, genomförande och utvärdering av ingenjörsutbildningar. Det är ett internationellt samarbetsprojekt som startade mellan Massachusetts Institute of Technology, Chalmers, Kungliga Tekniska Högskolan och Linköpings universitet. Idag är det drygt 50 lärosäten i över 25 länder som medverkar i detta. Den första och kanske viktigaste principen är att komma bort från synen att utbildning är en samling kurser och att utbildning istället ska ses som en helhet. Detta har varit en av många utgångspunkter i vårt arbete med examensmålen – en helhet ska prägla utbildningen på programmet. Befintlig och ny teknik – en elev på teknikprogrammet ska både utveckla kunskaper om och färdigheter i teknik men också förstå få beslyst teknikens roll i samspelet mellan människa och natur med hänsyn till en hållbar utveckling. Det handlar om gårdagens teknik-teknikhistorian för att förstå dagens och inte minst framtidens teknik, elever betonar vikten av att se på den teknikutveckling som pågår, vad händer inom biomimetik…..fler exempel… Förstå hela teknikutvecklingsprocessen… Etiskt, ansvarsfullt, Kritiskt kreativt – tvärvetenskapligt förhållningssätt Utgå från både kvinnors och mäns erfarenheter, det gäller att vi skapar en identitet för programmet som är inkluderande, alla ska känna sig hemma på TE Programspecifikt Samverka med andra t.ex arbetslivet svar: helt ok

Högskoleförberedande Nationella inriktningar Nya ämnen CDIO genomsyrar Vad är nytt ? Högskoleförberedande Nationella inriktningar Nya ämnen CDIO genomsyrar Dagens program, styrkor! svagheter Men först några av de viktigaste nyheterna: Teknikprogrammet, högskoleförberedande, bred behörighet…vi behöver teknikelever inom alla utbildningar!!! Idag som alla vet ett både och program: Framtidsvägen, Anitha Ferms utredning om gymnasieskolan, ”Te tycks fungera bra men i mina direktiv ingick att ange vilka program som ska vara yrkesförberedande och vilka som ska vara studieförberedande, programmets karaktär ska tydliggöras.” ”Jag föreslår ett högskoleförberedande program med namnet programmet för teknik… i första hand utformat för att förbereda för högskoleutbildningar…, programmet har fyra inriktningar,…samtliga inriktningar leder till särskild behörighet för fortsatta studier, för vissa särskilda behörigheter krävs dock att eleverna utnyttjar programfördjupningen.” Så kom propositionen högre krav och kvalitet i gymnasieskolan: ”Regering anser att det finns behov av ett tekniskt högskoleförberedande program…teknikprogrammet ska ha nationellt fastställda inriktningarför att öka tydligheten för eleverna. Olika teknikområdens behov av specialisering bör erbjudas som programfördjupning, som därför bör ha relativt stor omfattning.” ” Regeringen avser att i reformuppdraget uppdra åt Skolverket att göra en översyn av samtliga kursplaner…. Utformas så att de blir tydligare… Skolverkets uppdrag 4. Nationella inriktningar Skolverket ska föreslå vilka inriktningar som ska finnas för respektive program. Varje inriktning ska omfatta minst 300 gymnasiepoäng och ha en tydlig egen identitet på programmet. En utgångspunkt i arbetet ska vara gymnasieutredarens förslag i betänkandet Framtidsvägen – en reformerad gymnasieskola (SOU 2008:27). En annan utgångspunkt är att högskoleförberedande program ska innehålla minst en inriktning som ger behörighet till sådana högskoleutbildningar som programmet förbereder för. Skolverket ska i arbetet uppmärksamma det som flera remissinstanser liksom Teknikdelegationen (U 2008:07) har påpekat, nämligen att utredarens förslag till utformning av teknikprogrammet innebär att eleven måste göra aktiva val inom programfördjupningen eller individuella valet för att få den behörighet som krävs till tekniska utbildningar. Skolverket ska även ta del av de remissynpunkter i övrigt som gäller utredarens förslag till inriktningar. ___________________ Nya ämnen – alla ämnen är nya i bemärkelsen att de är skurna på nytt sätt och en del helt nya presenteras med Syfte och mål för ämnet, centralt innehåll i kursen och nytt sätt att skriva kunskapskrav, som vi presenterade på förmiddagen och som vi kommer att gå in på mera konkret i eftermiddag med utgångspunkt i teknikprogrammets ämnen. Vad är högskoleförberedelse? Hur kan vi / ni lyfta fram den nya identiteten, visa vart programmet leder, måla målbilder! Omfattande innehåll i programfördjupningen som är beslutade av skolverket

FÖRSÖKSVERKSAMHET MED ETT FJÄRDE TEKNISKT ÅR I GYMNASIESKOLAN

Examensmål för ett fjärde år på teknikprogrammet Bygger på det högskoleförberedande teknikprogrammets examensmål Är yrkesförberedande för arbete inom valt teknikområde Fördjupade kunskaper om teknikutveckling inom vald profil

Examensmål för ett fjärde år på teknikprogrammet Ekologiskt, ekonomiskt och socialt hållbart Etiskt och ansvarsfullt Kritiskt, kreativt och konstruktivt tänkande Ingenjörsmässiga färdigheter Entreprenörskap och företagande Arbetsformer och metoder från arbetslivet

Examensmål för ett fjärde år på teknikprogrammet Teori växelverkar med och konkretiseras i praktisk tillämpning Ta initiativ, agera undersökande och prövande Utifrån arbetslivets krav utveckla kunskaper och arbetssätt inom matematik/natur- och teknikvetenskapliga områden.

Examensmål för ett fjärde år på teknikprogrammet Ledarskap, kommunikation, arbetsmiljö, ekonomi och juridik i arbetslivet (Gymnasieingenjören i praktiken) Presentera och kommunicera teknik och tekniska lösningar på svenska och engelska Hur normer och traditionella föreställningar kan brytas inom olika teknikområden

Examensmål för ett fjärde år på teknikprogrammet * Arbetsplatsförlagt lärande ska förekomma

Nya ämnen för försöksverksamheten Gymnasieingenjören i praktiken Datalagring Mjukvarudesign Informationsteknisk arkitektur och infrastruktur Produktionsfilosofi Samhällsbyggande Byggproduktionsledning

Gymnasieingenjören i praktiken Ämnet gymnasieingenjören i praktiken behandlar ingenjörsmässiga arbetsmetoder, färdigheter och förhållningssätt. Det omfattar också ledarskap, projektledning, grupprocesser, kommunikation, ekonomi, arbetsmiljö och juridik i arbetslivet. Ämnet är till sin karaktär tvärvetenskapligt och förenar kunskapsområden från teknikvetenskap och samhällsvetenskap. Ämnet får bara anordnas av skolor med försöksverksamhet med ett fjärde år på teknikprogrammet.

T4 Ansökningar 54 ansökningar - 44 kommunala skolor - 10 fristående skolor Profiler Informationsteknik 14 Innovation och Produktion 39 Samhällsbyggande 6

Förutsättningar för deltagande Har ett etablerat samarbete med det lokala eller regionala arbetslivet och har ett lokalt programråd för försöksverksamheten. Kan erbjuda ett fjärde år av god kvalitet som uppfyller kraven i denna förordning.

Skolverkets förutsättningar Sträva efter att utbildningarna riktar sig mot olika branscher. Bevilja deltagande från 20 skolor med vardera högst 30 elever, varav 10 skolor 2011 och ytterligare 10 skolor 2012. Höra det nationella rådet före beslut.

Interimistiskt programråd för T4 Teknikföretagen IF Metall Industriarbetsgivarna Unionen Sveriges Byggindustrier Sveriges ingenjörer Almega VVS-företagen EIO Skolverket

Behöriga sökanden 1:1 Slutbetyg från ett fullständigt teknikprogram eller ett specialutformat program som liknar teknikprogrammet eller från motsvarande utbildning. Lägst betyget G i minst 2250 poäng. Betyget G i MA C, FY A, KE A, EN B, SV B, Svenska som andraspråk B, Teknik människa samhälle, Teknikutveckling och företagande.

Behöriga sökanden 2:2 Öppen endast för den som påbörjar utbildningen omedelbart efter den termin TE eller motsvarande avslutades. (treårigt gymnasium)

Mottagande En kommun är skyldig att ta emot en behörig sökande från den egna kommunen eller samverkansområdet. En kommun och en fristående skola är skyldig att ta emot en behörig sökande vars hemkommun åtagit sig att stå för kostnaderna för utbildningen.

GYMNSIEINGENJÖRSEXAMEN Examen utfärdas för elev som har fått lägst betyget E på alla kurser och på examensarbetet.

T4 Ansökningar inför 2012 Ambitionen är att datum och ansökningsförfarande presenteras under senvåren. Utgångspunkten är en webbansökan. Kvalitetskravet: var tydlig, men överarbeta därför inte ansökan. Bifoga bara relevanta bilagor. Beslut före utgången av november månad.

Vilka får då uppdraget 2011? Berzeliusskolan, Linköping Tullängsskolan, Örebro Brinellgymnasiet, Nässjö Älvkullegymnasiet, Karlstad Skanska gymnasiet, Växjö Tumba gymnasium, Botkyrka Kattegattgymnasiet, Halmstad Birger Sjöberggymnasiet, Vänersborg Soltorgsgymnasiet, Borlänge Högbergsskolan, Ludvika

Frågor inför diskussionerna: Hur gör vi för att ämnena fysik, kemi och matematik får fokus på tekniska processer? Hur kan vi samverka med ”andra” t ex arbetsliv, högskolor och organisationer i teknikprogrammet och i försöksverksamheten med ett fjärde år? Hur kvalitetssäkras denna del av utbildningen?

Avslutning Tack för att vi fick medverka och lycka till med det nya teknikprogrammet! Torgny Martinsson, Undervisningsråd, Skolverket Margaretha Allen, programsamordnare och skrivare, Skolverket te.gy2011@skolverket.se