Carina Bergqvist Torvallaskolan

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Det är viktigt att se till elevens hela skoldag, att lärmiljön är utformad så att de som behöver, kan använda alternativa verktyg i det vardagliga arbetet.
Vår vision för Segevångsskolan bygger på att vi tror att alla kan lyckas. Segevångsskolan ska vara en skola där alla är trygga, delaktiga, ansvarskännande.
Skolområde Tuna läsåret 2012/2013 Tillbakablick Fortbildning/kompetensutveckling för våra pedagoger på Skolområde Tuna.
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
VÅGA VISA – musik- och kulturskoleverksamhet
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Exempel utifrån ett antal målområden
Läsplatta i undervisningen
Nya Elementar!.
Det största sen VHS Det digitala klassrumet. Vad säger läroplanen? kan använda informationsteknik som ett verktyg för kunskapssökande och lärande.
Summering av brainstorm 2
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Pedagogisk dokumentation
E-bläcket. E-bläcket är ett läs- och teknikprojekt för ungdomar i åldern år i Kungälvs kommun som pågick från februari 2010 fram till våren 2012.
5. Viktigt att få in skolbibliotekarier tidigt i arbetet för att ta hänsyn till de som har lässvårigheter.
Pedagogiskt ledarskap
Tema Feedback och hållbar utveckling Välkomna!
SET Social Emotionell Träning
Lite Fakta, mer Inspiration och mest workshops

En schweizerkniv i Järfälla kommun
Hur stort är steget att gå från analog till digital skola och hur tar du steget? Bitte Henriksson 20 mars 2012 Vi har pratat ett bra tag om den digitala.
Jag har en strategi har du?
E-Smart våren 2008 Välkomna!. PROGRAM e-utvecklarna inleder Jan Hylén –om lärresurser och trender Paus Samling i seminariegrupp.
Camilla Lundberg, Landskrona-Kävlinge-Svalövs Gymnasieförbund
Läroplansträff Välkomna!.
Kompetensutveckling Med PIM
Hej och välkomna!.
En arena för skolutveckling, IT och lärande, maj 2010, Nacka Strand.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
FRAMTIDSBARN IV Detta är... En fortbildning av pedagoger mot ett forskande arbetssätt med IT-stöd.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Några godsaker á lá Nacka. Forsknings- och utvecklingssatsning Didaktisk forskarskola i samverkan med universitet och högskolor, för förskollärare och.
Vård- och omsorgs-(college)
Nya förutsättningar för lärande
ROLIGT. FRAMTIDS- UTMANING Nya lösningar Kunskap om olika yrkesområden.
Ungdomsdialog Alfta 12 maj. LUPP 2010 Vad är LUPP? Hur ska vi få länets högsta svarsfrekvens? Vad gör elevråden? Information från respektive elevråd U-råd.
Från analog till digital skola. Bakgrund Från Småskaligt verksamhetsnära IT Via Teknikstyrd stordrifts IT med administrativa industriella förtecken På.
Förslag till fortsatt arbete med kunskapsuppdraget Rektorsträff
Möten. Möjligheter. Mervärde.. Mathias Ahrn Lärare (15 år) IT-pedagog (2006 och 2013) Projektledare.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Att gå från magkänsla till faktabaserad utveckling Stöd för förskolor och skolor som vill ordna analysgrupp Metoden har utvecklats och prövats i Eu-projektet.
Årsrapport Vad har vi gjort? Utveckling och perspektiv på Våga Visas metod. Goda exempel från utvärderingen.
Skoldatatek i praktiken Anders Fridell
Projektnamn, projektledare och deltagande aktörer
Enl. McKinsey m.fl. Sammanhållen kvalitet i lärandet Lärarprofessionens mycket stora betydelse – lärarnas status, rekryteringen till yrket Kompetensutvecklingen.
Informationsmöte Furulidsskolan VÄLKOMNA! Furulidsskolan - med målet i sikte -
OnlineSkolan Tillbaka till Lärandet 2008 Bergsjön - Gunnared, Göteborgs Stad.
UNOS UNO FÖRÄNDRINGSARBETE NULÄGE.
PIMUpptaktstod0810.ppt PIM Upptaktsträff. PIMUpptaktstod0810.ppt PIM – Praktisk IT- och Mediekompetens PIM – Praktisk IT- och Mediekompetens IT-fortbildning.
Skolutveckling via digitala medier
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
IKT och lärplatta i förskolan
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
1-7 lärare SV/SO i åk 3 It-inspiratör 1 dag/v Mamma och fru
Att krossa fördomar en attityd förändring Mål Att nå 50-talister och invandrare SPF Jönköping Centrum.
Sociala medier för pedagoger och elever. Läroplan ” Eleverna ska också kunna orientera sig i en komplex verklighet med stort informationsflöde och snabb.
Kommunikation Leif Marklund. Vilka tjänster och vilken teknik stödjer er kommunikation?
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Läroplansträff Välkomna.
Nämndplan 2015.
Läroplansnätverk skola Välkomna!. Dagordning Nyckelpersonernas uppdrag Kort återblick från studiedagen om bedömning den 20/8 Ca 9.30 fika Bedömning.
Några exempel på föregångare Växahuset 2001 Modellarbetsplatser 2003, Kravmärkt yrkesroll 2005 Lärande inom Äldreomsorgen 2006 Svenskutbildning med kompletterande.
Göteborgs Universitet Inför Digitala Salstentamina
Digitalisering med fokus på språk, kommunikation och programmering
Upplevelser och växande kunskap med Skogen i Skolan
Presentationens avskrift:

Carina Bergqvist Torvallaskolan En till En på Carina Bergqvist Torvallaskolan Lärande i Tiden 2012

Carina Bergqvist Torvallaskolan Bakgrund: Torvallaskolan har under ett par år funderat på olika sätt att stödja elevernas utveckling. Detta för att öka elevernas måluppfyllelse. Vi tror att en hjälp i denna utveckling skulle vara att förändra elevernas lärmiljö och förändra vårt arbetssätt, så att det stämmer överens med skola 2011:s intentioner. Carina Bergqvist Torvallaskolan Lärande i Tiden 2012

Carina Bergqvist Torvallaskolan I den nya läroplanen skriver man i övergripande mål och riktlinjer att, ”Skolan ska ansvara för att eleverna inhämtar och utvecklar sådana kunskaper som är nödvändiga för varje individ och samhällsmedlem. Dessa ger också en grund för fortsatt utbildning” ”Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola kan använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation, skapande och lärande,” ”Rektor ansvarar för att skolans arbetsmiljö utformas så att eleverna får tillgång till handledning, läromedel av god kvalitet och annat stöd för att själva kunna söka och utveckla kunskaper, t.ex. bibliotek, datorer och andra hjälpmedel,” ”Rektor ansvarar för att personalen får den kompetensutveckling som krävs för att de professionellt ska kunna utföra sina uppgifter,” Carina Bergqvist Torvallaskolan Lärande i Tiden 2012

Carina Bergqvist Torvallaskolan Förberedelse: Läsåret 2010/2011 tillsattes en IT-grupp där lärare, rektor och vår IT- samordnare ingick. Gruppen jobbade med skolans utvecklingsbehov Bärbara datorer köptes in till all personal IT-samordnarna hade en grundkurs i datakunskap för all personal Flera projektorer köptes in till ämnesrummen Svenskagruppen köpte in två IPad Läste rapporter bland annat från Falkenberg Carina Bergqvist Torvallaskolan Lärande i Tiden 2012

Carina Bergqvist Torvallaskolan Våren 2011 Kom IT samordnarna och föreläste om ”att läsa kursplanerna” med IT-glasögon Två klassuppsättningar bärbara elevdatorer köptes in Ytterligare projektorer köptes in Vi skickade in ansökan om att bli en av kommunens Pilotskolor. Carina Bergqvist Torvallaskolan Lärande i Tiden 2012

Del av projektansökan: Idé: Vi tror att skola 2011 kräver en kritisk förmåga, förståelse och en god kompetens av dagens digitala medier. Skolan ska utbilda dagens ungdomar för framtidens lärande och eleverna har rätt till en digital kompetensutveckling även inom skolan. Vi på Torvallaskolan behöver lära oss mer om fungerande arbetssätt som stämmer väl överens med detta. Carina Bergqvist Torvallaskolan Lärande i Tiden 2012

Carina Bergqvist Torvallaskolan Forts. Mål: All personal på Torvallaskolan ska ta ännu ett steg närmare intentionerna i skola 2011. Vi ska utveckla lärmiljön så att den innefattar digital kompetens, som är en av EU-kommissionens åtta nyckelkompetenser för ett livslångt lärande. All personal inom Torvallaskolan skall gå PIM under de närmaste åren. Vi ska göra en kompetensutvecklingsplan som innefattar digital kompetens för all personalen på Torvallaskolan. För att möjliggöra detta arbete så bygger det på att även eleverna har en bra datamiljö. Därför vill vi gärna vara med i projektet ”En till En” Carina Bergqvist Torvallaskolan Lärande i Tiden 2012

Carina Bergqvist Torvallaskolan Hösten 2011 Rektor går PIM utbildning för skolledare Torvallaskolan och Parkskolan blir pilotskolor i kommunen. Projektledare blir Martin Westin som tillsammans med Håkan Edlund och rektorerna bildar en styrgrupp för projektet. PIM utbildning på Torvallaskolan Pedagogiska träffar med IT samordnarna Inköp av iPads till pedagogerna Carina Bergqvist Torvallaskolan Lärande i Tiden 2012

Carina Bergqvist Torvallaskolan Våren 2012 Pedagogiska träffar på skolan där IT samordnarna lägger upp utbildningen efter pedagogernas önskemål. Pedagogiska träffar med Parkskolan Där vi lär oss mer om bloggar, sociala medier , upphovsrätt och källkritik mm. Studiebesök på Myrsjöskolan i Nacka Carina Bergqvist Torvallaskolan Lärande i Tiden 2012

Förväntansfulla pedagoger Myrsjöskolan i Nacka Carina Bergqvist Torvallaskolan Lärande i Tiden 2012

Carina Bergqvist Torvallaskolan Nuläge Väntar på upphandling Funderar hur budgeten för nästa läsår ska se ut? Vi testar och lär varandra Våga prova! Carina Bergqvist Torvallaskolan Lärande i Tiden 2012