“Intern klimatavgift” Örebro kommun

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hela lasten – Halva utsläppet Summering av resultat
Advertisements

Klimatsmart upphandling av fordon och transporter ”Ställ miljökrav”
Energieffektivisering i befintliga fastigheter
Styrmedel för biodrivmedel samt utblick mot EU
HVDC och bilder Vilken är politikens roll i en starkt föränderlig energimarknad?
Kostar miljöanpassningar alltid pengar?
Hastighetens påverkan på koldioxidutsläppen
Enhetschef Fastighetsutveckling
Energiledningssystem
Vägen till kommunala bilpooler februari 2011 Niklas Olsson Sales Manager Sunfleet Carsharing Tel
Hur nå ut till företag ? Fred Nordström.
Semesterekonomi 2012 Ingela Gabrielsson, Privatekonom
Den här presentationen går igenom hur energin, klimatet och tillväxten hänger ihop. Den beskriver hur utsläppen globalt sett har ökat kraftigt de senaste.
Kalmar län Workshop om persontransporter 29 april 2010.
Ekonomi i olika klimatåtgärder Klimatkollen Nässjö 18 april 2012.
nooil. Fossilbränslefri region Klimatmål för regional utveckling
Information och inspiration för Hälsotrampare inför hösten
Välkommen till kundmötet 2011
Klimatkontot i Växjö Andreas Mårtensson Lamppa. Bakgrund Politikeridé 2008 – system för egna utsläppsrättigheter Stödja lokala miljöprojekt Innefattade.
Dialogmöte 30 september DIALOGMÖTE 30 SEPTEMBER 2009 av ekonomichef Kjell Fransson.
Kundundersökning mars 2010
Region Skånes tjänsteresor 2012, per förvaltning
Energi- och klimatstrategi för Västerviks kommun Antagen vid Kommunfullmäktiges sammanträde
Hela Sverige ska leva Totalrapport. Regeringens bidrag har medverkat till kunskapsförmedling?
Hälso- och sjukvårdsnämnden Budget 2010 och planering 2011 – 2012
Äldreboende i Örebro kommun nutid och framtid
Syftet med Klimatidolerna - Att skapa framtidsbilder för Växjö, Europas grönaste stad - Att låta Växjöprofiler testa på framtidens gröna varor och tjänster.
Ränta och inflation Företagen Konsumenter Ränta
Välkomna 1. SH Ekonomi Resultat 2010 Sysse Hardenby Distriktskassör
Tekniska Verken och Linköpings universitet som regional motor för en hållbar utveckling
Fossilbränslefri region
Bokföring av Lönekostnader
Erik Langby Källa: watersecretsblog.com Utmaningar kring klimatfrågan i den regionala utvecklingsplaneringen Erik Langby Ordförande i Regionplane-
Förstudie.
Sysselsättningsgrad 2009 Samtliga år. Sysselsättningsgrad 2009 Kvinnor år.
Energikartläggningscheckar
Energiråd för företag “Vi hade ingen aning att det gick så mycket energi till belysningen. Den investering vi gjorde i ny modern belysning betalade sig.
Elens roll i framtida transporter Håkan Sköldberg,
Avgiftsstudie Nils Holgersson år 2007 Bild 1 Baserat på rapportversion
1 Alarik Sandrup Energipolitisk expert Lantbrukarnas Riksförbund (LRF) Drivkrafter inom den internationella klimat- och energipolitiken.
”Det är aldrig för sent att göra så mycket som möjligt” –citat av Pär Holmgren Roger Gunnarsson Trosa, Sverige.
Areamöten våren 2010 guv Ausma Pavulans / vice guv Anna Hedin 1.Ekonomi D21.
…och hur kan vi använda det? …och få ut det till andra?
Kostnader för läkemedelsförmån Utveckling t.o.m. september 2014 Materialet: avser kostnader inklusive moms är ej åldersstandardiserat Lennart Tingvall:
EL-OCH CERTIFIKATMARKNADEN SERO:s seminarium på Westerkvarn den 24 augusti 2011 Olof Karlsson, SERO.
1 01/11/2011Fera 01/11/2011 /FeraOH- 1
En bra kunddialog ger KLIMATSMARTARE logistiklösningar KNEG Resultatkonferens Göteborg Bo Hallams Marknadsdirektör, Region North & East.
Energieffektivisering i EU SEEF 19 februari 2008 Edvard Sandberg Svensk Energi.
Utveckling av indikatorer för Uthållig kommun Uppdrag från Energimyndigheten: Ta fram indikatorer som stöd för den aktiva processen mot hållbar energianvändning.
Sveriges första anläggning för flytande biogas
Hammarby Sjöstad ”One of the world’s highest profile examples of Sustainable City Development” , enligt The Economist:
NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT RÅDGIVNINGEN NYFÖRETAGARCENTRUMS RESULTAT 2010  ANTAL BESÖKARE  KÖN  ÅLDER  BAKGRUND  TYP AV RÅDGIVNING.
Välkomna till uppstartsmöte i Lundalands ungdomsprojekt
1 PROGNOSMODELLENS RESULTAT I BILDER Jouko Kinnunen & Richard Palmer 10 mars 2006.
Har du räknat? -ekonomi i klimatåtgärder Klimatkollen Nässjö 16 oktober 2014.
Klimathotet Krympt global ekonomi - med 51 tusen miljarder kronor Svåra översvämningar (höjda havsnivåer) Vattenbrist, torka, ökenutbredning Oförutsedda.
God hälsa och positiv livsmiljö för alla i Jämtlands län Bäckedals folkhögskola Uppdaterat: Långa och korta kurser inom olika gamla.
Hastighetsnivåer i en attraktiv stad!
Stöd till energieffektivisering i kommuner och landsting Anna Green, Miljöenheten.
UDDEVALLA KOMMUN DÄR MÄNNISKOR VÄXER OCH ERBJUDS GOD LIVSKVALITET Övergripande kommunala strategier för breddat och fördjupat föräldrastöd Föräldrastödskonferens.
RALS 2007 – Lite siffror mars anställda 50,2 % kvinnor 49,8 % män.
1 Norrbotten 1 april Jonas Eriksson Sveriges Kommuner och Landsting.
IEA och IPCC hävdar att de fossila bränslenas användning kommer att öka.
Respect Hållbarhet och klimat Otto During Mirja Harryson.
Så här sparar Landstingsfastigheter på energi BILD 2 Energianvändning och klimatpåverkan.
Hur mår Halland? Sofia Frising miljömålssamordnare
VÄLKOMNA!. ”VI ARBETAR FÖR ATT FLER SKA SERVERA EKOLOGISK OCH KLIMATSMART MAT I RESTAURANG & STORHUSHÅLL.”
1 Ett hållbart transportsystem - vad bör göras i Örebro? Per Elvingson, Programkansli samhällsbyggnad Örebro kommun, ,
Klimatklivet – lokala klimatinvesteringar lokala investeringar för största möjliga klimatnytta Klimatklivet, lokala klimatinvesteringar – Möjligheten att.
Miljö och Innovations- Akademin Nanna Wikholm nanna
Presentationens avskrift:

“Intern klimatavgift” Örebro kommun Tomas Bergkvist Klimatkontoret, Örebro kommun

Bakgrunden Önskemål om att införa handel med utsläppsrätter för att klimatkompensera kommunens utsläpp. Vi valde ett kommuninternt ”handelssystem” eftersom vi gick på SKL:s rekommendationer. Intern klimatavgift infördes i november 2009.

Syftet Klimatkompensera. Men - först genomföra åtgärder för minskade CO2-utsläpp (klimatkompensation ett mått på misslyckande). Ekonomiskt incitament till att minska klimatbelastande verksamhet till förmån för klimatneutral verksamhet – ”grön skatteväxling”. Stimulera verksamheterna att hitta på och genomföra egna åtgärder.

Viktiga styrande dokument Reseriktlinjer, från 2009 01 01 Transportplan (SUTP), från 2008 10 29. Klimatplan, från 2010 06 23.

Skattning av utsläpp där vi har rådighet Av totalt 236 000 ton från trafiken: Tjänsteresor bil 1 500 Flygresor 500 Transporttjänster, egna & entrepr 4 900 Allmän kollektivtrafik 6 700 Anställdas arbetsresor 6 900 SUMMA ca 20 000

Principen Alla kommunala verksamheter betalar en ”klimatavgift” för utsläpp av växthusgaser från egna verksamheten. Avgifterna sätts in på ett kommungemensamt ”klimatkonto”. Alla verksamheter kan söka bidrag från klimatkontot till åtgärder som minskar utsläppen, max 90 % av kostnaden. Systemet ska inte generera ökat arbete, avgifterna ska tas ut automatiskt via ekonomi- och personalsystem. Detta har begränsat möjligheterna att sätta ”rätt” avgiftsnivå.

Emissionfaktorer (LCA) Klimatavgiften Vad är avgiftsbelagt? Alla inköpta drivmedel Tjänsteresor med egen bil Flygresor Emissionfaktorer (LCA) Drivmedel Koldioxidekv. Bensin (inkl. låginblandning) Diesel (inkl. låginblandning) E85 (årsmedel 82% etanol) Biogas El 2,65 kg/l 2,98 kg/l 0,66 kg/l 0,39 kg/m3 0,40 kg/kWh Vi räknar med klimatbelastning av marginal-el 2020 (Elforsk).

1. Alla inköpta drivmedel 25 öre/kg CO2 (för 2011), höjning med 2 öre/år Baserat på Luftfartsverkets kostnadsberäkning för att kompensera med utsläppsrätter. Uppdateras kvartalsvis. Bränslepriser hämtas från Statoils statistik "drivmedelspris företag”. Automatisk debitering via ekonomisystemet Snittpris kr/l (kv 4 -10) Klimatavgift per l (kg CO2x25 öre) Formel Påslag som adderas (% av kostnaden) Bensin95 Diesel* Etanol (E85) Biogas (per Nm3) 13,11 12,83 9,82 11,80 0,66 kr 0,75 kr 0,17 kr 0,10 kr 0,66/13,11 = 0,75/12,83 = 0,17 /9,82 = 0,10/11,80 = 5 % (0,050) 6 % (0,058) 2 % (0,017) 1 % (0,010)

2. Tjänsteresor med egen bil Ingen avgift för etanol- och biogas-fordon. Debiteras den egen verksamheten. Månadsvis uppföljning och debitering i efterhand. Beräkningsunderlag Medelförbrukning personbil Örebro kommun, l/mil (källa SCB) bensin diesel 2008 0,84 0,69 2009 0,83 Andel av bilparken i Örebro kommun (SIKA/Trafikanalys) bensin diesel 2008 92 % 8 % 2009 90 % 10 % Medelbilens utsläpp av CO2 2009: (0,83*2,65*0,90)+(0,69*2,98*0,10) = 219 g/km Klimatavgift per mil 2011(med trafikdata 2009): 2,19*0,25 = 55 öre

3. Flygresor Baseras på biljettpriset exkl. moms 10 % på utrikesresor 20 % på inrikesresor Debiteras automatiskt i ekonomisystemet

Intäkter till klimatkontot

Klimatkontot Syfte: att stimulera verksamheterna att genomföra åtgärder som bidrar till att nå målen i Klimatplan (energi, transporter, livsmedelskonsumtion). Bidrag kan sökas av alla verksamheter, bidragsnivå max 90 % Minsta belopp 3 000 kr Klimatkontoret beslutar om bidrag. Kommunstyrelsen kan besluta om riktade åtgärder. Bidrag ges inte till investeringar, inte heller till sådant man redan kan tillgå via centralt ägande, t ex cyklar.

Förslag på åtgärder Energi; Teknik för minskad elanvändning, energieffektiv belysning, energikartläggningar, produktion av förnybar energi. Transporter; utrustning för resfria möten, ruttoptimering, samordning av transporter, utbildning i sparsam körning Konsumtion; hjälpmedel för att synliggöra och minska livsmedelssvinn, återbruk. Generellt; kurser och konferenser, klimatdagar”, litteratur, produktion av informationsmaterial, vikariekostnader, kampanjer, tävlingar, priser, konsultkostnader, metodutveckling, utredningar och kartläggningar

Vad blir det av pengarna? 2010: 28 ansökningar till klimatkontot på drygt 1 miljon kronor. Bl. a: Cykelåtgärder (10) Koståtgärder (9) Sparsam körning (3) 2011: Konferenstelefoner Videokonferensutrustning Telematikutrustning i kommunens bilar Koståtgärder – utrustning, projekt klimatsmart mat Energisnåla vitvaror Sparsam körning

Några lärdomar Klimatplan/-strategi och resepolicy bör finnas i botten. Tydlig och nära koppling mellan beteende och klimatavgift – minst lika viktigt som avgiftens nivå. Bygg ett system som kräver minimalt med administration. Ansökningarna visar på skiftande ekonomiska förutsättningar. Risk att bidragen blir ”allmosor”. Avvägning mellan att stimulera till kreativa idéer och att styra mot optimering av klimateffekt.