Sociala medier i valkampanjen Madeleine Sjöstedt Erik Jennische.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Året var 2004, I en liten stad vid namn Laholm
Advertisements

Kanske är ni goda vänner i ett år,
Kanske är vi goda vänner i ett år...
Hur kan jag vara viss om min tro?
Att förstå anonymiteten (översättning från
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
Talföljder formler och summor
Geografi Henrik Carlsson.
Historien om Antiken i Grekland.
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
~ Den första mobiltelefonen ~
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
KKME – Livsfrågor Oktober 2007
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
En genomgång av spelet: Dubbelkrig-Grön
Les meilleures photos de
Restauranger och service Våren 2005 T SHR: Leif Holmström Temo: Arne Modig, David Ahlin Datum:
Sociala medier – hajp eller morgondagens mötesplats? Madeleine Sjöstedt Erik Jennische.
- att överföra budskap, påverka, mm
1 Sociala medier inom juridiken Mark Klamberg, doktorand.
Populära aktiviteter på nätet bland unga internetanvändare i hemmet en genomsnittlig dag 2009 (procent) * Med socialt nätverk avses här socialt nätverk/community/diskussionsforum/chattgrupp.
hej och välkomna EKVATIONER Ta reda på det okända talet.
Nationella strokekampanjen Ett initativ från Sveriges landsting och regioner Norrbottens Läns Landsting.
GRÖNA SIDAN UPP, TRÄFF , Kjell Persson.
Mål och betygskriterier
Läsvanestudien En presentation från Dagspresskollegiet.
Välkommen till Förskolan Ekorren
Mistat.se Kira Berg .se  1,5 miljoner svenskar står utanför internet. Hjälp oss minska klyftan med fram till  Upprop,
God Kharma! Detta är en kort men trevlig läsning. Njut! Det här är vad Dalai Lama har att säga inför Allt tar bara några få sekunder att läsa och.
Alla kan påverka!.
Resultatredovisning Arbetsmiljö och stress. 1. En av tio skyddsombud anser att det är svårt att på deras arbetsplats kombinera arbete med familj/fritid.
Trygghetsstiftelsen, TSn Starta-eget-stöd 2011 Projektledare: Stig Holmer och May-Britt Bergström
Bakgrund Det brinner i mer än ett hem om dagen i Västerbotten, och det vill vi ändra på! Vi ville ändra västerbottningarnas inställning till brand från.
Brukarenkät IFF Brukarundersökning individ, familj och funktionshinder (IFF) hösten Sammanlagt svarade 185 brukare på enkäten. För IF så var.
Jobs and Society uppföljning 2007 Hur går det för kunderna? Ansvarig undersökare på Synovate Temo: Arne Modig Beställare på Svenska Jobs and Society:Harry.
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Att hålla en presentation
Från mediepolitik till medlemspolitik
Novus Allmänheten om psykisk hälsa September
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Historien om Grekland.
Veteranen – en pigg 70-åring Årets tidskrift 2010
Arbetslös.
SOCIALA MEDIER PÅ RIKTIGT. VARJE DAG. #nopressurepå30minuter Presentation Chief Marketing and Communication Officer på Mynewsdesk.
Swedex Muntligt test B1 40 poäng.
Känner du igen denna logotyp? 1.Ja 2.Nej 3.Kanske?
Demokrati och hur Sverige styrs
Vad är bloggar? Trendbaren Att känna igen en blogg 1. Senaste inlägget överst 2. Permalänkar 3. Prenumerera på uppdateringar ©2005.
© Synovate Ungas attityder till rökning
© RESEARCH INTERNATIONAL SWEDEN ABPROJEKTNAMN / PROJEKTNUMMER 1.
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Mål:  Börja arbeta med grundkursen i demokrati.  Avsluta arbetet med I Stormens öga (9.00). Metod:  Enskilt arbete med frågor om demokrati.  Diskutera.
Översikt  Vad lärde vi oss sist?  Rättelse inte en miljon  Profetens ömhet och mildhet (rifq) – 6 exempel  Polisen – Burqa – Den bästa av.
Kanske är vi goda vänner i ett år...
Foto: IBL Bildbyrå Känn dig trygg i mötet med media Kommunikation.
Människan Vi människor har en överlägsen hjärna och en unik hand med tumme. Människans första steg mot att bli människa togs när hon började använda.
Massmedia.
BjH 8 mars BjH 8 mars
TK7 UPPDRAGET.  Mål och Kriterier  Kunna berätta om : Viktiga politiska och ekonomiska händelser i världen under perioden fram till idag. På vilket.
SEPARERA, REPARERA eller FÖREBYGGA?. MORA-PROJEKTET föräldrastödsprojekt universell prevention samarbete landsting - kommun evidensbaserad metod – PREP.
Av: Sara, Mimmi och Salko.. I NNEHÅLLSFÖRTECKNING  Vad Är EXIT?  Historia  Fakta  Har ni lyssnat?  Facit.
Att inte ha någon egen agenda – aktivt lyssnade
DEMOKRATI Skriv ner dina tankar kring begreppet Demokrati. Vad betyder det för dig? Vad tänker du när du hör ordet? Går det att föreställa sig hur det.
1800-talet.
Grekerna.
Utkik Historia: s , Frihetstiden
Tidsord När du skriver tidsord ska du tänka på om det du berättar är i dåtid, nutid eller framtid. Tänk på vilket tempus du ska använda. Du använder tidsord.
Att nå ut i media Sveriges Arkitekter 17/2 #arkfrukost.
Värdegrund. Presentation Syfte Värdegrund Presentation av workshop Utvärderingar Framtiden Summering Frågor Kontakt.
Presentationens avskrift:

Sociala medier i valkampanjen Madeleine Sjöstedt Erik Jennische

Det är det sociala i sociala medier som är det viktiga

Sociala medier ger förutsättningar för att skapa nya relationer

Vem har ansvar för relationen mellan politiker och medborgare?

Något har hänt i medierna • I USA var 2008 året för tidningsdöden: • ”Rekord sattes 1984 med 63,3 miljoner exemplar per dag jämfört med dagens 43,8 miljoner.” Svd citerar bloggaren NewsosaurSvd citerar bloggaren Newsosaur • ”Sedan i december [2008] har 33 amerikanska tidningar sökt skydd från konkurs [bla] koncernen Tribune som äger Los Angeles Times, en av USAs största tidningar. Den senaste var Philadelphia Inquirer. Idag läggs Rocky Mountain News ned efter 150 års utgivning.” Resumé 27 feb 2009.Resumé

Något har hänt i medierna Källa: Dagspress.se ”I åldersgruppen 60 till 85 år läser fortfarande 85 procent av alla svenskar en prenumererad morgontidning. Men i åldersgruppen 15 till 29 år är det inte ens hälften så många. Och det nya är att även åldersgruppen upp till 44 år i växande utsträckning överger den tryckta tidningen.” Arne Ruth och Bjarne Stenquist i DNArne Ruth och Bjarne Stenquist i DN

Något har hänt i medierna De hundra mest sedda programmen på kanal 1 till 5 • I gruppen 15 till 24 år fanns varken Aktuellt eller Rapport med. • I gruppen 15 till 39 år fanns fyra Rapport- eller Aktuellt- sändningar. Som mest 3,9 procent av målgruppen. • För svenskarna över 60 år var åtta av de tio mest populära programmen Rapport eller regionala nyheter. Varje Rapportsändning sågs av 30 procent av målgruppen. Källa: MMS Hottop 2-8 maj 2009

Partiernas kontaktyta till medborgarna via massmedierna har minskat

Och på internet

• 89 % har tillgång till internet hemma • 67 % har tillgång till en dagstidning • 62 % använder internet dagligen • 40 % är medlemmar i ett socialt nätverk Källa: wii.se

Och på internet Källa: JMW Kommunikation AB

Och på internet

Partiernas kontaktyta till medborgarna via internet håller på att skapas nu

Strukturomvandling ”År 1970 kom att bli höjdpunkten i Facits historia under ledning av den då mycket kände VD:n Gunnar Ericsson, antalet anställda i koncernen hade då vuxit till , bolaget fanns i 140 länder och sen 1957 hade omsättningen växt totalt med 500 procent till omkring 1 miljard kronor. Redan ett år senare började man få ekonomiska problem, då de billigare och enklare elektroniska räknarna från Japan började slå undan grunden för de mekaniska kontorsmaskinerna. Som en följd av detta var Facit konkursmässigt redan 1972.” Wikipedia

Och i partierna Källor: * SNS ** Wikipedia

Och i partierna Bli supporter till socialdemokraterna

Och i partierna Det perfekta partimötet:  Av 1500 medlemmar var 70 ombud där. 4,5 procent hade rösträtt  Det hölls 57 inlägg, av sammanlagt 29 personer, av vilka 8 satt i styrelsen: 1,5 procent fick uttrycka sin åsikt.  Om man deltog på hela mötet gick man därifrån utan att prata med någon på tre timmar. Deltagarna lärde inte känna någon

Och i partierna • Vårt partiarbete skapades när begränsningen var kommunikationsteknik, när det inte ens fanns telefon, radio och teve. • Då behövde medlemmarna träffas för att rösta och fatta formella beslut. Många kände däremot redan varandra. • Idag är det tvärt om.

Partiernas kontaktyta till medborgarna via medlemmarna har också minskat

Vi pratar för lite med varandra, och med våra väljare.

Om fler människor har relationer till folkpartister får vi fler röster

Diskussionsfrågor • Vilka metoder använder vi för att skapa relationer till så många människor som möjligt? • Hur tar vi till vara medborgares engagemang och åsikter i det partipolitiska arbetet?

Sociala medier ska användas för att skapa relationer och ta till vara människors åsikter och engagemang

Vi pratar för lite med varandra, och med våra väljare.

Välj rätt verktyg • Massmedier – för att kommunicera tydliga budskap och färdiga resultat • Sociala medier – för att skapa relationer och utarbeta politik

Välkomna kritik och beröm • Om du inte kan ta kritik, blogga inte alls. • Visa på svårigheter och motsättningar • Bry dig om dem som bryr sig. • Vaccinera dig mot troll

Bygg relationer • Använd läsarnas kompetens • Läs andras bloggar och ställ frågor • Var ödmjuk inför andras kunskaper

Var trevlig • Om du inte är trevlig kommer läsarna inte tillbaka • Räkna med att de du skriver om läser. Skriv inget du inte skulle säga öga mot öga. • Ironi och sarkasm fungerar aldrig • Rövarna i Kamomilla stad: Man får inte plåga andra, man ska alltid bjuda till, men i övrigt får man göra som man vill

Var personlig • Bland dina vänner är du viktigare än folkpartiet eller Jan Björklund • Din blogg besöker man för att veta vad du har att berätta.

Förhållningssättet är det viktiga • Att någon läser just din blogg, i ett närmast oändligt utbud, innebär att er relation är mycket starkare än den man får via massmedierna. • Man måste lyssna om man vill bli lyssnad på. • Genom sociala medier kan man ersätta delar av den kontaktyta som har gått förlorad.

Arbetsmetoderna måste ändras • Bloggen är inte en sidosyssla, utan en central. Man kan inte börja i augusti • Använd de sociala medierna först i arbetet med att skapa politik, blogg, wiki, Facebook, Twitter. Sen kan politiken kommuniceras via massmedier. • Använd bloggen som utspelsplattform, kombinerat med pressmeddelande.

Vi gör både och Vår blogg Från huvudstad till världsstad Deltagande fpstockholm.wordpress.com Utspel Cykelprogrammet

Diskussionsfrågor • Hur hittar man sin målgrupp? • Sociala medier – ett storstadsfenomen? • Sociala medier light – vad är det minsta jag kan göra?

Huvudpunkter • Det sociala är det viktiga i sociala medier • Vi måste själva ta ansvar för relationen till medborgarna • Man måste lyssna om man vill bli lyssnad på • Sociala medier är i centrum för arbetet. • Nu är det möjligt att samarbeta med fler människor än någonsin • Om vi inte bygger relationer till människor gör någon annan det.

Tack för oss! Madeleine Sjöstedt Erik Jennische